Onderdelenlijst nieuwe MTB

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

aurelius schreef: wo 12 juni 2019, 16:56 Ken de streek van de TS als mijn broekzak, weet precies wat hier gereden wordt, en wat daar bij welke rijstijl goed past.
Ergens mis je het punt.

Het gaat niet zozeer om de omgeving, maar om hoe er gereden wordt. Ook in Vancouver op de North Shore zijn er jongens die op xc-fietsen de meeste parcoursen rijden. En vooral: kunnen rijden. Het is inderdaad mogelijk.

Maar er is een reden dat de meesten daar de dikst mogelijke fiets pakken. En ja, sommigen lopen een half uur omhoog met hun downhillbike.

Jouw vergelijk gaat op voor jou. Ik heb het vaker uitgelegd: je rijdt een maat S die in verhouding een enduro-geometrie heeft. Logisch dat je die fiets dus niet zo heel nerveus vindt en dus van mening bent dat die alles aan kan. Dat gaat stukken minder op voor grotere maten, dan merk je echt de verschillen wel. Je kunt dus geen uitspraken over de geometrie in het algemeen doen. Zeker niet als je de cijfers ook nog eens negeert.

Maar goed, je raadt een dikke trailbike aan. Maar luister je wel naar wat TS wil? Nee, je kent de omgeving, dus weet wat nodig is. Dat is iets heel anders. TS wil naar beneden, over bomen! Ja, dat kan ook op een xc-hardtail met het zadel omlaag. Maar waarom zou je daarvoor niet de fiets pakken die daarvoor gemaakt is. En dan ga je daar ook de paadjes wel bij uitzoeken.

Paadjes die je vrijwel altijd ook wel naar beneden komt als je kunde hebt. Op vrijwel iedere fiets. Maar TS heeft bakken minder ervaring. En een fiets die dat compenseert is dus welkom.

Combineer je dus een aantal van de (beperkte) feiten, dan komt het er op neer dat de fiets die het beste past een dikke, dubbelgeveerde fiets is. Enduro.


Kijk naar YT filmpjes uit de UK: lekker raggen. Meestal in terrein dat half zo hoog is als Limburg. Wederom: het terrein doet er niet geheel toe, het is waar je de lijnen pakt. Die kunnen ook in Limburg iets anders liggen dan dat je met een veredelde xc-bak zou overwegen. Nu stel ik me voor dat TS geïnspireerd is door dat soort filmpjes. Dit beeld kan vertroebeld zijn door mijn verleden, toen we ook met zo een clubje rare dingen deden. In en rondom Schoorl... . Gebaseerd op het terrein zou je daar een gravelracer adviseren... . Wij reden echt wel dingen die 99% hier niet zou overwegen.


En waarom die jongens op de NS dan met hun dikke bak omhoog lopen? Dan kunnen ze die drop springen in plaats van het laddertje af te rijden. Bijvoorbeeld. En als ze nog niet zo heel goed kunnen springen, dan vangt de fiets de fouten op. Bijvoorbeeld.
Meer lol? Andere lol! En ik denk dat vooral hier ook een rol speelt! Leef je in!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Als Lars en Aurelius ergens anders hun welles nietes spelletje kunnen uitvechten :roll: :lol:

Maar eerlijk gezegd denk ik dat TS een vriend heeft die fietsenmaker is en of bij een Bikeshop werkt. Dus voor inkoop spullen kan krijgen. Dan moet ik je wel zeggen dat er vaak nog goedkopere spullen voorbij komen op welbekende webshops. Of dus op dit forum.

Je praat in hele algemene termen over lekker crossen in de bossen over boomstammen en snel. Dat klinkt wel heel gaaf maar wat je nu echt wilt is lastig op te maken. Vandaar ook die reacties. Je moet echter wel ergens een start keuze maken want je type bike bepaalt weer je type vering/veerweg en vele andere zaken.

Een 2e hands frame hier zou echt een mooie start zijn. Toevallig stond in mtb plus magazine deze maand een build up van een Santa Cruz. Ook deels met opbouw van 2e hands materialen. Tip koop dat magazine en lees dat eens door. Weet je meteen een beetje wat er allemaal bij komt kijken. Je wilt zelf een bike bouwen maar wat is je ervaring? Hoeveel heb je al gedaan? Dat soort info is wel waardevol.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik heb ook met heel veel plezier op mn starre singlespeed in het Aachenerwald gereden, dus wat dat betreft is echt alles mogelijk.

