Ik denk toch dat veel van de door jouw genoemde 'externe factoren' ook een stuk eigen verantwoording zijn.
Je noemt bijvoorbeeld het weer... Nat, droog... Ik pas mijn rijstijl er op aan.
Ook de trailfeatures vind ik stukje eigen verantwoording tot op zekere hoogte. Ik kijk altijd eerst voordat ik iets heel geks (a la een roadgap) doe. Ik vind het mijn eigen verantwoording om te kijken of ik het veilig acht. Om maar even de link naar winterberg te trekken: ik heb de roadgap ook wel eens overgeslagen omdat de landing vol lag met regengeulen. Kan dan wel 'externe factoren' de schuld geven, maar daar koop je niks voor als het mis gaat.
Tuurlijk kan er iets mis gaan. Maar het nut van benoemen wat er mis kan gaan ontgaat mij eerlijk gezegd.
Externe oorzaken voor ongevallen in een bikepark
De weg van en naar een bikepark kan ook erg gevaarlijk zijn. Het is toch een enorme afstand en je weet: hoe groter de afstand hoe meer kans op een ongeval.
Dit kan komen door:
-onvoorziene technische mankementen waaronder:
- klapband linksvoor
- klapband rechtsvoor
- klapband rechtsachter
- klapband linksachter (maar deze komt niet zo vaak voor)
- breken linker fuseekogel
-breken rechter fuseekogel
-breken stuurstang (zeldzaam)
-losraken stuurstang
-wegvallen van stuurbekrachting
- vacuumproblemen
- verlichting kapot
- ECU problemen
- ABS problemen
- aandrijfas breekt
-vliegwiel komt los
- brandstofproblemen
-kapotte voorruit
- kapotte zijruit
- brekende veren en schokdempers
- slecht afgestelde spiegels
- stoel niet in juiste positie
-afbreken stoel
-roestproblemen
-EGR storing met kans op noodloop
-slechte ruitenwissers
-loskomend stuurwiel
-uitlaat komt los
-loskomen van panelen
-slecht sluiten van motorkapsluiting
-kortsluiting in draadboom
-wielmoeren welke loskomen
Dan kunnen er ook nog lichamelijke problemen ontstaan tijdens het autorijden:
-hartfalen
-vermoeidheid
-afleiding
-honger
-hoofdpijn
-plotselinge blindheid
-verblinding
-slecht gehoor
-gewrichtspijn
-spierpijn
-kramp
-darmproblemen
-maagproblemen
-nierfalen
-nierstenen
-ademhalingsproblemen
-hyperventilatie
-delerium
-epilepsie
-aggressief rijgedrag
-blackout
-dementie
Weten jullie nog iets?
Dit kan komen door:
-onvoorziene technische mankementen waaronder:
- klapband linksvoor
- klapband rechtsvoor
- klapband rechtsachter
- klapband linksachter (maar deze komt niet zo vaak voor)
- breken linker fuseekogel
-breken rechter fuseekogel
-breken stuurstang (zeldzaam)
-losraken stuurstang
-wegvallen van stuurbekrachting
- vacuumproblemen
- verlichting kapot
- ECU problemen
- ABS problemen
- aandrijfas breekt
-vliegwiel komt los
- brandstofproblemen
-kapotte voorruit
- kapotte zijruit
- brekende veren en schokdempers
- slecht afgestelde spiegels
- stoel niet in juiste positie
-afbreken stoel
-roestproblemen
-EGR storing met kans op noodloop
-slechte ruitenwissers
-loskomend stuurwiel
-uitlaat komt los
-loskomen van panelen
-slecht sluiten van motorkapsluiting
-kortsluiting in draadboom
-wielmoeren welke loskomen
Dan kunnen er ook nog lichamelijke problemen ontstaan tijdens het autorijden:
-hartfalen
-vermoeidheid
-afleiding
-honger
-hoofdpijn
-plotselinge blindheid
-verblinding
-slecht gehoor
-gewrichtspijn
-spierpijn
-kramp
-darmproblemen
-maagproblemen
-nierfalen
-nierstenen
-ademhalingsproblemen
-hyperventilatie
-delerium
-epilepsie
-aggressief rijgedrag
-blackout
-dementie
Weten jullie nog iets?
Ik zal ze aan t lijstje toevoegen. Maar puur uit mijn eigen nieuwsgierigheid, wat is het risico van een gebroken zadel/zadelpen? Ik gebruik dat ding amper, zeker in een bikeparkjapie carbon schreef: ↑ma 3 juni 2019, 20:17 Gebroken frame (been there)
Gebroken stuur
Gebroken stuurpen
Gebroken vork
Gebroken zadel
Gebroken zadelpen
Van je wiel een taco maken....
Ik geloof dat ik voortaan maar thuis blij
Omdat de afhankelijkheden van materiaal en externe factoren vele malen groter wordt met hogere snelheden en grotere drops/sprongen, e.d.Jefro98 schreef: ↑ma 3 juni 2019, 20:34 Waarom specifiek een bikepark? Er gebeuren ook zat ongelukken op de normale vaste NL routes. En en omdat 95% van de NL mtb rijders 95% van de tijd op vaste routes rijden lijkt het me veel zinvoller om een doelloze lijst van mogelijk falende fiets onderdelen speciaal voor vaste routes te maken.
Toch?
