MTB vs trailrunner/wandelaar: Wie is er schuldig bij aanrijding?

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

sik schreef: vr 7 juni 2019, 23:32 Het toeval wil dat de TS het over de Broekpolder had. Dit is openbare gemeentegrond en de route staat dan ook in de wegenlegger als regulier fietspad.

wanneer het is opengesteld is het openbare weg en geldt de wegenverkeerswet, ook op priveterrein. wanneer je bv. bij een ziekenhuis achter de slagboom op een invalideplek parkeert zonder blauwe kaart, krijg je net zo goed een boete van de politie.
onverhard en voetpad/fietspad valt ook onder de wegenverkeerswet (ook wanneer er een bordje eigen weg art.461 bij staat.)
pas wanneer er een hek omheen staat en er selectie is wie er wel en niet naar binnen mag, kan je je eigen regels gaan maken.
Niet specifiek maar Broekpolder is wel een goed voorbeeld waar het snel mis kan gaan.

@ Bert:
Hoe zit het op de UHR, het meeste is privaatgrond, toch? Zijn die allemaal opengesteld?
De meeste paden zijn redelijk overzichtelijk maar bv de afdaling van Hoge Ginkel tot aan de Bergweg is ook redelijk onoverzichtelijk. Als daar een trailrunner omhoog komt...*



*Voor de goede orde, dit is geen trailrunner-bashing maar ze lopen 2x zo hard als een voetganger en vaak tegen de richting in, wat ze in mijn ogen gevaarlijker maakt dan een reguliere voetganger.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

TenZNL schreef: za 8 juni 2019, 10:50Hoe zit het op de UHR, het meeste is privaatgrond, toch? Zijn die allemaal opengesteld?De meeste paden zijn redelijk overzichtelijk maar bv de afdaling van Hoge Ginkel tot aan de Bergweg is ook redelijk onoverzichtelijk. Als daar een trailrunner omhoog komt...*
Op de Utr. Heuvelrug zijn alle terreinen privéterreinen. Ook die van de overheden zoals SBB of de gemeenten. Zij handelen in dit kader 'privaatrechtelijk'.
(Dus overal geldt bijvoorbeed de regel 'alleen toegang tussen zonsopkomst en zonsondergang' uitgezonderd de bordjes 'fietspad' gemarkeerde fietspaden. De openbare weg is 24/7 toegankelijk)

Mochten een trailrunner en een mtb-er op de route HG in botsing komen, dan zou ik zelf geneigd zijn tegen de trailrunner te zeggen "u kon weten dat u hier een mtb-er tegen zou kunnen komen, u bent immers op een gemarkeerd doelgroeppad'. Bovendien ben je een voetganger en de fietser een bestuurder. Je bent een mede(weg)gebruiker, maar staat lager in de rangorde als het op verlenen van voorrang gaat
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Nu komt daar natuurlijk nog een interessant gegeven bij: In het voorbeeld loopt de trailrunner tegen de rijrichting in. Dan is hij m.i. sowieso al fout. Datzelfde geldt ook voor een mtb-er die tegen de rijrichting in rijdt. Maar of dat ook daadwerkelijk wettelijk gezien zo geregeld is.....
StephanR
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 576
Lid geworden op: vr 19 september 2014, 11:01
Mijn mountainbike: YT Jeffsy

Mark-V schreef: za 8 juni 2019, 14:25 Nu komt daar natuurlijk nog een interessant gegeven bij: In het voorbeeld loopt de trailrunner tegen de rijrichting in. Dan is hij m.i. sowieso al fout. Datzelfde geldt ook voor een mtb-er die tegen de rijrichting in rijdt. Maar of dat ook daadwerkelijk wettelijk gezien zo geregeld is.....
Wettelijk gezien is er volgens mij helemaal niets geregeld voor dit soort privaat terrein.
Mochten de verzekeraars van beide partijen het dus ooit op hun heupen krijgen dan gaan er dit soort argumenten (van jou en Bert) volgen. De tegenpartij gaat vervolgens roepen dat mtb'ers geen alleenrecht hebben en dus rekening met andere gebruikers en fauna moeten houden, en dus snelheid had moeten aanpassen. Nu is er onevenredig veel risico genomen, et cetera, et cetera.
Het zal wel ergens in het midden eindigen waarbij bepaald wordt dat beide partijen een deel van de schuld dragen. De exacte verdeling zal sterk afhangen van de specifieke omstandigheden van de casus.

