Goede allround fiets

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Benji83
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: vr 22 maart 2019, 17:15
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL 6.0

Hoi!

Ik heb de slag weer goed te pakken, alleen met de fiets die ik nu heb kan ik niet alles wat ik wil doen.
Het is een oude 26er die eigenlijk een maatje te klein is. Dit opgelost met een riserstuur, maar toch blijft Het behelpen.
Ik heb vroeger op verschillende MTB's gereden en altijd veel lol gehad, maar toen ik vader werd moest er een verstandige fiets met stoeltje en fietstassen komen.
De kinderen zijn nu wat ouder, fietsstoeltjes zijn verleden tijd dus de stadsfiets is boodschappen fiets geworden.

Ik ga dus zoeken naar en sparen een mtb waarmee ik zowel de dagelijkse fietstocht naar het werk mee kan doen (klein stukje, 5km) als flinke tochten door de bossen en weilanden kan maken, met af en toe een trail.
Ik ben geen springer, maar hou wel van flink doorfietsen.
Ik zal dus op een XC fiets uitkomen denk ik.
Qua budget, het moet zeker onder de €1000 blijven, liever in de buurt van de €500.
Ik heb leuke fietsen bij Decathlon gezien, als ook de verschillende Cube instappers, maar ben benieuwd waar jullie mee komen.
Ik ben 2.01m, gewicht is dalende maar nog te hoog ( :winkie: ).
Ik heb geen beste rug, dus een echt racy model is niets voor mij.
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Moet ie persé nieuw zijn?

Je hebt vaak voor hetzelfde geld een veel beter uitgeruste 2e handse fiets dan een nieuwe fiets.
Benji83
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: vr 22 maart 2019, 17:15
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL 6.0

Mark-V schreef: za 6 april 2019, 22:57 Moet ie persé nieuw zijn?

Je hebt vaak voor hetzelfde geld een veel beter uitgeruste 2e handse fiets dan een nieuwe fiets.
Nee, zeker niet. Probleem is alleen dat er niet vaak 2e hands fietsen in mijn maat voorbij komen, en ik wat huiverig ben om grotere bedragen uit te geven bij een particulier. Ik kan aardig sleutelen aan mijn fietsen, maar alles beoordelen op kwaliteit is lastig.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Vanwege je lengte heb je niet heel veel keuze... Nu zal vrijwel iedere 29" al beter zijn dan je 26", maar eigenlijk heeft Cube geen 1 model dat echt goed in verhouding is voor jouw lengte... .

Wat ik zo snel even kan vinden in de goedkopere regionen is een Canyon Grand Canyon 5.0, dat is een redelijk grote fiets. Maar eigenlijk zo tot pakweg 195 cm.

Goed, die laatste paar centimeters zijn te overwinnen, maar nog steeds geen perfectie.


Er komen vast nog goede ideeën langs!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Voor wat je wil is qua geo de Trek marlin geschikt, gemoedelijke en comfortabele fiets:
https://www.12gobiking.nl/trek-marlin-7-2019-86225
Echter de afmontage is niet je van het.
Dan is deze beter:
https://www.12gobiking.nl/trek-x-caliber-8-2019
Maar deze is denk ik net iets te racy.
Met je 2 meter zou de 23" net moeten kunnen.
Benji83
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: vr 22 maart 2019, 17:15
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL 6.0

Lars TB schreef: za 6 april 2019, 23:10 Vanwege je lengte heb je niet heel veel keuze... Nu zal vrijwel iedere 29" al beter zijn dan je 26", maar eigenlijk heeft Cube geen 1 model dat echt goed in verhouding is voor jouw lengte... .

Wat ik zo snel even kan vinden in de goedkopere regionen is een Canyon Grand Canyon 5.0, dat is een redelijk grote fiets. Maar eigenlijk zo tot pakweg 195 cm.

Goed, die laatste paar centimeters zijn te overwinnen, maar nog steeds geen perfectie.


