Vering fox

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Keithkm
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 29 mei 2019, 11:02

Goedemiddag , allemaal

Ik heb een trek fuel ex 8 2019 met een fox float demper en een fox rhythm 34 vork nu vind ik ze een beetje zacht nu wil ik ze wat stijver hebben en heb ik gelezen over volume spacers is dit het proberen waard ? En of wat raden jullie aan ? Als het wel word aangerdaden iemand enig idee waar ik deze kan kopen of bestellen dan ?

Alvast bedankt
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

Ik raad je alvast aan om dit uitstekende topic eens door te nemen: viewtopic.php?f=9&t=140343&hilit=tuning

Dan geraak je alvast beetje vertrouwd met de terminologie. Met een volume token kan je de progressiviteit van je veerweg verhogen. Dat betekent dat er op het einde van de veerweg meer kracht nodig is om de vering in te duwen. Op die manier kan je bv de luchtdruk verlagen (wat de vork zachter maakt) zonder verhoogd risico op bottom-out. Stijfheid van de vork (het al dan niet doorbuigen bij remmen en bochten) etc. is iets helemaal anders. Allereerst zou ik je sag controleren, en het bovengenoemde topic ;)
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1388
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Keithkm schreef: wo 29 mei 2019, 11:23 Goedemiddag , allemaal

Ik heb een trek fuel ex 8 2019 met een fox float demper en een fox rhythm 34 vork nu vind ik ze een beetje zacht nu wil ik ze wat stijver hebben en heb ik gelezen over volume spacers is dit het proberen waard ? En of wat raden jullie aan ? Als het wel word aangerdaden iemand enig idee waar ik deze kan kopen of bestellen dan ?

Alvast bedankt
Een maat van mij heeft er recent ook één gekocht, hij heeft de waardes van trek overgenomen qua luchtdruk, en die zijn goed volgens hem.
Sneeuwmonster
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15566
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Heb je al geëxperimenteerd met de luchtdruk en de compressie instellingen? De waardes die Trek aangeeft zijn een goed uitgangspunt maar ik zou toch echt wat gaan experimenteren om de sweet spot te vinden (voor je met tokens of spacers ed. aan de slag gaat)
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Wat de anderen al zeggen... .

Tokens gaan interessant worden als je zelf over de 100 kg weegt of in een ruig buitenland regelmatig merkt dat de vering door slaat.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1388
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

George schreef: wo 29 mei 2019, 13:39 Heb je al geëxperimenteerd met de luchtdruk en de compressie instellingen? De waardes die Trek aangeeft zijn een goed uitgangspunt maar ik zou toch echt wat gaan experimenteren om de sweet spot te vinden (voor je met tokens of spacers ed. aan de slag gaat)
Zeker waar, beetje proberen moet je altijd doen, en 1 instelling tegelijk wijzigen, anders gaan er zaken door elkaar heen lopen. Zorg eerst dat je de juiste sag en rebound heb, daarna de komt de rest wel.
Sneeuwmonster
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15566
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Vandaar de tip om te starten bij de waardes van Trek (als de ts dat nog niet gedaan heeft). De juiste fiets selecteren, gewicht invoeren et voila. Duidelijke filmpjes erbij voor de juiste , ik vind dat ze dat best voor elkaar hebben bij Trek:

https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/moun ... ion_setup/

Als je dat proces doorlopen hebt en geëxperimenteerd hebt zou ik pas aan tokens/spacers of tuning gaan denken.

Ik pas de setting overigens ook aan de omstandigheden aan, een Fox 34 duikt behoorlijk dus als het snel en ruig gaat draai ik er wat meer compressie op. De Rythm blinkt verder niet uit in afstelmogeljikheden en dat is logisch voor een basismodel maar soms kan een klein tikje meer of minder precies goed zijn.
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

sama schreef: wo 29 mei 2019, 17:26
George schreef: wo 29 mei 2019, 13:39 Heb je al geëxperimenteerd met de luchtdruk en de compressie instellingen? De waardes die Trek aangeeft zijn een goed uitgangspunt maar ik zou toch echt wat gaan experimenteren om de sweet spot te vinden (voor je met tokens of spacers ed. aan de slag gaat)
Zeker waar, beetje proberen moet je altijd doen, en 1 instelling tegelijk wijzigen, anders gaan er zaken door elkaar heen lopen. Zorg eerst dat je de juiste sag en rebound heb, daarna de komt de rest wel.
Dat 1 instelling tegelijk ben ik het niet helemaal mee eens. Bij hogere druk heb je bijvoorbeeld iets meer rebound nodig om dezelfde terugveersnelheid te bereiken. En deinen kun je verminderen via meer druk of meer compressie demping, maar als je een van de twee hoog had staan en dan gaat kijken hoe het is als de ander verandert kom je misschien nooit tot de juiste conclusie. Maar goed, als je niet echt begrijpt hoe het werkt kun je maar beter systematisch te werk gaan. Dus 1 tegelijk veranderen maar wel zorgen dat je alle combinaties probeert.
Give me little bits of / more than I can take
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Even een stapje terug: heb je al gekeken wat er gebeurt als je er iets meer lucht in pompt?
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1388
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

ak-77 schreef: wo 29 mei 2019, 19:00
sama schreef: wo 29 mei 2019, 17:26

Zeker waar, beetje proberen moet je altijd doen, en 1 instelling tegelijk wijzigen, anders gaan er zaken door elkaar heen lopen. Zorg eerst dat je de juiste sag en rebound heb, daarna de komt de rest wel.
Dat 1 instelling tegelijk ben ik het niet helemaal mee eens. Bij hogere druk heb je bijvoorbeeld iets meer rebound nodig om dezelfde terugveersnelheid te bereiken. En deinen kun je verminderen via meer druk of meer compressie demping, maar als je een van de twee hoog had staan en dan gaat kijken hoe het is als de ander verandert kom je misschien nooit tot de juiste conclusie. Maar goed, als je niet echt begrijpt hoe het werkt kun je maar beter systematisch te werk gaan. Dus 1 tegelijk veranderen maar wel zorgen dat je alle combinaties probeert.
Ik bedoel dit nu even voor de basisinstellingen. Rebound en druk zijn het belangrijkste.
Sneeuwmonster
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Keithkm schreef: wo 29 mei 2019, 11:23 Goedemiddag , allemaal