Ten overvloede: niemand heeft hier 100% gelijk/recht. Laten we alsjeblieft allemaal een beetje rekening met elkaar houden (welke gebruiksgroep dan ook) en waar nodig even in de remmen knijpen en het gesprek aangaan. De meeste mensen zijn prima begripvol als je vriendelijk uitlegt waarom de mtb route misschien niet de beste plek is om te wandelen, rennen, picknicken, ...
Het zijn net mensen :bier:
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

StephanR schreef: zo 9 juni 2019, 09:24 Ten overvloede: niemand heeft hier 100% gelijk/recht. Laten we alsjeblieft allemaal een beetje rekening met elkaar houden (welke gebruiksgroep dan ook) en waar nodig even in de remmen knijpen en het gesprek aangaan. De meeste mensen zijn prima begripvol als je vriendelijk uitlegt waarom de mtb route misschien niet de beste plek is om te wandelen, rennen, picknicken, ...
Het zijn net mensen :bier:
Uiteraard maar daar gaat het hier niet over. Het gaat hier over de situaties waarbij je elkaar niet ziet aankomen en de mogelijke gevolgen ervan.

StephanR schreef: zo 9 juni 2019, 09:24
Mark-V schreef: za 8 juni 2019, 14:25 Nu komt daar natuurlijk nog een interessant gegeven bij: In het voorbeeld loopt de trailrunner tegen de rijrichting in. Dan is hij m.i. sowieso al fout. Datzelfde geldt ook voor een mtb-er die tegen de rijrichting in rijdt. Maar of dat ook daadwerkelijk wettelijk gezien zo geregeld is.....
Wettelijk gezien is er volgens mij helemaal niets geregeld voor dit soort privaat terrein.
Mochten de verzekeraars van beide partijen het dus ooit op hun heupen krijgen dan gaan er dit soort argumenten (van jou en Bert) volgen. De tegenpartij gaat vervolgens roepen dat mtb'ers geen alleenrecht hebben en dus rekening met andere gebruikers en fauna moeten houden, en dus snelheid had moeten aanpassen. Nu is er onevenredig veel risico genomen, et cetera, et cetera.
Het zal wel ergens in het midden eindigen waarbij bepaald wordt dat beide partijen een deel van de schuld dragen. De exacte verdeling zal sterk afhangen van de specifieke omstandigheden van de casus.
Hmm...gaan we weer even terug naar de routes waar een vergunning verplicht is. Je wil dus zeggen dat MTBers op een daarvoor speciaal ingerichte/aangemerkte track, waarvoor ze ook nog eens entree moeten betalen, rustig aan moeten rijden omdat er (volgens de wet) personen uit een andere doelgroep (zonder vergunning) van diezelfde track gebruik mogen maken en vervolgens mag de MTBer ook nog eens voor een deel van de schade opdraaien?
StephanR
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 576
Lid geworden op: vr 19 september 2014, 11:01
Mijn mountainbike: YT Jeffsy

