Ketting loopt tegen zijkant cassette aan 11 speed

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Cubebikerposbank
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: di 4 juni 2019, 21:05
Mijn mountainbike: Cube Stereo 140 HPA Pro

Hallo allemaal,

Sinds ik mijn cassette los heb gehaald en schoongemaakt heb ik ineens het probleem dat mijn ketting tegen een groter blad van de cassette aanloopt. Dit gebeurd alleen bij 3 grootste bladen op mijn 11 speed Shimano XT M8000 cassette. Als ik minder spanning zet op de versnellingskabel is dit probleem opgelost, maar schakelt de ketting niet meer vanaf het kleinste blad naar boven. Ik heb een nieuwe derailleur (SHIMANO Deore XT RD-M8000-GS achterderailleur) (zelfde als er al op zat) geprobeerd om te kijken of dit de oplossing was, dit was helaas niet zo. Heb daarna mijn huidige derailleur er terug op gezet maar wel derailleurpad vervangen.

Ik weet echt niet wat de oplossing kan zijn, ben al uren bezig geweest met het juist afstellen van mijn derailleur maar geen resultaat. Ook de cassette strakker of minder strak vastdraaien helpt niet.

Weet iemand waar het aan ligt of welk onderdeel ik moet vervangen? Zou het uitlijnen van de derailleurpad de oplossing zijn? (hier twijfel ik over want met twee verschillende derailleurpads precies het zelfde probleem gehad)

Alvast erg bedankt.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je zegt dat het is begonnen na het verwijderen en terugplaatsen vd cassette.
Dus daar zou ik als eerste de oorzaak zoeken.
De cassette zit niet goed op de vrijloop, de vrijloop zit niet goed op de naaf, het wiel zit niet goed in het frame, dat soort dingen.

Nu heb je een andere derailleur en een ander patje, dus nu is niets meer hetzelfde.
Het risico bestaat dat je nu alles gaat afstellen op een vergissing rondom het loshalen vd cassette...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Eens met bovenstaande, maar als het opnieuw monteren en controleren van de cassette, body en wiel niet helpt zou ik toch je pad (laten) richten. Een nieuwe is echt niet per definitie recht. Bij 11 (en nog meer met 12 speed) komt de uitlijning erg nauw.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4704
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Het duidt op een te scheve kettinglijn. Rijd je overigens 1x11 of 2x11?

Maar als je ketting schuin ligt en dan op de 3 bovenste kransen aanloopt zou ik even kijken of je het wiel wel goed gecentreerd in je frame hebt terug gezet?
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4704
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Een terugkoppeling is wel gewenst :~
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Cubebikerposbank
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: di 4 juni 2019, 21:05
Mijn mountainbike: Cube Stereo 140 HPA Pro

Sorry Hanjovdberg voor de late reactie.

Ik rij 2x11 trouwens.

Wat ik gedaan heb is het wiel nogmaals uit het frame gehaald en de cassette weer los gehaald. Ik heb concontrolleerd of het vrijwiel goed op de naaf zat (dit was zo) en vervolgens zorgvuldig de cassette weer gemonteerd. Daarna goed strak aangedraaid op 40nm en het wiel terug in het frame geplaatst. Ik kan mezelf niet voorstellen dat ik het wiel de vorige keer niet recht erin heb gedaan, maar ik lette er dit keer goed op dat dit zo was. Dit had helaas geen verbeteringen tot gevolg.

Vervolgens heb ik een derailleurhanger alignment tool online besteld en deze geprobeerd. Het derailleurpad was gemeten vanaf de rim ongeveer 10mm gebogen. Dit heb ik met behulp van de derailleurhanger alignment tool terug gebogen en er voor gezorgd dat deze helemaal recht was.

Vervolgens mn derailleur opnieuw afgesteld en hij loopt als een zonnetje. Hij sckakeld beter en loop niet meer tegen de cassette aan. Alleen snap ik niet waarom het derailleurpad 'ineens' het probleem was geworden zonder dat deze een klap heeft gehad.

Erg bedankt voor jullie hulp.

Wat ik besteld heb: https://www.chainreactioncycles.com/nl/ ... prod122319
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Wellicht bestond het probleem al, maar was het niet eerder opgevallen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4704
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Kijk bedankt voor je uitvoerige reactie :-q

Is niet alleen leuk voor ons om te lezen maar helpt ook anderen weer met evt zelfde probleem.

Mooi opgelost!
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Plaats reactie