Meerdaagse marathon op een enduro

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
DIY
All rounder
All rounder
Berichten: 140
Lid geworden op: di 30 juli 2013, 09:22

Hallo allen,

Wellicht hebben jullie de verkoop van mijn Cube Stereo zien staan. De reden hiervan is dat ik in augustus een meerdaagse marathon wil gaan rijden, maar ik heb de twijfels of deze fiets daarvoor geschikt is. Nu verloopt de verkoop nog niet erg vlot, en zodoende ben ik eens beginnen na te denken of ik de fiets toch in zou kunnen zetten. Het betreft de volgende fiets:

Afbeelding

Nu heb ik in het verleden vaker een meerdaagse tocht gereden, toen op een hardtail. Heb een erg zwakke nek, dus vandaar de bouw van een fully gestart. Echter heb ik met deze Cube nog geen lange tochten gereden tot op heden. Mijn idee is om het volgende te doen:

- Banden: Nobby Nic --> Racing Ralph's
- Stuur: Huidige stuur vervangen door een iets smaller XC stuurtje.
- Stuurpen: Huidige korte stuurpen vervangen door een iets langere stuurpen, voor een wat meer racy houding.
- Zadelpen: twijfel of ik de dropper nodig ga hebben, en alle gewichtsbesparing helpt vermoed ik.
- Demper: achterdemper heeft een climb functie, echter met wat meer luchtdruk hoop ik minder kracht weg te trappen in de demper zelf.

Graag hoor ik jullie tips, is dit te doen of gaat dit geen enkele zin hebben?

Koen
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29824
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Waar ga je rijden?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
DIY
All rounder
All rounder
Berichten: 140
Lid geworden op: di 30 juli 2013, 09:22

Het is de Rothaus marathon (https://rothaus-bike-giro.de/strecken/strecken/) Ik denk zelf dat het te doen is als ik kijk naar de afstanden. Doel is overigens om uit te rijden, zonder blessure's :wink: . Tijd is van ondergeschikt belang.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29824
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dan zou ik de NoNi's er lekker onder laten zitten.

Een iets smaller stuur (zodat je niet tussen je armen hangt) lijkt mij voldoende. Verder ga ik er van uit dat je fiets al lekker op jou is afgestemd.
Banden tubeless en niet te zacht (ook niet te hard, maar je hebt geen mega grip nodig).
Achter de Noni met het minste profiel, of evt. een stevige semi slick (als het droog is maar dat weet je dus nooit).
De vering kan misschien ook iets stugger.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29824
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

En vertel even aan Lars en Aurelius dat je achteraf toch beter een marathon fully had kunnen kopen ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
DIY
All rounder
All rounder
Berichten: 140
Lid geworden op: di 30 juli 2013, 09:22

Hahah ja achteraf inderdaad.. Ik wissel nogal eens van voorkeuren, en vind het ook vooral leuk om te bouwen. Dus verwacht niet dat ik ooit een ideale fiets ga vinden :wink:

Zit nu op 13,5 kilo. Proberen om onder de 13 te komen, en mijn verlies nemen bij het klimmen denk ik maar.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10364
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 10 juni 2019, 14:28 En vertel even aan Lars en Aurelius dat je achteraf toch beter een marathon fully had kunnen kopen ;)
Dat hoef je mij niet te vertellen :winkie: !
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29824
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Weet ik, maar je vindt het wel leuk om te horen ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29824
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

DIY schreef: ma 10 juni 2019, 14:59 Hahah ja achteraf inderdaad.. Ik wissel nogal eens van voorkeuren, en vind het ook vooral leuk om te bouwen. Dus verwacht niet dat ik ooit een ideale fiets ga vinden :wink:

Zit nu op 13,5 kilo. Proberen om onder de 13 te komen, en mijn verlies nemen bij het klimmen denk ik maar.
Zolang je niet voor het podium gaat maakt het allemaal niet zoveel uit.
Op jouw FS wordt je lijf ontzien, maar moeten de benen wat harder werken dan op een spartaanse marathon fiets. En zo is er nog van alles tussen in.
Gewoon een beetje aanpassen en genieten vd tocht.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16045
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Kijk, wil je vooraan rijden op de gemiddelde Duitse marathon, dan is de snelste fiets daarvoor een marathon-fully. Simpel. Of waarschijnlijk zelfs een xc-fully, want dat is min of meer hetzelfde.

