Is to Pm adaptor past niet

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
dorretje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1747
Lid geworden op: wo 8 juli 2009, 11:50
Mijn mountainbike: Staal

Ben een fiets in elkaar te zetten. Kom nu bij de achterrem en nu past de remadaptor niet tussen het fram en de remschijf. Hij past er wel tussen, maar dan zit hij klem tiussen frame en remschijf.

Ik gebruik een AIVD remadaptor. Zijn er ook dunnere te verkrijgen of weet iemand een andere oplossing?
Laatst gewijzigd door dorretje op di 28 mei 2019, 21:32, 1 keer totaal gewijzigd.
There are three kinds of people: those of us that are good at math and those that are not.
http://www.mellowbikers.nl
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Misschien overbodig maar heb je wel de goede achternaaf?
Gebruikersavatar
dorretje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1747
Lid geworden op: wo 8 juli 2009, 11:50
Mijn mountainbike: Staal

George schreef: di 28 mei 2019, 21:06 Misschien overbodig maar heb je wel de goede achternaaf?
Wat bedoel je met de goede achternaaf?
There are three kinds of people: those of us that are good at math and those that are not.
http://www.mellowbikers.nl
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Geef eens wat meer info qua wat voor frame en wat voor naaf, want zo is het wel erg gokken. Ik heb nog nooit een smallere IS naar PM adapter gezien, en voor zover ik weet zijn die er ook niet dunner. Of je moet een heel exotisch frame hebben waarbij je een eigen adapter zou moeten hebben, maar die zijn niet heel dik gezaaid.
Verder bestaan er zowel 135x12mm naven en frames als 142x12, wellicht dat daar het probleem zit?
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
dorretje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1747
Lid geworden op: wo 8 juli 2009, 11:50
Mijn mountainbike: Staal

Tis een dJ frame met een 135 naaf. Naaf past prima in het frame alleen past de remadaptor niet tussen frame en schijf
There are three kinds of people: those of us that are good at math and those that are not.
http://www.mellowbikers.nl
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dus de rem staat iets te ver naar R of de schijf iets te ver naar L ?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
dorretje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1747
Lid geworden op: wo 8 juli 2009, 11:50
Mijn mountainbike: Staal

ThaSingleTrackMastah schreef: di 28 mei 2019, 22:16 Dus de rem staat iets te ver naar R of de schijf iets te ver naar L ?
Ja
There are three kinds of people: those of us that are good at math and those that are not.
http://www.mellowbikers.nl
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Merkwaardig, die adapters zijn altijd even dik, is een gevolg van de IS en de PM standaard.
Heb je een foto vd bevestiging ?
Merken en types ?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Ik ben erg benieuwd naar het merk, type en de leeftijd van de achternaaf.

Zo rond het jaar 2000 bestond er nog geen International Standard 2000, kortweg IS2000 en bij Formula stond de remschijf 3mm verder naar buiten. Misschien heb je zo'n exoot te pakken?
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 29 mei 2019, 00:37 Merkwaardig, die adapters zijn altijd even dik, is een gevolg van de IS en de PM standaard.
Heb je een foto vd bevestiging ?
Merken en types ?
Zit qua merk nog wel iets verschil in dikte vd adapters , Hope en Magura zijn sowieso verschillend qua dikte (Hope is ietsje slanker) .... als het om een mm gaat dan gewoon even de slijptol
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

je zou zeggen dat het dan een wat oudere frame is, 1 van de eerste met schijfremmen van zo rond 2000/2001 zoals al eerder vemeld. Zo heb ik thuis ook een oude cannondale frame uit 2001 waarbij ik met vulringen de klauw op de juiste plek heb gekregen want er was zo een 3 tot 4 mm verschil van links naar rechts en met al mijn huidige adapters kwam ik echt niet uit. Andersom kan het dus ook zijn dat je ruimte tekort hebt en een smallere adapter nodig hebt en is een wat lastiger geval.

een foto zou leuk zijn
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

De international standard omschrijft ook niet de afstand van de schijf tot de adapter, alleen de plaatsing van de adapter op het frame. Gek genoeg kan ik ook nergens in de 6-bolt standaard de specificaties daarvan vinden, deze lijkt dus ook niet gespecificeerd. Als iemand die wel heeft gevonden hoor ik dat graag. Het is me al vaker opgevallen: niet elke naaf heeft de schijf op dezelfde afstand van de dropout tot remschijf :-? Kan dus dat jouw adapter wel past met een andere naaf, al is een adapter makkelijker te wisselen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Er is ook echt wel een standaard voor de schijven, anders had iedereen dit probleem.
Frame of naaf voldoen in dit geval niet aan de norm, of de in de norm vastgelegde toleranties komen in dit geval op een heel ongelukkige wijze samen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Hayes had vroegah een mooie beschrijving vd staandaard op hun site, die is helaas verdwenen.

Wel dit gevonden:
https://forums.mtbr.com/brake-time/iso- ... 07158.html
Blijkbaar komt het vaker voor.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: do 30 mei 2019, 10:03 Er is ook echt wel een standaard voor de schijven naven, anders had iedereen dit probleem.
Frame of naaf voldoen in dit geval niet aan de norm, of de in de norm vastgelegde toleranties komen in dit geval op een heel ongelukkige wijze samen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie