Eikenprocessierups

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gertjanw
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 887
Lid geworden op: vr 2 september 2011, 18:35

Deze weken in het Baskenland op vakantie en mij verbaast over de bomen die zo vol zitten met die dennenprocessierups. Het ziet er niet uit en ze vreten de bomen leeg. Vooralsnog gelukkig geen last, maar goed om te weten wat het eventueel kan zijn. Hebben die beesten wel een soort van natuurlijke vijand?
Gebruikersavatar
Tacoos
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 166
Lid geworden op: ma 10 juni 2013, 21:09
Mijn mountainbike: Trek Rumblefish Elite

De laatste 2 weken rond Helmond ook weer veel last, maar het kan altijd erger:
https://www.ed.nl/eindhoven/duizenden-r ... ~aff43f55/
Mark-xt
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1131
Lid geworden op: za 12 januari 2008, 16:55

Gertjanw schreef: do 13 juni 2019, 18:34 Deze weken in het Baskenland op vakantie en mij verbaast over de bomen die zo vol zitten met die dennenprocessierups. Het ziet er niet uit en ze vreten de bomen leeg. Vooralsnog gelukkig geen last, maar goed om te weten wat het eventueel kan zijn. Hebben die beesten wel een soort van natuurlijke vijand?
Die zijn er, een aantal vogelsoorten heeft de eikenprocessierups inmiddels op het menu staan. De natuur past zich aan, maar het kost even tijd. Ik heb even gezocht naar info over die dennenprocessierups, blijkt die ook op te rukken in onze richting :(
modder zuigt!
rutger079
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 377
Lid geworden op: vr 30 maart 2012, 13:03
Mijn mountainbike: Hightower LT CC

Rutger S
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 716
Lid geworden op: di 20 juni 2017, 12:12

Het is wel echt een serieus probleem aan het worden, vorig jaar was het al erg, maar dit jaar lijkt het explosief meer te zijn
ik werk in bilthoven en tussen amersfoort en bilthoven , zijn echt enrom veel eiken besmet. soms hele lanen. Ik ben er niet overgevoelig voor maar geeft al genoeg last.. laat staan als je er wel gevoelig voor bent.

Wrs staan er niet veel Eikenbomen langs demtb routes austerlits/zeist. want anders zouden er toch heel wat meer klzchten zijn.. maar wat als de dennenprocessierups ook de kop opsteekt,, dat wordt dan echt wel een ramp.
Erik1974
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: wo 9 mei 2018, 20:59
Mijn mountainbike: Merida Big Trail 500

rutger079 schreef: vr 14 juni 2019, 10:08 Vers van de pers:

https://www.ad.nl/utrecht/eikenprocessi ... ~aec620b9/
Ik voel me belegerd door de rupsen:
'Voor de gemeente De Bilt zijn dit onder andere de 1e Brandenburgwerweg, Soestdijkseweg, Groenekanseweg en de Leijenseweg'
Precies de straten die om mijn woonplek heen liggen en waar ik vaak fiets :$
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
rutger079
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 377
Lid geworden op: vr 30 maart 2012, 13:03
Mijn mountainbike: Hightower LT CC

En dan zijn er ook nog deze gasten:

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenl ... rlijk-krim
:o :o :o
Gebruikersavatar
Gertjanw
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 887
Lid geworden op: vr 2 september 2011, 18:35

Het heeft jammer genoeg allemaal te maken met de opwarming die wij mensen veroorzaken. Dat is zo vaak terug te lezen. Het enige wat wij kunnen doen is verzinnen wat antimateriaal is tegen de genoemde rupsen of teken... Ik ben zelf hooikoortspatient dus ik heb altijd hooikoorts medicatie in de buurt.

Daarnaast zal de bestrijding van die nachtrupsen steeds beter gaan aangezien we steeds beter weten hoe we met die beestjes om moeten gaan. Als volk leren we gelukkig ook steeds sneller en handelen daar ook naar. :-q

Wel is er voor mij een reden waarom ik rtl/sbs nieuws vermijd. Als ik het nieuws lees op andere sites zoals bijvoorbeeld het AD is dat veel minder angstaanjagend. https://www.ad.nl/binnenland/tropische- ... ~a5503a91/
PaganiProductions

Ben ze hier in de buurt nog niet tegen gekomen in de bossen.
Benji83
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: vr 22 maart 2019, 17:15
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL 6.0

De plaag is hier nog niet over... Bij kantoor kruipen ze nu tegen het fietsenhok op, vandaag zaten ze op de deurgreep... Zaterdag met bedekte armen naar het zwembad gegaan met mijn dochter ondanks dat het belachelijk warm was maar je word gek van de jeuk...
Mark-xt
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1131
Lid geworden op: za 12 januari 2008, 16:55

Gisteren dacht ik ze te vermijden met een ritje over de weg. Fout gedacht 🤪

Afbeelding
modder zuigt!
Scottie2000
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 914
Lid geworden op: za 12 mei 2012, 17:01
Mijn mountainbike: 2016 YT Jeffsy comp pro, 2017 Giant Fathom LTD, 2019 Giant Anthem 29er1

Ach....
Half augustus zijn we er voor dit jaar weer vanaf.






:x
BikerBas2
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: zo 4 januari 2009, 22:55
Mijn mountainbike: Trek 9.8 Procaliber of Merida Big Nine XT black

Nee hoor; de haartjes branden nog jaren. Als er elk jaar een plaag is dan zijn die haartjes het hele jaar een probleem. ik schopte ooit tegen zo’n haarbal aan toen er nog weinig bekend was over die rupsen. Gek werd ik van de jeuk.

Ook nu heb ik wat plekjes. Jeukt af en toe. Ik begreep dat met plakband de haartjes eruit halen helpt. En ik krijg ook t idee dat scheren helpt. Die mesjes trekken ook kort aan de haartjes. Splinters kun je er zo ook namelijk uit scheren. Op mijn benen voel ik t meestal geen jeuk (netjes geschoren). Op de armen heb ik jeuk.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik heb afgelopen zondag ook een gravelritje gemaakt via "besmet gebied" rond Soesterberg. Gewoon op de weg, maar daar is het dus eigenlijk erger, omdat daar van die lange lanen met alleen maar afgelinte bomen zijn. Toch wat opgepikt op kniehoogte denk ik, nu kleine rode bultjes die de ene keer erger jeuken dan de andere keer. Niet heel veel last van, maar proberen niet te krabben. 't Is niet anders.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
PaganiProductions

Gertjanw schreef: vr 14 juni 2019, 20:13 Het heeft jammer genoeg allemaal te maken met de opwarming die wij mensen veroorzaken. Dat is zo vaak terug te lezen. Het enige wat wij kunnen doen is verzinnen wat antimateriaal is tegen de genoemde rupsen of teken... Ik ben zelf hooikoortspatient dus ik heb altijd hooikoorts medicatie in de buurt.

Daarnaast zal de bestrijding van die nachtrupsen steeds beter gaan aangezien we steeds beter weten hoe we met die beestjes om moeten gaan. Als volk leren we gelukkig ook steeds sneller en handelen daar ook naar. :-q

Wel is er voor mij een reden waarom ik rtl/sbs nieuws vermijd. Als ik het nieuws lees op andere sites zoals bijvoorbeeld het AD is dat veel minder angstaanjagend. https://www.ad.nl/binnenland/tropische- ... ~a5503a91/
Persoonlijk geloof ik niet zo in dat global warming verhaal door mensen het komt door dat die weinig natuurlijk vijanden
hebben waardoor zo min onbedreigd kunnen voortplanten en dan krijg je plagen.
Plaats reactie