Hallo allemaal,
Na 5 jaar op een Bulls King Cobra te hebben rondgereden, heb ik 2 jaar geleden mij huidige Specialized Epic comp Carbon WC gekocht. Wat een verschil! Sindsdien veel meer lol in het mountainbiken en met name qua lef en snelheid een openbaring. Top!
Maar na 2 jaar wil je toch wel weer wat sneller, lichter en kriebelt het om onderdelen te upgraden.
Eigenlijk 2 vragen:
1. Welke onderdelen zijn na 2 jaar (en ongeveer 1x per week 30km fietsen) wel aan vervanging toe?
2. Welke onderdelen zou ik heb best kunnen upgraden om snel verschil te merken in snelheid cq gewicht? (Banden heb ik al tubeless gemaakt)
Ik weet dat het hele forum hiermee vol staat, maar wellicht dat iemand snel een paar tips en tricks specifiek voor mijn fiets kan geven. (Snelste upgrade is denk ik de wielen, maar dat is gelijk ook een hele dure).
Hierbij mijn huidige specs en een foto:
TECH
DRIVETRAIN:
SRAM PC-1110, 11-speed w/PowerLink
CRANKSET
RaceFace Aeffect, 6000-series alloy, 24mm spindle, 52mm chainline, 30T
SHIFT LEVERS
SRAM NX, 11-speed, trigger
CASSETTE
SRAM PG-1130, 11-speed, 11-42t
REAR DERAILLEUR
SRAM GX, long cage, 11-speed
SUSPENSION
FORK
Custom RockShox Reba RL, rebound adjust, Solo Air spring, tapered alloy crown/steerer, 15x110mm Maxle Stealth thru-axle, 90/100mm of travel, 51mm offset
WHEELS
FRONT HUB
Specialized disc, alloy, sealed cartridge bearings,100x15mm thru-axle, 32h
REAR HUB
Specialized disc, alloy, sealed cartridge bearings, 12x148mm thru-axle, 32h
SPOKES
DT Swiss Industry, stainless, 3-cross, 2.0""
RIMS
Roval Control 29, hookless alloy, 22mm internal width, tubeless-ready
FRONT TIRE
Fast Trak, Control casing, 29x2.2"", 60TPI, Aramid folding bead, 2Bliss Ready
REAR TIRE
Fast Trak, Control casing, 29x2.2"", 60TPI, Aramid folding bead, 2Bliss Ready
COCKPIT
SADDLE
Body Geometry Phenom Comp, hollow Cr-Mo rails, 143mm
SEATPOST
Specialized Alloy 27.2mm
STEM
Specialized XC, 3D-forged alloy, 4-bolt, 6-degree rise
HANDLEBARS
Specialized Mini-rise, 6000 alloy, 8-degree backsweep, 6-degree upsweep, 10mm rise, 720mm width, 31.8mm clamp
GRIPS
Specialized Sip Grip, half-waffle, S/M: regular thickness, L/XL: XL thickness
BRAKES
FRONT BRAKE
Shimano M506, hydraulic disc, resin pad, 180/160mm rotor
REAR BRAKE
Shimano M506, hydraulic disc, resin pad, 160mm rotor
FRAMESET
SEAT BINDER
Alloy, 30.0mm
FRAME
Specialized FACT 11m, XC Geometry, internal split-housing cable routing, PF30 BB, 12x148mm rear end, triangulated post-mount 160mm brake
Specialized epic HT Comp Carbon upgraden
- Prulleman
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1941
- Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
- Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
- Contacteer:
1. Welke onderdelen zijn na 2 jaar (en ongeveer 1x per week 30km fietsen) wel aan vervanging toe?
De onderdelen die versleten zijn dat is bij iedereen en elke fiets anders , wellicht is je drivetrain op, maar je hebt denk ik al 1x, dus als ie niet meer lekker schakelt en of over begint te slaan gewoon nieuwe ketting en tandwielen en klaar.
2. Welke onderdelen zou ik heb best kunnen upgraden om snel verschil te merken in snelheid cq gewicht? (Banden heb ik al tubeless gemaakt)
gelijk een dure, maar wel 1tje die je in veel gevallen goed merkt: nieuwe custom wielset, iets met 25-20mm interne breedte (nu heb je 22mm) zodat je banden wat breder vallen. Eventueel gelijk nieuwe banden erbij. Al het andere zou ik pas vervangen als het stuk is.. je kan er wel een andere crank op gooien, andere stuur, andere remmen, andere zadelpen etc, maar dat scheelt elke x een paar gram en veel euro's.
Afhankelijk van waar (en hoe technisch) je rijdt, zou je ook een dropper kunnen overwegen, zeker niet lichter, maar met afdalingen en technische secties wel sneller.
