XT en SLX gaan naar 12 speed (M8100 en M7100)

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
Tinman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2660
Lid geworden op: vr 24 oktober 2003, 15:49
Mijn mountainbike: Van Nicholas Redwood Ti + Scott Scale 700 SL
Contacteer:

Had aan Hope gevraagd of ze binnenkort met een Microspline body komen voor hun naven. Hun reactie:

We have been talking with Shimano ever since the new standard was announced. They stated that they would only offer it to OEM hub manufacturers and the hubs must be branded with the bike manufacturers name. They would not release the licence to aftermarket hub manufacturers.
Looking at the wheels and hubs listed in the XT and SLX launch it seems that they are stating different rules to each manufacturer which is disappointing for us and our loyal customers.
We’ll continue to lobby Shimano for the licence but as it stands we cannot offer the Microspline freehub body.


Hoop dat dit nog gaat veranderen want anders heeft de groep weinig hoop van slagen. (in ieder geval bij mij :tong )
KILROY
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 501
Lid geworden op: di 20 mei 2003, 13:13
Mijn mountainbike: Niner AIR RDO 2020, Element 970 2017, Element 50 (met pensioen), On One Inbred 26 (met pensioen)

Wat een rare move. Newman en I9 wel, Hope niet.

Dan drijf je toch een aardige schare consumenten naar Sram. Want voor de stap van 11 naar 12 ga ik ook echt geen wielen/naaf wissel doen. En gezien de hoge tevredenheid, zullen de meeste PRO4 gebruikers er zo over denken.

Sylence Hub.. Geen Hope. Zou er een verband zijn? Boze bestuurder met een lage tikkend vliegwiel tolerantie?
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

Tinman schreef: ma 3 juni 2019, 18:55 Had aan Hope gevraagd of ze binnenkort met een Microspline body komen voor hun naven. Hun reactie:

We have been talking with Shimano ever since the new standard was announced. They stated that they would only offer it to OEM hub manufacturers and the hubs must be branded with the bike manufacturers name. They would not release the licence to aftermarket hub manufacturers.
Looking at the wheels and hubs listed in the XT and SLX launch it seems that they are stating different rules to each manufacturer which is disappointing for us and our loyal customers.
We’ll continue to lobby Shimano for the licence but as it stands we cannot offer the Microspline freehub body.


Hoop dat dit nog gaat veranderen want anders heeft de groep weinig hoop van slagen. (in ieder geval bij mij :tong )
Kansloos! Is toch niemand die zijn wielen gaat voorzien van nieuwe naven om met Shimano 1x12 te kunnen rijden, maar goed ik vraag me wel vaker af wie de marketing doet bij de fietsmerken want dat rammelt toch vaak aan alle kanten.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16810
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat begrijp ik inderdaad ook niet.
Als je zelf het verbreiden van een standaard beperkt door bepaalde fabrikanten die licentie niet te geven ben je niet slim bezig...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
hendrikjan
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 1 december 2014, 11:12

Als ik dat bericht van hope goed lees, snappen ze het bij Shimano ook nog niet. Ze communiceren verschillende berichten naar verschillende fabrikanten. Ook laat de praktijk al wat anders zien dan het bericht. Imho is het een kwestie van tijd voordat iedereen en zijn moeder micro spline bodies verkoopt
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

Er stond op Velozine wel een geschreven stukje over de Micro spline naven en DR Swiss. Maar in hoeverre dat klopt is ook giswerk.
https://www.velozine.nl/2018/05/26/dt-s ... cassettes/

En nog een bericht van Hope.
https://off.road.cc/content/news/hope-t ... ense-3562
hendrikjan
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 1 december 2014, 11:12

die DT Swiss is ook gewoon verkrijgbaar

https://r2-bike.com/bike-freewheel-body ... e-12-speed

En ook extralite / newman
Laatst gewijzigd door hendrikjan op di 4 juni 2019, 11:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Ik heb gelukkig DT naven. En als het goed is is de AB oval op mijn m8000 crank compatible met 12s kettingen.
Voor mij is zo'n upgrade kit dus niet zo'n gek idee. De XT upgrade kit kost 270 euro incl body. Lang geen gekke prijs.
Het enige wat niet direct past is het i-spec deel.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De upgrade kit met klemband kopen.

