De ondergrond veranderd in NL, tijd voor andere banden? Marathon in aantocht!

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3805
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Mario070 schreef: zo 16 juni 2019, 10:19 "Vorig jaar zaten ze nog paniek te zaaien dat de droger lente en zomer het nieuwe normaal was en we allemaal zonder water zouden komen te zitten.
Mark my words: de komende 4/5 jaar incl. deze zomer worden gewoon weer zeiknatte koude NLe kutzomers."

Deze komt voor mij het meest overeen met de werkelijkheid.... :-D :-q
De zogenaamd zonnige en droge zondag die ze voorspeld hadden kan iig weer de vuilnisbak in: zeiknat geregend net... 😑
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, dat is het fameuze weekend weerbericht, gesponsord door bbq.nl :winkie:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Uit de Trouw
Het voelt weliswaar of er iemand een emmer water over Nederland heeft heen gekieperd, maar geholpen heeft al die nattigheid niet. Sterker nog: grote delen van Nederland zijn zelfs droger dan in dezelfde periode vorig jaar.


Volgens Rob van Dongen, de hydroloog van Staatsbosbeheer, is met name op de hoge zandgronden de grondwaterstand nog enkele decimeters onder niveau. Natuurgebieden in Twente en de Achterhoek, maar ook op de Veluwe en in Noord-Brabant en Limburg lijden nog steeds onder het gebrek aan water. “Het Kootwijkerveen, maar ook de andere vennen in de hoger gelegen natuurgebieden, zijn totaal verdroogd.” En dat heeft volgens hem grote consequenties voor de dieren en planten. “Van onze boswachters krijg ik te horen dat de libellen-populaties een stuk minder zijn, en dat ook vlindersoorten die gedijen in natte graslanden sterk achteruit gaan. De droogte zorgt in de veengebieden juist voor een sterke toename van de berkengroei. Terwijl die bomen daar juist niet thuishoren.”

De huidige droogte is eigenlijk een na-ijl-effect van de zomer van vorig jaar, toen er amper regen viel. Volgens de droogtemonitor van de Landelijke Coördinatiecommissie Waterverdeling (LCW) is het actuele neerslagtekort in de afgelopen weken wel fors afgenomen. Dat wordt bepaald door het verschil tussen de neerslag en de verdamping. Het tekort van 84 mm is nog wel groter dan gemiddeld, maar gunstiger dan vorig jaar.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mario070 schreef: zo 16 juni 2019, 10:19 "Vorig jaar zaten ze nog paniek te zaaien dat de droger lente en zomer het nieuwe normaal was en we allemaal zonder water zouden komen te zitten.
Mark my words: de komende 4/5 jaar incl. deze zomer worden gewoon weer zeiknatte koude NLe kutzomers."

Deze komt voor mij het meest overeen met de werkelijkheid.... :-D :-q

Helaas denkt het KNMI er net iets anders over.

https://www.msn.com/nl-nl/weer/nieuws/% ... ailsignout


Maar het gaat om kansen, dus er is een mogelijkheid dat je gelijk krijgt... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3805
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Lars TB schreef: zo 16 juni 2019, 21:45
Mario070 schreef: zo 16 juni 2019, 10:19 "Vorig jaar zaten ze nog paniek te zaaien dat de droger lente en zomer het nieuwe normaal was en we allemaal zonder water zouden komen te zitten.
Mark my words: de komende 4/5 jaar incl. deze zomer worden gewoon weer zeiknatte koude NLe kutzomers."

Deze komt voor mij het meest overeen met de werkelijkheid.... :-D :-q

Helaas denkt het KNMI er net iets anders over.

https://www.msn.com/nl-nl/weer/nieuws/% ... ailsignout


Maar het gaat om kansen, dus er is een mogelijkheid dat je gelijk krijgt... .
Is dat dezelfde club die gisteren voorspelde dat vandaag een prachtige zonnige en droge dag zou worden?
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5843
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Hln zijn de Belgen Lars..... :lol: :)
Laatst gewijzigd door Mario070 op zo 16 juni 2019, 22:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5843
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

"KMI-weerman: “De zomer komt eraan en die belooft zo heet te worden als de vorige”
Al domineren rukwinden, onweer en felle regenbuien de weerberichten voorlopig, de zomer belooft behoorlijk heet te worden. Net zo warm warm als vorige zomer volgens KMI-meteoroloog Fabian Debal."

En zo denkt de hln er over.... :lol: :lol:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

In de zomer en winter valt in Nederland gemiddeld ongeveer evenveel neerslag. In de winter verdampt dit bijna niet. Daarom liggen tracks er dan veel langer nat bij. In de zomer verdampt het wel, omdat het dan warmer is. Het wordt warmer vanwege klimaatverandering en daardoor verdampt er meer. Dus op langere termijn zal (als de neerslag gelijk blijft) de grond droger worden.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mario070 schreef: zo 16 juni 2019, 22:11 Hln zijn de Belgen Lars..... :lol: :)
Hmm, te snel gelezen.


Maar ik zeg altijd maar zo: "beter vertrouw je een Belg dan een Hagenees met een mountainbike". :bier: :winkie: :kiss:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Willem Altes schreef: zo 16 juni 2019, 23:04 In de zomer verdampt het wel, omdat het dan warmer is. Het wordt warmer vanwege klimaatverandering en daardoor verdampt er meer.
Naar mijn idee verdampt er vooral meer in de zomer omdat de bomen dan water onttrekken aan de bodem en dit via hun bladeren verdampen. Dat gebeurt in de winter, in een loofbos althans, niet.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3805
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Lars TB schreef: ma 17 juni 2019, 09:40
Mario070 schreef: zo 16 juni 2019, 22:11 Hln zijn de Belgen Lars..... :lol: :)
Hmm, te snel gelezen.


Maar ik zeg altijd maar zo: "beter vertrouw je een Belg dan een Hagenees met een mountainbike". :bier: :winkie: :kiss:
:-?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

MVMVML schreef: ma 17 juni 2019, 12:16
Lars TB schreef: ma 17 juni 2019, 09:40 Maar ik zeg altijd maar zo: "beter vertrouw je een Belg dan een Hagenees met een mountainbike". :bier: :winkie: :kiss:
:-?
Ah, jij bent ook Hagenees? Sorry in dat geval. Die andere moest happen :lol:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3805
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Lars TB schreef: ma 17 juni 2019, 12:19
MVMVML schreef: ma 17 juni 2019, 12:16

:-?
Ah, jij bent ook Hagenees? Sorry in dat geval. Die andere moest happen :lol:
Ik ben zoals vrijwel alle originele Hagenezen naar het Hagenezen-reservaat Zoetermeer gevlucht. :winkie:
Maar ja, krijg het er maar eens uit.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

MVMVML schreef: ma 17 juni 2019, 13:21
Lars TB schreef: ma 17 juni 2019, 12:19

Ah, jij bent ook Hagenees? Sorry in dat geval. Die andere moest happen :lol:
Ik ben zoals vrijwel alle originele Hagenezen naar het Hagenezen-reservaat Zoetermeer gevlucht. :winkie:
Maar ja, krijg het er maar eens uit.
Ik ben al gevlucht toen Zoetermeer niet eens (nauwelijks) bestond... Ik ook nog niet. Ben er alleen maar verwekt :lol: (ook nog door een Hagenees)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5843
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

:lol:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Plaats reactie