budget fietsbril

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Gebruikersavatar
Old 'n' Rusty
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 501
Lid geworden op: di 5 maart 2013, 20:48
Mijn mountainbike: Focus Jam 6.9 nine 2019, Orange 224 evo 2008

Ik rij al jaren met veiligheidsbrillen van Carhartt. Gaat prima :-q Geen klachten.
Harden the fuck up!
Cannondale Uber V
Focus Jam 6.9 Nine 2019
Orange 224 evo
"We search out more and more challenging terrain and then buy bikes with more suspension and technology to make that same terrain easier to ride." :~
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Old 'n' Rusty schreef: zo 2 juni 2019, 18:59 Ik rij al jaren met veiligheidsbrillen van Carhartt. Gaat prima :-q Geen klachten.
Ik heb er ooit een van Bollé geprobeerd maar die glazen kunnen niet tegen zweet. Na een ritje of 10 leek het wel melkglas.
Erik1974
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: wo 9 mei 2018, 20:59
Mijn mountainbike: Merida Big Trail 500

BBB brillen zijn erg fijn, passen ook prima in het budget. Ik heb zelf de Impress en die voel ik niet eens op mijn hoofd zitten tijdens het fietsen. Zelfs al eens tijdens de rit gevoeld of ik hem nog wel op had :lol:
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Er zijn wel verschillen. Ik heb jaren lang met een Rudy Project Rydon (150 euro) gereden. Die gaven duidelijk minder vertekening dan de budgetbrillen die ik ook heb. Hij had fotochromatische (meekleurende) lenzen en er zat een groot verschil tussen de kwaliteit van verschillende fotochromatische lenzen toen ik deze ging kopen. Het bereik van de Rudy is behoorlijk groot vergeleken met bijvoorbeeld BBB en ook eigenlijk precies goed zolang je niet op Gran Canaria bent. Daarnaast kon de bril erg veel hebben. Hij heeft diverse crashes gezien, waarbij op een gegeven moment mijn helm in stukken lag en ik gehecht moest worden omdat m'n bril in m'n voorhoofd had gesneden. Bril heel, ik wil niet weten hoe die crash was gegaan als hij was versplinterd. Voor mij geen budgetbrillen meer, maar ik heb nu een Shimano die het eigenlijk ook heel prima doet. Rudy is helaas niet altijd makkelijk te krijgen en de glazen zijn redelijk klein wat ik niet ideaal vind op de MTB.
Waar woke is, is vuur
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16798
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Brillen van bijvoorbeeld Alpina, Swiss Eye bieden een mooie kwaliteit voor een redelijke prijs (bij Duitse webshops kijken). Ik heb een Swiss Eye en dat is zo'n licht en ultrabuigbaar montuur, dat voel je amper zitten.

Maar het kan ook voor minder, ook eens een Merida bril gescoord voor amper 15 euro met drie verschillende setjes lenzen in een mooie hardcase. Die bril voelt ook niet slecht, maar het draagcomfort van de Swiss Eye is wat mij betreft ongeëvenaard.

Desondanks rijd ik sinds kort met een Shimano met meekleurende lenzen. De Swiss Eye is na vijftien jaar wat minder aan het worden :)

Voor wat betreft donkere of lichte glazen mijn ervaring: te donker bevalt niet goed. Maakt het lastig in het bos goed alles te onderscheiden, vooral ook als de zon schijnt en de licht/donker verschillen groot zijn. Beter is een gele of oranje lens, of een hele lichte zonnelens. De meekleurende Shimano lenzen doen het ook prima, die worden niet heel erg donker.

In de winter bevalt geel of oranje me ook erg goed.
Zelfs in de felle Franse zomerzon heb je geen hele donkere glazen nodig, in elk geval niet als je een helm met een klep draagt (en dat zal voor de meeste mtb-ers gelden neem ik aan). De klep helpt ook mee om al te fel licht uit je ogen te houden waardoor een gematigd donkere zonnelens al voldoende is.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Heel blij met een fietsbril met meekleurende glazen. Van de Lidl, kostte €14,95.
Even op de site gekeken, niet meer te bestellen...

