Remmen upgrade

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Jan F.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 253
Lid geworden op: ma 25 juni 2018, 17:47
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy

Ik heb op mn Kona Shimano RT30 centerlock schijven (180/160mm) met Deore/ BR-M615 remset.
Nu vind ik de remwerking matig en maken ze een hoop herrie.

Wat is hiervoor een zinnige en betaalbare upgrade?

Groet, Jan
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Nieuwe blokken en een bus remmenreiniger om je schijven schoon te maken. Het klinkt nl alsof je blokken en schijven vervuild zijn.
Die Deores kunnen echt wel remmen als ze goed zijn ingeremd.
Jan F.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 253
Lid geworden op: ma 25 juni 2018, 17:47
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy

Blokken 2x gewisseld, zowel G02a als G02s geprobeerd. Met beiden zelfde resultaat.
Schijven met remmenreiner schoongemaakt, licht opgeschuurd maar maakt niets uit.
Zijn overigens vlak na het wisselen wel stil.

Groet, Jan
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 897
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

Ik heb nu Trickstuff Power blokken, da’s ook echt een stuk beter dan de generieke blokken van SRAM/Shimano/Magura etc

En 203/203 schijven scheelt ongeveer 25% meer remkracht tov 180/180.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Jan F. schreef: zo 9 juni 2019, 17:59 Blokken 2x gewisseld, zowel G02a als G02s geprobeerd. Met beiden zelfde resultaat.
Schijven met remmenreiner schoongemaakt, licht opgeschuurd maar maakt niets uit.
Zijn overigens vlak na het wisselen wel stil.

Groet, Jan
Klinkt als iets wat ik ook eens heb gehad: een nogal korte remleiding.
Deze trok teveel aan de klauw waardoor het centreren niet helemaal goed ging en dus de blokken niet gelijktijdig en lichtelijk scheef tegen de schijf kwamen. Je kan dit checken door naar de schijf te kijken als je de rem in knijpt, de schijf wordt dan iets opzij gedrukt.

Dit hoeft het natuurlijk niet te zijn maar kost nix om even na te kijken. De oplossing in mijn geval was de tiewrap die de remleiding vasthield los te knippen en met de hand centreren.
corratec1
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 29 mei 2019, 17:25
Mijn mountainbike: Corratec I-link pro

Normalerwijze remmen deze best wel goed,misschien een x ontluchten en remmen centreren. .
corratec I-link pro 29 er en Giant TCR recert
Jan F.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 253
Lid geworden op: ma 25 juni 2018, 17:47
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy

Hmm, wat gaat er mis...
Heb de remmen gecentreerd met aan beide zijden een voelermaat tussen blok en schijf (zelfde dikte uiteraard)
Remmen voelen gewoon hard, dus geen lucht in de leidingen.
Zachtjes bijremmen gewoon stil maar bij iets harder remmen beginnen ze te krijsen en vind ik de remwerking matig.

Grotere schijven of andere blokjes een optie?
Zo ja welke?

Groet, Jan
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 897
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

Trickstuff Power.

En blokken goed inremmen, neem daar zeker de tijd voor! 30x van circa 35kmpu naar 5 remmen.
Jan F.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 253
Lid geworden op: ma 25 juni 2018, 17:47
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy

G02a en G02s zijn beide zachte organische blokken...

Trickstuff Power is te proberen, welke passen?

Groet, Jan
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

:roll: Misschien is er een behulpzaam lid bij je in de buurt om evt. samen te kijken en de remmen te ontluchten/bijvullen ?, Ik denk dat je moet ontluchten en evt weer moet bijvullen . :-q
(woon in de buurt van Utrecht, ben je harte welkom ) :)
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Hilhoven
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: di 12 juli 2005, 13:38

Dit is een interessante vraag. Ik heb deze remmen zelf ook. Ik heb ongeveer de hele groep geupgrade, behalve de remmen. 1 omdat ze er tof uitzien, 2 omdat ze super goed werken. De caliper en blokken zijn standaard. Het enige dat ik veranderd heb zijn de schijven. Ik heb er xt schijven opzitten, omdat ik de zwarte spider er beter uit vind zien.

Ik zou twee dingen adviseren : 1 voor de zekerheid toch nog een keer goed ontluchten. 2 andere schijf erop.

Ik heb nog een hele stapel liggen. Mocht je er 1 willen proberen stuur dan maar een pb
corratec1
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 29 mei 2019, 17:25
Mijn mountainbike: Corratec I-link pro

Ik had dit ook met mijn nieuwe fiets met magura’s.
Heb er Shimano schijven opgezet en probleem was opgelost..
Weet niet welke schijven je nu hebt.?
corratec I-link pro 29 er en Giant TCR recert
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Ik heb een set M615 op een van m'n fietsen, welke op een gegeven moment ook problemen gaven, in het bijzonder de achterrem:
1) weinig vertraging en een hoop herrie,
2) wel een hard drukpunt.

Eerste wat in je opkomt zijn blokken en schijven, maar met nieuwe/andere waren in 5min de problemen terug. Met ontluchten kon je het iets langer uitstellen (een rit ofzo)... Toen iets grondiger te werk gegaan:
* blokken wisselen tussen voor en achter,
* wielen wisselen met m'n andere fiets,
* remhendels gewisseld...

Remblokken deden het voor 'normaal' na opschuren, wielen gaven in andere fiets geen problemen en remhendels haalde niets uit. Dan kun je dus blokken en schijven blijven wisselen tot je een ons weegt, want daar zit het probleem niet. Uiteindelijk de klauw vervangen door een iets nieuwer model waar dezelfde blokken ingaan (grootorde 20 EUR), waarmee na ontluchten etc... de problemen tot het verleden behoorde.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 897
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

Trickstuff Maxima een oplossing? :winkie:
Jan F.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 253
Lid geworden op: ma 25 juni 2018, 17:47
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy

Dennisvdb schreef: ma 10 juni 2019, 12:44 Trickstuff Maxima een oplossing? :winkie:
Krijg ik een fiets bij toch?

Groet, Jan
Plaats reactie