Onderdelenlijst nieuwe MTB

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

mtbertjes schreef: wo 12 juni 2019, 14:36
Bedankt voor mensen die tijd erin willen stoppen om mij te helpen. Ik weet niet of ik een enduro wil. Ik wil gaan mountainbiken in de bossen in omgeving aken etc. Je kunt het niet echt downhill noemen, maar wel veel obstakels en ''Snel'' fietsen. Misschien dat er voor dit een andere benaming bestaat qua fiets? ...

Helaas kan ik denk ik het frame niet goedkoper krijgen. Ik schrok me eerlijk gezegd al een hoedje toen ik de prijzen zag van bijv. Specialized frame van meer dan 3000 euro, maar goed, er zullen ook vast betere en goedkopere zijn voor die prijs. Dus ik maak er 3000 euro van mét frame. Het belangrijkste vind ik de voorvork en suspension in het midden van het frame, een rockshox?
Bossen in de omgeving Aken... Rijd ik ook geregeld, thuisgebied. Waar woon je?
Daar kun je 2 dingen doen. Lekker (snel) XC-en, zoals in de rest van Nl, zoals bv in het ernaast gelegen Vijlenerbos en de Voerstreek. Maar... daar begint ook al het echte trails rijden, waar een trailbike met voldoende goede veerweg echt zijn vruchten begint af te werpen. Enduro is daar nou ook weer niet nodig.
Voor het snelle XC werk volstaat een 100-120mm race/marathonfully of een 120-140mm trailbike. Maar voor de vetste trails komt een race/marathonfully soms net te kort om voluit snel mee te gaan op de meest uitdagende trails daar (dus inderdaad... wat bedoel jij precies met 'snel werk'?). Je kunt er alles wel mee rijden, maar je moet dan technisch sterk zijn en accepteren dat je echte trailbikes met moeite bijhoudt. Een lichte meer trail-georienteerde AM fully kan eventueel ook, maar een zware Enduro heb je er echt niet nodig.

Weet je het niet zeker, dan zit je met een trailbike als een Canyon Neuron of Trek Fuel, beiden met de reserves om goed zwaardere trails mee te kunnen rijden, als voorbeeld, altijd goed.
Met jouw budget wordt een los goed frame vinden en dat goed opbouwen best een klus.
Voor een kenner is het al goed zoeken. Je moet eerst weten wat je hebben wilt. Vervolgens moet je weten welke standaard je moet kiezen. En dan moet je ook nog weten waar, bij welke webwinkel, je dat onderdeel goedkoop kunt scoren. Maar je kon er goedkoop aankomen, je hebt een adresje? Biedt misschien dus nog perspectieven...
Gaat sowieso veel zoektijd kosten, en ook geld.

Simpelste is kant en klaar kopen, of evt 2e hands, en ondertussen blijven dromen over je perfecte fiets. Met de tijd kristaliseert dan wel uit wat bij je past en welke onderdelen je zelf het meest aanspreken. Nu wordt het toch een beetje een boodschappenlijstje dat wordt samengesteld door forumleden, mmhhh. Kan ook hoor, vooral doen wat je leuk vind natuurlijk, maar het kan simpeler, sneller en goedkoper.

Voorbeelden van 2500,- a 2700,- uitvoeringen, check de desbetreffende speclijstjes maar eens, die kun je eventueel zo overnemen:
Canyon Neuron (internetmerk, dus relatief veel waard voor je geld wat afmonage betreft, carbon frame):
https://www.canyon.com/nl-nl/mountain-b ... groesse=XL.
Trek Fuel (LBS merk, en niet te exclusief, gewoon waar voor je geld, alu frame):
https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fiet ... 9/p/23590/
Laatst gewijzigd door aurelius op wo 12 juni 2019, 15:46, 3 keer totaal gewijzigd.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
mtbertjes
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: za 20 mei 2017, 16:41

In principe kan ik alles goedkoper krijgen wat te halen valt op deze site: https://www.bikester.nl/ . (behalve complete fietsen natuurlijk)

Ik had een specialized hardtail voor een half jaar / jaar. Vond ik niks, ik wilde echt nog de vering bij mn zadel erbij voor wat ik deed. Ook had ik een S frame, ik was veel te klein voor deze fiets. Dit had ik ook getest bij een locale dealer. Een 2e handse is een optie, maar wil ik niet. Ik wil hem zelf bouwen met een vriend van me.

