Elektrische mountainbikes

Elektrische mountainbikes; advies, nieuws en uitwisseling passie met e-bikers.
Gesloten
emtb
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 14 april 2019, 20:17

Kun je, zoals ik wel kan met mijn Shimano , de eco functie terugschroeven?

Ik heb mijn ondersteuning bij eco op 25% gezet, net genoeg om een kleine push te krijgen. Op deze manier is het net een normale MTB.
emtb
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 14 april 2019, 20:17

biking1 schreef: do 6 juni 2019, 11:26
kermit schreef: do 6 juni 2019, 09:12

@biking1, hoe opgedane ervaringen doorsijpelen in de motivatie voor bepaalde keuzes :)
Zo heb ik nog vrijwel geen garantiegevallen meegemaakt in vele jaren fietsen, dus voor mij speelt het eigenlijk geen rol in mijn keuze dat ik bij een dealer om de hoek terecht kan.
Toevallig is het trouwens wel zo gelopen en kan ik heel dichtbij terug mocht er iets met mijn fiets zijn. Je kunt namelijk wel een fiets bij Merida bestellen, maar de levering gebeurt altijd via een van hun dealers naar je eigen wens. En er bleek een Merida dealer vlakbij mij te zitten waarvan de eigenaar twintig jaar geleden mijn overbuurman was... :D

Mocht er iets met de fiets zijn en het duurt even voordat e.e.a opgelost is vind ik dat niet onoverkomelijk aangezien ik meerdere fietsen heb en dus altijd wel kan fietsen. Ik ga er ook vanuit dat als de leverancier me niet kan helpen met het motorgedeelte (volgens mij ontbreekt die kennis sowieso nog bij veel fietsenmakers) ik kan terugvallen op dan wel de Merida importeur dan wel direct op Shimano.

Puur op de looks afgaande zou mijn voorkeur naar de Scott uitgaan.
Maar ik kan me voorstellen dat je bij Cube wat betere onderdelen voor dezelfde prijs krijgt dan bij Scott ;-)

Door reuma toch wel veel last van m'n gewrichten vandaar de e-bike. Maar de andere fietsen blijf ik toch ook zeker gebruiken.
Gisteravond eens serieus naar canyon fietsen gekeken. Zo'n spectral on 6.0 is toch ook echt een mooie fiets........ Veel waar voor je geld maar helaas niet bij de lbs te bestellen.
Ik denk dat ik toch ook maar eens naar Koblenz rijd om die fietsen "live" te bewonderen.

Keuzes, keuzes ;-)
[/quote]


Waar woon je? Ik rijd een Canyon Neuron ON.
biking1
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 245
Lid geworden op: zo 21 augustus 2011, 20:36

Ik woon in Venlo / Tegelen. Als het goed is, staat zaterdag de Scott strike klaar voor de eerste proefrit.
There's old pilots and there's bold pilots. But there's no old bold pilots ;-)
emtb
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 14 april 2019, 20:17

Ok das een beetje uit de buurt. Ik woon dicht bij Montferland. Die Scott is ook met Shimano motor?
Gebruikersavatar
CC-Rider
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1463
Lid geworden op: zo 30 oktober 2011, 21:50
Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5

Prulleman schreef: do 13 juni 2019, 08:10
CC-Rider schreef: do 13 juni 2019, 08:08 Mijn vrouw heeft de Bosch motor met 75NM. Dit is voor het vlakke (en bochtige) Nederland wel wat veel. Klimmen doet ie wel alsof je bergaf rijdt, maar doordat ie zo duwt op korte bochtjes, zoals in Zeist-Austerlitz en Dorst rijdt dat niet echt prettig.
kan je die dan niet een standje lager zetten?
Nee. Staat al op de laagste stand. Als je een hele of halve trap doet ondersteunt ie iets meer dan dat en wordt je de bocht in gelanceerd. Zij zit er echt wel goed op, goede aanvalshouding. Ze kan ook best lekker sturen, maar dit is echt niet fijn.
***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
Mark-xt
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1131
Lid geworden op: za 12 januari 2008, 16:55

Lars TB schreef: do 13 juni 2019, 11:13 Zeist-Austerlitz is weinig geschikt voor een eMTB! Juist die korte hellinkjes waar je bovenop moet draaien passen niet bij de ondersteuning die een motor geeft. Je stopt automatisch met trappen vlak voor die bocht, maar dan ben je nog niet boven en val je stil. Dus moet je doortrappen en dan gaat 'ie inderdaad duwen in de bocht.

Was mijn ervaring ook. Je moet vrij agressief gaan rijden wil je (maximaal) van de ondersteuning gaan profiteren op dat soort rondjes/terrein.
Hmm... Dan vraag ik me af of ik een agressieve rijstijl heb op dit soort routes of dat de afstemming van de ondersteuning bij Shimano zo goed is. Afgelopen zondag ging ik behoorlijk vlot over de route bij Ede en die is min of meer vergelijkbaar met Zeist. Geen last van stilvallen i.i.g.
modder zuigt!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Naar mijn gevoel valt de Shimano aandrijving ook niet ineens stil als je stopt met trappen, hij ijlt nog wat na als het ware. Alsof je geluid niet ineens uitzet maar uitfade. Een prettige eigenschap, want het voelt niet zo abrupt.

Mijn ervaring met Bosch is minimaal, ik heb alleen eens een klim over een breed pad in de Alpen gereden op een Bosch-fiets. Wat me toen opviel was dat het nogal onregelmatig aanvoelde, niet heel prettig eigenlijk.

