Starten bij een fietsgroep

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Luckybiker2019
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: za 26 januari 2019, 22:57

Beste mountainbikers,

Voor een onderzoek voor school, is het van belang dat ik te weten kom wat de eventuele drempels zijn voor het starten of lid worden bij een fietsgroep.

Vandaar mijn vraag: 'wat zijn drempels om lid te worden van een fietsgroep?'

Ik hoor graag van jullie.

Lucas
jimbo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 411
Lid geworden op: di 27 december 2005, 22:36

te hoge instap groep.
Ik mountainbike niet, ik hobbel wat door de bossen.
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

Vaste tijden, niet zelf m'n route uitzoeken, onzekerheid (is het wel leuk? Ben ik goed genoeg?), geen duidelijke meerwaarde.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Met veel "fietsgroepen" die ik hier op zondag ochtend over de routes zie fietsen, zou ik liever niet mee geassocieerd worden. (gebrek aan normen en waarden enzo..)

Persoonlijk fiets ik liever alleen (eigen tempo) of met een paar maten (dan pas ik mijn tempo wel aan). Maar met grote groepen over MTB routes in NL is behoorlijk kansloos en vervelend voor iedereen.

Verder heb ik een gezin om rekening mee te houden en ben graag wat flexibel in de weekend planning, dus niet elke week op hetzelfde tijdstip.

kortom, ik behoor niet tot de doelgroep, en ik denk dat een clubje ook weinig kan aanpassen om mij van gedachten te laten veranderen.
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

De groep waar ik mee fiets is eigenlijk gewoon een groep mensen uit de buurt die het leuk vinden om samen door het bos te fietsen. Je wordt er geen lid van ofzo. We moedigen altijd mensen aan om mee te gaan en zo is de groep af en toe best wel groot. Het is geheel vrijblijvend, als je niet mee gaat dan is dat ook goed. Heel laagdrempelig om bij in te stappen eigenlijk.

Er zijn twee vaste avonden waarop je kunt aansluiten bij de groep. De groep is altijd anders samengesteld en leeftijden lopen uiteen van 13 tot tegen de 60. De ene keer zijn we met 12 man/vrouw en de andere keer ben je met zijn 3e.
Op een doordeweekse avond is er geen hond te bekennen in het bos waar wij rijden. Een grote groep is dan niet zo erg. Als het drukker is dan vermijden we de drukke gebieden.

Naast de vaste avonden wordt er door verschillende mensen van alles georganiseerd en afgesproken. Allemaal vrijblijvend en op eigen initiatief. Dit wordt gecommuniceerd via een groepsapp en kan gaan over een simpel ritje op een andere route tot zelf georganiseerde kleinschalige evenementjes. Dat vrijblijvende is wat het voor mij leuk houd. Er is nooit iemand die met tegenzin mee gaat.

Drempels bij dit groepje en in eigenlijk ook in het algemeen zijn wat mij betreft alleen:
- Tempo ligt hoog voor beginners. (Er wordt wel rekening gehouden met elkaar, maar er is altijd iemand die het zwaar heeft.)
- De vertrek tijd op de vaste dagen is niet voor iedereen haalbaar
- Je moet ervan houden om met een groep door het bos te rijden (heel algemeen)
- Je moet een beetje met de mensen in dat groepje om kunnen gaan. Misschien een paar mensen buiten het fietsen om kennen.

De meeste dingen merk je pas als je een paar keer mee bent gegaan. Het verschilt erg per groep en het ligt ook aan jezelf denk ik. Een echte club met leden zou voor mij niks zijn. Verplichtingen als contributie en rijden in clubkleuren dat hoeft van mij niet. Voor anderen is dat juist helemaal de bom.

Het is een heel verhaal geworden, maar dan heb je in ieder geval een idee van hoe het kan gaan in zo'n groepje.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Volgens mij hangt het vooral af van of iemand meer individueel ingesteld is of juist graag met een groepje dingen onderneemt. Praktische zaken kunnen natuurlijk ook een rol spelen, maar als het rijden met een groep je niet aantrekt spelen die verder geen rol meer.

Persoonlijk trekt het me totaal niet om met een grotere groep te gaan fietsen. Een van de redenen waarom ik me tot een hobby als fietsen aangetrokken voel is juist het vrije, ik fiets wanneer, waar en hoe ik zelf wil. Niet op momenten dat het anderen uitkomt, ritten die door anderen gekozen zijn en snelheden die voor mij niet goed voelen.

