Plus bikes: . . . Het grote 29+/27.5+/26+ en Fatfront topic.

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
sjuutje1969
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: za 25 oktober 2014, 00:37
Mijn mountainbike: Orbea Oiz en Kona Rove AL

Is er hier iemand die ervaring heeft met een orbea laufey 27+ bike?
Zo op het eerste gezicht is het een fiets die mij enorm aanspreekt!

https://www.orbea.com/nl-nl/fietsen/mou ... --h-ltd-19
Gebruikersavatar
Merijn.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 576
Lid geworden op: do 16 juni 2016, 16:00
Mijn mountainbike: staat in de kelder

Ik heb 2 jaar terug een keer een dag op een Orbea Loki gereden, zelfde fiets maar dan nog de oude naam. En in 1 woord: geweldig!
Bakken met grip en klimmen lukte ook prima en enorm veel vertrouwen heuvelaf. Voor mij destijds de doorslaggevende factor om zelf een Plus bike op te bouwen. :-q
Makkelijk hier van het forum rijd ook met een Loki, die kan er ook vast enthousiast over vertellen.
Big Deef
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 675
Lid geworden op: do 28 juni 2018, 11:04
Mijn mountainbike: Kingdom Void the Shorty

Ik heb zelf ook op een loki gereden, heerlijke bike toendertijd.

Leek wel wat kort qua reach maar dat komt misschien omdat dat mijn eerste bike was na een xc hardtail waar je in de crosscountry houding zit.... Plus bike is sowieso fun, mijn laatste bike heeft ook weer een plus setup en ik rijd zoveel makkelijker door zand en harder door de bocht als de meeste anderen van mijn groep :)
Just do Ti, or did i die?
abreukel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 178
Lid geworden op: di 1 april 2008, 15:02
Mijn mountainbike: Hardenberg
Contacteer:

Ik heb sinds april de laufey. Wat mij opviel was het rijplezier. Ik zit heel anders op deze fiets dan de voorganger (29"). Ja je levert op snelheid wel wat in tov een 29'er (ik dan....) maar qua stuurwerk, grip etc is het een beest. Ik kan ook niet wachten om bijv. in Italie ofzo van de flowtrails naar beneden te suizen. Ik ben nog wel zoekende of ik de voorband 3.0 moet laten zitten.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

sjuutje1969 schreef: zo 21 april 2019, 10:07 Hier is misschien iemand die mijn vraag kan beantwoorden... de zoekfunctie op 27,5+ of 27,5plus werkt niet helaas....

Ik vraag mij af hoeveel breder een bottom bracket is bij een 27+ of een 29+ t.o.v. een full suspension 29-er... (ik als vrouw van 162 lang heb dus korte benen...).

Ik rijd nu een kona heihei (fully) en zou wel eens willen testen hoe een "plus" fiets rijd, minder onderhoud en toch comfort door de dikke banden. Uiteraard kun je die dan testen bij de lbs maar ik wil graag gebruikerservaringen die op langer rijden gestoeld zijn. In een korte rit of een middagje spelen, kun je volgens mij niet zoveel zeggen..

zou ik met mijn lengte wel op een 29plus passen, het frame zal ook een stuk groter/hoger zijn?
Ik ben ook klein en korte benen. Rijdt op zowel een fully als een plusbike. De Trek Stache. Vorige week een setje 27.5+ velgen gescoord en dat rijdt wmb tot nu toe het beste. Voordeel van de Stache is de uitwisselbaarheid. Passen zowel 29, 29+ als 27,5+ in. Ik heb nu het gevoel dat ik minder tussen mijn wielen inzit.

Hoop dat je er nog wat mee kan.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
sjuutje1969
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: za 25 oktober 2014, 00:37
Mijn mountainbike: Orbea Oiz en Kona Rove AL

Vanmiddag voor de fun een Kona Wozo getest in Norg. https://www.konaworld.com/wozo.cfm. leuke fiets en bakken vol met grip maarrrr, steeds met mijn schoenen tegen de achterbrug aan. Nu heeft deze ook een bredere bb dan een 27+ bike natuurlijk. De lbs had op dit moment alleen de kona big honzo in maat XXL staan maar heeft er één in maat M besteld die ik in oktober mag testen. Ben erg benieuwd hoe dat rijd.

Verder ben ik nog in Zwolle bij een lbs geweest die zowel kona als orbea heeft staan. Daar ga ik binnenkort orbea 27,5+ testen. In mijn beleving is dat een loki maar die kan ik op de site van orbea dus helemaal niet vinden... vindt de namen van de orbea lastig overigens, kan er niet echt uithalen welke er nu de 27,5+ is.

