Externe oorzaken voor ongevallen in een bikepark

Alles over freeride, downhill en andere extremere varianten van biken zoals Dual, 4X, Urban Assault, Street, Dirtjump en Trial.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3804
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Jurf schreef: di 4 juni 2019, 15:38
Mark-V schreef: di 4 juni 2019, 07:56Plus je haalt over het algemeen ook niet dezelfde snelheden waardoor je makkelijker stil kunt staan èn de impact bij een crash over het algemeen een stuk minder groot is.
Dit is echt een misvatting Mark.
Tenzij je besluit frontaal ergens op te klappen heb je bij meer snelheid meer deflectie waardoor de energie grappig genoeg beter verdeeld wordt als bij een trage val.
Met de fiets worden de meeste heupen, middenhandsbeentjes en bovenarmen gebroken bij omvallen bij (bijna) stilstand. klassiek: bij uitklikken wat niet goed ging. Een zachte ondergrond absorbeert nog wat kracht, maar bij een harde is het vaak krak. Crashen dus bij voorkeur met iets meer snelheid hoe gek dat ook klinkt.
(Ik heb als verpleegkundige 15jr SEH en traumatologie ervaring)
Is dat de reden dat ik al 6 weken last heb van m'n schouder van een heel lullig valletje bijna rechtop op gras? :-{
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Tja en op middelbare leeftijd neemt de motoriek wat af en het gewicht wat toe waardoor er ook nog wat meer massa achter de val zit. :D

@TSTM: nee overal just hard rijden...bij voorkeur natuurlijk niet vallen maar anders:
Afbeelding.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
maaf2
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1061
Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

Mark-V schreef: Haha, je hebt je eigen antwoord al gegeven. Juist OMDAT het je eigen verantwoordelijkheid is om ook deze factoren te kennen is het opsommen van deze factoren de eerste stap toch?
Tenslotte kun je niet ergens rekening mee houden als je niet van het bestaan af weet.
Gewoon beetje logisch verstand en voor de rest dingen gewoon aan het toeval overlaten. Lijkt me nogal vermoeiend als ik aan al jouw genoemde factoren moet denken tijdens het fietsen. Gewoon genieten, juist het onverwachtte maakt mountainbiken voor mij leuk
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

wamske schreef: di 4 juni 2019, 16:00 ... de zwakste schakel staat op de pedalen.
Ha! Ik haal meteen de pedalen van mijn fiets.





:bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3804
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Lars TB schreef: di 4 juni 2019, 18:25
wamske schreef: di 4 juni 2019, 16:00 ... de zwakste schakel staat op de pedalen.
Ha! Ik haal meteen de pedalen van mijn fiets.





:bier:
Je kan de roadgap doen door te staan op je cranks: https://youtu.be/M-V2Y1CFaSg
Gebruikersavatar
wamske
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 294
Lid geworden op: za 5 januari 2013, 11:04
Mijn mountainbike: Cotic FlareMax '18, Kona Unit '21, Trek Singletrack 930 '93

MVMVML schreef: di 4 juni 2019, 18:35
Lars TB schreef: di 4 juni 2019, 18:25

Ha! Ik haal meteen de pedalen van mijn fiets.





:bier:
Je kan de roadgap doen door te staan op je cranks: https://youtu.be/M-V2Y1CFaSg
Pics or it didn't happen :p

Helemaal gek die gast btw
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Mark-V schreef: ma 3 juni 2019, 18:42 Ik las net dit topic en begon me af te vragen of ik me wel bewust ben van alle mogelijke (realistische) externe oorzaken van een mogelijk (dodelijk) ongeval in b.v. een bikepark (een bikepark omdat dat een gecontroleerde omgeving is).
Techniek / Skills / Inzicht laat ik bewust buiten beschouwing, omdat je dat wél onder controle kunt hebben.
Risico's zijn er natuurlijk altijd, maar het bewust zijn van die risico's helpt m.i. wel met vergroten van de veiligheid.

Misschien kunnen we er dan wel gezamelijk een topic van maken om als kennisbron te dienen, zeker als we dat ook uitbreiden met mogelijke beschermende maatregelen.

