Drop -> Angst overwinnen

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1248
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

Makkelijk schreef: vr 14 juni 2019, 19:38 Vertel me mar wat ik hier allemaal verkeerd doe: https://youtu.be/olomEgJ-204
Zolang je niet crashed doe je IMO niets verkeerd.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3804
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Makkelijk schreef: vr 14 juni 2019, 19:38 Vertel me mar wat ik hier allemaal verkeerd doe: https://youtu.be/olomEgJ-204
Nou je doet je linkervinger verkeerd.
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

Vandaag heb ik toevallig een heel passend dropje ontdekt. Ook deze is volledig blind als je er op af komt rijden:

Afbeelding


Na spotten blijkt het inderdaad wel een stukje naar beneden te gaan:

Afbeelding

Wat eerder al gezegd is, foto's en video doen weinig eer aan hoog en steil. Na een paar keer proberen is het in ieder geval prima gelukt om bewust voorwiel eerst, achterwiel eerst, en tegelijk te landen.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Zoals al eerder gemeld ben ik geen drop held, maar vind gek genoeg schansen wel weer erg leuk.
Volgens mij gaat het bijna fout omdat je je voet vrij ver voor op de pedaal hbt, in de lucht contact lijkt te verliezen en tenen naar beneden hebt waarbij je het risico loopt dat je voorlangs eraf schiet.
Zelf sta ik meer met het midden van mijn voet op de pedaal en voeten plat.
Daarnaast strek je te vroeg uit alsof je de grond eerder had verwacht.
Dat overkomt mij ook wel, maar mooier is als je iets dieper kan blijven zitten en de kracht beter kan opvangen vanuit je bovenbenen want nu schiet je ver door en loop je het risico dat je vering je eraf wipt.

En volgens mij staan je ellebogen naar achteren ipv naar buiten!
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Jurf schreef: vr 14 juni 2019, 21:48 Zoals al eerder gemeld ben ik geen drop held, maar vind gek genoeg schansen wel weer erg leuk.
Volgens mij gaat het bijna fout omdat je je voet vrij ver voor op de pedaal hbt, in de lucht contact lijkt te verliezen en tenen naar beneden hebt waarbij je het risico loopt dat je voorlangs eraf schiet.
Zelf sta ik meer met het midden van mijn voet op de pedaal en voeten plat.
Daarnaast strek je te vroeg uit alsof je de grond eerder had verwacht.
Dat overkomt mij ook wel, maar mooier is als je iets dieper kan blijven zitten en de kracht beter kan opvangen vanuit je bovenbenen want nu schiet je ver door en loop je het risico dat je vering je eraf wipt.

En volgens mij staan je ellebogen naar achteren ipv naar buiten!
Eensch, op zich doe je qua gewichtsverdeling alles wel ok, armen naar voren bij afzet, benen uitstrekken om je landing op te vangen.... je lijkt alleen het moment van landen niet helemaal juist te timen.
Ellebogen naar buiten is alleen voor mensen die clinics bij Mikey hebben gevolgd :wink: je hebt je ellebogen slechts een fractie van een seconde naar buiten vlak voordat je je armen strekt bij de afsprong, verder moet je je ellebogen gewoon neutraal houden om je landing op te vangen.
Hier zelfde soort drop, ik doe bijna hetzelfde als jij doet alleen land ik iets "zachter" ondanks HT en 100+ kg. Het is subtiel verschil van timing en lichaamsspanning. Ook vermoed ik dat je erg op je veerweg vertrouwt bij de landing terwijl je lichaam veel beter werkt als vering/demping dan welk systeem dan ook.

https://www.pinkbike.com/video/501959/
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Bokmaaa schreef: vr 14 juni 2019, 21:41 Vandaag heb ik toevallig een heel passend dropje ontdekt. Ook deze is volledig blind als je er op af komt rijden:
En de locatie voor jezelf houden :roll:


:kiss:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

Lars TB schreef: vr 14 juni 2019, 22:14
Bokmaaa schreef: vr 14 juni 2019, 21:41 Vandaag heb ik toevallig een heel passend dropje ontdekt. Ook deze is volledig blind als je er op af komt rijden:
En de locatie voor jezelf houden :roll:


