De ondergrond veranderd in NL, tijd voor andere banden? Marathon in aantocht!

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

sama schreef: di 11 juni 2019, 17:19
Wiel-Maat schreef: di 11 juni 2019, 14:21 TS, n.a.v. de startpost: Ik rij sinds een aantal maanden met Ardents van Maxxis in de combi 2.25 achter en 2.4 voor (die band koos ik omdat het een vrij goeie allround band zou zijn en ik niet zo van het banden wisselen voor verschillende ondergronden hou) en ben daar op zich tot nu toe tevreden over... ik rij dan overwegend in droge condities, dat mag gezegd. :wink: Maar nou reed ik donderdag een rondje Leersum & Hoge Ginkel na de flinke regenval van woensdag en dat was toch best ff ploegen. De regen was wel weggezakt en mulle gedeeltes van de droge periode daarvoor (zo liet het zich althans aanzien) waren nu wel beter begaanbaar, maar nog steeds niet de snelste omstandigheden natuurlijk; op sommige gedeeltes heuvel op was het flink zompig. Wat mij echter ook opviel is dat het gedrag van de ardents in dergelijke condities met name in bochten toch wat onvoorspelbaarder wordt ... hier en daar brak het achterwiel toch uit en had ik niet echt goeie grip voor mijn gevoel. Nou is licht mulle en nog enigszins vochtige zandgrond waarschijnlijk ook een conditie waarbij het moeilijk is een goed profiel te vinden... maar of een ardent dan de juist keuze is, dat betwijfel ik naar aanleiding van deze ervaring.
Dit is ook mijn ervaring met de ardent, onvoorspelbaar in de bochten. Een ikon en de forekaster waarschuwen veel beter, en floepen niet ineens onderuit.
OK, ergens goed om te lezen dat dit niet alleen mijn ervaring is. En je alternatieven zijn voor mij dan een overweging voor de volgende set maxxis (want over dat merk op zich zeker tevreden, goeie compound).
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Binnenkort kunnen de “gewone” bandjes er weer onder hoor. :-q

Afbeelding
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3805
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Giant-E schreef: wo 12 juni 2019, 18:27 Binnenkort kunnen de “gewone” bandjes er weer onder hoor. :-q

Afbeelding
Ik wou net zeggen. Zie alleen maar regen de laatste weken.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Nou heeft onze regio wel verreweg ‘t meest gehad zag ik op tv. Het noordoosten bijv is nog veel te droog.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

https://www.rijnmond.nl/nieuws/182845/O ... id-Holland

Die buien hier zijn niet normaal meer. Op de UHR minder extreem hoop ik?
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Volgens zag ik hier in Berkel net de Snakerun boomstam langsdrijven :lol:
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Giant-E schreef: za 15 juni 2019, 08:43 https://www.rijnmond.nl/nieuws/182845/O ... id-Holland

Die buien hier zijn niet normaal meer. Op de UHR minder extreem hoop ik?
Dat heet klimaatsverandering. Er is niet meer of minder water dan voorheen, maar het komt in heftiger buien ineens met langere periodes van droogte ertussen.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3805
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

bert l. schreef: za 15 juni 2019, 09:15
Giant-E schreef: za 15 juni 2019, 08:43 https://www.rijnmond.nl/nieuws/182845/O ... id-Holland

Die buien hier zijn niet normaal meer. Op de UHR minder extreem hoop ik?
Dat heet klimaatsverandering. Er is niet meer of minder water dan voorheen, maar het komt in heftiger buien ineens met langere periodes van droogte ertussen.
Vorig jaar zaten ze nog paniek te zaaien dat de droger lente en zomer het nieuwe normaal was en we allemaal zonder water zouden komen te zitten.
Mark my words: de komende 4/5 jaar incl. deze zomer worden gewoon weer zeiknatte koude NLe kutzomers.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

. NL :lol: :lol:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

MVMVML schreef: za 15 juni 2019, 12:30
bert l. schreef: za 15 juni 2019, 09:15

Dat heet klimaatsverandering. Er is niet meer of minder water dan voorheen, maar het komt in heftiger buien ineens met langere periodes van droogte ertussen.
Vorig jaar zaten ze nog paniek te zaaien dat de droger lente en zomer het nieuwe normaal was en we allemaal zonder water zouden komen te zitten.
Mark my words: de komende 4/5 jaar incl. deze zomer worden gewoon weer zeiknatte koude NLe kutzomers.
Feit is wel dat er elk jaar nieuwe records worden gevestigd waaruit wel duidelijk is dat er dingen aan het veranderen zijn. NL is maar klein en niet zo belangrijk maar buiten NL zijn ook volop veranderingen gaande zoals smeltend ijs op de polen en gletsjers die smelten en niet meer hun oorspronkelijke grootte bereiken in de winter.
"This species has amused itself to death"
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3239
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Gaan we dan eindelijk het record van 1976 verbreken ?
Of zijn ze eerder begonnen met meten ?
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

MVMVML schreef: za 15 juni 2019, 12:30
bert l. schreef: za 15 juni 2019, 09:15

Dat heet klimaatsverandering. Er is niet meer of minder water dan voorheen, maar het komt in heftiger buien ineens met langere periodes van droogte ertussen.
Vorig jaar zaten ze nog paniek te zaaien dat de droger lente en zomer het nieuwe normaal was en we allemaal zonder water zouden komen te zitten.
Mark my words: de komende 4/5 jaar incl. deze zomer worden gewoon weer zeiknatte koude NLe kutzomers.
Dat is het probleem met de verandering: niet te voorspellen wat het wordt. Hooguit zoals Bert zegt: meer extremen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Tweede wet van de Thermodynamica. In een gesloten systeem neemt de instabiliteit toe als de temperatuur toeneemt. Meer extremen dus. Meer uitschieters.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3805
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

bert l. schreef: za 15 juni 2019, 20:34 Tweede wet van de Thermodynamica. In een gesloten systeem neemt de instabiliteit toe als de temperatuur toeneemt. Meer extremen dus. Meer uitschieters.
Dat is niet de 2e wet en de conclusie die je eraan verbind al helemaal niet.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

"Vorig jaar zaten ze nog paniek te zaaien dat de droger lente en zomer het nieuwe normaal was en we allemaal zonder water zouden komen te zitten.
Mark my words: de komende 4/5 jaar incl. deze zomer worden gewoon weer zeiknatte koude NLe kutzomers."

Deze komt voor mij het meest overeen met de werkelijkheid.... :-D :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Plaats reactie