Keuze 2 bikes, 2 budgetten XC fiets

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Gollos
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 9 juli 2018, 17:37
Mijn mountainbike: Cube Reaction C:62 Race

Momenteel rij ik een goed jaar (eerste fiets) op een oude Cube Reaction HPA Pro 26" en 21" framemaat met versleten onderdelen zoals oude fox factory 32 en XT-onderdelen en gebochelde DT-Swiss XPN 1600 wielen met Racing Ralphs. De remmen ik heb half jaar geleden moeten vervangen voor Shimano's SLX variant want de oude Elixirs deden niks meer.

Nu wil ik de overstap maken naar een 29" hardtail en ben 186cm en circa 80kg.
Het budget is tussen de 1.000 en 2.000.

Onderdelen die ik kan meenemen;
Ergon handvatten
Ergon zadel
SLX Remmen

Bij een fietsenwinkel in de buurt kan ik de volgende fiets kopen:
Cube Reaction C:62 2018 model voor circa € 1.100
Volgens mij moet ik een 21" frame hebben gezien mijn lengte.
Combi tussen SLX/XT onderdelen in de aandrijflijn
Instap shimano hydrolische remmen.
Voorvork Rockshock Recon Silver 9mm quickaxel
Boost achterwiel
Generiek setje banden volgens mij met instap rubbers.

Cube Reaction C:62 Race 2019 model afgeprijsd naar € 1.850
Volledige XT aandrijflijn en remmen
Fox 32 Rythm
Fulcrum 77 29" wielen
Racing Ralph rubbers


Nu heb ik alles in Excel naast elkaar gezet:

Afbeelding

Welke keuze zouden jullie maken en waarom?
Prijsverschil van € 750 kan ik upgrades uitvoeren die mij voorbij de Race variant laten gaan of is dat weggegooid geld?

Betere set rubbers is circa 75 euro en dan nog een tubeless setje ventielen en latex, totaal 100/110 euro?
Andere voorvork en boost wielenset?

Of maar eerst een gaan rijden en kijken hoe alles draait? Vast een verbetering op alle fronten t.o.v. wat ik nu heb.
Cube Reaction C:62 Race
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Die van 1.100,- , is dat een gebruikte fiets? Wat mij namelijk opvalt is dat het blijkbaar een boost-frame is, maar er zit een vork met een gewoon snelspanner-voorwiel in. Dat lijkt mij niet origineel en ik zou in zo'n geval wel willen weten waarom dat aangepast is.

Daarnaast een mogelijk puntje over het meenemen van je SLX remmen naar een nieuwer frame: het kan zijn dat de leidingen dan te kort zijn. Een 29er voorvork is iets hoger dan een 26er (bij dezelfde veerweg), en de frames zijn de afgelopen jaren langer geworden in dezelfde maat (icm kortere stuurpennen). Het kan dus betekenen dat je een nieuwe remleiding erbij moet kopen (nooit meer dan een, een te korte achterremleiding kan altijd nog naar voren).

Het hangt er verder een beetje vanaf of je voorkeur uitgaat naar zelf sleutelen en opwaarderen of dat je toch liever kant en klaar koopt. De afmontage van die duurdere fiets is netjes dus daar hoef je niet veel meer aan te veranderen imo.

Een goede vork en (boost) wielset zijn wel te vinden binnen het prijsverschil, maar dan moet je een beetje de leuke aanbiedingen afwachten.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik vraag me daarbij af of je veel plezier gaat beleven aan de Recon ten opzichte van jouw F32. En: het moet per se carbon zijn?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

De Recon is inderdaad wel wat minder tov de Fox in de duurdere fiets.
Prijsverschil gebruiken voor en goede wielset en goede vork wordt wel wat krap denk ik, een van beiden gaat zeker lukken.
De duurdere fiets is netjes afgemonteerd. Maar... er zijn dan andere fietsen die voor die prijs, tot 2000,-, zeker ook het overwegen waard zijn. Bv de Specialized Chisel en de Canyon Exceed CF SL 7.0.

Edit:
Chisel Expert: https://www.specialized.com/nl/nl/mens- ... 070-154335
Canyon Exceed CF SL 7.0: https://www.canyon.com/nl-nl/mountain-b ... be=BK%2FWH
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gollos
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 9 juli 2018, 17:37
Mijn mountainbike: Cube Reaction C:62 Race

kermit schreef: do 13 juni 2019, 08:19 Die van 1.100,- , is dat een gebruikte fiets? Wat mij namelijk opvalt is dat het blijkbaar een boost-frame is, maar er zit een vork met een gewoon snelspanner-voorwiel in. Dat lijkt mij niet origineel en ik zou in zo'n geval wel willen weten waarom dat aangepast is.

