Herstellen van een gebroken sleutelbeen

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5756
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Xfries schreef: do 13 juni 2019, 00:38
Dave12345 schreef: do 13 juni 2019, 00:32 Afgelopen weekend heb ik mijn sleutelbeen gebroken. Aangezien het voelt alsof mijn bot door mijn huid heen steekt vroeg ik mij af of iemand hier ervaring heeft met een breuk als deze. Ik heb het idee dat een operatie benodigd is. Zie foto:
https://imagizer.imageshack.com/img921/6429/8F0mm4.jpg
Laat dat alsjeblieft door een arts bepalen en niet door een aantal leken op een forum :-?
Natuurlijk weten artsen medisch gezien meer dan de leken op dit forum. Maar over het algemeen zitten hier de ervaringsdeskundigen waar ik mezelf ernstig toe reken met 4 x sleutelbeenbreuk waarvan 3 met operatie.
Als ik de foto zo zie, zeg ik opereren, laat je niet te snel afschepen met "komt wel goed" of "natuur moet zijn werk doen".

Kleine anekdote: In 2015 brak ik bij marathon in Duitsland sleutelbeen, naar ziekenhuis, foto's en was het "moet geopereerd worden", maar had ook de keuze om het in Nederland te laten doen. Voor dat laatste gekozen, dus 4 uurtjes later in NL in ziekenhuis en nieuwe foto's en was het "mitella en het komt wel goed". Ik gelijk over de zeik, maar men weigerde te luisteren en kom volgende week maar terug.
Uit nijd foto op FB met kutziekenhuis en volgende morgen een PM van orthopedisch chirurg uit privé kliniek en die wilde het wel opereren.
Uiteindelijk daar (in tietenfabriek) geopereerd.

Los daarvan beterschap en welkom in de club :-q
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Van wat ik de laatste keer begreep, wordt er tegenwoordig pas geopereerd als het bot verder uit elkaar staat dan het dik is.
Het enige wat ik weet is dat ik blij ben dat ik geopereerd ben. Het scheelt in de beginfase zoveel ongemak en pijn!
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat hangt denk ik heel erg van de breuk af. Ik heb helemaal geen pijn gehad, niet bij de val en niet daarna.
Ik ben niet geopereerd, dat wilde ik ook niet als ik het kon vermijden (zeg maar gerust dat ik een medisch-fobie heb... :roll: ).

Na een paar weken weer gaan fietsen, eerst alleen op de weg en op een fiets met het stuur behoorlijk hoog om niet teveel op mijn armen te hoeven leunen. Vijf weken na de breuk voor het eerst het bos in, beetje voorzichtig om niet weer te vallen maar dat ging best goed.

We zijn nu ruim vier jaar verder en ik heb nooit last van enig gevolg gehad, alleen zit er wel een "bult" op de plaats van de breuk. Maar omdat die geen last bezorgd ga ik daar verder niks mee doen :D

Vwb die rugzakken: ik heb ook een Kudu gehad, de grotere variant. Een mooie rugzak, maar ondanks de brede heupbanden kreeg ik hem nooit zo comfortabel als een Ergon (BA3) en heb hem daarom weer verkocht. Sinds ik de e-mtb heb heb ik er nog een grote Evoc bij gekocht (met ruimte voor accu) en ook die draagt -voor mij- comfortabeler dan de Kudu.
Dus er is wel verschil, alleen een brede heupband zegt niet alles.

Overigens, als het om de belasting van je schouders gaat heb ik nooit een betere rugzak gedragen dan de eerste generatie Ergon. Dat type met het kogelgewricht ("FLINK") tussen de schouderbanden en de rest van de rugzak en een forse -deels kunststof- heupband. Die draag je vrijwel geheel op de heupen en amper op de schouders.
Qua indeling zijn er fijnere rugzakken, maar als het op ontlasten van je schouders aankomt denk ik dat er weinig beters is.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

De oude kudu heb ik ook gehad en vond ik inderdaad een onding na mijn eerste sleutelbeen breuk.
De nieuwe is wel een stuk beter, die heb ik nu.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5756
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

MacReal schreef: do 13 juni 2019, 10:50 Van wat ik de laatste keer begreep, wordt er tegenwoordig pas geopereerd als het bot verder uit elkaar staat dan het dik is.
Het enige wat ik weet is dat ik blij ben dat ik geopereerd ben. Het scheelt in de beginfase zoveel ongemak en pijn!
Dat noemden ze de laatste keer conservatief operatie beleid (lees, we doe geen klote).
Bij sleutelbeen 2 was het een twijfelgeval, ik gaf aan "liever opereren" maar toen ging dat niet door. Na 4 weken fysio en alleen maar pijn. Na 7 weken "Tja, meneer van Zetten: Denk dat we beter direct hadden moeten ingrijpen". Dus uiteindelijk wel opereren en daarmee veel beter af.
Van mijn laatste operatie zit het ijzerwerk er nog gewoon op en amper last van dus laat het lekker zitten.
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Vanmorgen bij de chirurg geweest en alles ziet er erg mooi uit.
10 oktober weer onder het mes om de plaat eruit te laten halen, waarna ik 4 weken niet mag vallen :roll:

Vanaf november is het dus weer alsof er nooit wat gebeurd is. Afgezien van dat enorme litteken dan...
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Kaasopjepannenkoek
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: do 15 november 2018, 14:55
Mijn mountainbike: Vitus Sentier VRS

Bij dezen een nieuw ongevraagd lid van deze club.
Afgelopen week was ik samen met vriedinlief nog op vakantie in Engeland (Lake District). Tijdens onze laatste dag in Keswick wilde ik graag nog een laatste rit doen (schijnbaar moet je dat nooit doen). Het had die nacht behoorlijk geregend, maar was in de ochtend mooi droog. Tijd om de 'Barrowdale Bash' (Lakeland classic) te fietsen! Die liep langs onze camping, dus zonde om die niet te doen. Alles ging goed en wel totdat ik op een nat stuk asfalt behoorlijk hard onderuit gleed. Mooie klapper op de linkerschouder met een scheur in linker sleutelbeen als gevolg. Waarschijnlijk 4-6 weken herstel. Het kan erger. Kan niet wachten om weer op de fiets te springen, maar dat duurt helaas nog even. Maar bij dezen verwelkom ik mijzelf maar bij dit clubje :bier:
Juh!
MarloesG
All rounder
All rounder
Berichten: 86
Lid geworden op: za 4 september 2010, 19:51

Helaas 6 weken geleden op mijn schouder geland en ook mijn sleutelbeen gebroken. Aan de laterale kant van het sleutelbeen, maar gelukkig een nette breuk en geen operatie nodig.

Het herstel gaat volgens mij heel goed. Alweer druk aan het sporten in de sportschool en krijg mijn arm weer boven mijn hoofd :-D

Alleen kraakt (en plopt) het nogal. Is dat normaal tijdens herstel? Zijn hier meer ervaringsdeskundigen die dit hebben gehad? Ik hoop stiekem dat dit nog wel iets minder wordt de komende paar weken :wink:
M-thing
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: do 22 mei 2014, 22:57

MarloesG schreef: ma 5 augustus 2019, 22:14 Helaas 6 weken geleden op mijn schouder geland en ook mijn sleutelbeen gebroken. Aan de laterale kant van het sleutelbeen, maar gelukkig een nette breuk en geen operatie nodig.

Het herstel gaat volgens mij heel goed. Alweer druk aan het sporten in de sportschool en krijg mijn arm weer boven mijn hoofd :-D

Alleen kraakt (en plopt) het nogal. Is dat normaal tijdens herstel? Zijn hier meer ervaringsdeskundigen die dit hebben gehad? Ik hoop stiekem dat dit nog wel iets minder wordt de komende paar weken :wink:
Waarschijnlijk heb je bij de val ook je schouder gekneusd.
Ik zou even contact zoeken met een fysiotherapeut, daar wordt je zeker niet slechter van.

Beterschap. :-q
MarloesG
All rounder
All rounder
Berichten: 86
Lid geworden op: za 4 september 2010, 19:51

M-thing schreef: ma 5 augustus 2019, 23:19
MarloesG schreef: ma 5 augustus 2019, 22:14 Helaas 6 weken geleden op mijn schouder geland en ook mijn sleutelbeen gebroken. Aan de laterale kant van het sleutelbeen, maar gelukkig een nette breuk en geen operatie nodig.

Het herstel gaat volgens mij heel goed. Alweer druk aan het sporten in de sportschool en krijg mijn arm weer boven mijn hoofd :-D

Alleen kraakt (en plopt) het nogal. Is dat normaal tijdens herstel? Zijn hier meer ervaringsdeskundigen die dit hebben gehad? Ik hoop stiekem dat dit nog wel iets minder wordt de komende paar weken :wink:
Waarschijnlijk heb je bij de val ook je schouder gekneusd.
Ik zou even contact zoeken met een fysiotherapeut, daar wordt je zeker niet slechter van.

Beterschap. :-q
Ja, ik was al wel aan de slag gegaan met een fysio en ik heb verder ook niets te klagen. Het herstelt heel vlotjes 😊. Ik was alleen benieuwd of dat gekraak erbij hoort 😝
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Misschien kraakte de boel voorheen ook al, viel het toen alleen niet op.


Mijn gescheurde aanhechtingen van mijn sleutelbeen kraken af en toe ook wel wat, dus in dat opzicht vind ik het niet abnormaal.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Dat gekraak ga je nog wel even voelen. Dat werd bij mij na een paar maanden steeds iets minder, maar na een jaar voelde ik af en toe nog wel wat gekraak.

Nu niet meer in mijn rechter, maar in mijn linker schouder. Die is 8 maanden geleden namelijk gebroken :lol:
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
M-thing
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: do 22 mei 2014, 22:57

MarloesG schreef: di 6 augustus 2019, 18:19

Ja, ik was al wel aan de slag gegaan met een fysio en ik heb verder ook niets te klagen. Het herstelt heel vlotjes 😊. Ik was alleen benieuwd of dat gekraak erbij hoort 😝
Na drie jaar klikt en kraakt het bij mij ook nog af en toe.
Lijkt wel af te hangen van het weer en vermoeidheid.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik ben kraakvrij hersteld :D
Heb alleen een bult(je) op de plek van de breuk overgehouden, maar daar heb ik verder geen enkele last van (het is nu ruim vier jaar geleden dat ik mijn sleutelbeen brak).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MTinusB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 26 juli 2019, 10:34
Mijn mountainbike: Canyon Neuron

Hier ook vrij snel hersteld.

Geen operatie gehad. Wel nog een knobbel op de gebroken plek en heeft nog een aantal jaren gekraakt. Merk er nu niets meer van.
Plaats reactie