De onderdelen die versleten zijn dat is bij iedereen en elke fiets anders , wellicht is je drivetrain op, maar je hebt denk ik al 1x, dus als ie niet meer lekker schakelt en of over begint te slaan gewoon nieuwe ketting en tandwielen en klaar.
2. Welke onderdelen zou ik heb best kunnen upgraden om snel verschil te merken in snelheid cq gewicht? (Banden heb ik al tubeless gemaakt)
gelijk een dure, maar wel 1tje die je in veel gevallen goed merkt: nieuwe custom wielset, iets met 25-20mm interne breedte (nu heb je 22mm) zodat je banden wat breder vallen. Eventueel gelijk nieuwe banden erbij. Al het andere zou ik pas vervangen als het stuk is.. je kan er wel een andere crank op gooien, andere stuur, andere remmen, andere zadelpen etc, maar dat scheelt elke x een paar gram en veel euro's.
Afhankelijk van waar (en hoe technisch) je rijdt, zou je ook een dropper kunnen overwegen, zeker niet lichter, maar met afdalingen en technische secties wel sneller.
Tja dus toch de wielen. Maakt het nog uit of ik Carbon of Alu neem (behalve de prijs) of is dat verschil niet de moeite waard?
En heb je suggesties welke wielset en waar aan te schaffen. Ben nog een newbie wat dat betreft en zie door alle bomen, keuzes en meningen het bos niet meer.
Btw, ik fiets eigenlijk alleen in Drenthe. Dus in het algemeen vlakke parcours. Binnenkort eens naar winterberg.
En heb je suggesties welke wielset en waar aan te schaffen. Ben nog een newbie wat dat betreft en zie door alle bomen, keuzes en meningen het bos niet meer.
Btw, ik fiets eigenlijk alleen in Drenthe. Dus in het algemeen vlakke parcours. Binnenkort eens naar winterberg.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 10365
- Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
- Mijn mountainbike: Lux Trail CF7
96kg... pas op met lichtgewicht. Wielen moeten vooral stijf zijn.
Winterberg, technisch gebied, veel hm’s: los vd dropper evt grotere remschijf voor. In vlak Drenthe allemaal niet echt nodig.
En de rest pas vervangen als het niet lekker meer schakelt.
Winterberg, technisch gebied, veel hm’s: los vd dropper evt grotere remschijf voor. In vlak Drenthe allemaal niet echt nodig.
En de rest pas vervangen als het niet lekker meer schakelt.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Dank allemaal! Heb even om advies gevraagd bij wheeltec en bikebooster voor nieuw wielsetje, daarbij uiteraard rekening houdende met mijn gewicht.
Dropperpost wacht ik nog even mee. Best prijzig en zal ik relatief weinig gebruiken. Grotere riemschijf voor ga ik op termijn doen. Bij afdaling in Italië afgelopen jaar had ik daar al last van.
Dank voor jullie input, wordt gewaardeerd!!
Dropperpost wacht ik nog even mee. Best prijzig en zal ik relatief weinig gebruiken. Grotere riemschijf voor ga ik op termijn doen. Bij afdaling in Italië afgelopen jaar had ik daar al last van.
Dank voor jullie input, wordt gewaardeerd!!
-
- Pro Biker
- Berichten: 1126
- Lid geworden op: di 19 augustus 2008, 23:28
- Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper comp 29
- Contacteer:
De voordeligste manier om snelheid te winnen is meer fietsen . Met 1x in de week 30k zul je niet veel progressie maken
Als je in Drenthe woont, kijk dan ook eens bij Arnt's Wheelworks in Ruinen.
Een eenvoudige mechanische dropper heb je al voor ca 8 tientjes. De investering echt wel waard als je naar Winterberg oid gaat.
Als je in Drenthe woont, kijk dan ook eens bij Arnt's Wheelworks in Ruinen.
Een eenvoudige mechanische dropper heb je al voor ca 8 tientjes. De investering echt wel waard als je naar Winterberg oid gaat.
http://www.strava.com/athletes/682636" onclick="window.open(this.href);return false;
Hey ho, let's go!
Hey ho, let's go!
- Prulleman
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1941
- Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
- Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
- Contacteer:
Bij Winterberg heb je juist weer geen dropper nodig, daar hoeft ie namelijk nergens omhoog en kan je gewoon je zadel handmatig 1x naar beneden doenedkars schreef: ↑za 25 mei 2019, 09:54 De voordeligste manier om snelheid te winnen is meer fietsen . Met 1x in de week 30k zul je niet veel progressie maken
Als je in Drenthe woont, kijk dan ook eens bij Arnt's Wheelworks in Ruinen.
Een eenvoudige mechanische dropper heb je al voor ca 8 tientjes. De investering echt wel waard als je naar Winterberg oid gaat.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 267
- Lid geworden op: do 14 november 2013, 12:08
- Mijn mountainbike: Scott Spark RC 900 Pro
De wielen en evt de groep upgraden.
Een setje 9th wave carbon wielen uit Apeldoorn en een Sram XO1 groep erop, kun je weer jaren vooruit!
Voor dat bedrag heb je echter ook een nieuwe fiets.....
Marktplaats of dit forum in de gaten houden kan je een hoop geld schelen!
Succes.
Een setje 9th wave carbon wielen uit Apeldoorn en een Sram XO1 groep erop, kun je weer jaren vooruit!
Voor dat bedrag heb je echter ook een nieuwe fiets.....
Marktplaats of dit forum in de gaten houden kan je een hoop geld schelen!
Succes.
- R&DY
- Mountainbike Junk
- Berichten: 201
- Lid geworden op: di 16 juni 2015, 11:20
- Mijn mountainbike: Specialized Epic HT Expert Carbon World Cup
Ik heb mijn Specialized epic HT Comp Carbon Wolrdcup geupgrade met de volgende items:
Carbon Stuur
Carbon Zadel pen
1x12 sram eagle gx groepset.
Velgstickers in kleur van de fiets (voor extra snelheid )
Wielset stond bij mij ook hoog op mijn verlanglijstje maar ik heb dat geld aan een 2e hands gravelbike uitgegeven. (heb ik meer plezier van dan een betere wielset)
Carbon Stuur
Carbon Zadel pen
1x12 sram eagle gx groepset.
Velgstickers in kleur van de fiets (voor extra snelheid )
Wielset stond bij mij ook hoog op mijn verlanglijstje maar ik heb dat geld aan een 2e hands gravelbike uitgegeven. (heb ik meer plezier van dan een betere wielset)
- Guxer
- Extreme Biker
- Berichten: 577
- Lid geworden op: za 27 oktober 2007, 20:36
- Mijn mountainbike: 2021 Epic expert
ik heb mijne ook maar een beetje veranderd, was er content van:
-carbon s-works stuur
-x01 groep
-absolute black ovaal tandwiel voor
-handgespaakte boost wielset met hope pro4 naven en BOR xmd 333 wide+ velgen en d-light spaken.
-carbon Newmen zadelpen
-carbon s-works stuur
-x01 groep
-absolute black ovaal tandwiel voor
-handgespaakte boost wielset met hope pro4 naven en BOR xmd 333 wide+ velgen en d-light spaken.
-carbon Newmen zadelpen
2021 specialized epic expert carbon 29
- QriZ
- Extreme Biker
- Berichten: 680
- Lid geworden op: za 3 juni 2006, 21:47
- Mijn mountainbike: Specialized SJ Elite Carbon HT 29 2014
Ik vervang ook alleen hetgeen versleten is. Ik heb ook een Specialized HT carbon uit 2014 en heb toch wel gemerkt dat helaas de bottom brackets en naven van Specialized ronduit ..... zijn. Heb nu de naven en bottom bracket laten vervangen door Hope Pro 4, de wielen voor Ryde (carbon vond ik een wat te grote investering) en de crank door Rotor. Dit alles omdat hetgeen er standaard in zat structureel voor problemen zorgde. Misschien dus een tip om dat op termijn te vervangen, als het zelf al niet aanroept
Na deze update loopt alles echt top en smooth
Na deze update loopt alles echt top en smooth
Gaat het nu weer over het fietsen?
Newmen wielen... De SL X.A.25 heeft een interne breedte van 25mm (perfect voor 2.25 - 2.4 banden) en weegt minder dan 1.500 gram voor de set. Is minder stijf dan carbon maar daarentegen zeer sterk. Diverse teste hebben al bewezen dat de velgen oersterk zijn evenals de naven overigens. Heb ze zelf tweedehands gekocht en onder mijn Spark RC gezet. Bestaand setje verkocht en 'dus' voor €150,00 een super upgrade. Ik ben 97 kg en ze doen het na pak'm beet 2,5k km fietsen nog prima. Als set net geen € 700,00 nieuw en lichter en sterker dan de vergelijkbare set van DT Swiss (XR 1501 of zoiets)
Op MP staat een setje 9th Wave Dirt SL voor € 600,00. Is carbon, licht en stijf. Als ik de Newmens niet al had kocht ik ze. Wel pech met de gele stikkers op de velgrand maar dat is op te lossen.
Op MP staat een setje 9th Wave Dirt SL voor € 600,00. Is carbon, licht en stijf. Als ik de Newmens niet al had kocht ik ze. Wel pech met de gele stikkers op de velgrand maar dat is op te lossen.
Orbea Oiz Pro 2023, Trek Fuel EX 8 2020, BMC Roadmachine 02, Two, 2020 Ex: Trek Top Fuel 9.8 AXS 2020 , Scott Spark RC Pro 2018, Cannondale Synapse Carbon 3 Ultegra 2014, Trek Procaliber 8 2018, Cube LTD Race 2016, Giant Anthem Advanced 0/1 2013.