Ketting lengte

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, werkt ook op een FS, maar dan moet je de vering volledig ingeveerd hebben, dus de dwmper leeg laten lopen of los schroeven.
De ketting wordt namelijk iets opgespannen als de vering inveert
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
mtber29
All rounder
All rounder
Berichten: 59
Lid geworden op: za 1 september 2018, 15:29

Jirure1984 schreef: zo 9 juni 2019, 08:17 Vorige week mijn ketting vervangen, met als uitgangspunt voor het bepalen van de juiste lengte. Voor groot, achter klein en dan moeten de 2 kleine derailleurwielen recht boven elkaar staan.
https://ranzigebikers.wordpress.com/201 ... vervangen/ ik doe het zo ook al 20 jaar geen enkel probleem
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Er zijn de laatste 20 jaar wel wat veranderingen geweest op cassette gebied.
Het kleine kransje is van 12 naar 9 gegaan en het grootste kransje van 32 naar 51 tandjes.
Misschien snap je nu waarom jouw methode niet altijd werkt.
En anders kom je er vanzelf achter...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Jirure1984 schreef: zo 9 juni 2019, 08:17Vorige week mijn ketting vervangen, met als uitgangspunt voor het bepalen van de juiste lengte. Voor groot, achter klein en dan moeten de 2 kleine derailleurwielen recht boven elkaar staan.
Dat is (volgens Shimano) de manier om voor een racefiets met een dubbel, en ook alléén voor een racefiets met een dubbel, de kettinglengte te bepalen. Voor alle andere derailleurfietsen gebruik je groot-groot-plus-twee.

De korte ketting in de openingspost heeft een prima lengte. De lange is niet té lang, maar wel onnodig lang. Overigens kan dat wel handig zijn bij pech onderweg: je kunt er gerust een (beschadigde) schakel tussenuit halen zonder dat-ie te kort wordt om nog op de fiets te kunnen.
Vorsprung durch Pedantik.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 10 juni 2019, 12:18 Ja, werkt ook op een FS, maar dan moet je de vering volledig ingeveerd hebben, dus de dwmper leeg laten lopen of los schroeven.
De ketting wordt namelijk iets opgespannen als de vering inveert
Top, dat wilde ik graag weten!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

I_do schreef: ma 10 juni 2019, 21:07
ThaSingleTrackMastah schreef: ma 10 juni 2019, 12:18 Ja, werkt ook op een FS, maar dan moet je de vering volledig ingeveerd hebben, dus de dwmper leeg laten lopen of los schroeven.
De ketting wordt namelijk iets opgespannen als de vering inveert
Top, dat wilde ik graag weten!
Dat "iets opgespannen" kan zomaar eens 2 schakels zijn! Dus absoluut proberen!!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

mtber29 schreef: ma 10 juni 2019, 12:57
Jirure1984 schreef: zo 9 juni 2019, 08:17 Vorige week mijn ketting vervangen, met als uitgangspunt voor het bepalen van de juiste lengte. Voor groot, achter klein en dan moeten de 2 kleine derailleurwielen recht boven elkaar staan.
https://ranzigebikers.wordpress.com/201 ... vervangen/ ik doe het zo ook al 20 jaar geen enkel probleem
Dus als jij een 11-40 cassette vervangt door een 11-50 doe je niets aan de kettinglengte?
Veel succes.
Give me little bits of / more than I can take
Plaats reactie