Er komen vast nog goede ideeën langs!
De Canyon had ik inderdaad al eens naar gekeken, nadeel vind ik dat ik niet ergens langs kan gaan om de fiets te proberen. Ik ben groot fan van online kopen, maar gaat het om een fiets wil ik graag eerst een stuk kunnen rijden om zeker te weten dat hij goed zit.
massen schreef: zo 7 april 2019, 09:11 Voor wat je wil is qua geo de Trek marlin geschikt, gemoedelijke en comfortabele fiets:
https://www.12gobiking.nl/trek-marlin-7-2019-86225
Echter de afmontage is niet je van het.
Dan is deze beter:
https://www.12gobiking.nl/trek-x-caliber-8-2019
Maar deze is denk ik net iets te racy.
Met je 2 meter zou de 23" net moeten kunnen.
De Trek Marlin ziet er inderdaad goed uit, afmontage is minder maar daar is de prijs ook naar. Het enige dat mij echt tegenstaat is de coil vering, daar zou ik liever luchtvering hebben.
De Caliber gaat dan weer richting de bovenkant van het budget, maar misschien doet de prijs nog iets in de komende tijd.
Aanschaf zal niet direct morgen zijn, eerst zorgen dat ik het geld opzij heb liggen zonder dat andere dingen in de knoei komen. (laatste keer dat ik een nieuwe fiets kocht ging de dag erna de wasmachine kapot, dat moet toch echt voor gaan ;) )
Mach0
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: wo 27 maart 2019, 12:18
Mijn mountainbike: Trek X-caliber 8

Er staan op marktplaats diverse Trek X-Caliber 8 en 9 fietsen te koop van 1 a 2 jaar oud, dan heb je een vrij nieuwe fiets , iets beter dan de Marlin en ik zou verwachten gezien de specs dat je op een XL redelijk zou moeten kunnen zitten.. qua budget zit je dan rond de 500 euro .. give or take..
Benji83
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: vr 22 maart 2019, 17:15
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL 6.0

Mach0 schreef: zo 7 april 2019, 19:27 Er staan op marktplaats diverse Trek X-Caliber 8 en 9 fietsen te koop van 1 a 2 jaar oud, dan heb je een vrij nieuwe fiets , iets beter dan de Marlin en ik zou verwachten gezien de specs dat je op een XL redelijk zou moeten kunnen zitten.. qua budget zit je dan rond de 500 euro .. give or take..
Dat ziet er inderdaad gunstig geprijsd uit.. Misschien overwegen. Staan ook een aantal rijwielhandel tussen, het hoeft niets te zeggen maar dat geeft me toch een beter gevoel.
Thanks!
silvester1987
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 29 oktober 2012, 00:09

.
Laatst gewijzigd door George op vr 19 april 2019, 21:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Advies topics zijn om adviezen te geven niet om je spullen aan de man te brengen.
dan mar kapot!

1. Haibike springs sl performance 2010
2. Haibike edition rc 2011
3. Haibike scream sl 2010

4. Yeti Arc 2010 (rigid gravel/beachracer)
5. Yeti ASR-SL 2009 (XC fully)
Benji83
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: vr 22 maart 2019, 17:15
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL 6.0

