De ondergrond veranderd in NL, tijd voor andere banden? Marathon in aantocht!

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
TimoWH
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: do 9 maart 2017, 21:32
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 4

Hallo medebikerds!

Het is jullie wellicht ook al opgevallen, de droogte van het afgelopen jaar laat zijn sporen na op de trails. Zelfs de dag na de hoosbuien rij je door droog, mul zand. En daar is vrij veel van op heel veel plaatsen in NL! Nu komt er komende week de Bartje 200 aan. Andere banden dan normaal wellicht een beter idee? Ik heb al vaker dergelijke marathons gereden dus weet wel een beetje wat te verwachten. Ook daar.

Ik merk dat mul zand, of gewoon zachtere lange zandpaden slopender zijn dan snelle single tracks. En zeker tijdens een dergelijke marathon. Met de fijnere banden ga je sneller over asfalt/hardere zandpaden maar zak je weg als het zachter wordt. Meer weerstand en onderstuur dus. Ook bij bospaden die uberhaupt weinig bereden worden. En de grovere, vaak iets bredere banden bieden dan weer uitkomst, maar wel met als groot nadeel een flinke rolweerstand door de grovere noppen en hoger gewicht. Het is toch meer roterende massa.

Ik reed altijd met Maxxis. Daar heb ik dan ook verschillende van liggen. Tot op heden tevreden met de Ikon 2.20 (560gr) achter en de Ardant race 2.20 (720gr) voorop. Ik zit er aan te denken de swap te maken naar de 'normale' Ardent 2.25 (800gr) voor en de Ardent race 2.20 achter, De Ikon's gaan dan maar even de kast in.

Om het plaatje compleet te maken, ik leg ze om een Cannondale Scalpel 4 met Enve wielen.

Lijkt me een leuke discussie, maar voor sommige wellicht wat 'overdone'. Ik ben heel benieuwd hoe vooral de ervaren marathon rijders hier tegenover staan. Thanks!
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Mijn absoluut favoriete band voor mulle paden was de Knard 29×3.0. Liep zelfs op niet mulle paden best lekker. Maar ik kan me voorstellen dat voor de fanatieke Wright weenies een kilo per band wat teveel is ;-)
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Ben dan wel geen marathon-rijder maar ik kan je wel vertellen dat de Ardent Race achterop in mul zand niet echt werkt.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Je haalt wat dingen door elkaar.

Kijk naar de strandracers. Dikke, gladde banden. Rollen zowel op het zand als op hardere ondergrond zeer licht. Misschien is de druk die je gebruikt op het stand niet helemaal bruikbaar op een marathon, maar dat is een kwestie van een compromis vinden.

Maar het komt er dus op neer dat je maar heel weinig noppen nodig hebt en een zo breed mogelijke band.

Een 2.5 semislick zou een ideale allrounder zijn.

Noppen zijn leuk als die iets in de ondergrond kunnen prikken. En dat gaat dan eigenlijk alleen om de bochten en om het remmen. Maar met keiharde ondergrond met een heel dun laagje zand of gewoon mulle bochten heb je weinig aan noppen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
TimoWH
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: do 9 maart 2017, 21:32
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 4

Sterke vergelijking die je daar maakt met de strandracers, heb je zeker een punt. Maar die noppen heb je weer wél nodig op de single tracks. En bandendruk kun je zekerrrrr iets mee. Maar daar kun je ook nog dezelfde discussie over oplaten. Hoeveel weerstand kost een tiende bar en hoe veel grip win je? Zo veel tegenstrijdig leesvoer op internet. Breder is meer grip is zeker waar. Maar te breed is ook weer gewicht. Je moet eigenlijk het beste uit 386 werelden hebben ongeveer! Best een lastig dingetje dit.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

In dat kader is de tattoo light geen slechte keuze.

Ramses Bekkenk kreeg hier wel een keer spijt van met een marathon, maar dat was dan ook een natte D200. :lol:
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
MHJ5
All rounder
All rounder
Berichten: 120
Lid geworden op: di 28 juli 2009, 10:12
Mijn mountainbike: Cube Reaction GTC SLT

Kom niet uit Drenthe...(woon op Veluwe)..heb wel alle edities van de D200 en B200 uitgefietst. Ik verwacht helemaal geen mul zand...misschien een stukje op het Balloerveld....ik ga op een smal bandje fietsen.
sjuutje1969
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: za 25 oktober 2014, 00:37
Mijn mountainbike: Orbea Oiz en Kona Rove AL

MHJ5 schreef: ma 10 juni 2019, 21:17 Kom niet uit Drenthe...(woon op Veluwe)..heb wel alle edities van de D200 en B200 uitgefietst. Ik verwacht helemaal geen mul zand...misschien een stukje op het Balloerveld....ik ga op een smal bandje fietsen.
Ik heb vorige week de hunebed350 gefietst en geloof me, he stikt in Drenthe van de mulle zandpaden... Ik geloof dat de helft van de deelnemers op een cyclocrosser is gestart en daar hebben het er maar verdomd weinig van gehaald. De smalle bandjes waren funest in het mulle zand.
Ik zou er nog eens goed over nadenken of je de Bartje200 op een smalle band moet gaan rijden, ondanks dat ze komende week nog wel veel regen voorspellen, ben ik bang dat de zandpaden gewoon droog en mul blijven.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

TimoWH schreef: ma 10 juni 2019, 21:07 Maar die noppen heb je weer wél nodig op de single tracks.
Dat ligt vooral aan je snelheid.

Met een Racing Ray semislick aan de voorkant kom ik inderdaad iets eerder aan de limiet van de voorband. Maar daarmee rij ik nog aardig richting recordtijden op de afdalingen op de UHR. Maar onder de huidige omstandigheden durf ik met een noppenband eigenlijk niet harder, want de grip is vooral onvoorspelbaar vanwege de huidige ondergrond. Compleet slick is dan misschien iets tricky, maar zelfs daarmee durf ik wel te rijden en weet dat ik niet heel veel langzamer ben dan nu.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Mijn keuze zou geen of weinig nop zijn, in 2.25 of 2.35 breed.
Dit soort wedstrijden verlies je in de regel niet door tekort grip in de bochten.
Zo'n tattoo light heeft trouwens nog best wat grip.
Anders thunderburt of ikon.
Maar dat is meer omdat ik dat heb liggen....
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Schwalbe g one is ook vrij briljant in dit soort omstandigheden. Blijf me verbazen hoe goed de 40 mms het doen op de gravelbike op onze mtb routes.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
A i r
All rounder
All rounder
Berichten: 96
Lid geworden op: ma 7 april 2014, 21:41

Ik fiets 2x per week in Drenthe en fiets met crossking 2.3 vooraan voor de grip en raceking 2.2 achteraan voor de snelheid. Gisteren tocht gedaan van 135km met relatief hoge bandenspanning. Ging prima met mijn 91kg....
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

suravida schreef: ma 10 juni 2019, 22:36 Schwalbe g one is ook vrij briljant in dit soort omstandigheden. Blijf me verbazen hoe goed de 40 mms het doen op de gravelbike op onze mtb routes.
Die dus, en verkrijgbaar in 2.35 en 2.8 :-q
MHJ5
All rounder
All rounder
Berichten: 120
Lid geworden op: di 28 juli 2009, 10:12
Mijn mountainbike: Cube Reaction GTC SLT

sjuutje1969 schreef: ma 10 juni 2019, 22:07
MHJ5 schreef: ma 10 juni 2019, 21:17 Kom niet uit Drenthe...(woon op Veluwe)..heb wel alle edities van de D200 en B200 uitgefietst. Ik verwacht helemaal geen mul zand...misschien een stukje op het Balloerveld....ik ga op een smal bandje fietsen.
Ik heb vorige week de hunebed350 gefietst en geloof me, he stikt in Drenthe van de mulle zandpaden... Ik geloof dat de helft van de deelnemers op een cyclocrosser is gestart en daar hebben het er maar verdomd weinig van gehaald. De smalle bandjes waren funest in het mulle zand.
Ik zou er nog eens goed over nadenken of je de Bartje200 op een smalle band moet gaan rijden, ondanks dat ze komende week nog wel veel regen voorspellen, ben ik bang dat de zandpaden gewoon droog en mul blijven.
Mijn reactie was niet duidelijk genoeg; met een smal bandje bedoel ik een 2.0 geen race/cyclocrosser bandje :winkie: , het is hier ook een MTB-forum hè :wink:
Waar verwacht jij allemaal mul zand dan?
Brambo67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 307
Lid geworden op: ma 9 februari 2015, 22:15

Maxxis Aspen 2.25 voor en achter. Voor 2,1 en achter 2.3 bar. Ben 97 kg zonder bepakking en fiets op een Scott Spark RC. Woon in Drenthe en fiets er (dus) veel. De ronde van Sleen is op veel plekken goed te doen en dat geld ook voor Gieten. Hooguit de kombochten die wat listig zijn. De brede zandpaden die veel door onze agrarische vrienden gebruikt worden zijn (althans in en om Sleen) beroerder. Met de Aspens dit weekend nog Holten en Nijverdal gedaan en ondanks mul zand goed te doen. Ik denk veel volume, weinig druk (relatief uiteraard en koppelen aan gewicht) en goeie noppen op de zijkant voor de bochten. Moet er wel eerlijk bij zeggen dat ik Bartje echt als een hele lange toertocht fiets en dus sowieso temporiseer. Op snelle tochten voldoen de Aspens echter goed.
Orbea Oiz Pro 2023, Trek Fuel EX 8 2020, BMC Roadmachine 02, Two, 2020 Ex: Trek Top Fuel 9.8 AXS 2020 , Scott Spark RC Pro 2018, Cannondale Synapse Carbon 3 Ultegra 2014, Trek Procaliber 8 2018, Cube LTD Race 2016, Giant Anthem Advanced 0/1 2013.
Plaats reactie