Eerste MTB 29 aankoop

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
Petn
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: do 13 juni 2019, 12:36

Dag Iedereen,

Zonet een account aangemaakt na een maand rond lurken...
Korte situatie schets:
Heb een maand geleden een MTB gehuurd + racefiets.
Tijdens de huur van de MTB (een instapmodel van KTM) ben ik hier redelijk snel mijn hart aan verloren.
Heb gereden met een groep getrainde mountainbikers en ik kon die zeer goed bijhouden
Intussen ook een mountainbike reis geboekt om te gaan fietsen in de Karpaten (Bucegi reservaat, Roemenië)

Ben enorm sportief maar jammer genoeg weinig verstand van fietsen. (Het fietsen is vooral om mijn conditie op peil te houden buiten het snowboard seizoen)
Weet bv weinig over het verzet, ik zie bij de nieuwe KTM Myroon master b.v. één ketting vooraan (in de winter goed om niet verstopt te zijn van modder?)

Mijn doel:
Véél woon-werk verkeer fietsen met een tweede bandenset (100 km dagelijks)
Elke vrijdag single track in de buurt rijden (West-Vlaanderen / Noord Frankrijk)
Eerste fietsreis in de bergen reeds geboekt

Wil niet meteen de duurste fiets kopen dus zoek ik naar tweedehands koopjes die toch meer bieden dan een instapmodel.

Momenteel springen er twee advertenties in het oog die bij mijn lichaamslengte passen (1m80)

Wat vinden jullie van de Cannondale F29 met lefty voorvork? (Op het internet niet de meest besproken fiets ... vork zal sowieso onderhoud nodig hebben)
- https://www.becycled.be/bikes/mountain- ... 12277.html
Lijkt me alvast een eerlijke prijs voor (veel) fiets?
Groepset: Shimano Deore XT
Wielen: Mavic CrossRoc 29 WTS Tubeless
Vork: Lefty XLR 90

Een andere fiets is de Trek superfly aluminium

- https://www.2dehands.be/a/fietsen-en-br ... =mympBuyer
Afgemonteerd met shimano XT en Deore

Ik zou jullie meningen & tips & eventueel koopjes enorm apprecieren en tot in de modder!

groeten,
Petn
Laatst gewijzigd door Petn op do 13 juni 2019, 14:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Je linkjes doen het niet.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Petn
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: do 13 juni 2019, 12:36

Klitse schreef: do 13 juni 2019, 13:06 Je linkjes doen het niet.
Zou nu moeten werken!
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Dat is mooi km's maken zo, mooie doelen :-q
4 of 5x100km/week woon-werkverkeer, hoofdzakelijk asfalt neem ik aan?
Daarnaast pakweg 50-100km/week MTB.
Ik denk dan toch meteen aan 2 fietsen; een commuter en een MTB, dat heb ik ook en werkt prima.
Bij de woon-werkbak ligt de nadruk op onderhoudsarm+rijden op asfalt (fiets met riem ipv ketting, asfaltbandjes en spatborden) en als ik een woon-werkrit wil combineren met een MTB ommetje pak ik een MTB.

Op zich kan dit prima met één fiets maar dan zijn er een paar dingetjes waar je op moet letten, heel globaal en zonder details:
- je geeft zelf al aan 'een tweede bandenset', inderdaad, 1 wielset voor het asfaltverkeer, 1 wielset voor het MTB gebruik > wielen snel en makkelijk wisselbaar, bij voorkeur met steekas ipv snelspanner; in het 26er verleden is daar een leuk stukje over geschreven, veel dingen zijn achterhaald maar evengoed nuttig om te lezen.
Heb geen ervaring met Cannondale Lefty's dus weet ook niet of het wiel in zo'n vork simpel zonder gereedschap te wisselen is.
- aan de voorzijde 1 tandwiel is tegenwoordig zo'n beetje de standaard, goed bruikbaar voor MTB.
Persoonlijk zou ik voor een gecombineerd asfalt en MTB gebruik dan wel kiezen voor 2 tandwielen ipv 1, op het asfalt ga je in combinatie met de asfaltbanden flink harder dan bij je bergritjes en is het lekker als je op het asfalt met lekker wind in de rug kunt beschikken over een wat groter tandwiel.
- weer en wind woon-werkverkeer met je MTB gaat intensief onderhoud opleveren van met name je aandrijving, met zoveel asfaltgebruik zou ik dan toch eens kijken naar een aandrijflijn met riem.
Voor asfaltgebruik only bevalt het mij super, in het terrein schijnt het niet altijd goed of zelfs slecht te bevallen. Dat laatste kan ik niet bevestigen omdat ik geen ervaring heb met MTB met riemaandrijving.
Dat is dus een mooi stukje huiswerk om eens uit te zoeken, de zoekfunctie op het forum levert onder andere dit resultaat op.