Daarnaast een mogelijk puntje over het meenemen van je SLX remmen naar een nieuwer frame: het kan zijn dat de leidingen dan te kort zijn. Een 29er voorvork is iets hoger dan een 26er (bij dezelfde veerweg), en de frames zijn de afgelopen jaren langer geworden in dezelfde maat (icm kortere stuurpennen). Het kan dus betekenen dat je een nieuwe remleiding erbij moet kopen (nooit meer dan een, een te korte achterremleiding kan altijd nog naar voren).

Het hangt er verder een beetje vanaf of je voorkeur uitgaat naar zelf sleutelen en opwaarderen of dat je toch liever kant en klaar koopt. De afmontage van die duurdere fiets is netjes dus daar hoef je niet veel meer aan te veranderen imo.

Een goede vork en (boost) wielset zijn wel te vinden binnen het prijsverschil, maar dan moet je een beetje de leuke aanbiedingen afwachten.
De fiets van 1.100 is oudjarig model en de samenstelling komt overeen met die van op de Cube website. Cube levert deze fiets en de 2019 met een non-boost voorvork en wielset.

Remmen monteren / overzetten durf ik wel aan, had zelf ook de nieuwe remmen op de oude fiets geïnstalleerd en ingekort.

Maken de banden / boost / voorvork ook echt een groot verschil? Bij de meeste fietsenzaken waar ik ben geweest is het een rondje op de parkeerplaats om te kijken als je er fatsoenlijk op kan zitten. En veelal bijna geen demo modellen aanwezig, dus echt testen hoe een voorwork of wielen/banden reageren op terrein heb ik nog niet kunnen doen.Ik zit in Zwolle, mochten jullie een zaak kennen en willen aanbevelen, graag!
Kapitein Iglo schreef: do 13 juni 2019, 08:23 Ik vraag me daarbij af of je veel plezier gaat beleven aan de Recon ten opzichte van jouw F32. En: het moet per se carbon zijn?
Niet perse, zag veel fietsen in het prijsbereik die carbon waren en de Cube van 1.100 is ook carbon en kwam goed uit een test vanuit Fietseditie Trouwdagblad.
Laatst gewijzigd door Gollos op do 13 juni 2019, 09:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Cube Reaction C:62 Race
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

kermit schreef: do 13 juni 2019, 08:19 Die van 1.100,- , is dat een gebruikte fiets? Wat mij namelijk opvalt is dat het blijkbaar een boost-frame is, maar er zit een vork met een gewoon snelspanner-voorwiel in. Dat lijkt mij niet origineel en ik zou in zo'n geval wel willen weten waarom dat aangepast is.
Ik heb regelmatig gezien dat bikes die bij een LBS in de aanbieding zijn, niet meer de originele afmontage hebben.
Heb het zelf ook gezien toen ik in het grijze verleden een bike kocht bij een LBS.
Bij de onderhandeling is er van alles aan de originele bike aangepast (remmen, vork, shifters), het bleek dat de LBS die onderdelen gewoon uitwisselde met een duurder afgemonteerde bike hij in voorraad had.
Die voorraad bike stond later met lager niveau afmontage in de aanbieding, legio kopers die het niet door hebben.

Het prijsverschil tussen beide bikes is echt geen weggegooid geld.
Vork, wielen en ook een beetje de aandrijf-schakelgroep zijn hogere klasse waar je bij het biken ook echt wat van merkt.
Als dit je volgende fiets wordt, moet je met voldoende budget niet iets aanschaffen met een Recon vork en basis wielsetje.
Die Fox is echt totaal andere klasse wat je in het terrein meteen al voelt, zelfs als die vork nog niet goed is afgesteld.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gollos
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 9 juli 2018, 17:37
Mijn mountainbike: Cube Reaction C:62 Race

Jan Willem schreef: do 13 juni 2019, 09:41
kermit schreef: do 13 juni 2019, 08:19 Die van 1.100,- , is dat een gebruikte fiets? Wat mij namelijk opvalt is dat het blijkbaar een boost-frame is, maar er zit een vork met een gewoon snelspanner-voorwiel in. Dat lijkt mij niet origineel en ik zou in zo'n geval wel willen weten waarom dat aangepast is.
Ik heb regelmatig gezien dat bikes die bij een LBS in de aanbieding zijn, niet meer de originele afmontage hebben.
Heb het zelf ook gezien toen ik in het grijze verleden een bike kocht bij een LBS.
Bij de onderhandeling is er van alles aan de originele bike aangepast (remmen, vork, shifters), het bleek dat de LBS die onderdelen gewoon uitwisselde met een duurder afgemonteerde bike hij in voorraad had.
Die voorraad bike stond later met lager niveau afmontage in de aanbieding, legio kopers die het niet door hebben.