Dus, nog niet heel veel verder in mijn zoektocht maar wel duidelijk dat een wozo niet gaat passen.
bk1985
All rounder
All rounder
Berichten: 111
Lid geworden op: ma 19 november 2018, 21:41

Nieuwe 27.5 plus rider!
afgelopen week heb ik een nieuwe Trek Roscoe 7 2020 aangeschaft omdat ik toch erg vaak op de trails te vinden ben :-q
Big Deef
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 675
Lid geworden op: do 28 juni 2018, 11:04
Mijn mountainbike: Kingdom Void the Shorty

Welkom aan de nieuwe plus rijders, je zou bijna denken dat ze er niet meer bij komen omdat er voornamelijk op de 2.4-2.6 wordt ingezet in de huidige markt vaak in 29 inch.

Voor wat betreft de orbea, dat zal inderdaad de loki h.... zijn. Benieuwd wat de keuze gaat worden.
Just do Ti, or did i die?
Gebruikersavatar
Merijn.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 576
Lid geworden op: do 16 juni 2016, 16:00
Mijn mountainbike: staat in de kelder

sjuutje1969 schreef: vr 16 augustus 2019, 22:56
Verder ben ik nog in Zwolle bij een lbs geweest die zowel kona als orbea heeft staan. Daar ga ik binnenkort orbea 27,5+ testen. In mijn beleving is dat een loki maar die kan ik op de site van orbea dus helemaal niet vinden... vindt de namen van de orbea lastig overigens, kan er niet echt uithalen welke er nu de 27,5+ is.
De Loki heeft ergens vorig jaar een nieuwe naam gekregen: Laufey.
bk1985
All rounder
All rounder
Berichten: 111
Lid geworden op: ma 19 november 2018, 21:41

Big Deef schreef: za 17 augustus 2019, 08:41 Welkom aan de nieuwe plus rijders, je zou bijna denken dat ze er niet meer bij komen omdat er voornamelijk op de 2.4-2.6 wordt ingezet in de huidige markt vaak in 29 inch.

Voor wat betreft de orbea, dat zal inderdaad de loki h.... zijn. Benieuwd wat de keuze gaat worden.
Thnx!
Gisteravond voor het eerst echt kunnen testen op Noordwijk, het verbaast mij hoeveel verschil ik merkte daar ik vooraf nogal nuchter was.

Vergeleken met mijn 29-er liep ik zoveel sneller door de afdalingen en bochten, de wendbaarheid is enorm!
de 1x12 en dropper moet ik even aan wennen. De volgende keer wat minder bandenspanning kan ook geen kwaad, deze was ik helemaal vergeten in mijn enthousiasme.
mijn zoon is op de 29-er gesprongen in plaats van zijn oude 26-er, en die was meteen ook een stuk sneller!

Jammer dat er een knars/kraak in de trapas zit :( even een afspraak maken met de FM om dit op te laten lossen.

Al met al zeer positief over deze upgrade! :-q
Gebruikersavatar
petter
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 373
Lid geworden op: vr 23 september 2011, 23:35
Mijn mountainbike: Trek Farley 5/Canyon Spectral CF7 ASX

sjuutje1969 schreef: vr 16 augustus 2019, 22:56 Verder ben ik nog in Zwolle bij een lbs geweest die zowel kona als orbea heeft staan. Daar ga ik binnenkort orbea 27,5+ testen. In mijn beleving is dat een loki maar die kan ik op de site van orbea dus helemaal niet vinden... vindt de namen van de orbea lastig overigens, kan er niet echt uithalen welke er nu de 27,5+ is.
De Loki is inderdaad de Laufey geworden
https://www.orbea.com/nl-nl/fietsen/mountainbike/laufey
Change your skills, not the trails :-q / Grenspark Trail Builders
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Mooie fiets die Laufey! :o
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Ik krijg haast zin om Oozy Spank 395-ers met wat 2.6 rubber op mijn Niner ROS 9 te gooien...
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Big Deef
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 675
Lid geworden op: do 28 juni 2018, 11:04
Mijn mountainbike: Kingdom Void the Shorty

Gewoon doen :winkie: :winkie:
Just do Ti, or did i die?
olkustino
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 2 mei 2014, 13:28

Iemand ervaring met de giant xtc advanced +1?

https://www.mantel.com/giant-xtc-advanc ... gJ25PD_BwE
Plaats reactie