Eikenprocessierups

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
Mark-xt
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1131
Lid geworden op: za 12 januari 2008, 16:55

De eikenprocessierups zorgt naar verwachting dit jaar voor veel overlast, meer nog dan vorig jaar. Door het slechte weer afgelopen week zijn die krengen ook nog eens meer verspreid. Oppassen dus de komende weken!

Zelf heb ik intussen m'n eerste ervaring met de brandharen te pakken 😝 Een tijdje terug is er een lading van dat spul op m'n armen en benen terecht gekomen tijdens een rit. Eerst dacht ik dat het muggensteken waren, maar de jeuk is een stuk erger en houdt ook langer aan. Om gek van te worden! Omdat ik tot nu toe geen last van die krengen heb gehad duurde het even voor ik het door had. Het kwartje viel na het zien van een item op Omroep Gelderland over extreme overlast in Ede.
modder zuigt!
Fadje104
All rounder
All rounder
Berichten: 127
Lid geworden op: za 3 december 2016, 21:16

Uit grootmoeders tijd een goede tip!
Karnemelk op de brandharen zorg onmiddellijk voor verlichting van de jeuk!
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1392
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

Op de vaste route Ede geen last gehad van de rups.
Heb er afgelopen zondag in ieder geval geen last van ondervonden. :-q
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
Gebruikersavatar
DuReal
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 907
Lid geworden op: di 17 januari 2006, 18:51

Anti-histamine/hooikoorts pilletjes werken ook goed tegen de jeuk. In de Mediterranee ook veel last van de dennenprocessierups.. Verschikkelijke jeuk...
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

precies dezelfde ervaring op mijn thuisrondjes Dorst, Cadettenkamp en Vrachelen.... leken kleine muggenbulten, vooral binnenkant elleboog en rondom mijn knieen, maar na wat nieuws berichten over de rupsen hier in de buurt ging ik die ook verdenken. Jeuk blijft ook lang aan, nu al 1 2 weken ofzo...
Benji83
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: vr 22 maart 2019, 17:15
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL 6.0

Afbeelding
Mooie rupsband van vanmiddag....

Pokkebeesten.
Erik1974
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: wo 9 mei 2018, 20:59
Mijn mountainbike: Merida Big Trail 500

Dus daarom krab ik al een week aan mijn armen....en ik maar denken dat ik gestoken was door een paar muggen.
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Rutger S
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 716
Lid geworden op: di 20 juni 2017, 12:12

Tussen zeist en soesterberg zitten de bomen er vol mee.
Ik heb er na dit weekend ook wel last van.
StefvanH
All rounder
All rounder
Berichten: 129
Lid geworden op: zo 17 februari 2019, 16:16
Mijn mountainbike: Deventer / Enschede

Erik1974 schreef: wo 12 juni 2019, 08:18 Dus daarom krab ik al een week aan mijn armen....en ik maar denken dat ik gestoken was door een paar muggen.
Idem dito :lol:
Maar ik heb er ook een paar (muggen) op m'n slaapkamer zitten
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Benji83 schreef: di 11 juni 2019, 20:32 Afbeelding
Mooie rupsband van vanmiddag....

Pokkebeesten.
:lol: > Wellicht een frisse kijk op het vraagstuk welk bandprofiel de meeste grip biedt... dan maakt die rupsband een goeie kans denk ik. :winkie:

On a more serious note: op zich wel vervelend genoeg, die brandharen van zo'n beestje. :-{
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

ik hoop dat ze allemaal verzuipen in deze enorme regenbuien vandaag.. klote beesten :evil:
rutger079
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 377
Lid geworden op: vr 30 maart 2012, 13:03
Mijn mountainbike: Hightower LT CC

Afgelopen 2 jaar in aanraking gekomen met het dennen-broertje van deze rups in en om Ainsa. Dit jaar moest ik terplaatse zelfs een ant-histamine injectie halen bij de ziekenhuispost. De dienstdoende zuster had het nog niet zo erg gezien als bij mij........hele geruststelling :o
Door de lichaamseigen anti-reactie met Histamine zelfs een hele nacht klaarwakker geweest en niet kunnen slapen.

Twee weken geleden een rondje op/over/rondom de Posbank gedaan met de dunne bandjes. En ja hoor, bingo van de eiken-variant. Dit keer ook mijn mederijderes. In Ainsa had de één wel in meer of mindere mate last van en de ander weer helemaal niet.

Voor wat ik van Kabookie begreep hetzelfde verhaal bij Bergen op Zoom/Ossendrecht.

Echt t#f#s-beesies :((
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Die dennenprocessierupsen jeuken bij mij erger dan de eikenprocessierups.

Regen helpt niet tegen de overlast, de beestjes verzuipen wellicht, maar de haartjes verspreiden zich alleen maar meer. Iedere plas water zit vol met jeukende haartjes, dus je komt helemaal onder te zitten...
Ook als de plassen zijn opgedroogd blijven de haartjes achter en blijven last veroorzaken.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

:-{ :-{
Benji83
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: vr 22 maart 2019, 17:15
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL 6.0

Ik ben er vorig jaar doodziek van geweest, en voel me nu ook al dagen niet lekker.
De haartjes kunnen nog jaren in de bomen blijven zitten en kunnen in de wind wel 100 meter wegwaaien. De gemeentes kunnen de bestrijding niet aan, dus het wordt ieder jaar erger. Echt belachelijk...
Plaats reactie