Welke digitale banden spanningmeter

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Ik heb een Topeak voetpomp die prima bevalt, alleen de analoge meter is net zo wispelturig als Trump.
Ik kan dan een nieuwe pomp kopen, maar ook een losse spanningmeter.
Maar welke is nou een goeie?
Zie ze van Schwalbe, Topeak, Pro, BBB.
Graag jullie ervaringen :-q
Laatst gewijzigd door Jamis Diablo op do 6 juni 2019, 21:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Pollekes
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 08:42
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer en Canyon Stitched (Beide van m'n dochter)

Spanningsmeter gebruik je voor elektriciteit, dus ik neem aan dat je een drukmeter bedoelt. :wink:

Het maakt eigenlijk niet uit welke, zolang je maar steeds dezelfde gebruikt.
Het gaat niet om de absolute waarde die het ding aangeeft, maar als hij vandaag 1.7 bar aangeeft bij een voor jou goede bandendruk, dat je volgende week weer dezelfde bandendruk kunt reproduceren. Dat het dan op een andere meter 1.6 of 1.8 bar is, maakt niks uit.

Ik gebruik zelf naar tevredenheid die van SKS.

https://www.sks-germany.com/en/products ... eneration/
Training is like fighting with a gorilla.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Ik heb die van BBB in de auto liggen, dus als ik je van t weekend bij de berg zie, dan kun je hem zelf proberen.
Alleen, ik gebruik hem zelf niet meer. Vind het toch handiger om gewoon op gevoel mijn spanning te bepalen, maar dat ben ik :)
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Pollekes schreef: do 6 juni 2019, 20:22 Spanningsmeter gebruik je voor elektriciteit, dus ik neem aan dat je een drukmeter bedoelt. :wink:

Het maakt eigenlijk niet uit welke, zolang je maar steeds dezelfde gebruikt.
Het gaat niet om de absolute waarde die het ding aangeeft, maar als hij vandaag 1.7 bar aangeeft bij een voor jou goede bandendruk, dat je volgende week weer dezelfde bandendruk kunt reproduceren. Dat het dan op een andere meter 1.6 of 1.8 bar is, maakt niks uit.

Ik gebruik zelf naar tevredenheid die van SKS.

https://www.sks-germany.com/en/products ... eneration/
Banden staan ook op spanning, de term die meestal gebruikt wordt is (banden)spanningmeter :-q
Je hebt gelijk wat betreft dat het belangrijkste consequente waarden zijn.
Maar in mijn ervaring is een meet instrument dat exact meet ook degene is die dat het meest consequent doet.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Mark-V schreef: do 6 juni 2019, 21:03 Ik heb die van BBB in de auto liggen, dus als ik je van t weekend bij de berg zie, dan kun je hem zelf proberen.
Alleen, ik gebruik hem zelf niet meer. Vind het toch handiger om gewoon op gevoel mijn spanning te bepalen, maar dat ben ik :)
Ik doe het ook meestal op gevoel, maar wil nu wat meer gaan spelen met de spanning en dan de beste waarde aanhouden.
Dat is op gevoel wel lastig.
pietervl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 674
Lid geworden op: zo 17 mei 2009, 17:08
Mijn mountainbike: kanondeel scherp mesje, haast, grootse V en een opvouwfiets

Die van schwalbe en BBB lijken wel heel erg op elkaar. Zou mij niets verbazen als het dezelfde is. Iemand enig idee?
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Schwalbe gehad en die bleek ronduit onbetrouwbaar, nu toppeak en die bevalt erg goed.
https://youtu.be/ftUkLWdAut8
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Mijn neefje heeft er één van BBB wat een barrel is dat meet geen twee keer de zelfde waarde. Zelf heb ik de Topeak SMARTGAUGE D2 vind ik wel een fijn dingetje. Ram je bandje vol met lucht en vervolgens met dit metertje kan je exact de gewenste druk afregelen met een knopje. Niet de goedkoopste maar dan heb je wel wat.
https://www.topeak.com/global/en/produc ... rtgauge-d2

En als als wij dan toch bezig zijn. Andere kop op je slang werkt ook lekker. Geen invloed op je druk uiteraard maar werkt fijner.
SMARTHEAD™ THREADLOCK UPGRADE KIT
https://www.topeak.com/global/en/produc ... pgrade-kit
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Ik heb ook een vloer pomp met een analoge drukmeter waar je het verschil tussen 1.6 en 1.8 amper op kan zien. Daarnaast ooit een schwalbe drukmeter gekocht.... Maar vind het niet handig, meet je dat ie te slap staat moet je alsnog je pomp pakken..

daarom deze week eens goed geïnvesteerd in een lezyne handpomp, high volume, dus enigszins geschikt om een dikke band mee vol te krijgen, maar zal en vooral gebruiken om de banden op de juiste druk te zetten voor een rit. En dus de versie met een digitale meter in de slang.

Eigenlijk voor mij een perfecte pomp, alleen een volledig lege band oppompen is minder grappig, maar dat is een uitzondering waar ik thuis ook nog de vloer pomp voor kan pakken
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Daar had ik ook over gedacht, maar vind het niet zo'n probleem om bij te pompen als ie te weinig spanning heeft.
Een losse meter is voor mij het handigste.
Heb de Topeak besteld, bedankt voor de tips allen :-q
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Prulleman schreef: vr 7 juni 2019, 07:33 Maar vind het niet handig, meet je dat ie te slap staat moet je alsnog je pomp pakken
Harder oppompen en dan via je meter aflaten of domweg even je ventiel indrukken en nog eens meten.

Dus als je bijvoorbeeld op 1.6 bar wil rijden pomp je je band op tot 2.0 bar, en laat je af tot je op de gewenste 1.6 bar zit. :-D
◼︎ Go round the outside.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Ik heb er meerderen gehad. Je hebt de goeie besteld.

Deze wil je in elk geval niet, niet van Schwalbe en niet van BBB:
Afbeelding

Deze wil je wel:
Afbeelding
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Tijgerhaai schreef: vr 7 juni 2019, 11:00
Prulleman schreef: vr 7 juni 2019, 07:33 Maar vind het niet handig, meet je dat ie te slap staat moet je alsnog je pomp pakken
Harder oppompen en dan via je meter aflaten of domweg even je ventiel indrukken en nog eens meten.

Dus als je bijvoorbeeld op 1.6 bar wil rijden pomp je je band op tot 2.0 bar, en laat je af tot je op de gewenste 1.6 bar zit. :-D
ik heb die (gare) schwalbe meter, dus zonder aflaat knop, via ventiel en meten loop je weer behoorlijke kans dat je het 3 x moet herhalen of dat je teveel lucht eruit laat. Met de topeak meter (met knopje om lucht eruit te laten lopen) is dat natuurlijk anders, maar dan moet je nog steeds meerdere handelingen uitvoeren (op pompen, en daarna meten).

Aangezien ik toch een nieuwe handpomp nodig had vond ik de combinatie met een goede meter wel prettig. deze gaat gewoon de rugzak in en ik kan dus altijd en overal snel en efficiënt de druk precies goed zetten. (anyway first world problems :lol: )
hurck
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 419
Lid geworden op: ma 7 maart 2011, 11:17

Ik heb ook die topeak, die werkt trouwens ook voor dempers en voorvorken ;)
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 891
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

Ik heb de Schwalbe en ik ben er meer dan tevreden over. En ik ben niet de enige..

https://singletrackworld.com/2018/09/gr ... -reviewed/

Topeak als laatste, na de Schwalbe.

https://singletrackworld.com/2018/08/pr ... irmax-pro/

Ik heb geen bleedvalve nodig, elk tikje op het ventiel is 0,01 bar en ik kan de band zo heel accuraat op gewenste druk krijgen.
Plaats reactie