Het is echt gewoon crossen in bossen, hills af, over omgewaaide bomen en de wortels daarvan fietsen etc etc.
Laatst gewijzigd door mtbertjes op wo 12 juni 2019, 15:47, 1 keer totaal gewijzigd.
mtbertjes
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: za 20 mei 2017, 16:41

aurelius schreef: wo 12 juni 2019, 15:35
mtbertjes schreef: wo 12 juni 2019, 14:36
Bedankt voor mensen die tijd erin willen stoppen om mij te helpen. Ik weet niet of ik een enduro wil. Ik wil gaan mountainbiken in de bossen in omgeving aken etc. Je kunt het niet echt downhill noemen, maar wel veel obstakels en ''Snel'' fietsen. Misschien dat er voor dit een andere benaming bestaat qua fiets? ...

Helaas kan ik denk ik het frame niet goedkoper krijgen. Ik schrok me eerlijk gezegd al een hoedje toen ik de prijzen zag van bijv. Specialized frame van meer dan 3000 euro, maar goed, er zullen ook vast betere en goedkopere zijn voor die prijs. Dus ik maak er 3000 euro van mét frame. Het belangrijkste vind ik de voorvork en suspension in het midden van het frame, een rockshox?
Bossen in de omgeving Aken... Rijd ik ook geregeld, thuisgebied. Waar woon je?
Daar kun je 2 dingen doen. Lekker (snel) XC-en, zoals in de rest van Nl, zoals bv in het ernaast gelegen Vijlenerbos en de Voerstreek. Maar... daar begint ook al het echte trails rijden, waar een trailbike met voldoende goede veerweg echt zijn vruchten begint af te werpen. Enduro is daar nou ook weer niet nodig.
Voor het snelle XC werk volstaat een 100-120mm race/marathonfully of een 120-140mm trailbike. Maar voor de vetste trails komt een race/marathonfully soms net te kort om voluit mee te gaan op de meest uitdagende trails daar. Je kunt er alles wel mee rijden, maar je moet dan technisch sterk zijn en accepteren dat je echte trailbikes met moeite bijhoudt. Een lichte meer trail-georienteerde AM fully kan eventueel ook, maar een zware Enduro heb je er echt niet nodig.

Weet je het niet zeker, dan zit je met een trailbike als een Canyon Neuron of Trek Fuel, beiden met de reserves om goed zwaardere trails mee te kunnen rijden, als voorbeeld, altijd goed.
Met jouw budget wordt een los goed frame vinden en dat goed opbouwen best een klus.
Voor een kenner is het al goed zoeken. Je moet eerst weten wat je hebben wilt. Vervolgens moet je weten welke standaard je moet kiezen. En dan moet je ook nog weten waar, bij welke webwinkel, je dat onderdeel goedkoop kunt scoren. Maar je kon er goedkoop aankomen, hebt een adresje? Biet misschien dus nog perspectieven...
Gaat sowieso veel zoektijd kosten, en ook geld.

Simpelste is kant en klaar kopen, of evt 2e hands, en ondertussen blijven dromen over je perfecte fiets. Met de tijd kristaliseert dan wel uit wat bij je past en welke onderdelen je zelf het meest aanspreken. Nu wordt het toch een beetje een boodschappenlijstje dat wordt samengesteld door forumleden, mmhhh. Kan ook hoor, vooral doen wat je leuk vind natuurlijk, maar het kan simpeler, sneller en goedkoper.

Voorbeelden van 2500,- a 2700,- uitvoeringen, check de desbetreffende speclijstjes maar eens, die kun je eventueel zo overnemen:
Canyon Neuron (internetmerk, dus relatief veel waard voor je geld wat afmonage betreft, carbon frame):
https://www.canyon.com/nl-nl/mountain-b ... groesse=XL.
Trek Fuel (LBS merk, en niet te exclusief, gewoon waar voor je geld, alu frame):
https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fiet ... 9/p/23590/
Komt uit zuid-limburg Gronsveld in de buurt
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Nou, dan zijn we buren, Eijsden.