De situatie lijkt iets anders te worden, positief dan wel.
Zoals het er nu uitziet heb ik binnen een paar weken een budget van rond de €1000, als er iets heel bijzonders is kan het nog wel 200 of 300 hoger.
Vandaag de oude 26" goed uitgelaten en serieus de beperkingen tegen gekomen, dus hoe eerder hoe beter.
De eisen zijn nog wel hetzelfde, alleen mag het dus wat luxer zijn.
Ik weet dat het hier vloeken in de kerk is, maar de wat duurdere MTB's bij Decathlon zien er naar mijn idee erg goed uit (XC100 en XC500), maar ik sta open voor alles.
De Trek fietsen van rond de 1000 zijn oké, maar er is zoveel.
Dus: Een goede allround hardtail, hoeft niet mee gevlogen te worden, maar lekker doortrappen houdt ik wel van. Ik begroot, dus een XL frame moet beschikbaar zijnen er komt ook een gewichtige man op te zitten. (100+)
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Benji83 schreef: vr 31 mei 2019, 20:30 De situatie lijkt iets anders te worden, positief dan wel.
Zoals het er nu uitziet heb ik binnen een paar weken een budget van rond de €1000, als er iets heel bijzonders is kan het nog wel 200 of 300 hoger.
Vandaag de oude 26" goed uitgelaten en serieus de beperkingen tegen gekomen, dus hoe eerder hoe beter.
De eisen zijn nog wel hetzelfde, alleen mag het dus wat luxer zijn.
Ik weet dat het hier vloeken in de kerk is, maar de wat duurdere MTB's bij Decathlon zien er naar mijn idee erg goed uit (XC100 en XC500), maar ik sta open voor alles.
De Trek fietsen van rond de 1000 zijn oké, maar er is zoveel.
Dus: Een goede allround hardtail, hoeft niet mee gevlogen te worden, maar lekker doortrappen houdt ik wel van. Ik begroot, dus een XL frame moet beschikbaar zijnen er komt ook een gewichtige man op te zitten. (100+)
Lars TB schreef: za 6 april 2019, 23:10 Vanwege je lengte heb je niet heel veel keuze... Nu zal vrijwel iedere 29" al beter zijn dan je 26", maar eigenlijk heeft Cube geen 1 model dat echt goed in verhouding is voor jouw lengte... .
Advies blijft gelijk. Er is niet veel te koop voor jouw lengte. Ook niet in de iets duurdere prijsklasse. Dus zoek iets waar je op past en koop dat, de rest is vele malen minder belangrijk.

Trek is een goed uitgangspunt, die maken grote fietsen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Rob91
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: do 5 april 2018, 13:22
Mijn mountainbike: (MTB)Trek Fuel EX 8 (GRAVEL) Cannondale Topstone 0 (ROAD) Cube Agree C:62

Deze fietsen krijgen volgens mij weinig aandacht terwijl ik denk dat deze voor veel mensen een uitkomst kan bieden. Iets rechtere zit en toch sportief en gewoon een hardtail in veel verschillende prijzen.

https://www.cannondale.com/nl-NL/Europe ... 7821784421

Cannondale Trail.

Zitten hier ook “grote” fietsen tussen? Ik zie maten als XXL voor (volgens 12GO Biking) mensen tot 2.02m. Lars? :winkie:
Laatst gewijzigd door Rob91 op vr 31 mei 2019, 22:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Benji83
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: vr 22 maart 2019, 17:15
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL 6.0

Dank, heren.
De Cannondale was ik ook al eens tegen gekomen ja, de Trail 3 zou binnen budget zitten maar ik lees er zo weinig over.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ook een prima fiets, zo een Cannondale.

Een maat aan de kleine kant heeft meer (negatieve) invloed op het rijgedrag dan dat de fietsen onderling in deze prijsklasse ten opzichte van elkaar rijden! (Met andere woorden: als de maat goed is maakt het verder weinig uit wat je koopt!)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Benji83
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: vr 22 maart 2019, 17:15
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL 6.0

Lars TB schreef: vr 31 mei 2019, 23:06 Ook een prima fiets, zo een Cannondale.

Een maat aan de kleine kant heeft meer (negatieve) invloed op het rijgedrag dan dat de fietsen onderling in deze prijsklasse ten opzichte van elkaar rijden! (Met andere woorden: als de maat goed is maakt het verder weinig uit wat je koopt!)
Dat laatste is een lekker advies! Dan is het dus puur kijken welke geometrie het fijnste zit, en welke sfmk tsge binne budget het beste is.
Plaats reactie