Mark-V schreef: ↑vr 24 mei 2019, 11:57
Ik heb al jarenlang een grote interesse in hoe het menselijk denken werkt, en wat voor invloed dat heeft op je prestaties en resultaten.
Daarom analyseer ik voor mezelf ook vaak de drempels waar ik tegenaan loop en hoe ik daarmee om ga.
Omdat ik pas ook de skilift-drop in Spaarnwoude als angst had, en deze recent overwonnen heb, zal ik mijn gedachtengang hier delen, wie weet help ik er wel iemand mee
Hoe ik angst zie:
Angst is een interessant onderwerp. Vanuit de oorsprong is het bedoeld om ons te beschermen tegen gevaar, en daarmee heeft het een erg nuttige functie. Maar het is grotendeels gebaseerd op de kennis die wij hebben van onze omgeving.
Daarbij is het een bekend gegeven dat het menselijk brein de neiging heeft om ontbrekende stukken informatie in te vullen om zo dingen dat het niet kan verklaren toch proberen te verklaren.
Als iets mogelijk een gevaar voor ons vormt, dan gaan onze hersenen dus (met kennis uit het verleden en van andere vergelijkbare onderwerpen) aan de slag om daar een beeld van te vormen.
Hoe meer feitelijke informatie je hebt van dat gevaar, hoe minder je hersenen zelf de ontbrekende informatie in gaan vullen.
Maar andersom, hoe meer ontbrekende informatie er is, hoe meer er ingevuld (mogelijk verkeerd) wordt door je hersenen.
Vandaar natuurlijk ook de term “Angst voor het onbekende”.
Hier ligt ook gelijk de crux in het oplossen van het “probleem” angst. Hoe meer feitelijke kennis je verzamelt van het onderwerp waar je angst op gericht is, hoe minder je hersenen zelf allerlei rare ideeen in je hoofd planten om het ontbrekende in te vullen.
Daarom was het voor mij dus belangrijk om zoveel mogelijk informatie van die drop te verzamelen. Welke factoren heb ik allemaal mee te maken en waar kan ik tegenaan lopen?
De meest belangrijke kennis om te verzamelen begint met: “Een ander kan het ook, dus het is mogelijk.”
Want het enige verschil tussen mij en die ander is materiaal en kennis (inzicht, skills, etc).
Dat geeft al voldoende vetrouwen om er uberhaupt aan te beginnen om het te overwinnen.
Materiaal:
Dit is de makkelijke factor. Ik heb mannetjes van 14-15 die drop op goedkope B’Twin hardtails zien nemen, dus mijn fiets met 180mm+ travel doet daar zeker niet aan onder en heeft nog een flinke buffer als backup. Nog even een inspectie om te kijken dat alles goed vast zit, probleem opgelost.
Kennis:
Hier heb ik behoorlijk lang over na lopen denken wat er mogelijk allemaal van invloed kan zijn op een succesvolle drop (en op een fail).
Het volgende lijstje geeft een opsomming:
- Ik moet weten hoe ik moet landen op een downslope, dat oefen ik niet zo heel vaak.
- Mijn houding tijdens begin drop
- Ik moet de juiste snelheid kunnen bepalen om op het landingsstuk te komen
- Ik moet weten hoe mijn fiets reageert op die knik die er in het plateau zit, direct voor de drop
- Ik moet weten welke lijn ik het beste kan nemen om geen takken e.d. tegen te komen
- ik moet mijn landingsplaats bepalen zodat ik in geval van een crash geen vervelende bomen oid tegen kom
- Ik moet vantevoren weten hoe ik de extra snelheid die ik op de landing krijg, af ga remmen
- ik wil zeker weten dat er niemand of niets in de weg loopt of ligt
- ik wil zeker weten dat het plateau stabiel is
De eerste 2 punten zijn volop te oefenen zonder uberhaupt bij deze drop te komen, dus daar zat mijn angst ook niet.
De rest van de punten heb ik opgelost door eerst een uitgebreide inspectie te doen totdat ik van alle punten wist hoe ik het op kon lossen of er vertrouwen in had.
Daarna ben ik 2-3x aangereden om te kijken hoe mijn fiets reageerde op die knik op het plateau.
Toen stond er niets meer in de weg om daadwerkelijk de drop te gaan nemen.
Ik wist natuurlijk dat mijn hersenen wel weer nieuwe dingen konden bedenken om weer angst te maken, dus ik had besloten om hem direct te nemen (koud) zonder eerst een paar opwarmrondjes te rijden.
Gewapend met mijn kennis van de drop, een flinke fiets en vol in de bescherming reed ik op mn doel af. En mijn onbewuste, wat inmiddels op de hoogte was van alle kennis, deed de rest.
De drop was succesvol!
Uiteraard daarna direct nog meerdere keren gedaan, zodat het goed in mijn systeem komt te zitten dat ik die drop zonder problemen kan nemen.
En nu achteraf kan ik ook vol overtuiging zeggen dat ik die 180mm travel op mijn fiets niet nodig had, maar het was toch wel erg fijn om hem te hebben als backup. Net als die bescherming die ik aan had