:kiss:
Haha, sorry! Het is in Zuidlaren, daar ligt een klein rondje in een bos naast het centrum, dit dropje ligt op een stuk verbindingssingletrack naar een andere route. De moeite waard! Deze drop dus, maar ook een skinny, en meer obstakels.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

yo-eddy schreef: vr 14 juni 2019, 22:10 Ook vermoed ik dat je erg op je veerweg vertrouwt bij de landing terwijl je lichaam veel beter werkt als vering/demping dan welk systeem dan ook.

https://www.pinkbike.com/video/501959/
Precies! Ik probeer het zelf op te vangen maar vind dat mijn fiets nogal wat te verduren krijgt voor een redelijk klein dropje. Als ik de hoge drop erachter zou willen doen (hij is overigens afgesloten) moet dat echt beter... verder druk ik mijn hielen niet naar beneden, maar dat krijg ik er niet echt uit.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Makkelijk schreef: vr 14 juni 2019, 22:53 Precies! Ik probeer het zelf op te vangen maar vind dat mijn fiets nogal wat te verduren krijgt voor een redelijk klein dropje. Als ik de hoge drop erachter zou willen doen (hij is overigens afgesloten) moet dat echt beter... verder druk ik mijn hielen niet naar beneden, maar dat krijg ik er niet echt uit.
Precies de reden waarom ik inmiddels op een 100mm hardtail (dirtjumper) drops en jumps ben begonnen te maken. Als je verder wilt, moet je (in mijn ogen) je techniek gaan verbeteren en een fiets die alles opvangt en vergeeft, helpt daar niet echt bij.
Van die 100mm hardtail krijg je wel gelijk feedback :D

Overigens kun je zachter landen op die drop van jou, als je minder hard rijdt. Je komt nu veel verder beneden uit dan hoeft...
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Jurf schreef: vr 14 juni 2019, 21:48 Volgens mij gaat het bijna fout omdat je je voet vrij ver voor op de pedaal hbt, in de lucht contact lijkt te verliezen en tenen naar beneden hebt waarbij je het risico loopt dat je voorlangs eraf schiet.
Net op willingen flinke crash gehad (stuur gebroken, elleboogbeschermer door, helm afgeschreven, ego stuk...) omdat dit gebeurde bij een drop over een rock garden :roll:

Heb je maar mooi voorspeld!
Waar woke is, is vuur
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Oei, heftig. Effe weer rustig opbouwen!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Kom maar lekker in Dorst weer voorzichtig opbouwen Douwe ;-)

Nee, geintje.
Balen, maar naast wat je noemt geen lichamelijk letsel hoop ik?
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

pfff balen en schrikken lijkt mij. Dat voorspellen was absoluut niet de bedoeling. Ik krijg met dit soort dingen graag ongelijk!
Sterkte!
Ik doe het zelf soms ook nog verkeerd hoor, maar let juist omdat ik soms wat bangig ervoor ben heel erg op.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

kermit schreef: za 15 juni 2019, 18:12 Kom maar lekker in Dorst weer voorzichtig opbouwen Douwe ;-)

Nee, geintje.
Balen, maar naast wat je noemt geen lichamelijk letsel hoop ik?
Nee, gelukkig niet meer dan wat blauwe plekken en opvallend veel schade. Alleen het is een vervelend gevoel als je zwevend boven een helling 2 voeten niet meer op je pedalen hebt zitten :D

Ik zou een keer dit soort dingen moeten sessionen, table tops en constant hielen naar beneden houden ofzo.

Voordeel van Dorst is dat je niet op gravel landt...
Waar woke is, is vuur
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Gelukkig geen lichamelijk letsel! Balen van de forse schade en het geknikte zelfvertrouwen. En misschien vloeken in de kerk, maar... klikpedalen evt een oplossing? Alles zijn voors en tegens, maar loskomen tijdens de vlucht is dan verholpen natuurlijk.
Op het filmpje zie je het ook een beetje gebeuren vlak voor de landing inderdaad. Of nog eens een clinic volgen.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Plaats reactie