Rijden zonder rugzak: Zadeltas of strap?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
spiked
All rounder
All rounder
Berichten: 96
Lid geworden op: ma 19 februari 2018, 10:11

De titel zegt het al, voor korte ritjes in de buurt (<40km) waar ik met één bidon toe kan ben ik opzoek naar een alternatief voor de rugzak. Veel heb ik niet nodig: binnenband, kleine multitool, bandenlichters. Pomp zit op het frame.

Hoe doen jullie dit? Ik vind het persoonlijk niet prettig om zwaardere dingen zoals een band in m'n shirt te hebben, dus dat valt af. Zadeltasje kan, maar ivm een dropper heb je er wel eentje nodig die niet om de stang vast zit. Een strap (zoals de Backcountry Mutherload of zelfbouw) kan ook.

Wat doen jullie voor korte ritjes op warme dagen?
marcomtb1972
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 587
Lid geworden op: ma 7 maart 2016, 22:18

Hip pack / heuptas.
Je hebt er tegenwoordig veel modellen in, best veel opslag ruimte.
StefvanH
All rounder
All rounder
Berichten: 129
Lid geworden op: zo 17 februari 2019, 16:16
Mijn mountainbike: Deventer / Enschede

Tegenwoordig rijd ik met een frametas. Zo'n driehoek die je aan je frame vastmaakt. Werkt voor mij top. Echter past m'n fietspompje er net niet in :(
Dat is dus wel iets om rekening mee te houden.

Edit: dit kan prima icm één bidon. Een tweede kan ik op dit moment niet meekrijgen, maar hier zijn ook wel oplossingen voor (horizontale bidon houders aan de stang bv.)
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

https://www.endurasport.com/FS260-Pro-T ... k/p/bE1148

Topding, je kunt hem gewoon aan dropper doen, elastiekje kun je boven het droppende gedeelte bevestigen.

http://evocsports.com/products/accessor ... e-bag-race

Deze evoc is ook prima, iets kleiner, het is maar wat je kwijt wilt.
Waar woke is, is vuur
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

spiked schreef: wo 29 mei 2019, 16:33 De titel zegt het al, voor korte ritjes in de buurt (<40km) waar ik met één bidon toe kan ben ik opzoek naar een alternatief voor de rugzak. Veel heb ik niet nodig: binnenband, kleine multitool, bandenlichters. Pomp zit op het frame.

Hoe doen jullie dit? Ik vind het persoonlijk niet prettig om zwaardere dingen zoals een band in m'n shirt te hebben, dus dat valt af. Zadeltasje kan, maar ivm een dropper heb je er wel eentje nodig die niet om de stang vast zit. Een strap (zoals de Backcountry Mutherload of zelfbouw) kan ook.

Wat doen jullie voor korte ritjes op warme dagen?
Twee bidons op het frame , 1 met drank , de ander zit plakspul, bandenlichters en co2 pomp met twee patronen :wink:
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
twinkie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 305
Lid geworden op: wo 6 oktober 2010, 22:25

nu een half jaartje een frame bag.
genoeg voor multi tool, tube, 2x co2, tube en een road pompje maar met co2 patroon genoeg.
en een bidon is meer dan genoeg voor de kortere ritten.
Bird Aether 9A 2021
YT Industries Jeffsy 27 Cf Pro 2018
Scott Genius 730 2014
Specialized Epic comp 2010
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7385
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

1) De enige fiets wasr ik bidon en gereedschspbidon op kwijt raak is mijn racefiets, maar MTBs nee...

2) Binnenband (soms 2), bandenlichters, CO2 hangen aan het frame, multitool met wat spare parts in broekzak.

3) Als er iets meer mee moet: heuptas.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Ik heb meestal niet zo'n problemen met een rugzak op, maar als het erg warm is of als ik iets wedstrijdachtigs rijd dan wil ik nog wel eens minimaal gaan. Ik heb op de bikemotion beurs een tweetal fixplus straps opgepikt
https://www.bikepackingshop.nl/shop/bik ... ile-strap/
Daar zit een binnenbandje goed mee vast. Niet duur, erg stevig, herbruikbaar en geen lijmresten zoals bij tape. Multitool zou er ook mee kunnen worden vastgezet eventueel (in hoesje tegen krassen) maar die doe ik gewoon in de achterzak. CO2 unit zit in zo'n houder die aan de bidonhouder vast zit. Eigenlijk nog even op zoek naar een goede quicklink bevestiging.
Give me little bits of / more than I can take
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16789
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

spiked schreef: wo 29 mei 2019, 16:33 De titel zegt het al, voor korte ritjes in de buurt (<40km) waar ik met één bidon toe kan...
Veertig km, dat is twee uur fietsen?
En dan één bidonnetje? Ik zou eens wat meer gaan drinken ;-)

Ik vind het wel grappig, dat teruggaan naar framebags. Was toch vooral een nineties dingetje, ik ben dan ook benieuwd wanneer de barends weer terugkomen :-)

Vwb een zadeltasje, Ortlieb maakt er een die niet om de pen komt. Waterdicht ook nog, ik heb 'm wel "geborgd" met een extra riempje om de zadelrails.