Het prijsverschil tussen beide bikes is echt geen weggegooid geld.
Vork, wielen en ook een beetje de aandrijf-schakelgroep zijn hogere klasse waar je bij het biken ook echt wat van merkt.
Als dit je volgende fiets wordt, moet je met voldoende budget niet iets aanschaffen met een Recon vork en basis wielsetje.
Die Fox is echt totaal andere klasse wat je in het terrein meteen al voelt, zelfs als die vork nog niet goed is afgesteld.
Ik ga vanmiddag kijken naar de Cube van €1.100, zal opletten naar de zaken die je benoemd. Wellicht kan hij voor een vriendelijke prijs een upgrade uitvoeren.

Wat betreft de andere fietsen. De Canyon Exceed, heeft deze een dezelfde fietshouden als de Cube Reaction C:62?

Als we de overstap maken naar alu, zoals de Chisel. is de Grand Canyon van Canyon dan ook een goed alternatief € 1700.
https://www.canyon.com/nl-nl/mountain-b ... be=BU%2FBK

Niet de lichtste fiets die er is, 12,5 kg, maar ben zelf ook niet de snelste.
Volgens mij wel betere wielen dan de Cube, 2.4 kg wielset t.o.v. 1.96 kg (maar ook 30mm binnenbreedte)
Fox 34 Rythm voorvork en GX Eagle aandrijflijn.
Cube Reaction C:62 Race
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Het ligt er een beetje aan waar je rijdt/gaat rijden en hoe je rijdt.

Want eerlijk gezegd is het verschil tussen de fietsen minimaal. Zithouding en stuurgedrag is vrijwel gelijk. De goedkopere schakelonderdelen schakelen vrijwel even goed als de duurdere. Verschil in remkracht ga je niet merken. De Recon veert aardig, de FOX iets beter. Iets wat je overigens op vrijwel geen enkel rondje in NL echt gaat merken.

Pas als je naar het buitenland gaat dan komen de verschilletjes er uit. Of als je een erg lompe rijder bent. Dan merk je dat je onder zware belasting (vol op de pedalen staan) net wat soepeler schakelt met duurder spul. En dat de vering net iets meer controle blijft geven als de snelheid op loopt.

Boost op de voorvork. Ja, merkbaar. Wederom als je lomp rijdt of de snelheid hoger is. Maar ook bij iets lagere snelheid zal een goed Boost-wiel net wat meer stuurprecisie geven (zonder dat je echt door hebt waar die scherpte nu vandaan komt).

Zit je dus vooral met een ruime kilogram gewichtsverschil. Dat merk je ook al snel niet meer.


Ten opzichte van je huidige fiets ga je ook met de overjarige Cube er gigantisch op vooruit. Ken je jezelf en weet je dat het bij lekker toeren blijft, dan voldoet die Cube dus al.

Vervangen van de vork kan, maar dan moet ook meteen het (voor-)wiel vervangen worden. En wil je dan er iets op vooruit gaan, dan ben je al snel €500,- verder.

Verschil tussen carbon en aluminium in deze prijsklasse kun je ook negeren. Het carbon zal iets lichter en stijver zijn, maar vrijwel altijd ook minder comfortabel.


Dus blijf je rustig rondjes rijden in de buurt, gewoon de goedkoopste pakken. Neig je naar wat mooier materiaal en gaat de fiets regelmatig mee op een tripje, dan de duurdere. En die Canyon is wel een erg mooi compromis!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gollos
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 9 juli 2018, 17:37
Mijn mountainbike: Cube Reaction C:62 Race

Met het hart gekozen, De Cube Reaction C:62 Race!! , uiteraard met een goede deal bij de winkel.
Afbeelding
Cube Reaction C:62 Race
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Nice!

21" of 23"?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gollos
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 9 juli 2018, 17:37
Mijn mountainbike: Cube Reaction C:62 Race

de 21" zit als gegoten, ontspannen houding en kan lekker kracht zetten. Uiteindelijk met een goede deal nog iets minder dan de Canyon kunnen uitgeven.
Cube Reaction C:62 Race
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Erg mooi, veel plezier ermee!
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4826
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Strakke fiets hoor. En nu rammen met die bak!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Gollos schreef: do 13 juni 2019, 19:47 Uiteindelijk met een goede deal nog iets minder dan de Canyon kunnen uitgeven.
Dat is helemaal mooi :-q
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Ziet er prachtig uit, mooi spul :-q
Snel een goeie beslissing genomen, veel plezier ermee!
Zo op de foto lijkt de lengte van kabels en remleidingen vrij lang.
In dat geval zou je die misschien nog wat in kunnen (laten) korten.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Plaats reactie