Elektrische mountainbikes

Elektrische mountainbikes; advies, nieuws en uitwisseling passie met e-bikers.
Gesloten
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

@Makkelijk, dat is inderdaad een strakke e-gravelaar!
Als ik daar eens wat Genesis-stickers op plak ziet niemand dat de Fugio vervangen is door een ondersteunde variant :D

@biking1, hoe opgedane ervaringen doorsijpelen in de motivatie voor bepaalde keuzes :)
Zo heb ik nog vrijwel geen garantiegevallen meegemaakt in vele jaren fietsen, dus voor mij speelt het eigenlijk geen rol in mijn keuze dat ik bij een dealer om de hoek terecht kan.
Toevallig is het trouwens wel zo gelopen en kan ik heel dichtbij terug mocht er iets met mijn fiets zijn. Je kunt namelijk wel een fiets bij Merida bestellen, maar de levering gebeurt altijd via een van hun dealers naar je eigen wens. En er bleek een Merida dealer vlakbij mij te zitten waarvan de eigenaar twintig jaar geleden mijn overbuurman was... :D

Mocht er iets met de fiets zijn en het duurt even voordat e.e.a opgelost is vind ik dat niet onoverkomelijk aangezien ik meerdere fietsen heb en dus altijd wel kan fietsen. Ik ga er ook vanuit dat als de leverancier me niet kan helpen met het motorgedeelte (volgens mij ontbreekt die kennis sowieso nog bij veel fietsenmakers) ik kan terugvallen op dan wel de Merida importeur dan wel direct op Shimano.

Puur op de looks afgaande zou mijn voorkeur naar de Scott uitgaan.
Maar ik kan me voorstellen dat je bij Cube wat betere onderdelen voor dezelfde prijs krijgt dan bij Scott ;-)
biking1 schreef: wo 5 juni 2019, 14:56 Mijn motivatie is redelijk eenvoudig. Beide merken worden geleverd door de LBS. Bij problemen / garantie gevallen wil ik gewoon kunnen terug vallen op de dealer. De ghost sl-amr 6.9 LC van 2018 is al zo vaak terug geweest voor garantie dat ik er niet aan moet denken dat de fiets elke keer terug moet naar Canyon of 1 of andere fabrikant / dealer die wat verder weg ligt.

Voorbeeld van de Ghost sl-amr:
Revelation vork was na 3 weken kapot (binennwek stuk) Via dealer en sram een pike ervoor in de plaats
Magura remmen lekten. Via de dealer kosteloos kunnen omsteken naar sram guide.
Sram guide remmen bleven hangen als het warm is (bekende kwaal) door sram en dealer keurig opgelost
Speling op newmen wielen. Keurig door dealer opgelost
etc.

Verder wil ik een ebike met 29 wielen die ook nog redelijk te gebruiken is voor xc doeleinden maar die ook in de alpen te gebruiken is.

Door reuma toch wel veel last van m'n gewrichten vandaar de e-bike. Maar de andere fietsen blijf ik toch ook zeker gebruiken.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Vorige week was ik met mijn meisje in de Eifel voor een rondje. Zij heeft de laatste tijd amper op de fiets gezeten dus we hadden een e-bike gehuurd voor haar. Dit was een knaloranje Giant Stance E (my2019), echt een mooi ding. We hebben ons 5 uur vermaakt. 65 km en 1100hm gereden. Dat hadden we zonder die e-bike noooit samen kunnen doen. Voorheen was een rondje Leersum de langste rit die we samen hadden gedaan.
De ondersteuning had 5 standen waarvan ze de 2e en 3e stand het meeste heeft gebruikt. Op de laatste klim, die ook de langste was, begon het lampje van de accu rood te knipperen. Dat was ff spannend maar ging precies.
Ze heeft echt wel wat moeten doen, het is niet dat die fiets alles overneemt. Hij ondersteunde vooral als ze op gang moest komen vanuit stilstand en bij het klimmen. Verder moest ze best werken om op tempo te rijden. Wellicht dat andere standen meer ondersteuning geven, maar dit ging precies mooi. Voor dit soort tripjes vind ik het wel een uitkomst hoor. Zo kun je ineens met allemaal mensen fietsen die normaal na 5km al chagrijnig worden van het tempo.
biking1
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 245
Lid geworden op: zo 21 augustus 2011, 20:36

kermit schreef: do 6 juni 2019, 09:12

@biking1, hoe opgedane ervaringen doorsijpelen in de motivatie voor bepaalde keuzes :)
Zo heb ik nog vrijwel geen garantiegevallen meegemaakt in vele jaren fietsen, dus voor mij speelt het eigenlijk geen rol in mijn keuze dat ik bij een dealer om de hoek terecht kan.
Toevallig is het trouwens wel zo gelopen en kan ik heel dichtbij terug mocht er iets met mijn fiets zijn. Je kunt namelijk wel een fiets bij Merida bestellen, maar de levering gebeurt altijd via een van hun dealers naar je eigen wens. En er bleek een Merida dealer vlakbij mij te zitten waarvan de eigenaar twintig jaar geleden mijn overbuurman was... :D

Mocht er iets met de fiets zijn en het duurt even voordat e.e.a opgelost is vind ik dat niet onoverkomelijk aangezien ik meerdere fietsen heb en dus altijd wel kan fietsen. Ik ga er ook vanuit dat als de leverancier me niet kan helpen met het motorgedeelte (volgens mij ontbreekt die kennis sowieso nog bij veel fietsenmakers) ik kan terugvallen op dan wel de Merida importeur dan wel direct op Shimano.

Puur op de looks afgaande zou mijn voorkeur naar de Scott uitgaan.
Maar ik kan me voorstellen dat je bij Cube wat betere onderdelen voor dezelfde prijs krijgt dan bij Scott ;-)

Door reuma toch wel veel last van m'n gewrichten vandaar de e-bike. Maar de andere fietsen blijf ik toch ook zeker gebruiken.
[/quote]

Gisteravond eens serieus naar canyon fietsen gekeken. Zo'n spectral on 6.0 is toch ook echt een mooie fiets........ Veel waar voor je geld maar helaas niet bij de lbs te bestellen.
Ik denk dat ik toch ook maar eens naar Koblenz rijd om die fietsen "live" te bewonderen.

Keuzes, keuzes ;-)
There's old pilots and there's bold pilots. But there's no old bold pilots ;-)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Zit er dik in dat de vraag naar die Canyons behoorlijk groot zal zijn...
Worden meestal goed getest, veel waar voor je geld, dat maakt ze populair.

Wat ik zeker zou doen is wat proef proberen te rijden, niet eens persé op de fiets die je wilt kopen maar eventueel ook een andere. En als het kan op bikes met verschillende motoren, daar zitten toch wel wat karakterverschillen tussen en misschien spreekt de ene motor je meer aan dan de andere.

Was voor mij wel een belangrijk criterium in elk geval, ik wilde zeker geen Bosch. Niet omdat die motoren slecht zijn, maar wel omdat ze een paar eigenschappen hebben die ik niet zag zitten:
- inwendige overbrenging (daarom dat kleine voortandwieltje) die relatief veel weerstand geeft als je het boven de 25km/h helemaal op eigen kracht moet doen.
- zware en grote motor, waardoor het niet mogelijk is een frame met (vrij) korte achtervorken te bouwen om een Bosch heen. De geometrie wordt dus deels bepaald door de grote motor en ik wil juist liever geen fiets met erg lange achterkant.

De Bosch motor is van de grote merken ook al het langst op de markt, Bosch schijnt dit jaar nog met een opvolger te komen. Dan rijst weer de vraag of daarop wachten verstandig is... ;-)
Misschien worden fietsen met de huidige Bosch motor dan wel iets goedkoper, kan ook een argument vóór zijn.