Dat met elastiekjes bibas en tools aan je frame knopen begrijp ik echt niet, komt op mij over als een modegrilletje omdat de pro's het ook doen. Je spullen worden echt niet beter van blootstellen aan de elementen, en ik werk persoonlijk ook liever met een schone biba en tool.
Zelfs in zadeltasjes schuren bibas weleens door en roesten tooltjes. Vaak zitten die dingen maandenlang opgeborgen terwijl het vocht z'n werk doet. Om van het binnenwerk van pompjes die een paar jaar aan het frame gehangen hebben maar te zwijgen :)

Maar ach. Ik zou natuurlijk ook graag zonder rugzak rijden maar op mijn frame past niet eens één bidon...
Dus ik moet wel tekeergaan tegen alle mogelijke alternatieven :evil: :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

kermit schreef: do 30 mei 2019, 09:01
Dat met elastiekjes bibas en tools aan je frame knopen begrijp ik echt niet, komt op mij over als een modegrilletje omdat de pro's het ook doen.
Whaaaatttt ????, pff wordt ouder papa.... :evil: :tong

No way geen rommel aan mijn frame , de twee bidons manier doe ik op de gravel racert , maar op de MTB ,no way . Gewoon camelbag werkt voor mij perfect :-q
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4075
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ik gebruik al jaren een Deuter frametasje, daar past alles ruim in behalve groter pompje.
https://www.bobshop.com/nl/deuter/frame ... jDEALw_wcB

Je zou ook aan een toptube tasje kunnen denken ? Ik heb net een "fueltank" van Topeak binnen voor op de gravelaar, maar deze is iets voordeliger en voldoet vlgs mij ook. Dan heb je alle bidonhouders vrij.
https://www.futurumshop.nl/topeak-toplo ... oUEALw_wcB
spiked
All rounder
All rounder
Berichten: 96
Lid geworden op: ma 19 februari 2018, 10:11

Ha, dank voor alle suggesties!

Een bidon met reparatiespullen gaat helaas niet passen op mijn fully, dus dat valt af. Zo'n heuptas was ik vergeten, en zou inderdaad een uitkomst kunnen zijn, hoewel ik denk ik liever iets op mijn frame plak (tasje of strap). Zoveel hoeft er namelijk ook weer niet mee.

Goede tip trouwens @Makkelijk, ik had er helemaal niet over nagedacht dat je nog een randje over hebt bij je dropper die er niet in zakt. Zo even kijken hoeveel dat is. Dit zou dan de makkelijkste oplossing zijn, ik heb vast nog wel ergens een tasje van de racer over.

Zo'n toptube tasje zou ook kunnen...

@Kermit, 40km is geen twee uur fietsen voor mij, en ik ben nog jong, dus genoeg drinken voor de rit en dan gaat het prima :-q.

Nogmaals bedankt voor de suggesties, er zitten heel wat interessante oplossingen tussen.
ReinierT
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 531
Lid geworden op: zo 21 augustus 2016, 20:47
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 9.0 Pro

spiked schreef: wo 29 mei 2019, 16:33 Zadeltasje kan, maar ivm een dropper heb je er wel eentje nodig die niet om de stang vast zit.
Mijn zadeltasje zit met een klittebandje om de droppen post en schuift prima mee naar beneden. Laatste cm wordt ie iets platgedrukt, maar geen issue met de dropper. In NL gebruik ik dropper toch zelden. En in Buitenland gaat rugzakje mee, omdat tochten dan langer zijn. Zadeltasje dan eraf. Klappert ook minder.

Als alternatief zou ik zelf voor zo'n heuptasje gaan. Lijkt me wel wat.

Ps. Heb ooit gezien hoe een fietsmaatje zowel een multitool als een banaan in zijn frametasje stopte. Echter met nog ruimte over. Na 1 rit had hij bananenmoes in zn tasje. :lol:
Tip: vul tasje goed op.
spiked
All rounder
All rounder
Berichten: 96
Lid geworden op: ma 19 februari 2018, 10:11

ReinierT schreef: do 30 mei 2019, 13:53 Ps. Heb ooit gezien hoe een fietsmaatje zowel een multitool als een banaan in zijn frametasje stopte. Echter met nog ruimte over. Na 1 rit had hij bananenmoes in zn tasje. :lol:
Tip: vul tasje goed op.
Ja, dat heb ik ook een keer gehad op de hardtail, maar dan met een mobiele telefoon ipv een banaan... Gelukkig was het een el cheapo model dat al aan vervanging toe was.

Zo'n heuptasje is inderdaad wel handig. Aan de andere kant twijfel ik sterk of ik aan een multitool niet genoeg heb. In Nederland heb ik sinds ik tubeless rijd nog nooit problemen gehad met banden. Multitool daarentegen wel af en toe nodig om het stuur recht te zetten na een te fanatiek genomen bocht. Maar ja, wat als je band dan van de velg knalt...
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Ik neem toch vaak spullen mee die ik 99 van de 100 keer niet nodig heb. Omdat ik nooit weet wanneer die ene keer komt. De reden dat ik dingen aan mijn frame vast maak is om te zorgen dat ik altijd het juiste bij me heb.
Die keer dat ik lek had en een race binnenband uit mijn tas tevoorschijn toverde omdat ik het weekend daarvoor een lange tocht met rugzak op de racer had gemaakt en niet had bedacht om even mijn spullen te checken staat me nog helder voor ogen. En er zijn ook gelegenheden dat ik zonder rugzak op pad wil.
Ik zie zo vaak zadeltasjes schudden en rammelen voor mijn neus dat ik die niet heel snel zou kiezen. Zo'n driehoek vind ik het overwegen nog wel waard, als het past aan de voorkant. Of zo'n toptube zakje.
Give me little bits of / more than I can take
Plaats reactie