Nieuwe achterdemper

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1387
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Hallo,

Zoals de titel doet vermoeden, ben ik op zoek naar een andere achterdemper voor mijn Pyga. Er zit nog een Rock Shox Monarch rt3 in, maar dat ding blijft lekken, ondanks een paar keer loshalen en servicen. Ik ben nu wel een beetje klaar met die vette zooi steeds.

Misschien is het mooi tijd om eens wat nieuws te proberen. Op zich bevalt de demper me nu qua werking prima. Maar als we toch wat anders aan gaan schaffen...

Ik zit alleen wel met een inbouwmaat van 184x44. Bij mijn weten valt een dvo bijvoorbeeld dan al af. Wat zijn nog meer goede opties? En waar hebben jullie goede ervaringen mee? Ik heb ook al weer gekeken naar de rt3, en de rl. Volgens mij zijn de verschillen alleen maar dat de rl geen tussenstand heeft in de compressiedemping. En die gebruikte ik nooit, dus waarom geen rl?

Ik vind het trouwens wel handig om wat te kopen wat ik zelf kan servicen.

Mijn huidige demper is trouwens medium getuned, zowel de compressie als de luchtkamer.

Ik ben benieuwd naar jullie verhalen :bier:
Sneeuwmonster
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Tja, wat heb je nog meer?
X-fusion, Cane Creek, Suntour en uiteraard Fox. De Pivot heeft een Fox float DPS in toevallig dezelfde maat als jij :)

DT Swiss en Manitou zijn, voor zover ik kan zien, niet in die maat te verkrijgen.

Ik ben alleen met die fox bekend, ik weet ook niet of een medium tune tussen fabrikanten vergelijkbaar is.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7385
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Maar 184x44 is 190x50 die 6mm 'ingeveerd' is. Zullen toch wel bedrijven zijn die dat bij eenderwelk merk voor elkaar kunnen krijgen.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Vast wel, al brengt dat natuurlijk weer extra kosten mee.
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1387
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

TenZNL schreef: ma 27 mei 2019, 22:25 Tja, wat heb je nog meer?
X-fusion, Cane Creek, Suntour en uiteraard Fox. De Pivot heeft een Fox float DPS in toevallig dezelfde maat als jij :)

DT Swiss en Manitou zijn, voor zover ik kan zien, niet in die maat te verkrijgen.

Ik ben alleen met die fox bekend, ik weet ook niet of een medium tune tussen fabrikanten vergelijkbaar is.
En hoe bevalt die fox?
Cane creek had ik ook al gevonden, zijn er hier mensen die er ervaring mee hebben?
Sneeuwmonster
Nordin
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 589
Lid geworden op: do 25 juli 2002, 15:01
Mijn mountainbike: 29er only

sama schreef: di 28 mei 2019, 17:07 Cane creek had ik ook al gevonden, zijn er hier mensen die er ervaring mee hebben?
Cane Creek dempers blinken niet uit in betrouwbaarheid, wel in instelbaarheid. Ook is onderhoud van deze dempers, wat ik gehoord heb, relatief prijzig en niet zelf uit te voeren.
Qua instelbaarheid is het natuurlijk helemaal top. Je moet er echter wel gevoel voor hebben en tijd aan spenderen om tot een goede setup te komen. Op de website van CC staan redelijk wat basis setups per frame, dus dit is een mooi startpunt. Je moet voor deze demper geen persoon zijn die van simpelheid houdt, dan zijn er betere alternatieven.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Icm met de DW-link van Pivot erg plush, tractie als een malle en comfortabel als een bankstel. Small bump sensitivity is erg goed en naar het einde toe wat progressiever, tot nu toe geen harde bottom outs gehad terwijl ik toch regelmatig de hele veerweg gebruik.

Maar goed, ik ben niet bekend genoeg met de verschillende achterveringen om te zeggen welk gedeelte van de veerkarakteristiek aan de demper of het veerconcept toe te schrijven is. En dan is er natuurlijk ook nog zoiets als personnel riding style (ik ben bv vrij lichtvoetig op de fiets ondanks 85kg)

Met de demper (Factory versie `17) zelf nog geen problemen gehad in bijna 26 maanden, na de zomer moet ie wel een beurt krijgen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Nordin schreef: di 28 mei 2019, 17:24
sama schreef: di 28 mei 2019, 17:07 Cane creek had ik ook al gevonden, zijn er hier mensen die er ervaring mee hebben?
Cane Creek dempers blinken niet uit in betrouwbaarheid, wel in instelbaarheid. Ook is onderhoud van deze dempers, wat ik gehoord heb, relatief prijzig en niet zelf uit te voeren.
Qua instelbaarheid is het natuurlijk helemaal top. Je moet er echter wel gevoel voor hebben en tijd aan spenderen om tot een goede setup te komen. Op de website van CC staan redelijk wat basis setups per frame, dus dit is een mooi startpunt. Je moet voor deze demper geen persoon zijn die van simpelheid houdt, dan zijn er betere alternatieven.
Nieuwe generatie is prima betrouwbaar. Hooguit inderdaad dat het onderhoud iets meer kost dan bij andere dempers. Maar afgezien van de (oude, inmiddels vervangen) Air Inline heb ik geen enkel probleem gehad met CC dempers en kun je het onderhoud dus best wat oprekken!