Rijd je met de MTB naar het Drielandenpunt/Aachenerwald, of neem je eerst de auto?
Op en neer naar Aachenerwald met de fiets is zo 70km, 1200hm+ minimaal, dat wil je echt niet met een Enduro. Dan is een marathonfully of trailbike lekker.
Maar... als je toch met de auto gaat en alleen van het Bikeparkje warm wordt... dan is een enduro lekker.
Ga je voor een rondje zwaardere trails rond het Drieandenpunt, reken dan op ongeveer 25km en 750hm, dan is een trailbike prima.

Bos van Vise is voor jou dichtbij en daar liggen ook erg mooie technische trails, gebied rond Park Julienne! Lekker rustig gebied. En veel uitdaging!
Laatst gewijzigd door aurelius op wo 12 juni 2019, 15:59, 1 keer totaal gewijzigd.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
mtbertjes
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: za 20 mei 2017, 16:41

aurelius schreef: wo 12 juni 2019, 15:56 Nou, dan zijn we buren, Eijsden.

Rijd je met de MTB naar het Drielandenpunt/Aachenerwald, of neem je eerst de auto?
Op en neer naar Aachenerwald met de fiets is zo 70km, 1200hm+ minimaal, dat wil je echt niet met een Enduro. Dan is een marathonfully of trailsbike lekker.
Maar... als je toch met de auto gaat en alleen van het Bikeparkje warm wordt... dan is een enduro lekker. Ga je voor een rondje zwaardere trails rond het Drieandenpunt, reken dan op ongeveer 25km en 750hm, dan is een trailbike prima.

Bos van Vise is voor jou dichterbij en daar liggen ook erg mooie technische trails, gebied rond Park Julienne! Lekker rustig gebied.
Bedankt voor de tips. Ik ga altijd met mn busje naar parken/bossen waar je dan gaat fietsen, het is geen fiets voor kilometers te maken voor voor het crossen en stunten.

Hoezo zijn Frames eigenlijk zo duur?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

aurelius schreef: wo 12 juni 2019, 15:56 Rijd je met de MTB naar het Drielandenpunt/Aachenerwald, of neem je eerst de auto?
Op en neer naar Aachenerwald met de fiets is zo 70km, 1200hm+ minimaal, dat wil je echt niet met een Enduro. Dan is een marathonfully of trailbike lekker.
Maar... als je toch met de auto gaat en alleen van het Bikeparkje warm wordt... dan is een enduro lekker.
Ga je voor een rondje zwaardere trails rond het Drieandenpunt, reken dan op ongeveer 25km en 750hm, dan is een trailbike prima.
Echt, pak nou eens zelf een enduro en gooi die focus op snelheid omhoog er eens helemaal uit. Je doet alsof het onmogelijk is zo een fiets te rijden. Terwijl er hier op het forum door gebruikers constant geroepen wordt dat het prima gaat. En het gaat ook prima, als je de prestatiedrang omhoog maar weet te onderdrukken.

TS vraagt om een ragbak. Ja, dat kan prima op een dikke trailbike. Maar nog meer lol heb je met een enduro. Daarvoor maken fabrikanten zulk soort fietsen. Waarom blijf je daar maar tegenin gaan?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Wacht, ik pak de popcorn weer :bier:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Kijk, de reacties stromen binnen :-q
Maar zoals je het nu aanpakt kan het lang gaan duren voor je een goed beeld hebt bij wat je precies voor bike wilt bouwen.
Je loopt het risico dat je al binnen een paar dagen door de bomen het bos niet meer ziet.
Je hebt nu al volop stof om over na te denken en ik zou nu eerst eens rustig gaan werken aan een stappenplannetje waarin je het traject van het uitzoeken en bouwen uitwerkt.
Neem de tijd en post je vragen per stap hier op het forum, neem voor die stap een beslissing en ga dan verder met de volgende stap etc etc.

Het eerste deel van een stappenplan kan er bijvoorbeeld zo uitzien;
- wat wil ik en welk type fiets / frame heb ik daarvoor nodig
- kan ik binnen het beschikbare budget een dergelijke fiets opbouwen met nieuwe onderdelen of moet ik op zoek naar gebruikt
- en welke moeten dan nieuw zijn en welke mogen gebruikt zijn
- wat vind ik bij die onderdelen verder nog belangrijk
- werk aan de hand hiervan je budget uit in bedragen per onderdelengroep
Daarna ga je wat meer concreet worden en nadenken over merken en andere details.

Op deze wijze behoud je overzicht en grip op het hele verhaal en dus ook op je budget.
Per stap bouw je de nodige kennis op om uiteindelijk een leuke bike samen te stellen.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Staar je niet blind op veerweg. En ook niet op een merk. Ik krijg de indruk dat enduro je aanspreekt maar vraag me af of je in de praktijk daar het meest aan hebt. Met een fiets ik de trail categorie zit je denk ik veilig. Leuk op een rondje doorsnee mtb-route in NL, prima om mee de bergen in te gaan en veelzijdig genoeg voor de rest. Hoe je hem verder afmonteert bepaald hoe de je de fiets kunt gebruiken.

Ik denk dat je begint met na te denken over frame en vork. Die slaan ook meteen de grootste deuk in je budget (over budget gesproken: abonneer je op de RCZ nieuwsbrief. Zeker voor vorken en wielen op dit moment)

Dan de wielen en banden. Die bepalen hoe je fiets aanvoelt en het inzetbereik. Ga je bikeparks rijden, grote sprongen etc? Of wil je juist snel bergop? Wielen kun je kiezen in de varianten sterk, licht of duur.

Wel of geen Boost hangt een beetje af van wat voor een frame je kunt vinden. Iets overjarigs kan interessant zijn qua prijs. Mogelijk is het dan geen boost frame en je wielen moeten er wel in passen.

Als je verstanding hebt ingekocht hou je op dit punt nog voldoende geld over voor de rest van de afmontage. Laat je niet gek maken door wat de profs en tandartsen onder hun kont hebben. Alles wat draait en beweegt gaat stuk, slijt en moet een keer vervangen worden. Houd daar rekening mee. Hoe het schakelt wordt grotendeels bepaald door de kwaliteit van je kabels en in mindere mate door de combinatie van letters en cijfers die de fabrikant verzonnen heeft. Met een SLX groep kun je eigenlijk prima uit de voeten. Goed onderhoud doet ook wonderen.

Remmen is ook al een hoop over gezegd en geschreven. Koop een set Magura MT-trailsport en je bent voorlopig klaar. Of die Shimano’s met 4 zuigers. Ook perfect.

Ik zou voor de de volgende.onderdelen niet per se voor een merk gaan. No-name of huismerken zoals brand-x (oa Wiggle) of Red (Bikester) zijn prima voor:
Balhoofd, zolang de lagers maar RVS zijn
Zadelpenklem
Ahead-spacers
Handvatten
Bidonhouders
Dropperpost (Brand-X 150mm, topding)
Stuurpen, kun je altijd nog vervangen door iets moois als je na x-honderd km nog steeds denkt dat de lengte goed is. Zelfde met een stuur.

Je kunt natuurlijk altijd zelf beslissen om wel een Geiles Teil als zadelpenklem te nemen maar zorg dat je eerst de basis goed hebt voordat je aan de bling gaat.

Dingen waar iedereen je een ander advies over zal geven:
Zadel
Banden
Tubeless latex
Alles wat ik hierboven opgeschreven heb

Ventieldopjes heb je trouwens niet nodig. Scheelt weer geld en gewicht.

Wat je nog wel nodig hebt zijn alle reserveonderdelen, misschien een Camelbak, tooltje, pomp, reserve binnenbanden, plakkers en gereedschap om je fiets in elkaar te zetten. Als je zelf gaat bouwen is een montagestandaard ook een must.

Btw, ik heb mijn <13kg carbon trailfully voor minder dan de helft van jouw budget opgebouwd. Leve de koopjeshoek.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

We kunnen inmiddels wel vaststellen dat “het lijstje” er niet gaat komen. Tenzij TS deze post zodat wij er op kunnen reageren.

Succes en wijsheid!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Nog een voor een lijstje:

Wat heb je allemaal nodig aan tools om je eigen fiets op te bouwen? :-D
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Oli4k schreef: wo 12 juni 2019, 16:42 Nog een voor een lijstje:

Wat heb je allemaal nodig aan tools om je eigen fiets op te bouwen? :-D
Nee, die heeft hij! Wel scherp blijven!
mtbertjes schreef: di 11 juni 2019, 19:36 Al het gereedschap heb ik zelf al ....
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Oli4k schreef: wo 12 juni 2019, 16:35 Ventieldopjes heb je trouwens niet nodig. Scheelt weer geld en gewicht.
Je bedoelt dat je zonder deze kunt fietsen:

Afbeelding

:o :((
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Lars TB schreef: wo 12 juni 2019, 16:03
aurelius schreef: wo 12 juni 2019, 15:56 Rijd je met de MTB naar het Drielandenpunt/Aachenerwald, of neem je eerst de auto?
Op en neer naar Aachenerwald met de fiets is zo 70km, 1200hm+ minimaal, dat wil je echt niet met een Enduro. Dan is een marathonfully of trailbike lekker.
Maar... als je toch met de auto gaat en alleen van het Bikeparkje warm wordt... dan is een enduro lekker.
Ga je voor een rondje zwaardere trails rond het Drieandenpunt, reken dan op ongeveer 25km en 750hm, dan is een trailbike prima.
Echt, pak nou eens zelf een enduro en gooi die focus op snelheid omhoog er eens helemaal uit. Je doet alsof het onmogelijk is zo een fiets te rijden. Terwijl er hier op het forum door gebruikers constant geroepen wordt dat het prima gaat. En het gaat ook prima, als je de prestatiedrang omhoog maar weet te onderdrukken.

TS vraagt om een ragbak. Ja, dat kan prima op een dikke trailbike. Maar nog meer lol heb je met een enduro. Daarvoor maken fabrikanten zulk soort fietsen. Waarom blijf je daar maar tegenin gaan?
Geen popcorn of chips voor mij, hoor... @Kapitein.
Ik weet heel goed waar ik het over heb, laat Lars maar lekker ... .
Ken de streek van de TS als mijn broekzak, weet precies wat hier gereden wordt, en wat daar bij welke rijsteil goed past. En goh... laat fun voor mij nou ook het doorslaggevende argument zijn... Laat je nou op elke fiets fun kunnen hebben... het hangt maar net af van je smaak en van waar je rijdt...
Prestatiedrang omhoog heb ik geheel niet, naar beneden en op trails kietelt het dan weer des te meer, dan wil ik best wel voorop :winkie: . Ik weet als geen ander wat je hier in de streek tegenkomt en wat je naar beneden 'nodig' hebt, en trouwens ook omhoog. In ieder geval geen Enduro, al is die zeker niet verboden. Nogmaals... Bikeparkje Aachen, zoals ik al zei... maar verder?

Een dikke Enduro behoort tot de zwaarste bike categorieen die er zijn, let. en fig.. Ja, ook gemaakt om mee te kunnen klimmen, maar het houdt niet over. Is ook niet erg, want de focus ligt immers op bergaf. Lang, hard, zeer uitdagend, liefst van een echte berg af. Dat is het terrein waar de fabrikanten die bikes voor ontworpen hadden, als er nou iemand is die dat zou moeten weten... En of het Aachernerwald voor het snelle werk daar nou zo om schreeuwt... nou nou...

Nou kan Lars me voor de zoveelste keer in een bepaalde hoek proberen te zetten, ik weet gelukkig wie het zegt, hij heeft echt niet alle wijsheid in pacht, en is gelukkig ook maar een mens. Lastig om te moeten horen misschien, maar... laten we allemaal gewoon lekker onze mening verkondigen, dan kan de lezer daaruit halen wat 'ie wil.
De waarheid ligt vast ergens in het midden (hey... mooi bruggetje... een trailsbike, toch Lars' favoriet :winkie: !).
Respect, en relax :-q :bier: ...En daar laten we het maar weer bij...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Gereedschap dat je nodig hebt hangt samen met wat je koopt. BSA bracket of juist pressfit. Centerlock schijven. XD cassette of niet. Zero stack balhoofd, integrated of ahead. Type ketting (voor de keuze juiste kettingpons).

Ben ik nog iets vergeten?
Plaats reactie