Andere punten die een rol kunnen spelen: hoe groot is de accucapaciteit en wat denk je nodig te hebben. 500Wh is nu vrij gangbaar en genoeg voor een leuke rit in NL. Maar voor een langere dagtocht in de bergen is 500Wh meestal niet toereikend. Dus wat ga je dan doen, onderweg opladen? Duurt lang en je moet je rit zo plannen dat je ergens kunt pauzeren om te laden. Of een tweede accu mee? Dan spelen afmetingen en gewicht een rol, en dan is Shimano op dit moment het beste (compactste accu). Een Specialized accu is zo lang dat-ie in veel rugzakken niet eens past... (nog los van de prijs :o )
Op zich vind ik een Specialized Levo wel een erg mooie bike (en schijnt ook echt goed te rijden), maar de prijsstelling van Specialized, daar kan ik niet overheen stappen. Vergelijk voor de gein eens een Canyon met een Specialized met vergelijkbare afmontage...

De meeste accu's zijn uitneembaar om op te laden, maar bij enkele fietsen kan dat niet. Dan moet je dus een stopcontact in de buurt van je fiets(enstalling) hebben, en het is ook fijn als de fiets in de winter niet in de vrieskou hoeft te staan. Vinden accu's niet zo fijn :)

En zo zijn er wel meer punten die voor de een wel een rol spelen en voor de ander (vrijwel) niet.
Even goed over nadenken en dan vallen er vast weer wat opties af...

Dat zijn dan de rationele argumenten, maar voor de meeste mensen speelt gevoel ook een hele grote rol. De Merida die ik nu heb kwam bij mij in eerste instantie in beeld omdat ik het een van de mooiere e-mtb's van dat moment vond. Daarna ben ik wel naar andere zaken gaan kijken, als die niet naar wens waren geweest zou die fiets toch afgevallen zijn. Belangrijkste criteria die voor mij de doorslag gaven waren de looks, de motor (ik wilde graag Shimano of Brose) en vooral ook de geometrie, zo'n beetje alle maten waren precies wat ik wilde...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
biking1
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 245
Lid geworden op: zo 21 augustus 2011, 20:36

Die merida van jou is ook erg mooi. Het nieuwe model is helemaal af! Alleen wel wat aan de prijzige kant.
Mijn LBS zei dat ik het best voor Bosch kan gaan ivm de mogelijkheid de begrenzing wat naar boven bij te stellen. Zelf vind ik de Bosch motor vrij lomp.
Er staat nu een scott strike 730 klaar bij de dealer om een proefrit te maken. Helaas is dit de versie met 27.5+ banden. Liever had ik de 930 mee gehad met 29 wielen. Ben eens benieuwd.
Waar heb jij je Merida aangeschaft?
Ik heb "vroeger" enduro gereden (met de motor dan;-)) De Spectral komt daar wat mij betreft het dichts bij in de buurt qua specs en looks.
Voorwiel 29 2.4 en achterwiel 27.5+ 2.8 en 150 mm veerweg.
Heb jij een tweede accu aangeschaft?
There's old pilots and there's bold pilots. But there's no old bold pilots ;-)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Mijn Merida heb ik rechtstreeks bij de importeur besteld, na een proefrit aldaar (Apeldoorn). Voor de uitlevering moest ik een dealer kiezen, en er bleek er dus eentje in mijn buurt te zitten die ik ook nog eens van vroeger bleek te kennen. Dus daar is-ie afgeleverd.

Ik heb inderdaad een tweede accu aangeschaft, maar dat is eigenlijk alleen voor de ritten in het buitenland (ik doe elk jaar een Alpenweek en daar rijden we ritten waarvoor de capaciteit van één (500Wh) accu soms niet toereikend is. En als je iets niet wilt met een e-mtb is het zonder prik komen te staan terwijl je die ene col nog over moet... :o :D ).