De enige uitzonderingen zijn zo af en toe ritjes met een of twee vrienden, of heeeeeel af en toe een forummeeting. Wat ik overigens wel altijd erg gezellig vind, maar voor de rest laat me m'n eigen gang maar gaan :)

Maar lid worden van een club, met bijbehorende verwachtingen of erger nog, verplichtingen? No thanks.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Ik denk dat je de populatie in twee groepen kunt delen; wielrenners die in de winter mountainbiken en mountainbikers die dat het hele jaar doen.
Die eerste groep is vaak gewend in een groep te fietsen en doen dat dan ook in de winter op de MTB.
De meeste clubs die MTB trainingen aanbieden in de winter zijn van oorsprong wielrenner clubs.
Dus de drempel voor een wielrenner om in een groep te MTBen in de winter lijkt mij lager dan voor een MTBer die het hele jaar door mountainbiked en zich bij een club wil aansluiten.
Ik weet niet hoever jouw onderzoek moet gaan, maar ik zou die splitsing aanbrengen om de resultaten plausibel te maken.
Deze vraag kan je dan ook bijvoorbeeld op een racefiets forum stellen.

Mijn mening over groepen is exact wat Kermit zegt;

Persoonlijk trekt het me totaal niet om met een grotere groep te gaan fietsen. Een van de redenen waarom ik me tot een hobby als fietsen aangetrokken voel is juist het vrije, ik fiets wanneer, waar en hoe ik zelf wil. Niet op momenten dat het anderen uitkomt, ritten die door anderen gekozen zijn en snelheden die voor mij niet goed voelen.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Jamis Diablo schreef: vr 7 juni 2019, 09:20 Ik denk dat je de populatie in twee groepen kunt delen; wielrenners die in de winter mountainbiken en mountainbikers die dat het hele jaar doen.
Die eerste groep is vaak gewend in een groep te fietsen en doen dat dan ook in de winter op de MTB.
De meeste clubs die MTB trainingen aanbieden in de winter zijn van oorsprong wielrenner clubs.
Dus de drempel voor een wielrenner om in een groep te MTBen in de winter lijkt mij lager dan voor een MTBer die het hele jaar door mountainbiked en zich bij een club wil aansluiten.
Ik weet niet hoever jouw onderzoek moet gaan, maar ik zou die splitsing aanbrengen om de resultaten plausibel te maken.
Deze vraag kan je dan ook bijvoorbeeld op een racefiets forum stellen.

Mijn mening over groepen is exact wat Kermit zegt;

Persoonlijk trekt het me totaal niet om met een grotere groep te gaan fietsen. Een van de redenen waarom ik me tot een hobby als fietsen aangetrokken voel is juist het vrije, ik fiets wanneer, waar en hoe ik zelf wil. Niet op momenten dat het anderen uitkomt, ritten die door anderen gekozen zijn en snelheden die voor mij niet goed voelen.
precies dat, vraag maar aan een fietser of ie zichzelf een mountainbiker* of wielrenner* vindt, dan kan je met 75% zekerheid zijn mening over fietsclubs voorspellen.

*Er zijn dus genoeg wielrenners met een MTB of mountainbikers met een racefiets, ook hier op het forum, maar mtb-ers zijn gemiddeld genomen ander volk dan wielrenners, met daarbij ook de bijbehorende meningen, motieven en invulling van de sport.

Lekker iedereen in hokjes duwen :)
Uiteraard is het allemaal niet zo zwart wit en zijn er ook genoeg uitzonderingen en wielrenners die wel normen en waarden hebben, maar bij je onderzoek, stel maar de vraag erbij of de deelnemer zichzelf voornamelijk als MTB-er ziet of als wielrenner. Ik ben er van overtuigd dat je een splitsing gaat zien in de antwoorden op de overige vragen.
Benji83
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: vr 22 maart 2019, 17:15
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL 6.0

Ik fiets om mijn hoofd leeg te maken, de wind in je gezicht en even helemaal leeglopen.
Dat lukt niet in een groep, dus niets voor mij. Met een vriend erbij, af en toe, prima.. En ik zal vast wel eens bij een groep aansluiten voor een keertje, maar niet te vaak.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Tja, ik weet niet meer zo goed wat ik echt een drempel vond: die leren teamkleding met te groot logo, grof taalgebruik, de criminele activiteiten of die wilde baard. Ach ja, agressie, intimidatie en drank- & drugsgebruik waren ook wel een puntje....






Oh wacht, da`s m`n andere fietsclubje :oops:
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Prulleman schreef: do 6 juni 2019, 10:51 Met veel "fietsgroepen" die ik hier op zondag ochtend over de routes zie fietsen, zou ik liever niet mee geassocieerd worden. (gebrek aan normen en waarden enzo..)

Persoonlijk fiets ik liever alleen (eigen tempo) of met een paar maten (dan pas ik mijn tempo wel aan). Maar met grote groepen over MTB routes in NL is behoorlijk kansloos en vervelend voor iedereen.

Verder heb ik een gezin om rekening mee te houden en ben graag wat flexibel in de weekend planning, dus niet elke week op hetzelfde tijdstip.

kortom, ik behoor niet tot de doelgroep, en ik denk dat een clubje ook weinig kan aanpassen om mij van gedachten te laten veranderen.
+1
StefvanH
All rounder
All rounder
Berichten: 129
Lid geworden op: zo 17 februari 2019, 16:16
Mijn mountainbike: Deventer / Enschede

De grootste drempel voor mij om te starten bij een fietsgroep is feit dat je vastzit aan vaste fiets-momenten. Ik ben blij dat ik nu kan fietsen wanneer mij dat uitkomt. Ook al is dat een half uur later dan normaal.

Ik stuur nu liever wat fiets vrienden (al zal ik er liever meer hebben) een berichtje vlak voor dat ik wil vertrekken. Zo gaat er vaak iemand wel mee.

@ Lucas, kun je wat meer vertellen over wat voor opleiding je doet en waar je deze data voor gaat gebruiken? Wat is het doel van het onderzoek?
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Ik vind het altijd wel vrij irritant als iemand een vraag stelt en daarna dagen niet meer inlogt om te kijken wat de reacties zijn en eventuele vragen/opmerkingen...
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ik ben een B.O.E., een ‘Biker Oet Eesjden’, op zijn Limburgs.
We zijn geen formele club, geen vereniging. Het begon allemaal met de fietsenmaker van het dorp, die in het begin van het MTB-tijdperk fietsen/MTB’s verkocht aan toen tieners, inmiddels enkele begin 50-ers, en in de weekenden met hen ging fietsen.
Die groep bleef fietsen, en de fietsenmaker is inmiddels met pensioen gegaan, maar fietste nog lang mee... hij heeft zijn 26” Giant fully nog omgebouwd tot 27,5” door in zijn achterbrug te zagen en er een stuk alu tussen te lassen, een 29”-er heeft ‘ie niet meer gereden.
Ik kwam er een jaar of 15 geleden bij... en met mij volgde nog meer ‘import’. Iedere zondag zelfde tijd vertrek vanaf een van de cafe’s in het dorp.
Motto: vrijheid blijheid. Plezier hebben. Wie zin heeft sluit aan, iedereen welkom! En natuurlijk wordt er gewacht. Geen clubkleding, wel hecht. Inmiddels een Appgroep, een FB groep. Er wordt gefietst in niveau’s, er is altijd wel een groep waarbinnen je past qua km’s en snelheid, dat kristalliseert vanzelf uit.
Op een gegeven moment zijn we de Bart Brentjens Challenge mee gaan helpen organiseren... route bedenken, route uitpijlen, dopingcontrole. We organiseerden Let’s Rides in de Voerstreek, 1x Vise, dat gebeurt nu niet meer zoveel.
We gingen op een gegeven moment om het jaar een Transalp rijden via Vasa, voor wie mee wilde en kon... het blijft vrijheid blijheid. In september doen we een rondje Gardameer.
Dat alles leverde leuke links en vriendschappen op met oa een club MTB-ers uit Assen, en we hebben een heel leuk lijntje naar de UHR...
We zijn geen formele club, maar een zeer bevlogen zootje geregeld ongeregeld. Dat zich ook bemoeide met het ontstaan van MOZL, Stichting MTB Ontwikkeling Zuid Limburg. Eerste wapenfeit was de huidige Epen Vijlenroute, een jaar of 5 geleden?
Er rijden inmiddels absolute beginners mee op dikke E-bikes, kids van trotse papa’s worden geenthousiasmeerd, we hebben een oud Nl’s kampioen MTB Marathon in ons midden. We bestaan vooral uit XC-ers (voor plat-Hollandse begrippen behoorlijk trails-georienteerd), en we tolereren :wink: zelfs Enduristen (1) en verstokte trailbikeriders (2-3 stuks), de verscheidenheid is groot. Maar het motto is en blijft... vrijheid blijheid, niks moet, alles mag.
Ik rijd inmiddels (waar oefenen voor 6-daagse Transalps al niet goed voor is) met de snelsten mee, als die een beeeeetje rustig aan willen doen, en we houden allemaal van de technische trails in Zuid L en mn net over de grens in Belgie, richting Luik.
We zijn dus niks formeels, maar we noemen ons B.O.E., en zijn toch hecht... en eigenlijk behoorlijk aktief, voor een geregeld zootje ongeregeld, als ik dit zo lees :winkie: ...

En oh ja, drempels? Bij ons dus geen drempels. Je moet een fatsoenlijke fiets hebben en wat conditie om aan te haken, that’s it.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

@aurelius
Dat is precies zoals het bij ons ook gaat. Wie zin heeft sluit aan, iedereen is welkom. Allerlei verschillende mensen en we genieten allemaal van onze vrijheid. We rijden wanneer we willen, met wie we willen en waar we willen. Het is geen club of vereniging, het heeft zelfs geen naam. Wel een groepsapp en een paar hele enthousiaste mensen die nog wel eens wat willen organiseren. En dus twee vaste avonden in de week waarop altijd wel iemand een rondje doet. Dat is uiteindelijk wel de plek waar nieuwe mensen aansluiten.
Het is heel laagdrempelig, maar ik kan me voorstellen dat niet overal zo'n groep is. Anders zou je zelf zoiets moeten starten.
Plaats reactie