Ook nog een fijne fietsbril van Decathlon. Ook meekleurende glazen. Iets duurder dan die vd Lidl (€39,95) en net iets minder fijn qua pasvorm.
Even op de site gekeken, ook niet meer te vinden...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
MetaMan
All rounder
All rounder
Berichten: 64
Lid geworden op: vr 31 mei 2019, 00:10
Mijn mountainbike: Commencal Furious 2021

Jeetje bedankt iedereen voor de vele tips! :-q

Leuk man mountainbiken hahaha ik zit meer op het internet te browsen dan op de fiets :D :lol:

Vervelend dat er vaak bij wat onbekendere brillen bijna geen foto's te vinden zijn hoe ze op een hoofd staan dat maakt het allemaal niet makkelijker.
Maar mijn ogen zijn me zeker wel wat geld waard dus ik denk dat ik maar niet zo moeilijk moet doen en iets gaan bestellen :wink:
Of morgen even langs wat winkels rijden, want passen en zien/voelen hoe de bril zit is ook wel fijn.
New Commencal Furious Ride 2021 Medium (for Sale) :-q
hendrikjan
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 1 december 2014, 11:12

Ik had zelf een tijdje een bril van https://www.julbo.com/en_nl/ en daarmee kon ik niet fietsen, de bril was volgens mij niet optisch zuiver genoeg.. Knalde overal net tegen aan, of net dr naast, het ging gewoon niet met die bril op.. Als ik gewoon door de bril keek zag ik het zelf niet. Zonder bril had ik er geen last van.. Sindsdien rijd ik zonder bril, en dat bevalt me eigenlijk wel prima, maar soms denk ik dat een beetje bescherming helemaal zo gek nog niet zou zijn..
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ha, zo'n bril heb ik ook ooit eens gehad. Niets stond meer op z'n plek. Snel weggedaan.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1002
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

hendrikjan schreef: ma 3 juni 2019, 22:14 Ik had zelf een tijdje een bril van https://www.julbo.com/en_nl/ en daarmee kon ik niet fietsen, de bril was volgens mij niet optisch zuiver genoeg.. Knalde overal net tegen aan, of net dr naast, het ging gewoon niet met die bril op.. Als ik gewoon door de bril keek zag ik het zelf niet. Zonder bril had ik er geen last van..
Jammer, de Bloom-line sprak mij wel aan
Ja, doei !
Gebruikersavatar
Old 'n' Rusty
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 501
Lid geworden op: di 5 maart 2013, 20:48
Mijn mountainbike: Focus Jam 6.9 nine 2019, Orange 224 evo 2008

TenZNL schreef: zo 2 juni 2019, 19:40
Old 'n' Rusty schreef: zo 2 juni 2019, 18:59 Ik rij al jaren met veiligheidsbrillen van Carhartt. Gaat prima :-q Geen klachten.
Ik heb er ooit een van Bollé geprobeerd maar die glazen kunnen niet tegen zweet. Na een ritje of 10 leek het wel melkglas.
Ik zweet als een malle, maar daar had ik geen last van
Harden the fuck up!
Cannondale Uber V
Focus Jam 6.9 Nine 2019
Orange 224 evo
"We search out more and more challenging terrain and then buy bikes with more suspension and technology to make that same terrain easier to ride." :~
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Old 'n' Rusty schreef: wo 5 juni 2019, 16:56
TenZNL schreef: zo 2 juni 2019, 19:40
Ik heb er ooit een van Bollé geprobeerd maar die glazen kunnen niet tegen zweet. Na een ritje of 10 leek het wel melkglas.
Ik zweet als een malle, maar daar had ik geen last van
Zal wel een Bollé dingetje zijn...of mss een keertje te veel gezopen op een feestje :lol:
Plaats reactie