De dingen waar ik zo op kan komen zijn:

bike
- breken ketting
- verliezen wiel (hopelijk niet mogelijk met steekas :D)
- afbreken pedaal
- remproblemen
- lekke band
- losschieten stuur / stem
- breken frame
- breken zadel / zadelpen

feature / hindernis
- afbreken / losraken onderdelen van de feature
- slecht ontwerp
- in elkaar storten hindernis (slecht onderhoud)
- rotzooi (stenen etc) op de route / landing

andere bikers
- voorgaande crashers waardoor een fiets of biker op de landing / route ligt
- rondlopende bikers die niet uitkijken
- bikers die bij kruisingen mogelijk zelf de controle verliezen

wilde dieren
- plotseling overstekende dieren (hond, konijn, etc)

het weer
- droogte kan voor mul zand en dus glijden zorgen
- nat weer kan voor natte bladeren en natte stenen / hout zorgen
- sneeuw / ijs zorgen voor gladheid
- windstoten

onverwachts belemmerd zicht
- vliegje in je oog
- blaadje op je bril
- modder / zand van voorganger op je bril / in je ogen

Wat kunnen jullie nog bedenken?

Volg wat meer van je topics en terugkerend is je analyse van allerlei factoren om zo snel mogelijk progressie te boeken met zo min mogelijk risico. Je krijgt vooral reacties van mensen met ervaring (door schade en schande wijs geworden). Ik denk dat je "antwoord" in een combinatie van beiden ligt.

Sommige van de factoren zijn "een freak accident" en daar doe je helaas niets aan, kans ook erg klein
Andere zijn gewoon omgevingsfactoren waar je je op in kunt stellen (ervaring) en zijn zo een prima beheersbaar risico
De rest is ook ervaring, zowel met materiaal als met verstand. Dat komt toch vaak door schade en schande. Je moet leren wat voor jou werkt qua materiaal, waar jouw sterke en zwakke punten liggen op de trail ...... en dan nog moet je gewoon accepteren dat je niet de veiligste hobby heb gekozen :bier:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

yo-eddy schreef: di 4 juni 2019, 22:05 Volg wat meer van je topics en terugkerend is je analyse van allerlei factoren om zo snel mogelijk progressie te boeken met zo min mogelijk risico. Je krijgt vooral reacties van mensen met ervaring (door schade en schande wijs geworden). Ik denk dat je "antwoord" in een combinatie van beiden ligt.

Sommige van de factoren zijn "een freak accident" en daar doe je helaas niets aan, kans ook erg klein
Andere zijn gewoon omgevingsfactoren waar je je op in kunt stellen (ervaring) en zijn zo een prima beheersbaar risico
De rest is ook ervaring, zowel met materiaal als met verstand. Dat komt toch vaak door schade en schande. Je moet leren wat voor jou werkt qua materiaal, waar jouw sterke en zwakke punten liggen op de trail ...... en dan nog moet je gewoon accepteren dat je niet de veiligste hobby heb gekozen :bier:
Vorige hobbies waren niet persé veiliger hoor :P
Maar, ook daar geldt wel dat ik op de hoogte wil zijn van de mogelijke dingen die kunnen fout gaan.
De fouten die je zelf kunt maken kun je zelf natuurlijk wel inschatten, maar de dingen die extern fout kunnen gaan hoeven niet persé eerst te gebeuren voordat je ervan kunt leren toch? ;)
Daarom mijn opsomming in de hoop er iets van te leren. Al is het maar één ding waar ik nog niet aan gedacht heb, maar wat mij helpt om de volgende x minder onnodig risico te lopen, dan is het toch al mooi meegenomen ;)

En ja, ik neem soms ook bewuste risico's, ook al weet ik beter. Maar dan is het in ieder geval bewust :-q
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 891
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

Ik zou zeggen: ga lekker dammen, dan hoef je niet zo na te denken over risico's..
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Dennisvdb schreef: di 4 juni 2019, 22:52 Ik zou zeggen: ga lekker dammen, dan hoef je niet zo na te denken over risico's..
Goede bijdrage :-q :winkie:
maaf2
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1061
Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

Mark-V schreef: Daarom mijn opsomming in de hoop er iets van te leren. Al is het maar één ding waar ik nog niet aan gedacht heb, maar wat mij helpt om de volgende x minder onnodig risico te lopen, dan is het toch al mooi meegenomen ;)
Ben wel benieuwd wat je kunt leren van de wetenswaardigheid. Je noemt het namelijk zelf externe factoren, dus dan lijkt mij dat je risico's juist niet kunt inperken.
Wat kan je bijvoorbeeld met de wetenswaardigheid dat je frame wel eens zou kunnen breken? Ga je daardoor anders fietsen?

Het komt vooral neer op kunnen anticiperen op onverwachte situaties. En laat dat dan dus net weer afhangen van je rijskills en ervaring.
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

maaf2 schreef: di 4 juni 2019, 23:00 Ben wel benieuwd wat je kunt leren van de wetenswaardigheid. Je noemt het namelijk zelf externe factoren, dus dan lijkt mij dat je risico's juist niet kunt inperken.
Wat kan je bijvoorbeeld met de wetenswaardigheid dat je frame wel eens zou kunnen breken? Ga je daardoor anders fietsen?

Het komt vooral neer op kunnen anticiperen op onverwachte situaties. En laat dat dan dus net weer afhangen van je rijskills en ervaring.
Frame breken kan ik misschien niet direct voorkomen, maar het feit dat ik weet DAT het kan, geeft mij wel de mogelijkheid om hem regelmatig op barsten of scheuren te controleren, waardoor ik misschien kan voorkomen dat hij breekt op het moment dat ik een drop van 3m land...

Zou ik er niet eens aan denken dat het een mogelijkheid is, dan zou ik er sowieso niet op controleren. Nu heb ik er dan dus een stukje meer controle over, over die externe factor.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Dennisvdb schreef: di 4 juni 2019, 22:52 Ik zou zeggen: ga lekker dammen, dan hoef je niet zo na te denken over risico's..
hohoho.
Dat slaan kan er anders ook hard aan toe gaan hoor.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

My 2 cents .....

bike
- breken ketting ..... (niet vol op je pedalen gaan voor een mogelijk gevaarlijke feature)
- verliezen wiel (hopelijk niet mogelijk met steekas :D)..... gebeurd "nooit" .... freak accident
- afbreken pedaal..... kan bij (foute) landing (menselijke fout) heb je nog een pedaal over. Goed materiaal kopen (ervaring)
- remproblemen ...... zelden direct, oververhitting aan voelen komen is ervaring
- lekke band ..... klapband komt 99% door menselijke fout, afloper voel je
- losschieten stuur / stem...... onderhoud
- breken frame...... zelden met risco
- breken zadel / zadelpen ..... zelden met risico

feature / hindernis
- afbreken / losraken onderdelen van de feature ..... freak accident, behalve op verwaarloosde of illegale features
- slecht ontwerp ........(?)....... dat kun je zien (ervaring)
- in elkaar storten hindernis (slecht onderhoud) ...... freak accident, behalve op verwaarloosde of illegale features
- rotzooi (stenen etc) op de route / landing....uhhh, dat is mountainbiken

andere bikers
- voorgaande crashers waardoor een fiets of biker op de landing / route ligt......anticiperen (ervaring)
- rondlopende bikers die niet uitkijken ......anticiperen (ervaring)
- bikers die bij kruisingen mogelijk zelf de controle verliezen ......anticiperen (ervaring)

wilde dieren
- plotseling overstekende dieren (hond, konijn, etc) ..... freak accident

het weer
- droogte kan voor mul zand en dus glijden zorgen....uhhh, dat is mountainbiken
- nat weer kan voor natte bladeren en natte stenen / hout zorgen ....uhhh, dat is mountainbiken
- sneeuw / ijs zorgen voor gladheid....uhhh, dat is mountainbiken
- windstoten....uhhh, dat is mountainbiken


onverwachts belemmerd zicht
- vliegje in je oog ....meeste mensen hebben twee ogen
- blaadje op je bril ....meeste mensen hebben twee ogen
- modder / zand van voorganger op je bril / in je ogen....meeste mensen hebben twee ogen...afstand houden (ervaring)

Wat kunnen jullie nog bedenken? ..... tig factoren, de meeste nutteloze dingen staan hier al ..... menselijk falen is 95% en dat heb je ook niet allemaal in de hand.

Met je eigen progressie kom je er op gegeven moment wel achter hoe hoog de drop of sprong moet zijn voordat iets van je fiets breekt met de daarbij horende gevolgen...... en dan nog is het veelal een menselijke fout (inschatting op basis van common sense en ervaring).
Stay safe and enjoy :-q
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

.... je kunt ook al die risico stickertjes op je materiaal en in de garantie voorwaarden lezen en dat serieus nemen ..... ook dan kun je beter gaan dammen :wink:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Plaats reactie