Succes!
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Petn
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: do 13 juni 2019, 12:36

Jan Willem schreef: do 13 juni 2019, 14:33 Dat is mooi km's maken zo, mooie doelen :-q
4 of 5x100km/week woon-werkverkeer, hoofdzakelijk asfalt neem ik aan?
Daarnaast pakweg 50-100km/week MTB.
Ik denk dan toch meteen aan 2 fietsen; een commuter en een MTB, dat heb ik ook en werkt prima.
Bij de woon-werkbak ligt de nadruk op onderhoudsarm+rijden op asfalt (fiets met riem ipv ketting, asfaltbandjes en spatborden) en als ik een woon-werkrit wil combineren met een MTB ommetje pak ik een MTB.

Op zich kan dit prima met één fiets maar dan zijn er een paar dingetjes waar je op moet letten, heel globaal en zonder details:
- je geeft zelf al aan 'een tweede bandenset', inderdaad, 1 wielset voor het asfaltverkeer, 1 wielset voor het MTB gebruik > wielen snel en makkelijk wisselbaar, bij voorkeur met steekas ipv snelspanner; in het 26er verleden is daar een leuk stukje over geschreven, veel dingen zijn achterhaald maar evengoed nuttig om te lezen.
Heb geen ervaring met Cannondale Lefty's dus weet ook niet of het wiel in zo'n vork simpel zonder gereedschap te wisselen is.
- aan de voorzijde 1 tandwiel is tegenwoordig zo'n beetje de standaard, goed bruikbaar voor MTB.
Persoonlijk zou ik voor een gecombineerd asfalt en MTB gebruik dan wel kiezen voor 2 tandwielen ipv 1, op het asfalt ga je in combinatie met de asfaltbanden flink harder dan bij je bergritjes en is het lekker als je op het asfalt met lekker wind in de rug kunt beschikken over een wat groter tandwiel.
- weer en wind woon-werkverkeer met je MTB gaat intensief onderhoud opleveren van met name je aandrijving, met zoveel asfaltgebruik zou ik dan toch eens kijken naar een aandrijflijn met riem.
Voor asfaltgebruik only bevalt het mij super, in het terrein schijnt het niet altijd goed of zelfs slecht te bevallen. Dat laatste kan ik niet bevestigen omdat ik geen ervaring heb met MTB met riemaandrijving.
Dat is dus een mooi stukje huiswerk om eens uit te zoeken, de zoekfunctie op het forum levert onder andere dit resultaat op.

Succes!
Dag Jan,

Bedankt voor de reactie. Heb zonet eens alle links nagelezen.
Zal beginnen met één fiets en na een jaar eens evalueren.

Woon-werk 100 % asfalt en redelijk plat, afhankelijk van de route (10km extra en ik ga langs heuvelland, Ieper)
Nu in de toekomst zal ik ook 30 km dichterbij wonen. Vanavond bekijk ik zowel een fiets als een huis :)
Zéér goed punt over die cannondale Lefty, ik bel vanavond naar de fietsenmaker om me te informeren.

groeten,
Peter
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Een Lefty wiel gaat er alleen af door het los te schroeven, niet met een snelspansysteem.
Dat zou ik zelf liever niet elke week (of nog vaker) doen, dan liever een conventionele voorvork.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie