Vancouver Island

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
Plaats reactie
JLWE
All rounder
All rounder
Berichten: 134
Lid geworden op: di 24 juli 2018, 20:41
Mijn mountainbike: Evil Offering LS

Hi all,

Aankomende zomer ga ik naar Canada op vakantie en zal een week rond brengen op vancouver Island. Drie jaar geleden ben ik wezen biken in Whistler (mijn eerste en beste mountainbike ervaring! :-q ). Maar ik vroeg mij af of iemand van jullie ook ervaringen en tips willen delen voor op het eiland (op het vaste land zal ik niet aan biken toe komen). Ik ga eind augustus en begin september, waardoor ik denk ik geen last zal hebben van sneeuw. Heel veel ervaring heb ik nog niet. Fiets nu 1x per week op de UHR, dus super technisch hoeft het niet te zijn. Gaat mij vooral om de lol, uitdaging en hopelijk een traditioneel stukje north shore. Het enige waar ik tot nu toe positieve verhalen over heb gehoord is Mount Washington, maar weet niet zeker of ik daar in de buurt kom.

Alle tips zijn welkom en alvast bedankt!

Gr, Jos
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Luister ik ff mee want wij zitten er van medio juli tot medio aug (en doen ook een dagen Whistler :-D )
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
RolfB
All rounder
All rounder
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 15 augustus 2012, 11:14

Ha Jos,

Heb erg goede verhalen gehoord over Cumberland. Veel flow en genoeg uitdaging. Heb er zelf helaas nog niet kunnen biken maar veel vrienden uit Vancouver proberen er regelmatig naar toe te gaan. Was eigenlijk de bedoeling om er afgelopen september naartoe te gaan maar het werd toch weer Whistler en de North Shore, maar had me wel aardig ingelezen.

Als je op Pinkbike zoekt naar Vancouver Island kun je een info vinden, bijvoorbeeld https://www.pinkbike.com/news/bc-bucket ... -2016.html.
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Cumberland is inderdaad een aanrader, en daar vlak bij Hornby Island ook.
In Cumberland vind je alles wat je eventueel nodig hebt, bike huren bij Dodge City Cycles, gids Martin van Island Mountain Rides. Allemaal hele relaxte lui daar.

En voor Jurf, in Whistler is Lord of the Squirrels een must en vanaf eind juli meestal wel sneeuwvrij. Ik hoop 'm tegen die tijd ook weer eens te rijden, stuur gerust een pm tegen die tijd als je interesse hebt.
RolfB
All rounder
All rounder
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 15 augustus 2012, 11:14

nielsvk schreef: zo 26 mei 2019, 20:59 En voor Jurf, in Whistler is Lord of the Squirrels een must en vanaf eind juli meestal wel sneeuwvrij. Ik hoop 'm tegen die tijd ook weer eens te rijden, stuur gerust een pm tegen die tijd als je interesse hebt.
Dat was voor mij de reden dat ik naar Whistler ben gegaan i.p.v. Cumberland :wink:
JLWE
All rounder
All rounder
Berichten: 134
Lid geworden op: di 24 juli 2018, 20:41
Mijn mountainbike: Evil Offering LS

Top, bedankt voor jullie reacties! Ik ga cumberland zeker even opzoeken!
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

nielsvk schreef: zo 26 mei 2019, 20:59
En voor Jurf, in Whistler is Lord of the Squirrels een must en vanaf eind juli meestal wel sneeuwvrij. Ik hoop 'm tegen die tijd ook weer eens te rijden, stuur gerust een pm tegen die tijd als je interesse hebt.
Thanx!
Ga ik zeker doen.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
JLWE
All rounder
All rounder
Berichten: 134
Lid geworden op: di 24 juli 2018, 20:41
Mijn mountainbike: Evil Offering LS

nielsvk schreef: zo 26 mei 2019, 20:59 Cumberland is inderdaad een aanrader, en daar vlak bij Hornby Island ook.
In Cumberland vind je alles wat je eventueel nodig hebt, bike huren bij Dodge City Cycles, gids Martin van Island Mountain Rides. Allemaal hele relaxte lui daar.
Ben nu in contact met Martin van Island Mountain Rides, maar twijfel een beetje over de moeilijkheidsgraad en duur van de trip (3 of 4,5 uur). Ik ga samen met een maat en we fietsen nu een maand of 4, voornamelijk UHR. Wel met redelijke ambitie en weinig angst, maar techniek en conditie zijn nog niet optimaal. Wil graag de Cumberland trip van 4,5 uur. Hiervoor wordt intermediate/expert niveau aangeraden. Heb jij ervaring met deze trip en wellicht advies?

Thanks!
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

even lord of de squirels bekeken ..... binnen niet al te lange tijd toch maar eens die kant op, prachtige trail!

https://www.youtube.com/watch?v=FJjb1AtgR5c
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

JLWE schreef: do 13 juni 2019, 21:38 Ben nu in contact met Martin van Island Mountain Rides, maar twijfel een beetje over de moeilijkheidsgraad en duur van de trip (3 of 4,5 uur). Ik ga samen met een maat en we fietsen nu een maand of 4, voornamelijk UHR. Wel met redelijke ambitie en weinig angst, maar techniek en conditie zijn nog niet optimaal. Wil graag de Cumberland trip van 4,5 uur. Hiervoor wordt intermediate/expert niveau aangeraden. Heb jij ervaring met deze trip en wellicht advies?

Thanks!
Dan raad ik Hornby Island aan, dat is met UHR-ervaring goed te doen. Geweldige flowy trails, niet echt technisch, in het bos op een leuk klein eilandje. Leuk tripje ook met twee veerpontjes, strandje, etc.

De trails in Cumberland lopen wat meer uiteen, en af en toe voor de gemiddelde Nederlandse bikers misschien wel behoorlijk uitdagend. Voor mij overigens ook al weer 5 jaar geleden dat ik er voor het laatst geweest ben, dus ken de laatste stand van zaken niet.

Ik heb nog twee hele oude filmpjes (2011) van Hornby Island en Cumberland van toen ik daar met Martin op pad was (toen woonde ik zelf nog niet in BC). Misschien geeft het een beetje een idee:

Hornby Island: https://vimeo.com/25624456
Cumberland: https://vimeo.com/25521416

Edit: ik herinner me trouwens dat ik toen in Cumberland na 3 uur ook wel klaar was en we toen zijn gestopt. Martin vond het wel prima want die wilde de ijshockeyfinale kijken 🙂🇨🇦🏒
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

yo-eddy schreef: do 13 juni 2019, 22:08 even lord of de squirels bekeken ..... binnen niet al te lange tijd toch maar eens die kant op, prachtige trail!

https://www.youtube.com/watch?v=FJjb1AtgR5c
Yep, enorme aanwinst en onmiddellijk tot mijn favoriete route hier in de omgeving gebombardeerd. Nadeel is dat hij maar kort te rijden is (augustus-september) en er tegenwoordig in augustus bijna ieder jaar rook is van bosbranden. Vorig jaar helaas door rook en een gebroken hand niet gereden, deze zomer staat ie weer met stip op 1 in de todo list!
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

nielsvk schreef: do 13 juni 2019, 23:21
JLWE schreef: do 13 juni 2019, 21:38 Ben nu in contact met Martin van Island Mountain Rides, maar twijfel een beetje over de moeilijkheidsgraad en duur van de trip (3 of 4,5 uur). Ik ga samen met een maat en we fietsen nu een maand of 4, voornamelijk UHR. Wel met redelijke ambitie en weinig angst, maar techniek en conditie zijn nog niet optimaal. Wil graag de Cumberland trip van 4,5 uur. Hiervoor wordt intermediate/expert niveau aangeraden. Heb jij ervaring met deze trip en wellicht advies?

Thanks!
Dan raad ik Hornby Island aan, dat is met UHR-ervaring goed te doen. Geweldige flowy trails, niet echt technisch, in het bos op een leuk klein eilandje. Leuk tripje ook met twee veerpontjes, strandje, etc.

De trails in Cumberland lopen wat meer uiteen, en af en toe voor de gemiddelde Nederlandse bikers misschien wel behoorlijk uitdagend. Voor mij overigens ook al weer 5 jaar geleden dat ik er voor het laatst geweest ben, dus ken de laatste stand van zaken niet.

Ik heb nog twee hele oude filmpjes (2011) van Hornby Island en Cumberland van toen ik daar met Martin op pad was (toen woonde ik zelf nog niet in BC). Misschien geeft het een beetje een idee:

Hornby Island: https://vimeo.com/25624456
Cumberland: https://vimeo.com/25521416

Edit: ik herinner me trouwens dat ik toen in Cumberland na 3 uur ook wel klaar was en we toen zijn gestopt. Martin vond het wel prima want die wilde de ijshockeyfinale kijken 🙂🇨🇦🏒
Cowichan valley bij Duncan was ook fantastisch vorig jaar met de BC Bike Race
Plaats reactie