Voor wat betreft het bijstellen van de ondersteuning, voor elke motor zijn daar wel methodes te vinden op het internet. Soms softwarematig, soms heel eenvoudig door trucjes met de sensor(en). Ik ga dat niet doen, ook al loop je af en toe wel tegen die 25km/h grens aan op singletracks waar je eigenlijk iets sneller zou kunnen.
Je garantie vervalt sowieso als ze kunnen aantonen dat je ermee gerommeld hebt.

Vwb de wielmaat: met de gewone mtb gaat mijn voorkeur ook wel uit naar 29". Rolt net wat beter, geeft net wat meer grip.
Op een e-mtb worden de vaak toch al langere achtervorken noodgedwongen nog iets langer, en de keus in 29er e-fully's is (was iig) niet zo groot. De trend komt nu in om een 29er voorwiel in standaard breedte te monteren, gecombineerd met een 27,5 plus achterband om veel tractie te genereren op steile klims en toch constructief iets meer ruimte te houden als met een groter 29er wiel. "Mismatched wheels" noemen ze dat, de smallere (2.4~2.5) voorkant zou preciezer sturen dan een 2.8 plusband.
Canyon heeft "mismatched wheels" op de Spectral-On, de Neuron-On heeft twee 29er wielen.

Ik moet zeggen dat ik prima tevreden ben met de 27,5 x 2.8 rubbers op de Merida. Zeker als je er iets op hebt liggen als een Minion zul je niet snel over een tekort aan grip kunnen klagen :)
De meeste fietsen met 27,5 plus kunnen daarnaast prima voorzien worden van een 29er wiel aan de voorkant mocht je dat willen uitproberen. Mijn hardtail heeft 29er boost wielen, dus misschien probeer ik het nog wel een keer hoe dat voorwiel in de Merida voelt.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Makkelijk schreef: wo 5 juni 2019, 17:40
corex schreef: ma 27 mei 2019, 21:33 Ja top.

Als er maar geen e-gravelbikes komen dat kan eg nie :bier:
Deze is zo MOOI:
https://www.orbea.com/nl-nl/ebikes/race/gain-all-road

Afbeelding
Deze staat met stip 1 op mijn lijstje..als..evt..
Voor vlak Nederland voor mij persoonlijk vrij zinloos, daar haal ik 25km nog wel...maar voor buitenland 🤔🤔
Gebruikersavatar
CC-Rider
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1461
Lid geworden op: zo 30 oktober 2011, 21:50
Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5

kermit schreef: vr 7 juni 2019, 09:21 Was voor mij wel een belangrijk criterium in elk geval, ik wilde zeker geen Bosch. Niet omdat die motoren slecht zijn, maar wel omdat ze een paar eigenschappen hebben die ik niet zag zitten:
- inwendige overbrenging (daarom dat kleine voortandwieltje) die relatief veel weerstand geeft als je het boven de 25km/h helemaal op eigen kracht moet doen.
- zware en grote motor, waardoor het niet mogelijk is een frame met (vrij) korte achtervorken te bouwen om een Bosch heen. De geometrie wordt dus deels bepaald door de grote motor en ik wil juist liever geen fiets met erg lange achterkant.

De Bosch motor is van de grote merken ook al het langst op de markt, Bosch schijnt dit jaar nog met een opvolger te komen. Dan rijst weer de vraag of daarop wachten verstandig is... ;-)
Misschien worden fietsen met de huidige Bosch motor dan wel iets goedkoper, kan ook een argument vóór zijn.
Goede argumenten! Mijn vrouw heeft en Cube Stereo 140 en klaagt over het logge karakter. Ze moet hem door de bochten wringen. Ze zou nu wel een hardtail willen proberen om te kijken of deze het speelse karakter van haar Scalpel (die nu weg is) te benaderen.
***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Echt hetzelfde aanvoelen als een fiets die 10kg minder weegt zal natuurlijk lastig worden...
Maar ik vind de Merida geen logge fiets, eigenlijk was ik zeer positief verrast door hoe makkelijk je ermee over slingerende singletracks kunt sturen.