Je hoeft ze op zich niet heel moeilijk in te stellen. Bij mij staan ze meestal volledig open en doe ik alleen wat met de LSR. Pas in het buitenland ga ik wat draaien aan de knoppen. Je moet het dan nog steeds bont maken wil de boel verklooien, maar verschillen kun je dan zeker merken.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1387
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Lars TB schreef: di 28 mei 2019, 21:57
Nordin schreef: di 28 mei 2019, 17:24

Cane Creek dempers blinken niet uit in betrouwbaarheid, wel in instelbaarheid. Ook is onderhoud van deze dempers, wat ik gehoord heb, relatief prijzig en niet zelf uit te voeren.
Qua instelbaarheid is het natuurlijk helemaal top. Je moet er echter wel gevoel voor hebben en tijd aan spenderen om tot een goede setup te komen. Op de website van CC staan redelijk wat basis setups per frame, dus dit is een mooi startpunt. Je moet voor deze demper geen persoon zijn die van simpelheid houdt, dan zijn er betere alternatieven.
Nieuwe generatie is prima betrouwbaar. Hooguit inderdaad dat het onderhoud iets meer kost dan bij andere dempers. Maar afgezien van de (oude, inmiddels vervangen) Air Inline heb ik geen enkel probleem gehad met CC dempers en kun je het onderhoud dus best wat oprekken!

Je hoeft ze op zich niet heel moeilijk in te stellen. Bij mij staan ze meestal volledig open en doe ik alleen wat met de LSR. Pas in het buitenland ga ik wat draaien aan de knoppen. Je moet het dan nog steeds bont maken wil de boel verklooien, maar verschillen kun je dan zeker merken.
Vind je het ten opzichte van een rt3 of fox dps ook noemenswaardig? Of zeg je het maakt allemaal niet zoveel uit?
Sneeuwmonster
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

sama schreef: wo 29 mei 2019, 09:45
Lars TB schreef: di 28 mei 2019, 21:57

Nieuwe generatie is prima betrouwbaar. Hooguit inderdaad dat het onderhoud iets meer kost dan bij andere dempers. Maar afgezien van de (oude, inmiddels vervangen) Air Inline heb ik geen enkel probleem gehad met CC dempers en kun je het onderhoud dus best wat oprekken!

Je hoeft ze op zich niet heel moeilijk in te stellen. Bij mij staan ze meestal volledig open en doe ik alleen wat met de LSR. Pas in het buitenland ga ik wat draaien aan de knoppen. Je moet het dan nog steeds bont maken wil de boel verklooien, maar verschillen kun je dan zeker merken.
Vind je het ten opzichte van een rt3 of fox dps ook noemenswaardig? Of zeg je het maakt allemaal niet zoveel uit?
Je moet de CC Air IL wel vergelijken met de beste luchtdempers van RS en FOX, want onderling zit daar behoorlijk wat verschil in! Dus ja, de CC is wel een top demper waar je het verschil voelt (ten opzichte van ook die RT3 of DPS!). Vergeleken met andere top dempers is het verschil zeer klein en is het meer dat je de CC preciezer af kunt stellen. Dit is nuttig als je een afwijkend veersysteem hebt of als je onder zeer diverse omstandigheden optimale prestaties wilt.

Maar als ik dan weer eerlijk ben, de DVO Topaz is een betere demper onder vrijwel alle omstandigheden (mits die bij het veersysteem past, wat voor 95% van de fietsen wel geldt).
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1387
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Oke, als het zo weinig uitmaakt ga ik denk ik toch maar voor een rt3 of dps, even kijken waar een leuke deal is.
Mischien zelfs een rs rl, het enige verschil is toch dat de rt3 een tussenstand in de compressie heeft toch?
Sneeuwmonster
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

sama schreef: wo 29 mei 2019, 13:23 Oke, als het zo weinig uitmaakt ga ik denk ik toch maar voor een rt3 of dps, even kijken waar een leuke deal is.
Mischien zelfs een rs rl, het enige verschil is toch dat de rt3 een tussenstand in de compressie heeft toch?
Hoewel dat inderdaad het enige verschil lijkt, heb ik in de praktijk toch het idee dat de RT3 anders is afgesteld en toch wat meer controle geeft....
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
hurck
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 419
Lid geworden op: ma 7 maart 2011, 11:17

Ik zou naar een manitou mcleod kijken, met een 6mm spacer is die zo op jouw inbouwmaat gezet. De demper kost bij de duitse webshops maar net meer dan een onderhoudsbeurt voor een andere demper :)
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1387
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

hurck schreef: wo 29 mei 2019, 14:25 Ik zou naar een manitou mcleod kijken, met een 6mm spacer is die zo op jouw inbouwmaat gezet. De demper kost bij de duitse webshops maar net meer dan een onderhoudsbeurt voor een andere demper :)
Heb je hier goede ervaringen mee?
Ik service mijn dempers en voorvorken altijd zelf, is de manitou ook goed zelf te servicen?
Sneeuwmonster
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

sama schreef: wo 29 mei 2019, 15:44
hurck schreef: wo 29 mei 2019, 14:25 Ik zou naar een manitou mcleod kijken, met een 6mm spacer is die zo op jouw inbouwmaat gezet. De demper kost bij de duitse webshops maar net meer dan een onderhoudsbeurt voor een andere demper :)
Heb je hier goede ervaringen mee?
Ik service mijn dempers en voorvorken altijd zelf, is de manitou ook goed zelf te servicen?
Als die inderdaad in te korten is, dan is dat een heel goede demper. En niet alleen voor het geld!!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie