Banshee Prime 29", paar updates...

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Gangisalles
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1064
Lid geworden op: di 13 november 2007, 21:39

Soms heb je dat, dan verschijnt er een (licht) gebruikt frame wat in sublieme staat verkeerd. Ook nog eens geen alledaags merk en zeer veelzijdig wat betreft inzet- en opbouwmogelijkheden...

Na een aantal jaren met alle plezier op mijn Kona Process 111 gereden te hebben had ik niet per sé behoefte aan iets anders. Maar, zoals je hierboven leest ga je toch nadenken als er iets moois voorbij komt. Eigenlijk was de Process een tikkie te klein, ik had destijds beter een XL kunnen nemen. Zo ga je nog meer excuses verzinnen om de stap te rechtvaardigen. De Banshee is nog een stukje unieker/minder mainstream, het veersysteem is geavanceerder en ze zien er gewoon 'bad-ass' uit, zeker in het matzwart zoals het aangeboden exemplaar. Na enige twijfel wat betreft de maat (XL) toch de deal gemaakt. Als je de geometrie van beide bikes naast elkaar houdt zijn de verschillen op papier nog niet eens zo heel groot.

Wat betreft de afmontage was het simpel; in principe kon ik alles van de Process over zetten. De Fox 34 Factory Talas gebruikte ik in de Process meestal op 120mm maar in sommige lange afdalingen wilde ik hem wel eens omzetten naar 150mm. Aangezien de Prime bedoeld is voor 130-150mm vorken was dit een prima vork ervoor! Het enige wat niet 1 op 1 over te zetten was betrof de crankset. De Process is uitgerust met een Hope crankset met BB92, de Prime met GXP lagers in BSA draad. Tijdelijk even een XX1 crank erin gezet maar waarschijnlijk gaat de Hope crank uit de Process gewoon passen met enkel het monteren van lagercups van Hope geschikt voor een 30mm asdiameter.

Voor dit moment genoeg tekst, hierbij enkele plaatjes! :bier:


Donorfiets:
Afbeelding

Frame gereed voor opbouw!
Afbeelding

Paar details, omdat ie toch al in de steigers hangt... ;)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Aangezien dit niet mijn enige fiets is en ik de behoefte heb om een veelzijdige fiets te hebben zijn beide fietsen uitgerust met de zelfde afmetingen wat betreft wielen/remschijven/asdiameters/breedtes/aandrijving. Hierdoor kan ik 2 wielsets uitwisselen tussen beide fietsen, hierdoor creeer je dus 4 verschillende mogelijkheden. :winkie: De wielset met de paarse naven is lekker licht. Carbon 25mm inwendig velgen en lichte 2.35"Maxxis bandjes. Hiermee is de Banshee verrassend snel! De wielset met de oranje naven is bedoeld voor het zwaardere werk. Eveneens carbon velgen (34mm inwendig) met Schwalbe 2.6 banden. Deze setup moet ik nog testen maar in de Stanton die ik ernaast heb doen ze het prima!

'Race-mode':
Afbeelding
Afbeelding

'Beast-mode':
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Gangisalles op zo 29 december 2019, 15:58, 1 keer totaal gewijzigd.
'Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal...'
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Dat frame is goed terecht gekomen!

Mooie opbouw :-q
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Vind het bijna zonde van die mooie Kona maar ik geef toe dat je erop vooruit gaat. En die paarse elementen matchen ook mooi met het zwarte van de Banshee.
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Mooie veelzijdige fiets zo.
"This species has amused itself to death"
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Beastmode doet het hem wel! Maar racemode ook handig!
Nordin
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 589
Lid geworden op: do 25 juli 2002, 15:01
Mijn mountainbike: 29er only

Hij blijft mooi! Fijn dat ie bij iemand terecht is gekomen die hem gaat gebruiken waarvoor ie bedoeld is.

In beast-mode ziet ie er nog dikker uit dan in race-mode, nice!
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Mooi man, al ben ik bevooroordeeld :)
Die decals op de nieuwere modellen zijn wel erg mooi.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Supermooi!
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
lopezmobile
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 387
Lid geworden op: wo 29 september 2010, 18:05
Mijn mountainbike: Vassago, Voodoo, Kona, Surly

Heel gaaf! Matzwart ziet er inderdaad gewoon bad-ass uit!

Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig naar de clearance in de achterbrug wanneer de set met 2.6 banden is gemonteerd.
Gangisalles
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1064
Lid geworden op: di 13 november 2007, 21:39

Dank allen! De fiets in XC setup inmiddels kunnen testen. Gisteravond met een paar lycra jongens van de vereniging een rondje van 50km gemaakt. Met een gemiddelde van boven de 23 kon ik mooi meekomen tussen de scalpels en epics. Valt me niks tegen!

Over een paar weken gaat de Banshee mee naar Slovenië om daar een transalp te rijden. Waarschijnlijk gaat de andere wielset er dan standaard in. Clearance is met die wielset en 2.6 banden nog ruim genoeg. Banshee geeft ook aan dat deze bandenmaat gewoon moet passen zonder andere drop-outs te monteren.
'Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal...'
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Bij de mijne, het oude model dus, past 2.6 makkelijk tussen de chainstays, daar past tot 3.0 tussen.
Maar ik kom wel bijna tussen tegen een tussenstukje in de achterbrug aan, ter hoogte van de link.
Ruimte met 2.6 DHR II is circa 5mm.
Ik heb dus wel de 650+ dropouts besteld.
Gangisalles
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1064
Lid geworden op: di 13 november 2007, 21:39

Inmiddels zijn we een half jaar verder ongeveer... In de verstreken tijd is de Banshee uiteraard goed gebruikt echter niet zoveel als ik zou willen. Naast deze fiets heb ik ook nog even een Canadese XC-racer opgebouwd en die pak ik in NL toch iets sneller dan de Prime. Wat niet wegneemt dat het een heerlijke fiets is! Hier en daar zijn er toch nog wat aanpassingen gedaan, te weten;
-Magura MT7 remmen, bij de Hopes miste ik een stukje remkracht en vond ik de steelflex leidingen niet fantastisch staan. Bij de Magura's heb ik wel de gekleurde ringetjes in de klauwen verwijderd tezamen met de gekleurde reservoir caps. Dat fel gele is heen hele goed match. ;) Tegelijk ook maar andere schijven erop bij wijze van test; de AiRotor Flo-tor in 203 en 180mm. Ervaringen daarmee zijn tot nu toe prima, ziet er ook niet verkeerd uit al zeg ik het zelf.
-RockShox Lyrik dual position 130-160mm. Ondanks dat de Fox 34 niet misstond leek een volledige zwarte vork mij beter staan, zeker in combinatie met de Monarch Plus. Ook had ik de Fox 34 eigenlijk nodig voor een andere fiets bij wijze van test maar inmiddels kan ik zeggen dat beide vorken blijven zitten waar ze zitten. :)
-Hope handlebar 780mm. Aangezien de cranks en naven ook al van Hope zijn (en ik had het stuur nog over) heeft de Renthal 800mm plaats moeten maken. De 2 cm verschil in breedte heb ik nog niet als hinderlijk ervaren.
-77Designz Crash Plate. Had ik nog liggen van een vorig project en past prima op de Prime. Mocht het er ooit eens lomp aan toegaan dan is de chainring in ieder geval beschermd.
-Ergon GA3 grips. De eerder gemonteerde paarse grips moesten naar de andere fiets en ik was wel eens benieuwd naar ergonomische grips. ;)

Als ik de foto's zo bekijk vloeken de kleuren van de naven wel een beetje met de handvaten, XX1 kooi van de derrie, en de crash plate. Dit verdiend nog wel wat aandacht... :~

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
'Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal...'
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Zwarte vork staat stukken beter, hooguit de witte letters er nog af peuteren voor wat meer rust!
Gangisalles schreef: zo 29 december 2019, 15:19 Afbeelding
De Hope b-adapter is wel voor 183 schijven. Je Magura zit nu dus 1,5 mm te hoog en je mist dus remoppervlak en daarmee remkracht :wink:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie