Voorstellen

Alles over freeride, downhill en andere extremere varianten van biken zoals Dual, 4X, Urban Assault, Street, Dirtjump en Trial.
Plaats reactie
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Hallo bikers,

Ik ben al een poosje actief op dit forum, maar niet echt in deze hoek. Ik ben dus Johan van der Maas en ik rijd op een cube stereo 27,5+ met 2 x 150 mm veerweg. Velgen i40 mm breed met 2,8 maxxis banden erom. Ik kan er ondertussen best hard mee fietsen en ben er, na 1800 km, toch wel een beetje aan gehecht.

Ik ga steeds vaker de fiets gebruiken waar ie voor bedoeld is. Afdalen, keihard :D Ik doe dit nog gewoon in mijn normale fietskleding en normale mtb helm. Ik ben op zoek naar wat zaken om mijn fiets iets meer downhill geschikt te maken. Zo komt er een 200 mm schijf op, minimaal aan de voorkant, misschien nog achter? Een andere voorband, Minion DHF/DHR?

Nu zal ik ook mijn bescherming moeten aanpassen. Ik heb al een Alpinestars vest gezien, ik rijd wel al met scheenbeschermers vanwege flatpedals, en ik wil een full face helm hebben. Dat laatste is voor mij nogal moeilijk. Ik heb best wel vlug last van mijn nek, hierdoor ook gestopt met wielrennen ( geluk bij een ongeluk :D :D ). Omdat ik geen budget heb om 300,00 uit te geven aan alleen een helm ben ik op zoek naar goede alternatieven. Kunnen jullie mij vertellen wat een goede helm is waarmee ik toch een rit van een km of 100 in limburg kan maken maar die ook voldoende bescherming en comfort bied. Liefst niet te zwaar. Ik heb dus 0 ervaring met full face helmen en dacht eigenlijk voor een 100,00 wel wat moois te kunnen kopen.

Ik hoor jullie graag!


Sportieve groet,
Johan van der Maas
Omdraaien kan altijd nog!
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

JMA1992 schreef: โ†‘wo 12 juni 2019, 18:07Kunnen jullie mij vertellen wat een goede helm is waarmee ik toch een rit van een km of 100 in limburg kan maken maar die ook voldoende bescherming en comfort bied. Liefst niet te zwaar. Ik heb dus 0 ervaring met full face helmen en ...
Om rit van een km of 100 te maken in Limburg vooral geen fullface.
1) Als je al terrein gaat vinden waar je echt een fullface voor nodig bent dan is dat een stuk bos dat je 10x op en neer kan, daar ga je geen 100km mee vol krijgen.
2) Om 100km af te leggen rijd je ontzettend veel vlak en heuvel op, waarvoor die fullface zwaar overkill is en je alleen maar in de weg zit.

Als je meer bescherming wilt dan kun je kijken voor een trailhelm welke aande achter en zijkant verder doorgetrokken zijn dan een standaard XC/weg helm. Eventueel met chinbar zodat je er een fullface van kunt maken (niet noodzakelijkerwijs ook gecertificeerd als fullface) maar dat ga je normaal niet voor 100 EUR redden.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 992
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

Ik heb een vergelijkbare zoektocht gehad. Misschien kan je daar je voordeel mee doen.
Ja, doei !
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

+1 Cheeta.
100km Zuid L is XC, hard werken, veel klimmen om te kunnen dalen, 2000hm vinden is al een hele kunst. Een trailhelm biedt daar bescherming zat en ventileert ook goed. Gewone XC helm kan overigens ook, dus als je je geld ook nog ergens anders aan uit moet geven...
Wat voor 2,8โ€ Maxxis band heb je nu? Iets als NoNiโ€™s volstaan hier al om je uit te kunnen leven, al helemaal in dat soort breedtes. En het is wel lekker als het ook een beetje rolt, op 100km...
Laatst gewijzigd door aurelius op wo 12 juni 2019, 21:36, 1 keer totaal gewijzigd.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Allebei bedankt voor de info! Ik denk inderdaad dat ik, zoals ik ook in het aangeboden linkje kon lezen, ik tussen een full face en normale mtb helm in moet gaan zitten. Ik ga later op mijn gemak de helmen van dat linkje eens nader bekijken.


๐Ÿ˜ƒ
Omdraaien kan altijd nog!
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 992
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

JMA1992 schreef: โ†‘wo 12 juni 2019, 21:35 Allebei bedankt voor de info! Ik denk inderdaad dat ik, zoals ik ook in het aangeboden linkje kon lezen, ik tussen een full face en normale mtb helm in moet gaan zitten. Ik ga later op mijn gemak de helmen van dat linkje eens nader bekijken.


๐Ÿ˜ƒ
Afgaande op jouw beschrijving ga je best een snelle ontwikkeling door. Voor je het weet rij je in serieuze bikeparken. Ik zou kijken naar een goede trailhelm met een afneembaar kinstuk. Drie jaar geleden reed ik met een piepschuim helmpje en nu ongeveer een kwart van mijn tijd met een full face. Bij een goed geoutilleerde internetwinkel kan je meerdere types bestellen. Kost je bij aanvang een flinke duit, maar je kan de helmen op je gemak bekijken en passen. Je houdt er eentje en de rest stuur je terug. Dan krijg je daarvan ook je geld weer terug.
Ja, doei !
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Joepie de schreef: โ†‘wo 12 juni 2019, 21:40
JMA1992 schreef: โ†‘wo 12 juni 2019, 21:35 Allebei bedankt voor de info! Ik denk inderdaad dat ik, zoals ik ook in het aangeboden linkje kon lezen, ik tussen een full face en normale mtb helm in moet gaan zitten. Ik ga later op mijn gemak de helmen van dat linkje eens nader bekijken.


๐Ÿ˜ƒ
Afgaande op jouw beschrijving ga je best een snelle ontwikkeling door. Voor je het weet rij je in serieuze bikeparken. Ik zou kijken naar een goede trailhelm met een afneembaar kinstuk. Drie jaar geleden reed ik met een piepschuim helmpje en nu ongeveer een kwart van mijn tijd met een full face. Bij een goed geoutilleerde internetwinkel kan je meerdere types bestellen. Kost je bij aanvang een flinke duit, maar je kan de helmen op je gemak bekijken en passen. Je houdt er eentje en de rest stuur je terug. Dan krijg je daarvan ook je geld weer terug.
Ineens heb je het, je wordt downhiller ๐Ÿ˜€

Haha nee ik heb best wel een king size fiets met veel capaciteiten. Ik wil ze ook allemaal benutten en eens een bikepark meepakken. Maar dan wil ik wel wat meer beschermd zijn. Ik ben nog nooit op een bikepark geweest, Spaarnwoude staat wel ik de planning. Echter heb ik nog geen idee wat ik kan verwachten en wil goed voorbereid zijn. Ik denk soms te veel aan de risico's als het mis gaat, maar vind het ook leuk om heel thuis te komen. Als ik wat minder zou nadenken zou het vast ook wel goed komen, maar helaas ๐Ÿ˜€
Omdraaien kan altijd nog!
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

aurelius schreef: โ†‘wo 12 juni 2019, 21:31 +1 Cheeta.
100km Zuid L is XC, hard werken, veel klimmen om te kunnen dalen, 2000hm vinden is al een hele kunst. Een trailhelm biedt daar bescherming zat en ventileert ook goed. Gewone XC helm kan overigens ook, dus als je je geld ook nog ergens anders aan uit moet geven...
Wat voor 2,8โ€ Maxxis band heb je nu? Iets als NoNiโ€™s volstaan hier al om je uit te kunnen leven, al helemaal in dat soort breedtes. En het is wel lekker als het ook een beetje rolt, op 100km...
Voor 2000 hm heb je idd een km of 100 nodig. Op de juiste plekken. Ik heb trouwens gewoon een 2,8 Nobby liggen. Ik rijd momenteel met rekon+ Voor en ikon+ Achter. Ze vallen als 2,7 en vind ze erg snel en wendbaar. De ikon+ achter en de Nobby voor heb ik voor 40 km gereden en was echt een meesterlijke combi, maar ik heb het idee dat het ontwerp voor Maxxis wat sneller is door de afgeschuinde noppen.
Omdraaien kan altijd nog!
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 992
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

JMA1992 schreef: โ†‘wo 12 juni 2019, 21:44 Ik ben nog nooit op een bikepark geweest.
Once you go black, you never go back! :tong
Ja, doei !
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

JMA1992 schreef: โ†‘wo 12 juni 2019, 21:47 Voor 2000 hm heb je idd een km of 100 nodig. Op de juiste plekken. Ik heb trouwens gewoon een 2,8 Nobby liggen. Ik rijd momenteel met rekon+ Voor en ikon+ Achter. Ze vallen als 2,7 en vind ze erg snel en wendbaar. De ikon+ achter en de Nobby voor heb ik voor 40 km gereden en was echt een meesterlijke combi, maar ik heb het idee dat het ontwerp voor Maxxis wat sneller is door de afgeschuinde noppen.
Voor ritten in NL heb je zeker geen lompere banden nodig. Pas in een bikepark kun je op de ruigste lijnen downhillbanden gebruiken, voor de rest voldoet de combi die je nu hebt prima. Ook in een bikeparkje als Spaarnwoude.

Je levert zoveel in wat rolweerstand betreft, dat het zwaardere rollen van zo een downhillband niet opweegt tegen de extra grip. Vaak remt zo een band je op een Nederlandse afdaling zoveel af dat je niet eens de snelheid haalt van je huidige banden en je dus ook niet zo hard door een bocht gaat dat je die extra grip nodig hebt :wink:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Joepie de schreef: โ†‘wo 12 juni 2019, 21:49Once you go black, you never go back! :tong
Offtopic: ik zal er volgende keer in de trail keuze rekening mee houden :-q
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 992
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

cheeta schreef: โ†‘wo 12 juni 2019, 22:44
Joepie de schreef: โ†‘wo 12 juni 2019, 21:49Once you go black, you never go back! :tong
Offtopic: ik zal er volgende keer in de trail keuze rekening mee houden :-q
Slik...
Ja, doei !
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Misschien een optie? Vrij lichte (de lichtste?) Full Face voor een sympathieke prijs hier ....

https://www.belgafietsen.nl/met-parachu ... -helm.html
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Lars TB schreef: โ†‘wo 12 juni 2019, 21:58
JMA1992 schreef: โ†‘wo 12 juni 2019, 21:47 Voor 2000 hm heb je idd een km of 100 nodig. Op de juiste plekken. Ik heb trouwens gewoon een 2,8 Nobby liggen. Ik rijd momenteel met rekon+ Voor en ikon+ Achter. Ze vallen als 2,7 en vind ze erg snel en wendbaar. De ikon+ achter en de Nobby voor heb ik voor 40 km gereden en was echt een meesterlijke combi, maar ik heb het idee dat het ontwerp voor Maxxis wat sneller is door de afgeschuinde noppen.
Voor ritten in NL heb je zeker geen lompere banden nodig. Pas in een bikepark kun je op de ruigste lijnen downhillbanden gebruiken, voor de rest voldoet de combi die je nu hebt prima. Ook in een bikeparkje als Spaarnwoude.

Je levert zoveel in wat rolweerstand betreft, dat het zwaardere rollen van zo een downhillband niet opweegt tegen de extra grip. Vaak remt zo een band je op een Nederlandse afdaling zoveel af dat je niet eens de snelheid haalt van je huidige banden en je dus ook niet zo hard door een bocht gaat dat je die extra grip nodig hebt :wink:
Top! Dus ik kan voor iets meer grip gewoon mijn Nobby monteren en lekker rijden. Het is sowieso wel een erg fijne band. Rijd hem eigenlijk altijd in de winter. Bedankt voor de (geldbesparende) tip ๐Ÿ˜ƒ
Omdraaien kan altijd nog!
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

yo-eddy schreef: โ†‘wo 12 juni 2019, 23:33 Misschien een optie? Vrij lichte (de lichtste?) Full Face voor een sympathieke prijs hier ....

https://www.belgafietsen.nl/met-parachu ... -helm.html
Dat is inderdaad een hele mooie! Vooral het gewicht is erg aantrekkelijk en hij ziet er lekker luchtig uit. Niet zo warm als andere die ik al tegen ben gekomen. Hij staat in mijn favorieten ๐Ÿ˜ƒ
Omdraaien kan altijd nog!
Plaats reactie