Drop -> Angst overwinnen

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3805
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Makkelijk schreef: zo 16 juni 2019, 07:38
kermit schreef: za 15 juni 2019, 18:12 Kom maar lekker in Dorst weer voorzichtig opbouwen Douwe ;-)

Nee, geintje.
Balen, maar naast wat je noemt geen lichamelijk letsel hoop ik?
Nee, gelukkig niet meer dan wat blauwe plekken en opvallend veel schade. Alleen het is een vervelend gevoel als je zwevend boven een helling 2 voeten niet meer op je pedalen hebt zitten :D

Ik zou een keer dit soort dingen moeten sessionen, table tops en constant hielen naar beneden houden ofzo.

Voordeel van Dorst is dat je niet op gravel landt...
Ik had laatst ook bij een jump m'n voet eraf kwam en pedaal in m'n scheen...

Nu zag ik laatst video van GMBN waarin Blake uitlegde hoe je dat kan voorkomen maar ik snapte hem niet.
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Volgens mij hebben we het daar een paar posts terug nog over gehad (Yo-eddy wist het beter te beschrijven dan ik :) )
Maar je hookt je pedaal zodat je vast blijft zitten.
Ik had dat de eerste drop bij Spaarnwoude ook, maar daarna lette ik er wel op en ging het dus goed ;)

Maar als je toch los komt kun je er net zo goed gebruik van maken toch? :P
https://www.youtube.com/watch?v=W3M11hjrmWU&t=86
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Het is ook dat je de fiets iets moet indrukken voor de afzet. Fractioneel, maar het zorgt dat de fiets niet onder je weg valt. Net als bij een echte sprong eigenlijk.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Lars TB schreef: zo 16 juni 2019, 11:44 Het is ook dat je de fiets iets moet indrukken voor de afzet. Fractioneel, maar het zorgt dat de fiets niet onder je weg valt. Net als bij een echte sprong eigenlijk.
Dat is heel interessant... ik heb mezelf de hop een beetje afgeleerd omdat ik juist drops daardoor nogal groter maakte dan noodzakelijk. Misschien is juist dat afleren een oorzaak hiervan. Geen idee, meer oefenen. De schade valt nu reuze mee.
Waar woke is, is vuur
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Lars TB schreef: zo 16 juni 2019, 11:44 Het is ook dat je de fiets iets moet indrukken voor de afzet. Fractioneel, maar het zorgt dat de fiets niet onder je weg valt. Net als bij een echte sprong eigenlijk.
Hoeft niet persé, ik ben ook iemand die zijn drops zo snel mogelijk wil landen en gebruik het moment waarop je je armen naar voren beweegt om je pedalen in je schoenen te drukken (hooken).
Drop meestal met SPD trouwens maar laatste jaar ook wel weer wat met Flats en merk eigenlijk geen verschil, ik doe de techniek automatisch hetzelfde.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

yo-eddy schreef: zo 16 juni 2019, 22:09
Lars TB schreef: zo 16 juni 2019, 11:44 Het is ook dat je de fiets iets moet indrukken voor de afzet. Fractioneel, maar het zorgt dat de fiets niet onder je weg valt. Net als bij een echte sprong eigenlijk.
Hoeft niet persé, ik ben ook iemand die zijn drops zo snel mogelijk wil landen en gebruik het moment waarop je je armen naar voren beweegt om je pedalen in je schoenen te drukken (hooken).
Drop meestal met SPD trouwens maar laatste jaar ook wel weer wat met Flats en merk eigenlijk geen verschil, ik doe de techniek automatisch hetzelfde.
Maar het komt er op neer dat je je een heel klein beetje afzet juist door die houding aan te nemen.

Daarom nu eerst maar iets terug naar afzetten zonder echt omhoog te komen (of misschien een fractie dan toch) om zo de juiste houding te verkrijgen. Dat is dus ook de manier waarop Mickey de juiste houding er in probeert te krijgen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Vandaag nog net voor het donker werd anderhalf rondje Schoorl gedaan en ik merk echt dat de drop op Spaarnwoude die ik geoefend heb een positieve uitwerking heeft op mijn rijstel. Ik rij nu alle drops behalve die rare schuine op de easy/diff want daar is het me nu gewoon te mul. Bijkomend voordeel is dat lastige hobbel de bobbel afdalingen me ook veel minder van mijn stuk brengen en ik nu mijn fiets veel meer dan eerst het werk laat doen. Oefenen werkt. Alleen merkte ik wel dat mijn demper een paar keer hard tot het einde ging. Ik weet niet of dat aan mijn landing ligt of aan de instelling van de demper (Manitou Evolver Intrinsic X4?). Hij heeft nogal veel instelmogelijkheden dus kan het zijn dat ik daar nog wat aan kan verbeteren.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Begin met iets meer druk in je demper.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Lars TB schreef: ma 17 juni 2019, 09:27 Begin met iets meer druk in je demper.
M’n sag is nu al vrij laag. Ik moet even de tijd nemen om met de druk in de piggybag te experimenteren en wat dropjes te nemen met verschillende standen. Hij stond prima afgesteld voor mijn rijstijl tot een maand geleden. Punt is dat als ik dan aan het rijden ben en in de flow zit ik geen zin heb om te stoppen zodat ik kan prutsen met de shockpomp.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Gisteren wat lopen klooien in Nijmegen, mooi voorbeeld van wat er niet goed gaat als je te weinig snelheid hebt.
De aanloop was te kort en dus snelheid te laag.
Dat wil ik compenseren door de fiets omhoog te trekken, duw ik de fiets niet goed naar voren en sta op mijn tenen.
Voldoende snelheid is bij dit soort hoogtes erg belangrijk.