TenZNL schreef: zo 9 juni 2019, 10:22
StephanR schreef: zo 9 juni 2019, 09:24
Wettelijk gezien is er volgens mij helemaal niets geregeld voor dit soort privaat terrein.
Mochten de verzekeraars van beide partijen het dus ooit op hun heupen krijgen dan gaan er dit soort argumenten (van jou en Bert) volgen. De tegenpartij gaat vervolgens roepen dat mtb'ers geen alleenrecht hebben en dus rekening met andere gebruikers en fauna moeten houden, en dus snelheid had moeten aanpassen. Nu is er onevenredig veel risico genomen, et cetera, et cetera.
Het zal wel ergens in het midden eindigen waarbij bepaald wordt dat beide partijen een deel van de schuld dragen. De exacte verdeling zal sterk afhangen van de specifieke omstandigheden van de casus.
Hmm...gaan we weer even terug naar de routes waar een vergunning verplicht is. Je wil dus zeggen dat MTBers op een daarvoor speciaal ingerichte/aangemerkte track, waarvoor ze ook nog eens entree moeten betalen, rustig aan moeten rijden omdat er (volgens de wet) personen uit een andere doelgroep (zonder vergunning) van diezelfde track gebruik mogen maken en vervolgens mag de MTBer ook nog eens voor een deel van de schade opdraaien?
Ja, ik zie dat als een reële casus. Wat ontstaat doordat dit een grijs gebied is qua aansprakelijkheid. Juist doordat het niet expliciet verboden is, krijg je dit soort argumentatie van juristen. Uiteindelijk moet iemand besluiten welke argumenten zwaarder wegen. Maar het zou mij hoogst verbazen als in (het hypothetische geval) waarbij op de UHR een mountainbiker botst met een wandelaar en deze laatste hierbij arbeidsongeschikt raakt, de schuld volledig bij de wandelaar gelegd zal worden. De mountainbiker zal waarschijnlijk deels verantwoordelijk gehouden worden; waarbij het "tempo" een rol kan spelen. Je hoeft dus zeker niet rustig aan te doen, maar je moet je tempo aanpassen op de omstandigheden. Ben je niet meer in staat om tijdig te reageren op onverwachte zaken dan had je misschien iets rustiger aan moeten doen. Dan neem je dus extra risico wat gevolgen kan hebben voor een ander, daarvoor kan je (deels) verantwoordelijk gehouden worden. En nee, ik ben niet roomser dan de paus; maar juridisch is dit wel de realiteit :-?

Indien de terreineigenaar/beheerder de tracks expliciet heeft toegewezen aan een bepaalde doelgroep (en dus andere groepen hier verbied) en dit duidelijk gecommuniceerd is, is dit weer een ander verhaal. Maar zover mij bekend is dat vrijwel nergens het geval. (En zelfs dan vermoed ik dat er nog aan diverse andere argumenten voldaan moet zijn. Zoals dat dit ook nog overduidelijk moet zijn in het veld en er gehandhaafd moet worden).

Realistisch gezien is dit natuurlijk gewoon domweg een feestje van de verzekeringen onderling en wordt het door hen waarschijnlijk pas echt uitgevochten als de gevolgen groot zijn (arbeidsongeschikt, overlijden, ...). Dus zelf heb je er waarschijnlijk niet zo veel mee te schaften.

Gelukkig ben ik geen jurist, maar hun denkwijze qua aansprakelijkheid is mij ondertussen welbekend :bier:
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Dus het is eigenlijk wachten op een precedent?
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Een mooi klusje voor het progamma kassa....zij zijn goed in het opzetten van een situatie en Verzekeringen zijn tenslotte ook een product....dus bellen maar... :-D :-q
En ook langzaam en goed oplettend rijdende :-D je ook een ander arbeidsongeschiktheid blessure kunt bezorgen :(
Wanneer niemand de regels overtreed, zijn er dus ook geen aanrijdingen.... Zo is het nu eenmaal in elkaar gezet, dus je wel degelijk (moeilijk of dan wel makkelijk) een partij verantwoordelijk kunt stellen... :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
StephanR
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 576
Lid geworden op: vr 19 september 2014, 11:01
Mijn mountainbike: YT Jeffsy

TenZNL schreef: zo 9 juni 2019, 23:59 Dus het is eigenlijk wachten op een precedent?
Ja en nee. Ik vrees dat er maar beperkt sprake zal zijn van een precedent werking, doordat de specifieke omstandigheden zo zwaar wegen. Dus een uitspraak (áls het al bij de rechter komt en niet in der minne afgehandeld wordt) is waarschijnlijk niet algemeen toepasbaar.