Aangezien ik geen andere e-mtb's gereden hen kan ik niet uit ervaring vergelijken, maar er zal zeker verschil zijn tussen de diverse e-bikes. De geometrie tabel zou wel een beetje een indicatie moeten geven of het een super stabiele tank is of iets lichtvoetigers. Hard naar beneden is dat hele stabiele misschien best aardig, maar voor mezelf heb ik toch liever iets "speelsers".
En ik vond de Merida op redelijk steile technische afdalingen ook erg vertrouwenwekkend aanvoelen, dus echt dik tevreden!

Maar het karakter van een MTB blijft iets persoonlijks, dus ik zal echt niet zeggen dat de e-onesixty voor iedereen de optimale keuze is....
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
gianthan
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: wo 26 december 2012, 12:58

Hallo,Ook ik heb lang gezocht naar een Ebike na vele test gelezen te hebben kwam mijn keuze uiteindelijk voor een bike met Shimano motor, de Brose motor is wat betreft boven de 25km iets beter heeft geen weerstand,ook wilde ik langere afstanden gaan doen een tweede accu is dan al snel nodig dus ook gekozen voor een verwisselbare accu ipv weggewerkt in het frame en de accu van shimano is hiervoor tot nu de kleinste en ruim overal te verkrijgen, ook heb ik gekeken naar handeling van de bike en kwam al gauw op een Merida tot ik toevallig een Wilier e803TBR zag bij Lbs,na een kort testritje was ik al snel om, reserve accu bij besteld en kan nu de mooie lange ritten doen,heb intussen paar aanpassingen gedaan zoals banden naar Maxxis 27,5x2,8 en cranks van 150 iov 175 zodoende veel bodem ruimte, heb nu een geweldige vervanger voor mn giant anthem x3.
Heb onlangs nog in Duitsland een rit gedaan daar waren veel ebikers met een Bosch motor en ze klagen bijna allemaal dat ze boven 25km het te zwaar vinden en overwegen er een chip tussen te zetten zodat ze daar geen last meer van hebben.

Groet
biking1
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 245
Lid geworden op: zo 21 augustus 2011, 20:36

Bruikbare reacties allemaal. Zeker ook over de Bosch motor. Op de spectral on zit een shimano motor met een 34 104mm tandwiel. Zijn dat speciale tandwielen? Ik heb op m’n alpen fully een 28 tands voorwiel icm met 10- 50 cassette. De absolute topsnelheid van een mtb boeit me niet zo maar met name steil klimmen is we m’n ding. Heeft het nut om bv op de shimano motor een kleiner tandwiel te steken? 32 of 30 tands? En is dat uberhaupt mogelijk? Ivm met sensoren etc.
There's old pilots and there's bold pilots. But there's no old bold pilots ;-)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik denk wel dat je kleiner kunt, of een grotere cassette. Mijn Merida werd geleverd met 34 voor en een 11-46 cassette. Lichter is echter niet snel nodig omdat je de ondersteuning van de motor hebt... met 34-46 kom ik bijna overal wel boven (en ik ben geen krachtpatser), de grip wordt op een geveven moment het grootste probleem.
De sensoren zitten in de motor (trapkracht) en met een magneetje op je wiel (of schijf) voor de snelheid.

Als ik me niet vergis is het originele Shimano blad van staal, uiteraard met narrow-wide tandjes. Daarnaast hebben Shimano e-mtb's (bijna?) altijd een chainguide, die zit bevestigd op een steuntje dat aan de motor zit, dus frame onafhankelijk. Is een beetje verstelbaar in hoek en hoogte.

Vwb het rijden boven de ondersteuningsgrens, ook al geeft de Shimano motor slechts heel weinig (en Brose geen) weerstand, het is toch aardig aanpoten omdat je wel op een fiets van minstens 22kg onderweg bent, in mijn geval ook nog met dikke 2.8 sloffen.
Dat is op het vlakke slechts kort vol te houden, en ook op flauwe afdalingen is het nog stevig trappen. Pas als het steiler daalt heb je er geen last meer van omdat de zwaartekracht het van je overneemt ;-)

De Yamaha motor (oa door Giant in gebruik) staat bekend om veel kracht bij een lage trapfrequentie, maar kan wat minder goed hele hoge traptempo's aan (dan bouwt de ondersteuning af). De nieuwste Brose schijnt ook vrij sterk te zijn.

Zoals gezegd, ik heb geen praktijkvergelijk. Maar met de Shimano in Boost knal je zo makkelijk hellingen op, ik vraag me echt af of je meer nodig hebt. Ik gebruik Boost eigenlijk nooit en zelfs Trail (middelste stand) maar heel af en toe. Maar mijn doel is ook niet snel omhoog, mijn doel is de piekinspanningen uit mijn ritten halen en minder vermoeid kunnen genieten/"knallen" op de leuke stukken :)

Afgelopen seizoen heeft Shimano naast de STEPS 8000 ook een iets goedkopere 7000 variant uitgebracht (er was al een 6000 maar die is vooral voor straat-toerfietsen). Die levert iets minder maximaal koppel, maar tenzij je vooral in Boost omhoog wilt vlammen maakt dat volgens mij in de praktijk weinig uit.
Bij vrijwel alle merken kun je middels een app de ondersteuningspercentages aanpassen, binnen bepaalde grenzen. Dus bijvoorbeeld de Eco iets krachtiger maken bij Shimano, of juist de Trail iets minder, afhankelijk van je favoriete manier van rijden.
Bedenk daarbij wel dat hoe meer ondersteuning, hoe sneller de accu leeg is ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
CC-Rider
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1461
Lid geworden op: zo 30 oktober 2011, 21:50
Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5

Mijn vrouw heeft de Bosch motor met 75NM. Dit is voor het vlakke (en bochtige) Nederland wel wat veel. Klimmen doet ie wel alsof je bergaf rijdt, maar doordat ie zo duwt op korte bochtjes, zoals in Zeist-Austerlitz en Dorst rijdt dat niet echt prettig.
***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

CC-Rider schreef: do 13 juni 2019, 08:08 Mijn vrouw heeft de Bosch motor met 75NM. Dit is voor het vlakke (en bochtige) Nederland wel wat veel. Klimmen doet ie wel alsof je bergaf rijdt, maar doordat ie zo duwt op korte bochtjes, zoals in Zeist-Austerlitz en Dorst rijdt dat niet echt prettig.
kan je die dan niet een standje lager zetten?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

CC-Rider schreef: do 13 juni 2019, 08:08 Mijn vrouw heeft de Bosch motor met 75NM. Dit is voor het vlakke (en bochtige) Nederland wel wat veel. Klimmen doet ie wel alsof je bergaf rijdt, maar doordat ie zo duwt op korte bochtjes, zoals in Zeist-Austerlitz en Dorst rijdt dat niet echt prettig.
Zeist-Austerlitz is weinig geschikt voor een eMTB! Juist die korte hellinkjes waar je bovenop moet draaien passen niet bij de ondersteuning die een motor geeft. Je stopt automatisch met trappen vlak voor die bocht, maar dan ben je nog niet boven en val je stil. Dus moet je doortrappen en dan gaat 'ie inderdaad duwen in de bocht.

Was mijn ervaring ook. Je moet vrij agressief gaan rijden wil je (maximaal) van de ondersteuning gaan profiteren op dat soort rondjes/terrein.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gesloten