Dergelijke paden zijn natuurlijk niet echt vlak maar hebben continu kleine glooiingen. Op een analoge bike pas je daar automatisch en ongemerkt je geleverde kracht op aan, je zet net ietsje meer aan of houdt een tikje in bij die welvingen. De Bosch motor versterkte dat duidelijk, waardoor het erg onrustig aanvoelde. Even minder kracht leveren en de ondersteuning schakelde uit en met zo'n gewicht val je dan ook meteen stil. En bij het uitrijden van een kuil kreeg je weer ineens een zetje zodra je druk op het pedaal zette.
Met mijn Shimano-fiets had ik daar vorig jaar op soortgelijke paden eigenlijk geen last van. Nu kan het ook zijn dat ik daar inmiddels zo aan gewend ben dat ik er mijn rijstijl op aangepast heb, maar toch heb ik het idee dat de Bosch er meer last van had dan de Shimano.

Nu kan het "karakter" van een motor/ondersteuning behoorlijk beïnvloed worden door de gebruikte software, hebben jullie wel steeds de updates van Bosch geïnstalleerd?
("as we speak" zie ik een update van Shimano E-tube op mijn telefoon, meteen maar aangezet :)).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mark-xt schreef: do 13 juni 2019, 22:55
Lars TB schreef: do 13 juni 2019, 11:13 Zeist-Austerlitz is weinig geschikt voor een eMTB! Juist die korte hellinkjes waar je bovenop moet draaien passen niet bij de ondersteuning die een motor geeft. Je stopt automatisch met trappen vlak voor die bocht, maar dan ben je nog niet boven en val je stil. Dus moet je doortrappen en dan gaat 'ie inderdaad duwen in de bocht.

Was mijn ervaring ook. Je moet vrij agressief gaan rijden wil je (maximaal) van de ondersteuning gaan profiteren op dat soort rondjes/terrein.
Hmm... Dan vraag ik me af of ik een agressieve rijstijl heb op dit soort routes of dat de afstemming van de ondersteuning bij Shimano zo goed is. Afgelopen zondag ging ik behoorlijk vlot over de route bij Ede en die is min of meer vergelijkbaar met Zeist. Geen last van stilvallen i.i.g.
Er zal verschil zitten tussen de systemen, maar ik bedoel ook niet letterlijk stilvallen natuurlijk. En met enige gewenning krijg je het natuurlijk ook verbeterd, maar veel kort draai- en klimwerk is niet optimaal voor een eMTB.

Jij zult het waarschijnlijk geoptimaliseerd hebben en wie weet ga je inderdaad agressiever door een paar bochtjes. Of herken je het effect niet als negatief.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4075
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Bosch komt met vernieuwde lijn. De reductie in cranksysteem is er (gelukkig) af, zodat je normale kettingbladen kunt gebruiken en de motor ontkoppeld volledig zonder weerstand. Daarbij is de mtb motor een stuk kleiner geworden.

https://youtu.be/6Lz0grTGJJU

Ik heb overigens nog geen koopplannen :winkie:
Mark-xt
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1131
Lid geworden op: za 12 januari 2008, 16:55

De nieuwe Bosch motor is al uitgebreid getest door E-Mountainbike. Er is veel verbeterd, zoals monkeyrider al aanhaalde is de beruchte weerstand bij het trappen zonder ondersteuning verholpen. Maar niet alles is beter. De displays schijnen tegen te vallen en volgens de testers is ie een stuk lawaaiiger dan z'n concurrenten.
modder zuigt!
BrianW
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 409
Lid geworden op: vr 19 augustus 2016, 22:34

Dat geluid vind ik juist mooi op de e-bike. Als ik bij 't stoplicht wegfiets denk ik er altijd 'braaaaaaaap' bij :-D
Mark-xt
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1131
Lid geworden op: za 12 januari 2008, 16:55

BrianW schreef: wo 19 juni 2019, 11:22 Dat geluid vind ik juist mooi op de e-bike. Als ik bij 't stoplicht wegfiets denk ik er altijd 'braaaaaaaap' bij :-D
Of je monteert een Turbospoke :winkie:

Afbeelding
modder zuigt!
BrianW
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 409
Lid geworden op: vr 19 augustus 2016, 22:34

Haha, die zou mega zijn :-D
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Daarmee wordt het helemaal moeilijk om buitenstaanders te overtuigen van het feit dat je nog wel zelf moet trappen... :D
Mark-xt schreef: wo 19 juni 2019, 22:34
BrianW schreef: wo 19 juni 2019, 11:22 Dat geluid vind ik juist mooi op de e-bike. Als ik bij 't stoplicht wegfiets denk ik er altijd 'braaaaaaaap' bij :-D
Of je monteert een Turbospoke :winkie:

Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
biking1
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 245
Lid geworden op: zo 21 augustus 2011, 20:36

Ik zag dat ik in het verkeerde draadje gereageerd had, Nu ook even in dit topic omdat het zo'n mooie fiets is ;-)

Het is een zwarte (met blauwe decals) specialized turo levo fsr 2019 geworden. De upgrades zijn al besteld.
Zo zit er geen dropper in en is de voorvork 32 mm dik bij 150 mm veerweg. Tevens worden de sram level remmen vervangen door sram guide re (speciaal voor e-bike). Ik heb bewust voor het "basis" model Levo gekozen zodat ik de voor mij belangrijke zaken meteen kon aanpassen. Uiteindelijk zal de fiets nog iets goedkoper (lees minder duur) zijn dan de spectral on 9.0 die ik ook in mijn lijstje had staan. Over 2 weken naar Livigno en het fietsje eens serieus testen ;-)
Voorvork wordt lyrik 150mm
demper is RS de luxe RT 150mm
dropper Reverb 150 mm met de shifter like bediening
Remmen Guide RE
Voor de rest is de fiets Sram 11 speed afgemonteerd.
Afbeelding
There's old pilots and there's bold pilots. But there's no old bold pilots ;-)
Gesloten