Rug rechter krijgen

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
hendrikjan
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 535
Lid geworden op: ma 1 december 2014, 11:12

vr 3 mei 2019, 10:09

Ik doe hier ook nog even een duit in het zakje, ik heb ook al sinds een jaar of 10 last van lage rugklachten. Ik stond gemiddeld 4 a 5 keer per jar zo krom dat ik eigenlijk weinig meer kon doen, behalve rondjes lopen.. In 2016 waren deze zo erg dat ik op enig moment zelfs ergens thuis op de grond lag en niet meer overeind kon komen.. Lig je dan als volwassen vent compleet hulpeloos te zijn.. 85 kg schoon aan de haak.. dat krijg je dan ook niet zo snel meer overeind.. De diagnose was A-typische rugklachten, met andere woorden ze hadden geen idee wat het nu precies is/was.

Uiteindelijk ben ik door een manueeltgherpeut weer rustig omhoog gewerkt. Geen magische behandelingen of gekke kraker dingen. De beste man heeft mij eigenlijk weer helemaal opnieuw leren bewegen, door begeleid oefeningen te doen. Eerst de kleine spiertjes in mijn rug etc. weer activeren en fitter maken en langzaam maar zeker de oefeningen opbouwen naar meer kracht georiënteerde oefeningen.

Inmiddels ben ik van de therapeut af en doe ik twee keer in de week gym/ kracht oefeningen (onder begeleiding) en ik kan nu met een hele grote glimlach op mijn gezicht zeggen dat ik al een half jaar volledig klacht vrij ben. Dat heb ik in de afgelopen 10 jaar niet meer gehad. Ik ben hierdoor sterker en fitter geworden en heb voor mijn gevoel volledig opnieuw leren bewegen. En ik geloof dan ook sterk in kracht/ balans training als oplossing voor lage rug problemen. Ik ben er ook wel van overtuigd dat begeleiding daarbij belangrijk is. Een oefening goed doen is enorm belangrijk..

Ik snap de opmerking van rutger S wel, maar ik vind het ook wel een beetje kort door de bocht.. En deze komt mij ook over als een zelfde soort standaard riedel van een slechte fysio die enkel volgens een boekje kijkt bij klacht A dan oplossing B..
StevenK
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1125
Lid geworden op: do 24 april 2003, 07:10
Mijn mountainbike: Een Epic HT en een Crux.
Contacteer:

vr 3 mei 2019, 12:27

MonkeyRider schreef:
vr 26 april 2019, 19:55
Het is een misvatting dat je bij kortere zit en hoger stuur per definitie minder last van je onderrug zult hebben, dat hangt van veel verschillende factoren af.

Als je langer en dieper zit heb je meer druk op je handen/armen en vang je klappen meer op met je schoudergordel en minder met je onderrug.
Bij langer en evt iets hoger zitten strek je juist je onderrug en dat verminderd vaak klachten.
Zadels moeten ongeveer horizontaal staan en je rug/bekken niet in een dwangpositie drukken of ervoor zorgen dat je naar voren of achteren glijd.
Te zwaar trappen belast je onderrug extra, dus tijdig terugschakelen en/of stukjes staand klimmen.
En natuurlijk helpen buik-rug-rotatie kracht trainingen.

Alles uit eigen ervaring ( en als oud fysiotherapeut) :winkie:

NB veldtoertoertochten die ik vroeger met mtb deed gaven > 3uur bijna altijd lage rugpijn. Sinds ik ze met de gravelracer doe (dieper en langer, plus 0 vering) is dat over......maar heb ik weer meer last van nek-schouder .....tis altijd wat :cry:
Heel herkenbaar. Als ik foto's van één van mijn fietsen post krijg ik altijd commentaar op de drop, maar als ik de drop verklein gaat op zeker mijn rug opspelen.

Hoe dan ook is een goede bikefit heel belangrijk. Want welke houding de juiste is, is enorm afhankelijk van je lichaam. Bijvoorbeeld van je (on)vermogen om je bekken te kantelen. Ik heb bijvoorbeeld een bewegingsbeperking omdat ik ooit mijn heup (eigenlijk mijn bovenbeen) heb gebroken en daarom kan ik ondanks mijn 1m93 alleen maar goed zitten als ik met 170mm cranks rij.
hendrikjan
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 535
Lid geworden op: ma 1 december 2014, 11:12

vr 3 mei 2019, 14:08

Lage rugpijn kan trouwens ook heel gewoon spierpijn zijn, maar niet als zodanig worden herkend..
Bikee
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 28
Lid geworden op: do 14 februari 2019, 13:39

di 7 mei 2019, 11:41

Laten we het hier vooral gezellig houden. Je kunt hier even je ei kwijt en algemene tips krijgen, maar inderdaad een dokter of fysio zal het wel beter weten. Ondertussen zowel ik als de fiets nog steeds op stal... de pijn neemt wat af (waarschijnlijk omdat ik helemaal niet meer fiets). Maar wat kriebelt het als ik mijn maatje in de garage zie staan. Afijn, ik ben voorzichtig begonnen met het onderhoud... daar neem ik nu uitgebreid de tijd voor tot het beter gaat.
peerke35
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 182
Lid geworden op: ma 5 september 2011, 23:10
Mijn mountainbike: trek Superfly FS7 2014

za 25 mei 2019, 21:50

Voor mij helpt het juist om gematigd te blijven bewegen.
Ik heb ook wel eens een tijdje de fiets laten staan, in de meest acute fase moet ik er ook niet aan denken. Maar vrij snel daarna gaat het meer kriebelen, dan ik mijzelf tegen kan houden :P meestal helpt het dan wel om met een licht verzet simpele tracks in de buurt te doen.
Heb overigens ook al meermaals meegemaakt dat het er weer terug in schoot en mij weer een paar dagen terug zette.

Ik heb het inmiddels zo onder controle dat ik meestal binnen een dag of drie/vier weer volledig functioneer. Wat voor mij het meest geholpen heeft is de aanschaf van een crosstrainer. Dat kan ik, als ik pijn heb, veel beter verdragen als buiten lopen. Ik begin dan echt met een paar minuten en ga dan weer wat anders doen, of even zitten. Ik probeer dit zo vaak mogelijk op een dag te doen en op te bouwen. De tijd en de weerstand die ik dan kan verdragen wordt steeds hoger.

Bij mij heb ik de indruk dat het vooral ook ligt aan het gebrek aan been/bilspieren. Sinds ik die vaker doe, in combi met wat simpele yoga oefeningen blijft het probleem wel langer weg. Afgelopen paar jaar heb ik nog maar één keer per jaar (zo een beetje) last gehad. Meestal is dat in of rond de vakantie als mijn stress eruit komt :((

Met inmiddels helaas meer dan 26 jaar ervaring met rugpijn weet ik in ieder geval zeker dat het trail and error is.
Veel verschillende behandelingen gehad en dito diagnoses. Verschil tussen wetenschap en pseudowetenschap is in deze wat mij betreft dat de wetenschap de waarschijnlijkheid wat beter in getallen uit kan drukken. Laatste behandeling die bij mij goed gewerkt heeft is dry-needling. Of het nu wetenschappelijk bewezen is of niet, het geeft mij verlichting. Placebo-effect is ook effect :-q Dit overigens wel met daarnaast bovenstaande oefeningen
Bikee
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 28
Lid geworden op: do 14 februari 2019, 13:39

vr 7 juni 2019, 16:25

Vandaag heel voorzichtig een ritje gedaan. Was te verleidelijk om na een maand toch eens op mijn mountainbike te springen. Uiteraard eerst raad gevraagd aan mijn fysiotherapeut. Alles ging prima, heb het rustig gehouden en weinig tot helemaal geen pijn. Wel benieuwd of ik morgen niet te stijf zal zijn.
Bikee
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 28
Lid geworden op: do 14 februari 2019, 13:39

vr 14 juni 2019, 11:48

Goed nieuws: ondanks mijn stramme spieren van vorige week is alles goed gegaan die eerste keer weer op mijn mountainbike. Niet zo heel veel last van mijn rug en de fysiotherapeut heeft mijn stramme spieren voorzichtig losgemaakt. Als alles blijft goed gaan binnen een week of zes weer helemaal mee. Me happy :) :) :)
Plaats reactie