Voor die jongens en meiden vooraan geldt dat ze zeer goed getraind zijn, conditioneel. En dat ze pakweg 3 uurtjes op de fiets zitten per etappe of per race. Het materiaal is dan meestal van ondergeschikt belang. Het gaat er om dat ze een lichtgewicht, zeer sportieve fiets onder hun gat hebben. De meesten hebben echter wel door dat ze door achtervering iets minder moe worden, dus rijden ze inderdaad voor een groot deel met dubbelgeveerde bikes. Of dat als ze onverhoopt moe worden, die vering ze makkelijker door lastigere passages helpt (ze kunnen zich meer foutjes veroorloven).

Dus denkt iedereen opeens dat een marathonfully per definitie de snelste fiets is. Of dat het daarop dus het makkelijkst gaat.

Dat ligt er aan.

Eerst toch maar die getraindheid. Als jij net boven je kunnen gaat rijden, dus net in het rood, dan zul je steeds vermoeider worden. Dat geldt voor de toppers, dat geldt voor de middenmoot, dat geldt voor alle deelnemers. Dus je moet je eigen tempo rijden. Als jouw fiets iets zwaarder is of de zithouding iets minder efficiënt, dan ben je daardoor een tikje langzamer en moet je dus je tempo aanpassen. Je komt dan met dezelfde inspanning een paar minuten later binnen op die langzamere fiets. Maar je bent even moe. Feitelijk maakt het daardoor niet uit welk materiaal je pakt, zolang je je tempo maar aanpast. Nadeel bij een te lompe fiets is dat je dan wel zoveel langer onderweg gaat zijn, dat dit dan ook een rol gaat spelen.

Dan het parcours. Gezien de omgeving kan het daar best wat ruiger zijn. Nu zullen marathons toch relatief veel over bredere paden gaan, die meestal zelfs op een gravelracer te rijden zijn. Maar het zou een aanfluiting zijn als ze daar rond Rothaus niet wat van de ruigere paden mee gaan pakken. En ruigere paden gaan nu eenmaal gewoon lekkerder op een dikkere fiets. Zowel omhoog als omlaag. Omdat als je moe wordt, de vering fouten weg neemt. Omdat vering het makkelijker maakt in het zadel te blijven zitten als je vermoeider wordt.
De vraag is dus hoe ruig deze marathon gaat zijn, hoeveel paden er tussen zitten die per definitie beter met soepele vering gereden kunnen worden. Want al is dat maar 10 km op een etappe van 75 km, die technische stukken kunnen stukken vermoeiender zijn dat een lange, 'gladde' klim.

De fiets. Het 'probleem' van een xc-fully is dat de vering stug is afgesteld. Waarmee je het voordeel de vering voor een groot deel teniet doet. Voor een getrainde rijder is dit minder een probleem. Ten eerste zit die minder lang op de fiets, ten tweede heeft een minder vermoeid lichaam minder last van de klappen of kan die langduriger opvangen. En ten derde zal die rijder ook op technische stukken scherper en sterker zijn, waardoor hij het corrigerende effect van de vering minder nodig heeft (vooral in zijn eigen beleving!).
Dit gaat ook op voor jouw huidige Cube: wat win je door de vering stugger te zetten? Niemand hier kan aangeven of meer vering meer verlies oplevert, dus de vraag is of soepele vering dus wel extra kracht kost. Per definitie 'win' je met vering energie in het terrein (je verliest minder energie) op het moment dat het ook maar een beetje hobbelt. Dus als minder getrainde rijder kun je maar beter dat effect maximaliseren! Ik kan niet inschatten hoe goed jij getraind bent, maar om die reden zou het zomaar kunnen dat de soepele vering op jouw Cube beter geschikt is dan de vering van een 100 mm fully. Let op: voor jou, niet voor een getrainde wedstrijdrijder!

Het gewicht speelt zeker een rol, dat wordt gewoon lastig daar veel aan te doen. Maar uiteindelijk heb je het ten opzichte van een even dure xc-fully misschien over een kilogram. Dat is nu niet waar je het verschil gaat maken. Dus ja, gewicht winnen waar dat zinnig is, anders niet al te druk om maken.
De banden is natuurlijk tricky. Het kan soms spoken en dan wil je eigenlijk niet in minder bekend terrein op semislicks onderweg zijn. Voor en achter noppenbanden is niet onverstandig en die Nobby Nics behoren tot de lichtst rollende noppenbanden. Misschien de banden juist van iets meer druk voorzien (ipv je vering).

De zithouding maakt wel een verschil. Sportiever zitten levert wat aerodynamische voordelen op. En je kunt beter kracht leveren. Maar dat moet dan niet ten koste gaan van je lichamelijke klachten. Dus probeer dit dan zo snel mogelijk uit. Overdrijf niet, misschien 20 mm meer stuurpen en ga met het stuur ook niet onder de 700 mm.


Nee, het is niet de eerste fiets die ik zou pakken voor zo een evenement. Als minder getrainde rijder (ikke!) zou ik gaan voor een trailbike met een sportievere zithouding. 110, 120 of 130 mm maakt dan niet het verschil, het gaat me meer om de afstelling van het veersysteem. Iets soepeler zorgt dat ik het uiteindelijk langer vol houd en daarmee dus ultiem gewoon sneller ben. Omdat ik weet dat ik langer dan 3 uur op die fiets moet zitten ga ik ook niet voor een extreem sportieve houding. En nog een belangrijk punt: je wilt geen mechanische problemen in zo een week. Iets degelijker materiaal zorgt voor minder problemen.


Maar je hebt geen keuze in fiets. Dus kun je het lekker op je Cube doen. Het is ook maar 4 dagen, dus het is niet zo dat je die 'lompe' fiets na een vermoeiende week op dag 8 nog naar boven moet sleuren.

Dus ook wat TSTM al zegt: beetje aanpassen, lekker fietsen. Eigen tempo zeg ik dan.


Ja, ik heb diverse meerdaagse wedstrijden gereden. Als veldvulling, dus eigenlijk gewoon als meerdaagse toertocht. Was nog in de tijd van 26", dus er zaten minder grote verschillen tussen het materiaal dan tegenwoordig. Maar wel altijd gekozen voor toergerichte fullies met een normale, degelijke afmontage. Nooit problemen gehad, terwijl er om ons heen van alles kapot ging. En vooral de lol gezocht in de meer technische stukken, waar je dan links en rechts de lichte hardtailtjes voorbij vloog.

En mijn vriendin heeft een vergelijkbare Cube: viewtopic.php?f=14&t=132150&p=2222899#p2222899. Als xc-bike. En is daarmee behoorlijk snel op de UHR, ergens tegen de snelste 10% van de tijden aan! (Het is niet zo dat ze minuten sneller zal zijn op een 8 kg xc-bike, sterker nog, de keren dat we dat probeerden was ze zelfs langzamer!!)


Tja, als je de lol haalt uit het klimmen, dan wordt het een ander verhaal... . :bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10364
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Jouw 150mm 650b Stereo is niet de meest geschikte voor een dergelijke meerdaagse marathon.
En het Schwartzwald is niet zo hoog en wild, dus een moderne Marathonfully is daar hardstikke geschikt, of je ‘m nu ‘efficient hard’ tuned (wedstrijdgerichte rijders) of lekker comfortabel, meer tour/trailgericht (doe ik zelf altijd).
29”, licht gewicht, lockout, reserves genoeg... heerlijk, als je zoveel km’s en hm’s voor de boeg hebt, zeker een paar dagen achter elkaar.

Maar: alleen een nieuwe fiets kopen vanwege deze marathon?!
Als je die fiets daarna ook gewoon blijft rijden, prima natuurlijk.
Wat is je budget voor een nieuwe eigenlijk, en moet de oude daar eerst voor verkocht zijn?
Aan wat voor marathonfully zat je zelf te denken?

Als je op je Stereo gaat... gewoon accepteren dat het wat harder werken wordt en minder snel gaat bergop, maar je gaat vast wel rondkomen.
Dan zou ik evt de fiets aanpassen wat betreft stuurpen (langer), spacers (wat dieper zitten), vering niet te soepel afstellen.
Dropper lekker laten zitten, op die paar ons komt het ook niet meer aan.
Noni’s niks mis mee, achter eventueel een RaRa tubeless is ook nog een optie, bij mooi weer, wil je echt nog iets doen aan rolweerstand.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Mijn complimenten voor je antwoord Lars.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
DIY
All rounder
All rounder
Berichten: 140
Lid geworden op: di 30 juli 2013, 09:22

Wat een uitgebreid antwoord, dankjewel! Ik ga vooral eens experimenteren met de setup komende weken. Kijken wat mij het beste bevalt, en wat prettig fietst. Heb nog verschillende onderdelen liggen, dus dan kunnen we stap voor stap richting de "ideale" fiets. Het is momenteel wel duidelijk dat dit de fiets gaat worden waarmee we de tocht gaan rijden in iedergeval!
Plaats reactie