Gravelracers: Het grote Gravel Topic.

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
Geralt
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 219
Lid geworden op: di 31 maart 2015, 09:22
Mijn mountainbike: Fatbikers are better bouncers

mauke schreef: ma 20 mei 2019, 13:08 Niet boos worden 😉 maar heb de gravel racer toch een beetje aangepast om wat meer vertrouwen te krijgen op de bos/gravel paden.
Ik vond een krom stuur op de weg wel lekker maar als mtber merkte ik toch dat ik vaak het stuur recht vast pakte. Ook vond ik dat ik in de bossen het handige remmen/schakelen miste wat ik nu wel weer heb op het rechte stuur. de onderdelen (mechanische remmen en een 9 speed shifter) waren natuurlijk nieuw al te bestellen voor nog net geen 20,-
Vorige week nog een ritje gedaan van 72km en eigenlijk zonder pijntjes kunnen genieten van een voor mijn doen flinke rit.
Merk ook echt dat ik steeds meer kan genieten van de langere wat rustigere ritten als er zo nu en dan maar een stukje gravel of bos te vinden is.
Voor nu lekker doorgaan zo en straks hopelijk echt eens ritjes van 100+ te gaan uitstippelen.
Nog wat foto's

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Rest nu nog ff een helmke te bestellen ...;):):):)
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Geralt schreef: vr 24 mei 2019, 10:00
mauke schreef: ma 20 mei 2019, 13:08 Niet boos worden 😉 maar heb de gravel racer toch een beetje aangepast om wat meer vertrouwen te krijgen op de bos/gravel paden.
Ik vond een krom stuur op de weg wel lekker maar als mtber merkte ik toch dat ik vaak het stuur recht vast pakte. Ook vond ik dat ik in de bossen het handige remmen/schakelen miste wat ik nu wel weer heb op het rechte stuur. de onderdelen (mechanische remmen en een 9 speed shifter) waren natuurlijk nieuw al te bestellen voor nog net geen 20,-
Vorige week nog een ritje gedaan van 72km en eigenlijk zonder pijntjes kunnen genieten van een voor mijn doen flinke rit.
Merk ook echt dat ik steeds meer kan genieten van de langere wat rustigere ritten als er zo nu en dan maar een stukje gravel of bos te vinden is.
Voor nu lekker doorgaan zo en straks hopelijk echt eens ritjes van 100+ te gaan uitstippelen.
Nog wat foto's

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Rest nu nog ff een helmke te bestellen ...;):):):)
Ik rijd normaal gesproken ALTIJD met helm zodra het sportief ritje is.. dit was eigenlijk een heel rustig opstart rondje. genieten van alles rond ons. als ik met de gravel ga, doe ik hem eigenlijk ook altijd wel op omdat ik toch hier en daar graag wat bos/gravel meepak!
Alle 2 een ongelukje gehad en vooral de biker die erbij was moet echt nog herstellen van een heup blessure.
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Jamis Diablo schreef: wo 22 mei 2019, 14:53 Misschien leuk om ook hier te melden (staat ook in mijn SYS)

Zondag weer een erg mooi ritje langs de Maas gemaakt, wat is NL toch mooi :-q
Lekker rustig toeren in D1 zone, hartslag zo rond de 140.
60% asfalt, rest schelpenpaden en zandpaden.
De PF en ik zijn wel vrienden geworden, dit is de fijnste niet MTB die ik tot nu toe heb gehad.
Het frame i.c.m. de zadelpen, brede velgen en banden dempen vrij veel weg, dus ik kan veel in het zadel blijven.
Rival rijdt geluidsloos, schakelt strak en precies, remmen zijn prima.
Ik heb het stuur wat verder naar boven gekanteld, hierdoor zit ik wat rechter en kan ik mijn handen fijner kwijt op de hoods.
De stuurpen kan nog iets korter, is nu 90mm en denk dat 80mm perfect zou zijn.
Maar ik heb nog een compact stuur liggen (Ritchey Ventura nog iets), eerst die maar eens proberen.
Al met al erg tevreden!

Nu wat plaatjes van het mooie landschap en "wild" en omdat het SYS is zie je ook ergens de PF.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ziet er als een mooi ritje uit ook! Hou er wel van om hier en daar zo eens een plaatje te schieten ook👌🏼
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ik zet hem ook nog maar even hier neer: viewtopic.php?f=18&t=142091
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Martinez
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: za 13 april 2013, 07:46

Afbeelding

mijn gravelfietsen.
voor degene die nog wilde weten welke bandenmaat er in een Rove passen:
Hier zit nu een 42mm speed contact (is ook echt 42mm) in en er is nog ruimte over.
Ik kan er wel detail foto's van maken als er vraag naar is.
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Grappig gedaan zo, blauw-oranje en oranje-blauw :winkie: :-q
Gravelmarc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 279
Lid geworden op: vr 20 oktober 2017, 14:14

Vandaag wat gesleuteld aan de gravelbike.
Hydraulische shifters en brakes gemonteerd. Merkte toch dat de cable pull hydraulische calipers wat tekort komen hier in Zuid-Limburg op de wat technischere afdalingen.
Daarnaast de Ultegra RX met clutch gemonteerd.
Nog nog met 11-32 cassette. In de toekomst wil ik naar 11-40 gaan voor evenementen die meer gearing verlangen. Voor nu kom ik met de 11-32 wel uit.
Afbeelding
Afbeelding
Ride like you stole it
Tinman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2660
Lid geworden op: vr 24 oktober 2003, 15:49
Mijn mountainbike: Van Nicholas Redwood Ti + Scott Scale 700 SL
Contacteer:

:-q
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ondanks het nodige cynistme blijft 650B gravel groeiend in het aanbod.
O.P.E.N. heeft nu een WI.DE versie voornamelijk gericht op offroad gebruik met ruimte voor xtra brede banden. Leuke mix met 42t 1x road crankset icm met 10-50 mtb cassette.
https://granfondo-cycling.com/first-rev ... de-gravel/
hallobrecht
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 12 juni 2019, 22:44

Hoi Mauke/Maurice,

Ben nieuw hier op t forum, vandaag een Kona Rove op de kop getikt en kwam hier uit op zoek naar inspiratie. Wil namelijk het standaard racefietsstuur wat er op zit vervangen door een gravelbike stuur. Ik zag net je adertentie op MP en nu je bericht hier... wat een toeval.

Vraag is vooral: verkoop je alleen het stuur, of ook de shifters en andere onderdelen dei op de foto;s staan?

Zal morgen met licht foto's maken van de Kona en hier de vordering plaatsen..
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

hallobrecht schreef: wo 12 juni 2019, 22:49 Hoi Mauke/Maurice,

Ben nieuw hier op t forum, vandaag een Kona Rove op de kop getikt en kwam hier uit op zoek naar inspiratie. Wil namelijk het standaard racefietsstuur wat er op zit vervangen door een gravelbike stuur. Ik zag net je adertentie op MP en nu je bericht hier... wat een toeval.

Vraag is vooral: verkoop je alleen het stuur, of ook de shifters en andere onderdelen dei op de foto;s staan?

Zal morgen met licht foto's maken van de Kona en hier de vordering plaatsen..
Helaas, ik ben je voor geweest. De shifters gaan binnenkort op mijn Rove. De 1x crank en voorderrie liggen overigens ook bij mij in de garage.

Verder, welkom! En veel plezier met je Rove, ik rijd al 4 jaar tevreden met 1 rond dus geloof dat dat wel goed gaat komen :-q
hallobrecht
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 12 juni 2019, 22:44

Floris: Als ik jou bericht lees heb je het stuur niet overgenomen; en dat is nou juist dat onderdeel waar ik naar op zoek was! ;)

Op de Kona die ik kocht zitten al hydraulische 105 shifters, die blijven er op.
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Ah dan is er niks aan het handje! Ik dacht hierdoor dat je ook juist interesse in de shifters had
Vraag is vooral: verkoop je alleen het stuur, of ook de shifters en andere onderdelen dei op de foto;s staan?
hallobrecht
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 12 juni 2019, 22:44

Ja, was ook niet helemaal duidelijk, ik stelde die vraag vooral omdat ik juist alleen het stuur wilde. En guess what: die is nu naar me onderweg. Dank aan Maurice

En hier dan ook alvast een (slechte telefoon kwaliteit) foto: het is een Kona Rove Al, die al wat geupgrade is: voor 2 blaadjes, shimano 105 shifters en derailleurs, hydraulische schijven, DT Swiss assen, ander stuur...

Het wordt mijn do-it-all bike: de vakantiefiets die ik nog wilde kopen, de vervanger voor mijn racefiets en stadsfiets en ook de MTB. Eerlijk is eerlijk: mijn racefiets rondjes zijn vnml woon-werk, de tourtochten een sporadische amstel gold of zo, en eens per jaar een 1/4 e triathlon mijn mtb avonturen redelijk beperkt en vnml in NL. Oftewel: ik denk dat ik met wat aanpassingen alles kan doen met deze.

Dat stuur wordt dus weer een stuur met lichte flare, de remleiding naar achter wordt weer netjes weggewerkt (is te kort nu) en er komen andere banden op. Voor de looks wordt nog meer klassiek: bruin stuurlint en bruine wangen op de banden het liefst, wellicht nog een cambium zadel.

Afbeelding

Voor die banden wil ik advies vragen hier: Voor mijn do-it all doel dacht ik aan Schwalbe G-ones of een Challenge dune pro. Van die laatste lees ik dat ze er moelijk om gaan. Hebben jullier ervaringen hiermee of een ander voorstel? (en ja: ik wil voor de looks echt een bruine wang)
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Om te beginnen, welkom en een leuk fietsje heb je daar😁
Banden banden banden.. ik heb inmiddels al zoveel banden gehad (mtb) dat ik nu inmiddels wel wat tipjes kan geven denk ik..
Koop aub banden voor hetgeen wat je denkt 80/90% te gaan rijden!
Ik heb nu de wtb nano erop liggen omdat ik zeker genoeg grip wou in het bos, maar rijd eigenlijk meer woon/werk en asfalt dan bos.. niet goed dus eigenlijk😅
Paar leuke bandjes, wtb riddler / g-one
Riddler heeft skinwall mocht je dat leuk vinden ook..
Plaats reactie