https://www.pinkbike.com/video/502871/
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Die is ook behoorlijk tricky! Moeilijk snelheid maken daar. Je doet het nog erg netjes :-q
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Oli4k schreef: ma 17 juni 2019, 09:53
Lars TB schreef: ma 17 juni 2019, 09:27 Begin met iets meer druk in je demper.
M’n sag is nu al vrij laag. Ik moet even de tijd nemen om met de druk in de piggybag te experimenteren en wat dropjes te nemen met verschillende standen. Hij stond prima afgesteld voor mijn rijstijl tot een maand geleden. Punt is dat als ik dan aan het rijden ben en in de flow zit ik geen zin heb om te stoppen zodat ik kan prutsen met de shockpomp.
Oké, dan een flinke doses LSC.


Maar het grootste probleem is dat het al een wat oudere demper is met een beperktere range in veel opzichten. Voor gewoon gebruikt wel nog steeds een hele goeie, maar de extremen die we nu uithalen, daar was 'ie niet op bedacht.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3805
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Mark-V schreef: zo 16 juni 2019, 09:40 Volgens mij hebben we het daar een paar posts terug nog over gehad (Yo-eddy wist het beter te beschrijven dan ik :) )
Maar je hookt je pedaal zodat je vast blijft zitten.
Ik had dat de eerste drop bij Spaarnwoude ook, maar daarna lette ik er wel op en ging het dus goed ;)

Maar als je toch los komt kun je er net zo goed gebruik van maken toch? :P
https://www.youtube.com/watch?v=W3M11hjrmWU&t=86
https://www.facebook.com/globalmountain ... 8343764176

Dit videotje is het. Moet je nou je enkels omlaag doen of juist niet?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

MVMVML schreef: ma 17 juni 2019, 10:47
Mark-V schreef: zo 16 juni 2019, 09:40 Volgens mij hebben we het daar een paar posts terug nog over gehad (Yo-eddy wist het beter te beschrijven dan ik :) )
Maar je hookt je pedaal zodat je vast blijft zitten.
Ik had dat de eerste drop bij Spaarnwoude ook, maar daarna lette ik er wel op en ging het dus goed ;)

Maar als je toch los komt kun je er net zo goed gebruik van maken toch? :P
https://www.youtube.com/watch?v=W3M11hjrmWU&t=86
https://www.facebook.com/globalmountain ... 8343764176

Dit videotje is het. Moet je nou je enkels omlaag doen of juist niet?
Begint heel tricky te worden... Voor de afzet zet je je klem tussen de pedalen, dus je voorste voet wijst met de tenen omhoog en de achterste naar beneden. Bij een jump kantelt je voorste voet dus een beetje en zet je jezelf klem tussen het stuur en beide pedalen en wijzen dus beide voeten naar beneden met de tenen - zoals je op het filmpje van GMBN ziet.

Dit is een goede basis voor een drop. Maar als je een drop neemt door echt de fiets te laten lopen, dan moet je toch je voorste voet omhoog houden en de achterste naar beneden om de fiets aan je te laten hangen.


Ik betwijfel of je dit echt superbewust tijdens springen/droppen kunt oefenen. Het is meer op een parkeerplaats gaan hoppen: alleen achterwiel omhoog (rijder klem tussen de pedalen en stuur, beide voeten tenen naar beneden), beide wielen omhoog trekken (voeten klem tussen pedalen), om zo wat te wennen aan houdingen. En dan langzaam meer gaan springen en droppen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

MVMVML schreef: ma 17 juni 2019, 10:47 https://www.facebook.com/globalmountain ... 8343764176

Dit videotje is het. Moet je nou je enkels omlaag doen of juist niet?
Ik heb mijn hakken iets omhoog, waardoor ik met de bal van mijn voet mijn trapper naar achteren duw.
Vlak voor de landing laat ik mijn hak zakken en vang daarmee klap op.

Is wel echt een klote filmpje trouwens....

Verder moet de bal van je voet boven de as van je trapper zitten (of zelfs nog iets er voorbij):

https://www.youtube.com/watch?v=WW87e4OIMjs&t=70

Je kunt dat wat Lars zegt wel prima oefenen door met één voet op de grond te staan, en dan met je achterste voet je bike van de grond tillen.
Als je dat zonder problemen lukt, blijft ie goed plakken ;)
Plaats reactie