Ik mag ook hopen dat de bikers die op een normale MTB-route rijden niet zomaar blind ergens inspringen en zich ten alle tijden bewust zijn van mogelijke andere bezoekers van het bos. Plus je haalt over het algemeen ook niet dezelfde snelheden waardoor je makkelijker stil kunt staan èn de impact bij een crash over het algemeen een stuk minder groot is.
Daarnaast is dit topic in de Freeride/Downhill sectie gepost, en daarvoor beland je in NL toch al gauw in een bikepark
Ja, windstoten zijn idd een hele goede. niet alleen om je fiets te verliezen, maar ook al om door de wind van je landing af te wijken met alle gevolgen van dien...
Haha, je hebt je eigen antwoord al gegeven. Juist OMDAT het je eigen verantwoordelijkheid is om ook deze factoren te kennen is het opsommen van deze factoren de eerste stap toch?maaf2 schreef: ↑ma 3 juni 2019, 23:17 Ik denk toch dat veel van de door jouw genoemde 'externe factoren' ook een stuk eigen verantwoording zijn.
Je noemt bijvoorbeeld het weer... Nat, droog... Ik pas mijn rijstijl er op aan.
Ook de trailfeatures vind ik stukje eigen verantwoording tot op zekere hoogte. Ik kijk altijd eerst voordat ik iets heel geks (a la een roadgap) doe. Ik vind het mijn eigen verantwoording om te kijken of ik het veilig acht. Om maar even de link naar winterberg te trekken: ik heb de roadgap ook wel eens overgeslagen omdat de landing vol lag met regengeulen. Kan dan wel 'externe factoren' de schuld geven, maar daar koop je niks voor als het mis gaat.
Tuurlijk kan er iets mis gaan. Maar het nut van benoemen wat er mis kan gaan ontgaat mij eerlijk gezegd.
Tenslotte kun je niet ergens rekening mee houden als je niet van het bestaan af weet.
Ja, hoe raar het misschien ook klinkt, maar dat is zeker een risico. Ik had de laatste keer tijdens het gaan nemen van een drop (hoge drop op W.E. Roosendaal) ineens een vliegje in mijn oog,
Ben je daar niet op bedacht dan zou je zomaar uit paniek een verkeerde actie kunnen nemen. Ik had geen ruimte meer om te remmen dus ben gewoon de drop af gegaan, en na de drop rustig dat beest uit mijn oog gehaald.
Soms heb je niet de tijd om je hand van het stuur te halen en in paniek raken is ook geen succes.....
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 10376
- Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
- Mijn mountainbike: Lux Trail CF7
+1 .
Sowieso zorgen voor goed onderhouden materiaal, sowieso ervoor zorgen dat je de tracks eerst verkent, je grenzen kennen en respecteren.
Vervolgens blijft het toch een beetje meedoen aan een loterij en steeds hopen dat je vooral niet in de prijzen valt, kans is klein, maar toch ...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
-
- Extreme Biker
- Berichten: 858
- Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 08:42
- Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer en Canyon Stitched (Beide van m'n dochter)
Net als bij computers. Daar ziten de meeste bugs ook tussen de stoel en het toetsenbord.
Training is like fighting with a gorilla.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29978
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Ha, er schiet mij nog iets te binnen nav de vlieg van Mark.
Laatst in een afdaling op een steil stuiterend geitenpaadje een Koniginnepage voor mn neus. Het beestje volgde blijkbaar ook de singletrack en met ongeveer gelijke snelheid.
Erg slecht voor de concentratie!
Laatst in een afdaling op een steil stuiterend geitenpaadje een Koniginnepage voor mn neus. Het beestje volgde blijkbaar ook de singletrack en met ongeveer gelijke snelheid.
Erg slecht voor de concentratie!
Laatst gewijzigd door ThaSingleTrackMastah op di 4 juni 2019, 15:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
- Jurf
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2181
- Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
- Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo
Dit is echt een misvatting Mark.
Tenzij je besluit frontaal ergens op te klappen heb je bij meer snelheid meer deflectie waardoor de energie grappig genoeg beter verdeeld wordt als bij een trage val.
Met de fiets worden de meeste heupen, middenhandsbeentjes en bovenarmen gebroken bij omvallen bij (bijna) stilstand. klassiek: bij uitklikken wat niet goed ging. Een zachte ondergrond absorbeert nog wat kracht, maar bij een harde is het vaak krak. Crashen dus bij voorkeur met iets meer snelheid hoe gek dat ook klinkt.
(Ik heb als verpleegkundige 15jr SEH en traumatologie ervaring)
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29978
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Dus alleen nog maar hard rijden in mul zand?
Dat lijkt verdacht veel op een andere sport...
Dat lijkt verdacht veel op een andere sport...
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
- wamske
- Mountainbike Junk
- Berichten: 295
- Lid geworden op: za 5 januari 2013, 11:04
- Mijn mountainbike: Cotic FlareMax '18, Kona Unit '21, Trek Singletrack 930 '93
Engineers be like:
Edit: Niet alleen een lolletje; met risico analyses kun je wel wat zeggen over de likelyhood van een event (bv occurence, severity en exposure/severity). Verder ben ik het wel eens met velen hierboven; iig in mijn geval: de zwakste schakel staat op de pedalen.
Edit: Niet alleen een lolletje; met risico analyses kun je wel wat zeggen over de likelyhood van een event (bv occurence, severity en exposure/severity). Verder ben ik het wel eens met velen hierboven; iig in mijn geval: de zwakste schakel staat op de pedalen.