Ik kan iedereen van harte aanbevelen ispec te vermijden.
Zeker op de moderne brede sturen is een klembandje extra geen ramp.
Sram matchmaker is een ander verhaal, maar Shimano bedenkt ieder half jaar een andere ispec standaard, zodat je je halve fiets kunt vernieuwen als er iets kapot gaat aan het stuur.
Iedereen mag het natuurlijk zelf weten, maar denk er iig goed over na.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

kermit schreef: di 4 juni 2019, 09:03 Dat begrijp ik inderdaad ook niet.
Als je zelf het verbreiden van een standaard beperkt door bepaalde fabrikanten die licentie niet te geven ben je niet slim bezig...
Ik ben het wel en niet met je eens. Ik vind het persoonlijk vervelend en jammer. Op een MTB vind ik Hope naafjes heerlijk.

Maar qua marketing werkt het prima, kijk hoeveel er nu met dure sram cassettes rijden omdat er geen shimano meer past.
Het meerendeel koopt geen groep om te upgraden maar een nieuwe fiets, dus die hebben het probleem ook niet.

En voor de aantallen wie rijd er nou met hope???? Dat is echt nog geen 0,5% van de markt.

Alleen een paar puristen hier dat met die materialen rijden maar voor de rest vrijwel niemand.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Cube-Elite schreef: wo 5 juni 2019, 14:22 En voor de aantallen wie rijd er nou met hope???? Dat is echt nog geen 0,5% van de markt.

Alleen een paar puristen hier dat met die materialen rijden maar voor de rest vrijwel niemand.
Onderschat de aantallen niet... .

En dan ook nog eens in het duurdere segment. Dan heb je het misschien opeens over 10% van de rijders. En dan gaat er ook nog zo iets als imago mee spelen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16810
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Cube-Elite schreef: wo 5 juni 2019, 14:22
kermit schreef: di 4 juni 2019, 09:03 Dat begrijp ik inderdaad ook niet.
Als je zelf het verbreiden van een standaard beperkt door bepaalde fabrikanten die licentie niet te geven ben je niet slim bezig...
...Maar qua marketing werkt het prima, kijk hoeveel er nu met dure sram cassettes rijden omdat er geen shimano meer past.
Het verschil is dat Sram hun standaard lijkt vrij te geven, voor vrijwel elke aftermarket naaf is een Xd body te koop. Ook voor Hope :-q
Maar afgaande op dat Hope verhaal doet Shimano dat niet. Daarmee beperk je de markt dus voor de afzet van je eigen 12-speed spullen (los van de exacte marktaandeel percentages, gaat even over het principe).

Apple is in de nineties eens ooit bijna over de kop gegaan omdat ze hun OS alleen voor zichzelf hielden, was ook niet hun slimste move ever :D

Ik weet trouwens niet of er zovelen met Sram cassettes rijden omdat Shimano niet past, voor de meeste naven kun je gewoon een Shimano body kopen en met betaalbaardere cassettes gaan rijden.
(Voor mij zijn de prijzen van Xd cassettes juist een reden om die dingen zo lang mogelijk te mijden.... )
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
hanz
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1139
Lid geworden op: do 28 november 2002, 09:40
Mijn mountainbike: Canyon Lux

Flow&Co schreef: di 4 juni 2019, 11:33 Ik heb gelukkig DT naven. En als het goed is is de AB oval op mijn m8000 crank compatible met 12s kettingen.
Voor mij is zo'n upgrade kit dus niet zo'n gek idee. De XT upgrade kit kost 270 euro incl body. Lang geen gekke prijs.
Het enige wat niet direct past is het i-spec deel.
Heb al gelezen dat de ispec B shifters wel gewoon op 8000/9000 remhendels passen:
https://www.mtb-news.de/forum/t/i-spec- ... en.879478/
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Maar dan grijpen ze dus terug op een oudere versie dan iSpec2, wat het nu is?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Je moet even pagina twee van die link lezen. ispec II past blijkbaar met een beetje moeite op ispec ev en andersom moet ook lukken.
Ispec A en B past dan weer niet. Verwarring van hanz zijn kant denk ik. Begrijpelijke verwarring.
Plaats reactie