Ik heb een trek fuel ex 8 2019 met een fox float demper en een fox rhythm 34 vork nu vind ik ze een beetje zacht nu wil ik ze wat stijver hebben en heb ik gelezen over volume spacers is dit het proberen waard ? En of wat raden jullie aan ? Als het wel word aangerdaden iemand enig idee waar ik deze kan kopen of bestellen dan ?

Alvast bedankt
Hier een fuel ex9 gebruiker ; de handleiding van Trek mbt instellen van de dempers is aardig goed , toch had ik het idee dat ik “ bottum out “ had , dus na een half jaar testen en uit proberen , met tokens verder gegaan zowel op de voorvork als achter demper ,tot nu toe tevreden.

Tokens kan je bv bij diverse duitse webshop’s bestellen , wel even goed in de www Trek manual kijken voor de juiste bestelnummers .

Voor dat men weer gaat roepen dat mijn druk of rebound niet goed is ; ieder heeft zijn eigen gevoel bij het rijden op een HT of Fully daar bij ook horende setup :-q
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Snelle Buffer schreef: wo 29 mei 2019, 20:10 dus na een half jaar testen en uit proberen , met tokens verder gegaan zowel op de voorvork als achter demper ,tot nu toe tevreden.
Welke/hoe veel tokens had je er af fabriek in? En waar ben je op uitgekomen? Wat heb je al geprobeerd en wat waren de bevindingen? Ik heb sinds kort ook een bike met Fox vering, daar zit ik eraan te denken om een token uit de vork te halen, standaard werd ie met 3 geleverd. Maar ik ben nog niet uitgespeeld met druk en compressie dus ik wacht nog even. Ik ben meestal veel te druk bezig met lekker fietsen om heel systematisch te gaan testen. En het is gewoon goed spul allemaal, je moet wel ver uit het midden gaan om iets te krijgen waar ik echt niet tevreden mee ben.
Snelle Buffer schreef: wo 29 mei 2019, 20:10 Voor dat men weer gaat roepen dat mijn druk of rebound niet goed is ; ieder heeft zijn eigen gevoel bij het rijden op een HT of Fully daar bij ook horende setup :-q
Helemaal gelijk in. Het is ook een kwestie van smaak.
Give me little bits of / more than I can take
Keithkm
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 29 mei 2019, 11:02

Snelle Buffer schreef: wo 29 mei 2019, 20:10
Keithkm schreef: wo 29 mei 2019, 11:23 Goedemiddag , allemaal

Ik heb een trek fuel ex 8 2019 met een fox float demper en een fox rhythm 34 vork nu vind ik ze een beetje zacht nu wil ik ze wat stijver hebben en heb ik gelezen over volume spacers is dit het proberen waard ? En of wat raden jullie aan ? Als het wel word aangerdaden iemand enig idee waar ik deze kan kopen of bestellen dan ?

Alvast bedankt
Hier een fuel ex9 gebruiker ; de handleiding van Trek mbt instellen van de dempers is aardig goed , toch had ik het idee dat ik “ bottum out “ had , dus na een half jaar testen en uit proberen , met tokens verder gegaan zowel op de voorvork als achter demper ,tot nu toe tevreden.

Tokens kan je bv bij diverse duitse webshop’s bestellen , wel even goed in de www Trek manual kijken voor de juiste bestelnummers .

Voor dat men weer gaat roepen dat mijn druk of rebound niet goed is ; ieder heeft zijn eigen gevoel bij het rijden op een HT of Fully daar bij ook horende setup :-q

Toevallig nog idee van waar u het had gekocht en het nr van uw tokens kit van de demper ?
Keithkm
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 29 mei 2019, 11:02

Ikdoe 15 jaar aan motorcross nou en ben eigenlijk stugge vering gewend met gaten enzo vandaar de vraag over hoe de tokens ongeveer ze werk dken heb al meer druk enzo gedaan en vind hem nog steeda diep ingaan met kleine dingen daarom liever een beetje stugger
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Keithkm schreef: wo 29 mei 2019, 22:05 Ikdoe 15 jaar aan motorcross nou en ben eigenlijk stugge vering gewend met gaten enzo vandaar de vraag over hoe de tokens ongeveer ze werk dken heb al meer druk enzo gedaan en vind hem nog steeda diep ingaan met kleine dingen daarom liever een beetje stugger
Tokens zijn meer voor de verhouding tussen begin en eind van de veerweg. Als je bij grote klappen nog wat over wilt houden maar je wilt nog wel een beetje soepel over kleine dingen heen, dan stop je er meer tokens in. Als je liever wilt dat hij ook in het begin wat stugger is dan zou ik (nog) wat extra druk erbij doen Als je dan niet meer de hele veerweg gebruikt kun je er een token uithalen om bij grote klappen wat meer te dempen.
Heb je instelbare compressie demping? Dat zou ook kunnen schelen.
Give me little bits of / more than I can take
Plaats reactie