Onderdelenlijst nieuwe MTB

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
mtbertjes
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: za 20 mei 2017, 16:41

Hoi,

ik vroeg me af of iemand voor mij een onderdelen lijst kon maken voor wat ik nodig heb voor een MTB zelf te bouwen. Ik ben 1.76M en ik wil een fully. Mijn budget is maximaal 2500 euro. Graag hoor ik van jullie!

Al het gereedschap heb ik zelf al en ik weet ook hoe ik eentje moet bouwen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Uhh :~



Pak een spec-lijst van een website van een fabrikant als je zelf niet even 2 minuten na wilt denken... :roll:



(vergeet de ventieldopjes niet!)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Als je weet hoe je een fiets moet opbouwen dan weet je toch ook wat je nodig hebt? :~ of wil je ook zelf het frame bouwen?
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik hoor het graag
:winkie:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Crasstest
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 593
Lid geworden op: ma 2 april 2012, 20:02
Mijn mountainbike: Canyon; Strive, Nerve, Stiched, Dude, Exceed

Stiekem heb ik het idee dat hij ook wil dat we meehelpen met het uitzoeken van de onderdelen (model/merk van alles) om bij die 2500 in de buurt uit te komen.

Na het lezen van zijn vorige berichten heb ik tot dusver weinig vertrouwen in deze build.. :-{
mtbertjes
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: za 20 mei 2017, 16:41

Het frame wil ook kopen! Er is veel veranderd van mijn laatste post tot aan nu. Je hoeft niet te reageren als je me niet wilt helpen, geen probleem.
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Afbeelding
Peter243
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1071
Lid geworden op: vr 15 juni 2012, 22:20

Als je weet hoe je moet opbouwen en het juiste gereedschap hebt verzameld moet het ook nog wel lukken een onderdelenlijst op te stellen. Anders google maar op beginners guide to build a mtb. Of what do i need to built a mtb?
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Afbeelding
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

mtbertjes schreef: di 11 juni 2019, 21:13 Het frame wil ook kopen! Er is veel veranderd van mijn laatste post tot aan nu. Je hoeft niet te reageren als je me niet wilt helpen, geen probleem.
ff serieus, hoe zie je dat dan voor je?
Een fullcarbon/a;u/trail/allmountain/downhil/enduro/XC frame M/L
Een wielset boost of nonboost in 26/27.5/29inch
Vork met 100-180veerweg
group van 1x10/2x10/3x10/1x11/2x11/1x12
Remmen met schijven van 160-200 in 6bolt of directmount.
zadelpen of evt dropper met 100-185drop?
Balhoofdset in de juiste maat whateveritmaybe
crank van Shimano/DUB/GPX/BB30 met 1-2-3bladen met 28-36tandjes wel/niet ovaal.
Stuur van 31.6/35dik en 65-78breed met passende voorbouw.
lichtgewicht extra breed/smal hardcorezadel
flat-click racepedalen.

Ongeveer het enige wat we zeker weten is dat je de 2 ventieldopjes van Lars nodig hebt :winkie: , de rest is een grote gok als je verder wel alles zegt te kunnen maar blijkbaar niet weet wat je wil. :~

My2cents, je hebt een leuk budget, maar ik zou lekker naar een complete fiets kijken.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
mtbertjes
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: za 20 mei 2017, 16:41

Het ding is, onderdelen kan ik goedkoop krijgen. Een hele fiets niet. Daarom dat ik dit vraag. En zelf een onderdelen lijst maken kan ook, maar weet niet goed wat goede merken en modellen daarvan zijn. Ik doe research op yotube en daar zie je heel veel enduros van specialized etc
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 891
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

Dan zou ik een Specialized Enduro gaan bouwen!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

mtbertjes schreef: di 11 juni 2019, 22:17 Het ding is, onderdelen kan ik goedkoop krijgen. Een hele fiets niet. Daarom dat ik dit vraag. En zelf een onderdelen lijst maken kan ook, maar weet niet goed wat goede merken en modellen daarvan zijn. Ik doe research op yotube en daar zie je heel veel enduros van specialized etc
Als jij nu een voorzet doet, dan kunnen wij wel aanvullen/corrigeren.


Maar nu hebben wij compleet geen idee welke richting je op wilt. In dat opzicht is het lijstje van Jurf perfect!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Blijkbaar wil je een Enduro? En wat wil je ermee doen?
Ze hebben Enduro's die kant en klaar rond de 12kg zijn, en die kant en klaar rond de 16kg zijn. Uiteraard zit er ook veel verschil in de stevigheid, kosten, etc...

En ik ga er vanuit dat je niet ALLE onderdelen goedkoper kunt krijgen, aangezien er vele fabrikanten zijn.
Welke (merken) kun je wel goedkoper krijgen?
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Echt weer typisch zo'n topic met reacties waar me de broek compleet van afzakt :o
Gewoon een normale vraag van een enthousiast en, volgens mij, bescheiden persoon.
OK, het klopt dat vrijwel alles ontbreekt om een goed antwoord te kunnen geven:
mtbertjes schreef: di 11 juni 2019, 19:36 Hoi,

ik vroeg me af of iemand voor mij een onderdelen lijst kon maken voor wat ik nodig heb voor een MTB zelf te bouwen. Ik ben 1.76M en ik wil een fully. Mijn budget is maximaal 2500 euro. Graag hoor ik van jullie!

Al het gereedschap heb ik zelf al en ik weet ook hoe ik eentje moet bouwen.
Die reacties :o :roll: :-{
Met uitzondering van de reactie van Jurf en Mark, moet je de rest even zsm vergeten.
Kan even geen geschikt woord vinden voor 'ronduit onbeschoft reageren in nette bewoordingen'.
Hoe meer verstand van zaken je hebt, hoe arroganter je toon in een reactie blijkbaar mag zijn?
Ik weet niet waar ik zieker van ben, dat kuddegedrag, je weet wel, dat bekende achterna lopen van de persoon die de grootste bakkes durft op te zetten?
Houd eens een spiegel voor je neus. Worden er hier nog niet genoeg enthousiaste medebikers van het forum af geknuppeld? Zo jammer dit :-{ .


@TS: zelf een bike opbouwen is veel leuker dan er eentje van de plank aanschaffen :-q
Maar geef even wat meer achtergrondinformatie over je bouwplannen?
Er is hier meer dan genoeg kennis aanwezig om er met elkaar iets leuks van te maken :bier:
Maar om iets te kunnen roepen moeten we in elk geval weten:
- welk merk en type frame wil je aanschaffen (of heb je al een frame)
- ik neem aan dat het genoemde budget er is voor aanschaf van zowel frame inclusief onderdelen
- waar en hoe vaak ga je biken
- wat vind je verder belangrijk voor de onderdelen zoals bijvoorbeeld gewicht, wielmaat etc
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Plaats reactie