Anderzijds kan het de terreinbeheerders wel prikkelen om duidelijker te zijn in de geboden en verboden. Hoewel de cynicus in mij zegt, dat wij daar wel eens het kind van de rekening kunnen worden door het beperken van de mogelijkheden.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

regelgeving voor uitzonderlijke situaties is ondoenlijk, dan krijg je van die vage wetten zoals in sommige staten van Amerika waar je niet naakt kip mag frituren op maandagen enzo ... :roll: :winkie:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3804
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

yo-eddy schreef: wo 12 juni 2019, 09:30 regelgeving voor uitzonderlijke situaties is ondoenlijk, dan krijg je van die vage wetten zoals in sommige staten van Amerika waar je niet naakt kip mag frituren op maandagen enzo ... :roll: :winkie:
Daar gaat mijn wekelijkse hobby. :-{
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

yo-eddy schreef: wo 12 juni 2019, 09:30 regelgeving voor uitzonderlijke situaties is ondoenlijk, dan krijg je van die vage wetten zoals in sommige staten van Amerika waar je niet naakt kip mag frituren op maandagen enzo ... :roll: :winkie:
Klopt , doet me denken aan een geval in een supermarkt waar een klant in een rolstoel een ongeluk had met een klant te voet.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

MVMVML schreef: wo 12 juni 2019, 10:48
yo-eddy schreef: wo 12 juni 2019, 09:30 regelgeving voor uitzonderlijke situaties is ondoenlijk, dan krijg je van die vage wetten zoals in sommige staten van Amerika waar je niet naakt kip mag frituren op maandagen enzo ... :roll: :winkie:
Daar gaat mijn wekelijkse hobby. :-{
:lol: :lol:

Zonder alleen een loze smiley bijdrage te willen leveren: dit is wel een interessante discussie idd. Zoals al geopperd werd zou Kassa wellicht een interessante optie zijn om es te kijken wat zij hierover aan het licht kunnen krijgen...
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Houd er wel rekening mee, dat alleen al over het onderwerp openbare weg talloze dossiers liggen qua jurisprudentie. Openbare weg, laat zich niet leiden door alleen maar bordjes. Eigen weg, zegt eigenlijk niet meer, dat er een prive persoon aansprakelijk is ivm schade door slecht onderhoud. 461 is ook vaak onvoldoende,. Veelal dient er een duidelijk afscheiding te zijn, bijvoorbeeld een hekwerk, en een selectie op de mogelijkheid tot binnenkomst, denk aan een poort met een pas-systeem of een poortwachter... Qua aansprakelijkheid zal dit ook gewoon een eindeloos touwgetrek worden.

De fietser zal zijn snelheid moeten aanpassen, want hij moet zijn voertuig tot stilstand kunnen brengen waarover de weg vrij is of te overzien is. (art 19 RVV90)
Daarbij komt dat een voetganger zich niet zoveel mogelijk rechts hoeft te verplaatsen op de weg en mag dus links tegen de richting in lopen, aangezien er aan het einde waarschijnlijk geen wettelijke verbodsborden zijn geplaatst. Voordeel van tegengesteld lopen is dat je wiet wat er aankomt, mits je vooruit kijkt.

Dus uiteindelijk zal het wel iets worden van ieder zijn eigen schade.... :-{ :-{ :-{
Boekenkist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 253
Lid geworden op: do 21 april 2016, 17:21

TenZNL schreef: zo 9 juni 2019, 23:59 Dus het is eigenlijk wachten op een precedent?
Dus 2 vrijwilligers gezocht! Iemand die zich geroepen voelt...? :P :lol: :winkie:
Plaats reactie