Onderdelenlijst nieuwe MTB

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

... en dat alles in het Aachenerwald...
Niks mis met zo’n budgetvriendelijke Spectral of minder budgetvriendelijke Stumpy.
Eerst maar eens ergens mee beginnen, niveau Formule 3. Dan oefenen, wensen en smaken laten uitkristalliseren, feeling krijgen voor engagementpoints etc., en in de toekomst je droombike zelf samenstellen?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
mtbertjes
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: za 20 mei 2017, 16:41

Prima! Ik kan al veel met mijn rockhopper hoor, het is dat ik een upgrade wil zelf maken
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Nu een Rockhopper, mmhhh...
Er loopt een topic Let's Ride Aachenerwald. Meestal vertrekt die groep vanaf omgeving Entenpfuhl parkeerplaats. Heb je al eens met hen meegereden? Die doen dingen die jou aanspreken, op de meer uitdagende trails. Op daarvoor geschikte fietsen. Eens meegaan en daar rondkijken en rondvragen zal je ook nog waardevolle materiaaltips kunnen opleveren. (Geen idee of jongens die daar meedoen hier nu ook meelezen en tips hebben)?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

cheeta schreef: wo 12 juni 2019, 22:56 Da's toch simpel omdat je met zo'n complete fiets, de fiets nooit exact zo hebt als jij hem wil hebben...
a. de naaf heeft te weinig engagement points,
b. de vork an sich is goed maar er zit verkeerde demper in ,
c. het stuur heeft de verkeerde backsweep voor je smaak en je hebt liever en andere diameter omwille van de compliance,
d. de dropper mist niet die laatste 10mm die echt een must voor die ene afdaling,
e. de remmen zijn niet je favoriete compromis qua brute remkracht en modulatie,
f. ....

... en zo kunnen we nog wel even doorgaan; waardoor je genoodzaakt bent 80% alsnog te vervangen.
Bij iemand met genoeg ervaring om precies te weten wat hij/zij wil kan dit van toepassing zijn, maar iets in mij zegt me dat dat bij de ts nog niet helemaal het geval is... ;-)

De tip van aurelius lijkt me een goeie, een keertje met die let's ride meegaan en daar wat waardevolle dingen opsteken over wat je wilt en over welk materiaal daar het beste bij past.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Dat TS een rockhopper heeft wil niet zeggen dat hij niks kan he. Ik gok dat TS nog jong is en als hij er een klein beetje gevoel voor heeft kan het hard gaan.
cheeta schreef: wo 12 juni 2019, 22:56 Da's toch simpel omdat je met zo'n complete fiets, de fiets nooit exact zo hebt als jij hem wil hebben...
a. de naaf heeft te weinig engagement points,
b. de vork an sich is goed maar er zit verkeerde demper in ,
c. het stuur heeft de verkeerde backsweep voor je smaak en je hebt liever en andere diameter omwille van de compliance,
d. de dropper mist niet die laatste 10mm die echt een must voor die ene afdaling,
e. de remmen zijn niet je favoriete compromis qua brute remkracht en modulatie,
f. ....

... en zo kunnen we nog wel even doorgaan; waardoor je genoodzaakt bent 80% alsnog te vervangen.
Dit is niet relevant, want TS weet helemaal niet wat voor onderdelen hij wil hebben of fijn vind. Dat vraagt hij hier. Daarom vind ik het ook een beetje een vreemd topic. In plaats van hier een lijst onderdelen te laten samenstellen door een forum is het 1000x logischer om een complete fiets te kopen met een lijst onderdelen die is samengesteld door de fietsfabrikant. Het enige wat TS wel weet is hoe hij wil rijden. Daar zijn genoeg fietsen voor samengesteld door fabrikanten.

Maar goed. Hier een lijstje samenstellen is natuurlijk vele malen vermakelijker en TS eindigt hoe dan ook met iets unieks. Niet per se met iets dat bij hem past, maar dat is met een complete fiets ook zo. Dus een lijstje maken dan maar!

Ik zou als ik zelf een AM/Enduro fiets zou opbouwen zoiets doen:
Alu frame met boost spacing en ruimte voor stevige banden, BSA bb en niet te verouderde geo. (Ik vind momenteel de Bird Aeris AM9 wel een mooie optie)
Voorvork: beetje afhankelijk van wat voor budget je overhoud, maar een RS Pike/ RS Lyric/ Fox36 zijn de voor de hand liggende keuzes. Persoonlijk ben ik ook erg benieuwd hoe goed de nieuwe budgetvorken zijn zoals de RS 35 Gold.
Demper: Whatever er bij het frame zit.
Schakelspul: Shimano SLX 11sp (of de nieuwe 12sp, maar dat hakt iets meer in het budget)
Remmerij: Shimano ZEE 4 pots remmerij met zo groot mogelijke schijven.
Wielen: DTswiss E1700 met 30mm velgen
Dropper: Oneup v2 dropper in 210mm
Banden: 2.35 tot 2.5, sowieso tubeless en waarschijnlijk zou ik achter ook wel een insert gebruiken.

Stuurpen/stuur/lagers en ander klein spul kun je kiezen wat je mooi vind. Zadel en handvatten zijn superpersoonlijk.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Oli4k schreef: wo 12 juni 2019, 22:29 Als ik snel reken... die spectral kost €2099 (niet duur trouwens). .... Waarom precies wil je een fiets opbouwen?
Als ik snel reken en je gaat uit van dat Banshee frame, dan heb je voor €2.000,- een stuk dikkere en stevigere fiets dan de Spectral!


Daarbij is opbouwen gewoon leuk en leer je in 1x een heleboel meer dan gewoon starten met een standaardfiets.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Dat geldt zeker voor je technische kennis maar niet voor je fietsniveau. Tot nu toe is nergens gebleken dat TS handig is en al veel zelf doet. Koop dan een mooie 2e hands afgemonteerd en al en begin met sleutelen door te vervangen en zo langzamerhand alles zelf te kunnen.

Als je niet eens weet welke onderdelen je nodig hebt wordt het imho best lastig alles te monteren. Je maakt bepaalde keuzes niet zomaar.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Zijn we niet allemaal zo begonnen? (Hoewel sommigen er na jaren nog niet eens aan begonnen zijn...)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik ben begonnen met sleutelen in een tijd dat alles nog gewoon door elkaar paste. Voor de jonkies, ja, dat is ooit zo geweest :D
Er bestonden alleen nog maar schroefdraadbrackets, wielen met snelspanners en zelfs geïndexeerd schakelen stond nog in de kinderschoenen... (mid eighties, eigenlijk was er zelfs amper sprake van mountainbikes in NL).

Inmiddels in al die jaren de nodige fietsen op- en verbouwd maar omdat ik sommige zaken consequent vermeden heb ben ik daar nog steeds niet tot in detail van op de hoogte (pressfit brackets, I-spec e.d.).

Dus ja, voor beide insteken is wat te zeggen, maar de veiligere optie is een complete fiets kopen denk ik.
Maar hoe je ook wilt beginnen, ik zie tot nu toe toch vooral vragen en weinig kennis. Dus stap 1 lijkt mij om eerst wat aan dat kennisniveau te doen voordat je >twee mille gaat stukslaan.

Of is dat te verstandig gedacht? :D
In dat geval gewoon dat Banshee frame kopen en min of meer het lijstje van Flow&co aanhouden... :wink:
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Lars TB schreef: do 13 juni 2019, 10:21 Als ik snel reken en je gaat uit van dat Banshee frame, dan heb je voor €2.000,- een stuk dikkere en stevigere fiets dan de Spectral!

Daarbij is opbouwen gewoon leuk en leer je in 1x een heleboel meer dan gewoon starten met een standaardfiets.
Met die Banshee zou het binnen het budget aardig moeten lukken, hoewel ik zonder vork wel al op €1730 uitkom. Hier, een lijst. Ga maar los.
mtbertjes
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: za 20 mei 2017, 16:41

1. Onderdelen wil ik omdat ik ze goedkoper kan krijgen dan waarschijnlijk een hele fiets kopen.
2. Het in elkaar zetten van de fiets wordt niet in mijn eentje gedaan, maar samen met een fietsmaker die een maat van me is.
3. Ik ben nog jong ja, ik groei nog een jaar. Ik heb me gisteren opgemeten en ben 1.79M. Geen idee hoe lang ik ga worden.
4. In groepen fietsen of meedoen met een groep en dan ervaring op doen vind ik niet echt ervaring op doen. Ik val liever een paar keer en kan het dan dan ik andere moet zien vallen en dan weet hoe het moet. Ik ga met mijn vriend meestal mtben en maak zelf sprongen op gebieden waar dit is toegestaan.
5. Wat ik wil is bij sommige nog steeds niet duidelijk? Ik wil een enduro. Ik ben uitgekeken op mijn hardtail, puur omdat ik een paar keer heb gefietst op fully enduro. Heerlijk.
6. Ik heb de vraag gesteld ''Onderdelen lijst voor mijn nieuwe MTB'' omdat ik niet weet wat goede merken zijn en welke bij elkaar het beste passen en welke goed zijn voor hun prijs, dit hoor ik liever van ervaren mensen. Ja de fietsenmaker waar ik het eerder over had is niet thuis in de MTB. Hij weet wel gewoon hoe die een fiets in elkaar zet.
7. Ik heb in principe al genoeg samenstellingen gezien hier en op andere forums. Ik weet nu veel meer welke onderdelen en merken ''hot'' zijn. Ik dank jullie allen hiervoor. Meerdere aanvullingen mogen altijd.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

punt 1: Ken jij iemand die OEM kan inkopen? Zo niet, dan ben je via de Hollandse groothandel echt wel duurder uit dan met een complete fiets. (Toevallig gisteravond nog zitten rekenen wat een GX groep kost qua inkoop, om vervolgens mijn klant te adviseren om het maar in Duitsland te gaan kopen :-? )

punt 6: Weet je dat heel zeker? Ik heb al genoeg gesloopte mtbs en racefietsen gezien omdat de fietsenmaker wel dacht dat hij wist hoe het moest.

Verder hoor ik vooral veel jeugdige onbezonnenheid en bravoure, en doe je weinig met de adviezen hier. Maar zo waren we ooit allemaal, dus ik zou zeggen; lekker bouwen en leren van je fouten. :-q
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Oli4k schreef: do 13 juni 2019, 15:26 Hier, een lijst. Ga maar los.
Google Sheets wil het totaal niet optellen en ik krijg het niet gefixt. Sheet is door iedereen bewerkbaar, iemand handig(er) met Sheets?

Edit: opgelost.
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

Oli4k schreef: do 13 juni 2019, 15:43
Oli4k schreef: do 13 juni 2019, 15:26 Hier, een lijst. Ga maar los.
Google Sheets wil het totaal niet optellen en ik krijg het niet gefixt. Sheet is door iedereen bewerkbaar, iemand handig(er) met Sheets?

Edit: opgelost.
Goed werk met de ventieldopjes :-q
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Dank je, @bokmaaa

Wat me eraan doet denken dat ik de stuurdoppen vergeten ben.
Plaats reactie