Garmin software

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Plaats reactie
hurck
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 419
Lid geworden op: ma 7 maart 2011, 11:17

https://www.dcrainmaker.com/2019/06/com ... ility.html

Ik wist niet goed waar het te zetten, dus maar een nieuw draadje geopend. Dc rainmaker is een beetje vocaler dan anders in zijn reviews ivm een paar dingen waar garmin al jaren zich er makkelijk vanaf maakt. De software (en voor sommigen ook de hardware) is inderdaad een heikel punt bij garmin, benieuwd of ze effectief hier iets mee gaan doen.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Ik kan hier in meegegaan, ik ben ook al een tijdje van Garmin af. Inderdaad de bugs en niet werkende features op mijn laatste aankoop, maar vooral de absurd slechte user interface. Nog los van dat een HRM band 60-80 EUR moet kosten....

Ik spreek vloeiend Nederlands en Engels en werk dagelijks in techniek. Maar de menu’s en indeling van de instellingen op een Garmin is in geen enkele taal logisch. Bedacht door een navigatie programmeur en niet door een fietser. En als je het dan bij toeval toch weet te vinden weigeren de meest simpele zaken consequent. :evil:

Sinds een jaar of zo heel gelukkig met mijn Polar fitness watch met HRM en GPS, die linkt wel naadloos met telefoon iPad en Strava, elke keer weer. :-q

Garmin is dat nooit gegeven. Ik gebruik de Garmin trouwens nog wel, als kilometer teller op het stuur. En in het bos doet ie dat bijzonder matig trouwens. Als het ding nou contact zou maken met de Garmin wiel en trapper sensor unit zou het kunnen werken, maar ja dan zou ik ook geen andere GPS hoeven gekocht hebben.....

YMMV maar lees het artikeltje in de OP voordat je je zuurverdiende centjes neertelt.
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Brambo67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 307
Lid geworden op: ma 9 februari 2015, 22:15

Ik heb vorige week de Edge 830 gekocht nat 3 jaar lang met een Edge 810 te hebben gefietst. Voor zoever ik weet en me kan herinneren heb ik met de Edge 810 geen problemen gehad. De 830 ben ik nog aan het optimaliseren maar gisteren was het zover; ik drukte op een menukeuze en het ding ging helemaal uit z'n dak. Het begon te piepen en reagreerde niet meer op het touch screen of de aan/uit knop. Pas na meerdere keren ging hij uit.Als je er over nadenkt belachelijk voor een apparaat dat net zoveel kost als een smartphone. En die kunnen meer, navigeren waarschijnlijk beter en hebben voor ozver ik weet nooit dit gedoe. Maar zoals gezegd; de Edge 810 heeft mee nooit in de steek gelaten.
Orbea Oiz Pro 2023, Trek Fuel EX 8 2020, BMC Roadmachine 02, Two, 2020 Ex: Trek Top Fuel 9.8 AXS 2020 , Scott Spark RC Pro 2018, Cannondale Synapse Carbon 3 Ultegra 2014, Trek Procaliber 8 2018, Cube LTD Race 2016, Giant Anthem Advanced 0/1 2013.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

hurck schreef: do 13 juni 2019, 14:46 https://www.dcrainmaker.com/2019/06/com ... ility.html

Ik wist niet goed waar het te zetten, dus maar een nieuw draadje geopend. Dc rainmaker is een beetje vocaler dan anders in zijn reviews ivm een paar dingen waar garmin al jaren zich er makkelijk vanaf maakt. De software (en voor sommigen ook de hardware) is inderdaad een heikel punt bij garmin, benieuwd of ze effectief hier iets mee gaan doen.
Goed artikel, DC steekt hier best wel zn nek uit. Garmin gaat hem hiervoor belonen of vernietigen...
Maar hij heeft 200% gelijk.
Garmin maakt mooie devices, maar de software updates zijn vaak geen verbetering, integendeel.
Garmin heeft heel veel (beta)testers, namelijk al haar klanten...
In de praktijk komt het er vaak op neer dat je een versie moet kiezen die foutloos doet wat jij belangrijk vindt, en dat is meestal niet de laatste versie.
Dat was al zo bij mn 60csx, ging precies hetzelfde bij mn etrex 30 en zal bij de edge 130 ook wel zo gaan.
Met de edge 130 en 810 momenteel wel op de nieuwste fw versie, dus mijn verhaal hierboven is wellicht niet helemaal correct.
Maar we zijn er nog niet, zeker niet met de edge 130, waar ik toch nog wel wat updates verwacht. De edge 810doet het op de nieuwste versie beter dan ooit, maar nog niet foutloos. Omdat inmiddels de 830 is geïntroduceerd heb ik geen hoop meer dat de laatste bugs, waaronder het verliezen vd Ant+ connecties, ooit nog wordt opgelost...

Waarom dan toch nog garmin?
Ach, het is net Windows. Ook niet perfect, maar als je ermee kunt leven/aan gewend bent is het prima.
Wordt breed ondersteund, heeft alles wat je nodig hebt(en meer).
En vergeet niet, de concurrentie laat ook steken vallen, alleen worden die (door een kleiner marktaandeel) minder breed uitgemeten.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Garmin is not pleased. :winkie:
2 topics op het Garmin forum, beide gesloten.
Het 1e topic afgeloten met een reden die niet inhoudelijk op de OP inging.
Het 2e topic gesloten zonder opgave van redenen.

Onze siteowner heeft vele jaren geleden eens een dingetje gehad met Garmin.
Daarop is door Garmin niet erg sportief gereageerd.
(oftewel, waarom heeft Pat nooit een Garmin ontvangen om te reviewen...)
DC heeft (zeker op gps gebied) een veel langere arm dan mountainbike.nl, ik ben benieuwd hoe Garmin gaat reageren...
Krijgen we binnenkort bug-free software, of mag DC voortaan alleen nog maar Polar, Wahoo, Lezyne en Suntoo reviewen :~
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
hurck
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 419
Lid geworden op: ma 7 maart 2011, 11:17

Ze zouden dan wel een heel duidelijk signaal geven om niet met de gebruiker in te zitten mocht dc geen leners meer krijgen om te reviewen. Daar zouden ze wel eens hard mee in hun voet kunnen schieten. Zeker nu er toch stilaan alternatieven aan het opstaan zijn.

Zijn maatje desfit op youtube heeft het dikwijls over the 'seemless integration' in garmin connect :-? Dat verbaasd me nog elke keer hij dat zegt, het is multiplatform, maar daar is wel alles mee gezegd.

Dat er hier en daar bugs zijn is normaal. Het probleem is hoe garmin ze (niet) oplost, of gewoon een heleboel meer bugs introduceert. Zelf ervaring met een etrex (ik ben de serie vergeten, nog ver voor er sprake was van kleurenscherm), een edge 705 en de huidige edge 130. Afhangde van hoe de edge 130 het gaat doen zou dit best wel eens mijn laatste garmin toestel kunnen zijn.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mijn 130 gedraagt zich best goed met de laatste software. Iets dat niet gezegd kan/kon worden van mijn etrex30 en 60csx. Daar regelmatig alle nieuwe versies geprobeerd maar telkens terug naar een (voor mijn gebruik) stabiele oudere versie.
De 810 doet het op de nieuwste versie beter dan ooit, maar verre van perfect.
1e vereiste van zo'n fitness georiënteerd ding is toch wel dat de connectie met de hartslag sensor overeind blijft... Maar goed, BT koppeling met de phone werkt nu eindelijk...

We zullen zien hoe dit verder afloopt, erg blij dat DC het spelletje van mooi weer spelen doorbreekt :-q
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
hurck
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 419
Lid geworden op: ma 7 maart 2011, 11:17

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 14 juni 2019, 15:31 Mijn 130 gedraagt zich best goed met de laatste software. Iets dat niet gezegd kan/kon worden van mijn etrex30 en 60csx. Daar regelmatig alle nieuwe versies geprobeerd maar telkens terug naar een (voor mijn gebruik) stabiele oudere versie.
De 810 doet het op de nieuwste versie beter dan ooit, maar verre van perfect.
1e vereiste van zo'n fitness georiënteerd ding is toch wel dat de connectie met de hartslag sensor overeind blijft... Maar goed, BT koppeling met de phone werkt nu eindelijk...

We zullen zien hoe dit verder afloopt, erg blij dat DC het spelletje van mooi weer spelen doorbreekt :-q
Bij mij dus niet :) Gisteren uit pure miserie de gegevens gewoon overgezet via usb, dat werkt gelukkig wel altijd (hoewel de mac toepassing begin deze week een update kreeg en na de installatie spontaan rebootte wegens crash van garmin express)
De batterij indicator gaat alle kanten uit.
Een paar dagen geleden deed ie raar bij het opslaan van de rit, gelukkig niks verloren.
Ik ga nog even de kat uit de boom kijken, soms stabiliseert de software na een paar dagen :)

Bij de edge 705 kan ik me nog de firmware update naar versie 320 herinneren, die werd door garmin zelf afgeraden na enige tijd. De versie ervoor 310 en erna 330 waren wel stabiel.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je hebt wel v3.30 op je edge130?
Die werkt bij mij redelijk, behalve BT onderweg.
Ik gebruik een ANT+ hartslagband van Decathlon, die blijft bij de 130 werken (bij de 810 niet).
Geen betrouwbare BT onderweg (tel in mn broekzak, edge op het stuur), dus geen lifetrack, smsjes en weerbericht on the trails.
(dit werkt bij de 810 sinds kort wel, maar daar valt de ANT+ telkens weg en komt even later weer terug)
Is voor mij allemaal niet een heel groot probleem, maar het zou natuurlijk gewoon moeten werken.
M'n vrouw gebruikt de altijd de Edge810, ik gebruik afwisselend de Etrex30 en de Edge130.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
hurck
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 419
Lid geworden op: ma 7 maart 2011, 11:17

Inderdaad de versie 3.30, het rare is dat bt ervoor wel werkte.... Dat weer en sms’en onderweg gebruikte ik toch niet, maar het wireless syncen met connect vond ik wel handig.
Ik heb nog een oude ant+ hartslagband en een softstrap van Garmin, die doen het zonder problemen.

Eventueel zet ik terug de vorige firmware er op. Hangt er vanaf hoe hard ik me ga storen aan het niet wireless kunnen syncen. (Of met veel moeite) Nu kijk ik mijn ritjes toch meestal na op de desktop aangezien strava en de elevate plug-in veel meer details geven dan de app op de smartphone, dus de edge met USB syncen is niet veel moeite. Maar het gaat om alle functionaliteiten die Garmin aanprijst en die niet blijken te werken. Maw eigenlijk betalen we veel te veel voor de toestellen :D
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

BT doet het thuis wel.
Edge130 -> BT -> Android phone (op tafel of in mn broekzak) -> wifi -> internet = :-q

BT onderweg is het hopeloos.
Edge130 -> BT -> Android phone (in broekzak of camelbak) -> 4G -> internet = :evil:

BT op de camping:
Edge130 -> BT -> Android phone (op tafel of in mn broekzak) -> 4G -> internet = :-q

Ik kan me voorstellen dat de 4G verbinding hier onderweg (dun bevolkt bergachtig gebied) niet overal even goed is, maar de BT verbinding tussen de Edge130 en mn phone valt ook uit!
Het lijkt haast wel alsof er een tunnel wordt gemaakt via mn phone naar de Garmin Connect server en internet verbinding met garmin.com dus absoluut noodzakelijk is om de Edge verbonden te houden met mn phone. En die tunnel komt niet vanzelf meer op zodra de 4G ontvangst weer goed is.

Als dit zo is dan lijkt mij dat een heel slechte zaak, 2 devices die perfect autonoom kunnen functioneren en perfect met elkaar zouden kunnen communiceren werken voor wat betreft Garmin Connect (what's in a name) alleen als en een degelijke internet verbinding is. :~
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie