Starten bij een fietsgroep

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

kermit schreef: vr 7 juni 2019, 08:57 Volgens mij hangt het vooral af van of iemand meer individueel ingesteld is of juist graag met een groepje dingen onderneemt. Praktische zaken kunnen natuurlijk ook een rol spelen, maar als het rijden met een groep je niet aantrekt spelen die verder geen rol meer.

Persoonlijk trekt het me totaal niet om met een grotere groep te gaan fietsen. Een van de redenen waarom ik me tot een hobby als fietsen aangetrokken voel is juist het vrije, ik fiets wanneer, waar en hoe ik zelf wil. Niet op momenten dat het anderen uitkomt, ritten die door anderen gekozen zijn en snelheden die voor mij niet goed voelen.
Precies dit.
Niets fijners dan een hele dag onbezorgd door het bos te kunnen fietsen, op je eigen tempo en de route die jij zelf wilt.
Zonder gestoord te worden door praatjes van mede fietsers onderweg, maar heerlijk van de natuur en de tracks te kunnen genieten (wegdromen).
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Natuurlijk scheelt het per persoon, maar je kunt ook van allebei genieten toch. Ik ben op de meeste dagen absoluut van het alleen rijden en de hele dag door de bossen dwalen en doen wat ik wil, maar ik vind het ook leuk om een groepsrit te doen of om met die groep een toertocht te rijden ofzo. Dat ik de mogelijkheid heb om daartussen te kiezen en dat er geen gezeik komt bij welke keuze ik dan ook maak zorgt ervoor dat het voor mij een compromisloze toevoeging aan mijn hobby is.

Als je nou echt niet met anderen wilt rijden dan moet je dat ook zeker niet doen. Maar in dat geval is het ook niet relevant om je af te vragen of er drempels zijn, zoals kermit ook aangeeft.
The Drutz
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 806
Lid geworden op: di 28 juli 2009, 15:09
Mijn mountainbike: Santa Cruz 5010 C, GT Peace 9R
Contacteer:

Het is hiervoor al gezegd. Je moet het willen om met een groep(je) te fietsen, het kan soms enige vorm van van aanpassing vragen, maar het kan ook gezellig, leerzaam en grensverleggend zijn en het kan een veilig gevoel geven dat met meerderen bent om elkaar wanneer nodig te helpen (geestelijk, lichaamlijk of materieel).
Een drempel kan inderdaad de mate van geoefendheid van de groep zijn en de insteek van de groep (alleen maar racen, kroezen, samen uit en thuis, .......) of dat ben jezelf (denkende dat er een drempel is).
Mij bevalt de combi helemaal prima. Lekker zelf gaan wanneer ik kan en wil en ff lekker alleen mijn kop leeg maken. Maar ook de keuze om iedere woensdagavond met de club te trainen waar je een hoop leert en gezelligheid vindt. En ja daar moet ik me soms aanpassen (als ik goede benen heb of een oefening doe die ik goed beheers) en soms moeten anderen zich aanpassen (als ik slechte benen heb of in de weg rij) en soms heb ik of een ander hulp nodig (bij lek of een flinke val), maar aan het einde van de avond zijn er louter vrolijke koppen te zien. En heb ik een keer geen zin in die gezelligheid, dan sla ik een keertje over.
"Righty tighty, lefty loosey."
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16706
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik vind het rijden met (een paar) anderen ook leuk hoor, dat zijn meestal gezellige ritten.
Maar liever niet op een vaste frequentie, tijd en plaats, wat bij een club doorgaans wel het geval is.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie