wielbouwer omgeving Rotterdam- Den Haag

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Ik heb in mijn nieuwe Radon Skeen een setje Newmen Evolution XA-25 wielen (25mm intern, 29" alu <1.5 kg). Die hebben een behoorlijk goede reputatie, maar het viel me al op dat toen de fiets net nieuw was er een duidelijk spanningsverschil tussen spaken die gelijk zouden moeten zijn zat (toonhoogte bij plukken). Maar ja, je bent blij met je nieuwe fiets en je denkt: het zal wel zo horen. Na een paar weken rijden, gewoon op hollandse parcourtjes zonder veel gekkigheid, zat er afgelopen weekend opeens een spaak helemaal zonder spanning. Geen schade aan velg oid voor zover ik kon zien. Mijn vermoeden is dat deze wielen niet zijn 'stress-relieved' na het bouwen.
Ik heb 'm zelf zoveel mogelijk rechtgetrokken, en ik heb wel enige kennis van zaken, maar en echte expert ben ik niet en je bent sowieso beperkt als je gereedschap bestaat uit een spaaksleutel en een paar zip-ties. Zeker als het gaat om een licht setje met dunne spaken. In ieder geval lukte het niet echt lekker om het wiel recht te krijgen zonder spanningsverschillen.
Ik heb bike-discount gemaild, en ze zeggen dat ik de wielen bij een vakman mag brengen om ze op hun kosten na te laten trekken. DWZ, ze schatten in dat dat zo'n 30 a 40 euro kost. Als ik het goed begrepen heb (navraag email net eruit gestuurd) moet het wel op rekening gebeuren, dus de rekening naar hen toe sturen. Ik mag ze gewoon het bonnetje opsturen.
Ik kom eigenlijk al jaren niet meer bij een fietsenmaker, dus mijn vragen zijn
1) Is dit een realistisch bedrag?
2) Welke wielbouwer of fietsenzaak raden jullie aan? Ik woon in Delft dus iets een beetje in de buurt is wel prettig.
Laatst gewijzigd door ak-77 op do 6 juni 2019, 15:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Give me little bits of / more than I can take
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Bij koers. Cc zit een goede wielbouwer, Mago wheelworks.
bob.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: di 26 mei 2015, 21:21
Mijn mountainbike: Radon Jealous & Transition Patrol

Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Andy Los (Andless) in Vlaardingen is ook erg toegankelijk. https://andless-cycling.business.site/


Parallel in Rotterdam: https://parallelhandbuilt.com/ (ken ik verder niet, maar werd positief aanbevolen door een kenner)



En zonder rekening, maar met een lekker biertje, mag je ook bij mij langs komen :-q
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Lars TB schreef: do 6 juni 2019, 11:11 En zonder rekening, maar met een lekker biertje, mag je ook bij mij langs komen :-q
Nog steeds tevreden, endurowaardig gevlochten :-q
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Bedankt voor de tips!
Lars, je krijgt PB van me.
Give me little bits of / more than I can take
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Kapitein Iglo schreef: do 6 juni 2019, 12:18
Lars TB schreef: do 6 juni 2019, 11:11 En zonder rekening, maar met een lekker biertje, mag je ook bij mij langs komen :-q
Nog steeds tevreden, endurowaardig gevlochten :-q
Hmmm, eigenlijk had het achterwiel bij de 5e stage uit elkaar moeten spatten :~ Bouw ik toch weer te goede wielen 8) :bier:


(Bedankt :-q )
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Was alleen wel leuk geweest als ik weer een DT Swiss naafje had gehad. Was overstap naar 12 speed microspline makkelijker geweest :tong
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Kapitein Iglo schreef: do 6 juni 2019, 15:45 Was alleen wel leuk geweest als ik weer een DT Swiss naafje had gehad. Was overstap naar 12 speed microspline makkelijker geweest :tong
Huh? Was toch een 350 naaf?

Maar anders dump je de boel tzt maar weer eens 8)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Die 350 naaf heb jij nog ingespaakt in een ander wiel - je hebt voor mij de vervangende boostnaaf van NP ingespaakt. Die houdt het vooralsnog gewoon, maar eigenlijk wil ik dat merk zo min mogelijk op m’n fiets :D
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Plaats reactie