Ik ga dit volgen, eens kijken waar jullie allemaal mee aankomen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
mtbertjes
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: za 20 mei 2017, 16:41

hanjovdberg schreef: wo 12 juni 2019, 19:19 Als Lars en Aurelius ergens anders hun welles nietes spelletje kunnen uitvechten :roll: :lol:

Maar eerlijk gezegd denk ik dat TS een vriend heeft die fietsenmaker is en of bij een Bikeshop werkt. Dus voor inkoop spullen kan krijgen. Dan moet ik je wel zeggen dat er vaak nog goedkopere spullen voorbij komen op welbekende webshops. Of dus op dit forum.

Je praat in hele algemene termen over lekker crossen in de bossen over boomstammen en snel. Dat klinkt wel heel gaaf maar wat je nu echt wilt is lastig op te maken. Vandaar ook die reacties. Je moet echter wel ergens een start keuze maken want je type bike bepaalt weer je type vering/veerweg en vele andere zaken.

Een 2e hands frame hier zou echt een mooie start zijn. Toevallig stond in mtb plus magazine deze maand een build up van een Santa Cruz. Ook deels met opbouw van 2e hands materialen. Tip koop dat magazine en lees dat eens door. Weet je meteen een beetje wat er allemaal bij komt kijken. Je wilt zelf een bike bouwen maar wat is je ervaring? Hoeveel heb je al gedaan? Dat soort info is wel waardevol.
Waar ik altijd mee zit met 2e handse onderdelen; Ik woon in het zuiden van limburg, bijna nooit hier iets in de aaanbieding van 2e hands en aan verzenden begin ik niet. Ik wil er gerust een uurtje voor rijden, maar niet naar drenthe ofzo. Ik zal eens kijken wat ik kan vinden van 2e handse frames hier en daar, moet ik nog ergens specifiek op letten bij de aankoop van een 2e hands frame behalve de S/m/l
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Nou, we zijn allemaal nog steeds heel erg benieuwd naar wat voor soort fully het nou moet gaan worden.
Zodra we dat weten zullen de tips steeds gerichter worden, kunnen we beter helpen zoeken naar frame en onderdelen.
Is er inmiddels een voorbeeld fully die je aanspreekt, qua inzetbereik, afmontage, merk evt?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
mtbertjes
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: za 20 mei 2017, 16:41

aurelius schreef: wo 12 juni 2019, 21:19 Nou, we zijn allemaal nog steeds heel erg benieuwd naar wat voor soort fully het nou moet gaan worden.
Zodra we dat weten zullen de tips steeds gerichter worden, kunnen we beter helpen zoeken naar frame en onderdelen.
Is er inmiddels een voorbeeld fully die je aanspreekt, qua inzetbereik, afmontage, merk evt?
Ahhhh.

https://www.canyon.com/nl-nl/mountain-b ... /1996.html hier lees ik vele positieve dingen over. Een degelijke enduro die voldoet aan mijn vereisten (Fully en enduro). Frame carbon of alu? Ja, alu denk ik het beste voor mij ivm minder ''snel'' kapot als ik val.

Ook een bike die ik heb gevonden is deze:
https://www.specialized.com/nl/nl/mens- ... 397-157617 Voldoet ook aan mijn eisen. Helaas lees ik vaak dat Specialized overpriced is. Ze vragen veel te veel voor hun producten
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Zelf verzenden hoef je niet. Vertrouwen in mensen hier op het forum mag best groot zijn. Vaak kun je dingen nieuw kopen ivm overtollig of verkeerd gekocht voor een scherpere prijs.

Tja waar moet je op letten bij een frame. Eerst maar eens aangeven wat je wilt. Nogal lastig om aan geven waar je op moet letten als we niet weten wat je wilt.

Gebruikt is niet erg maar met name voorvork en dempers moeten goed onderhouden zijn. Anders heb je er gelijk een forse kostenpost bij.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Heb je dat filmpje van 50:01 bekeken? Is dat wat je aanspreekt? Of is het toch meer kilometers maken?




En als we dat overslaan en gewoon op je 160 mm voorkeur af gaan: heb je die link naar dat frame van Mark gezien? Veel mooier kun je het voor dat geld niet krijgen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
mtbertjes
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: za 20 mei 2017, 16:41

Lars TB schreef: wo 12 juni 2019, 22:03 Heb je dat filmpje van 50:01 bekeken? Is dat wat je aanspreekt? Of is het toch meer kilometers maken?




En als we dat overslaan en gewoon op je 160 mm voorkeur af gaan: heb je die link naar dat frame van Mark gezien? Veel mooier kun je het voor dat geld niet krijgen.
Jaa dat is wwat mij aanspreekt. Maar ik wil/doe nog meer dingen met mijn bike zoals free riden.
https://www.youtube.com/watch?v=jCj0YhHzAOo
https://www.youtube.com/watch?v=94X3zfZ9byI

Zo een soort dingen wat je ziet wil ik er ook mee kunnen doen.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Als ik snel reken... die spectral kost €2099 (niet duur trouwens). Je budget is €3000. Dan hou je €901 over voor reserveonderdelen en benzine om ergens heen te rijden en te fietsen. Waarom precies wil je een fiets opbouwen?
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Da's toch simpel omdat je met zo'n complete fiets, de fiets nooit exact zo hebt als jij hem wil hebben...
a. de naaf heeft te weinig engagement points,
b. de vork an sich is goed maar er zit verkeerde demper in ,
c. het stuur heeft de verkeerde backsweep voor je smaak en je hebt liever en andere diameter omwille van de compliance,
d. de dropper mist niet die laatste 10mm die echt een must voor die ene afdaling,
e. de remmen zijn niet je favoriete compromis qua brute remkracht en modulatie,
f. ....

... en zo kunnen we nog wel even doorgaan; waardoor je genoodzaakt bent 80% alsnog te vervangen.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

mtbertjes schreef: wo 12 juni 2019, 22:10
Lars TB schreef: wo 12 juni 2019, 22:03 Heb je dat filmpje van 50:01 bekeken? Is dat wat je aanspreekt? Of is het toch meer kilometers maken?




En als we dat overslaan en gewoon op je 160 mm voorkeur af gaan: heb je die link naar dat frame van Mark gezien? Veel mooier kun je het voor dat geld niet krijgen.
Jaa dat is wwat mij aanspreekt. Maar ik wil/doe nog meer dingen met mijn bike zoals free riden.
https://www.youtube.com/watch?v=jCj0YhHzAOo
https://www.youtube.com/watch?v=94X3zfZ9byI

Zo een soort dingen wat je ziet wil ik er ook mee kunnen doen.
In dat geval zou een oude stadsfiets ook prima moeten voldoen: https://www.youtube.com/watch?v=_2_nDekAyZY&t=43s
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

cheeta schreef: wo 12 juni 2019, 22:56 Da's toch simpel omdat je met zo'n complete fiets, de fiets nooit exact zo hebt als jij hem wil hebben...
a. de naaf heeft te weinig engagement points,
b. de vork an sich is goed maar er zit verkeerde demper in ,
c. het stuur heeft de verkeerde backsweep voor je smaak en je hebt liever en andere diameter omwille van de compliance,
d. de dropper mist niet die laatste 10mm die echt een must voor die ene afdaling,
e. de remmen zijn niet je favoriete compromis qua brute remkracht en modulatie,
f. ....

... en zo kunnen we nog wel even doorgaan; waardoor je genoodzaakt bent 80% alsnog te vervangen.
Ok, fair enough. Betere remblokken is waarschijnlijk een zinnige upgrade. Die dropper is trouwens exact dezelfde als mijn Brand-X dropper maar dan met hun huismerk logootje erop. Is er in 120, 150 en 170 mm. Moet natuurlijk wel bij de binnenbeenlengte en framemaat passen. De moeite van het checken waard wat ze bij welke maat leveren. Vork zou je eruit kunnen halen, verkopen en een mooie nieuwe (eventueel van vorig jaar) er in die wel de juiste demping heeft. Zitten we nog steeds €500 onder budget. De rest is goed genoeg. Tot het stukgaat of versleten is, en dan zet je er iets beters op.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

suravida schreef: wo 12 juni 2019, 23:01
mtbertjes schreef: wo 12 juni 2019, 22:10

Jaa dat is wwat mij aanspreekt. Maar ik wil/doe nog meer dingen met mijn bike zoals free riden.
https://www.youtube.com/watch?v=jCj0YhHzAOo
https://www.youtube.com/watch?v=94X3zfZ9byI

Zo een soort dingen wat je ziet wil ik er ook mee kunnen doen.
In dat geval zou een oude stadsfiets ook prima moeten voldoen: https://www.youtube.com/watch?v=_2_nDekAyZY&t=43s
🤪😂

Effe realistisch. Wat is je huidige niveau? Je hebt vanaf 2017 een beetje gefietst of zelfs nog niet? En dan wil je dit met je fiets kunnen? Beetje zelfde als een F1 auto willen hebben terwijl je de eerste rijlessen nog moet nemen.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Plaats reactie