Keuze adjustable seatpost.

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

:-q
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4654
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Ben al een poosje aan het nadenken en ben eruit dat ik graag een dropper wil. Echter mijn ‘probleem’. Ben nogal klein en rijdt op kleine frames. In beide gevallen kan de zadelpen maar 17-20cm het frame in. Daarbij staat mijn zadelpen rond de 18-20 cm hoog. Ofwel een zadelpen van 42cm past al niet en moet ik inkorten.

Huidige zadelpen in mijn trek Stache is slechts 31 cm. Ofwel ik zoek een dropper van slechts max 35 cm totale lengte.

Sowieso vroeg ik mij af of er een soort ideale hoogte is tot waar je de dropper laat zakken. Ofwel is dat lengte afhankelijk? Lange mensen willen verder zakken om LZ lager te krijgen. Kleine mensen hebben dat al sneller dus minder drop nodig? Klopt dat een beetje?

Hebben jullie tips welk merk ik moet hebben. Diameter is 31.6 overigens.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

volgens mij zijn er weinig nadelen aan maximale drop, dus gewoon een dropper zoeken met een inbouw lengte die past, vaak zit je met kortere droppers aan 100mm travel, wat op zich niet veel is, maar als je maximale drop wilt hebben, dan moet je precies uitzoeken wat je grens is.

https://www.bike-discount.de/en/shop/ad ... 50mm/o-neu
hier staan er een paar van 100mm drop tot max 350mm lengte, als je wat langer kwijt kan, zijn er ook 125 mm droppers, maar 150 zit er denk ik niet in.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Ik denk dat je gedachte goed is, maar in langere pen heb je domweg ook meer ruimte om het in te schuiven. Ik heb ondertussen een Thomson daar ben ik heel tevreden over maar de korte versie is net te lang.(375mm)

Maar wees gerust er zijn kortere droppers:
https://www.bike-components.de/en/compo ... g=external

Dus er is zeker wat mogelijk. Kind Shock is dacht ik best redelijk spul.
◼︎ Go round the outside.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Wat rijd je dan voor frames? Qua zitbuislengte bedoel ik dan ;-)
Ben zelf 1.70m en zowel in mijn Banshee als hardtail met 42cm zitbuis kan ik een BikeYoke met 160mm drop prima kwijt (BY bouwt wel laag voor de hoeveelheid geboden drop).

OneUp droppers zijn door middel van een spacer te finetunen, als de pen te lang is kun je zo de drop verkorten waardoor hij ook lager inbouwt. Is wel aan grenzen gebonden, check dus eerst voor je eventueel besteld. OneUp is ook nog redelijk betaalbaar, BY zit meer aan de bovenkant van de markt qua prijs (en kwaliteit).

Als je niet zo groot bent en ook nog een 29er rijdt heeft extreem veel drop niet zoveel zin, je komt dan toch vrij snel met je *** op de achterband ;-)
En veel drop is ook een beetje een kwestie van voorkeur, ik hou er wel van om als het steil wordt het zadel zo ver mogelijk uit de weg te hebben, maar een vriend van me (die langer is dan ik) is meer dan happy met 5" drop.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4654
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

kermit schreef: di 28 mei 2019, 13:53 Wat rijd je dan voor frames? Qua zitbuislengte bedoel ik dan ;-)
Ben zelf 1.70m en zowel in mijn Banshee als hardtail met 42cm zitbuis.
Ik heb een trek Stache met specifiek zitbuis die na 17 cm rond wegloopt ivm de pluswielen. Dus na die 17 cm wordt de zitbuis ovaal en loopt rond weg.

Mijn Olympia heeft dat ook een beetje op die manier. Is maatje S ..
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ja, dat kan ook een beperking zijn, de vorm van de zitbuis...
Gelukkig is dat zowel bij m'n Banshee als Merida geen beperking om een 150mm dropper kwijt te kunnen. Maar het kan wel kritisch worden, zelfs de manier waarop de kabel aan de pen bevestigd wordt (bij een interne bevestiging) kan de beperking gaan vormen.

Hier zit de 160mm BikeYoke erin, de zitbuis is 420mm. Dieper gaat niet, dan komt de bevestiging van de kabel te dicht voor de uitgang in het frame te zitten en die bocht kan een kabel niet maken:
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4654
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

In de trek loopt de kabel idd weg via de zitbuis en is er een voorbereid gat waar die naar buiten komt. Zal even checken hoe dat precies zit maar op de Olympia kan de kabel helemaal binnendoor dus zal geen probleem zijn.

Jij hebt dan wel een wat meer binnenbeenlengte :)
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Ik rij ook al 2 jaar met 125mm (er was destijds niets langers dat in m`n frame paste) en tot een paar weken terug dacht ik nooit iets langers nodig te hebben. Maar laatst, tijdens een weekendje Les Hautes Rivieres (La S) wenste ik voor het eerst dat ik meer drop had. Om te nuanceren: zowel fiets als berijder zaten op die afdaling buiten hun comfort zone :lol:

Het hangt dus van meerdere factoren af hoeveel drop je nodig hebt. Wat rij je, hoe rij je, hoeveel drop kan je fiets hebben, wat voor soort fiets heb je, etc, etc maar over het algemeen geld zoals gezegd: Pak altijd de maximale drop die je in je frame kwijt kan.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

hanjovdberg schreef: di 28 mei 2019, 14:15
kermit schreef: di 28 mei 2019, 13:53 Wat rijd je dan voor frames? Qua zitbuislengte bedoel ik dan ;-)
Ben zelf 1.70m en zowel in mijn Banshee als hardtail met 42cm zitbuis.
Ik heb een trek Stache met specifiek zitbuis die na 17 cm rond wegloopt ivm de pluswielen. Dus na die 17 cm wordt de zitbuis ovaal en loopt rond weg.

Mijn Olympia heeft dat ook een beetje op die manier. Is maatje S ..
Mn vrouw heeft een S frame met gebogen zitbuis, en daar past eigenlijk alleen een RS Reverb 125mm in, omdat die korter zijn dan de gebruikelijke 40cm.
Nu heeft ze vrij lange benen waardoor een 40cm Thomson net past. Voor haar dan, want de gemiddelde S rijder zit dan net te hoog.
Pennen met 150 drop, of meer, kan je gerust vergeten.
Is ook geen ramp, grotere hoogteverstelling is vooral(alleen) nuttig voor grotere mensen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Een ramp is het niet, maar ik wil toch graag zoveel mogelijk drop. Heb de 120mm pen uit mijn Merida daarom vervangen door een 150mm OneUp.

Maar vergis je niet, vergeleken met het zadel op normale hoogte laten staan is zelfs 100mm drop al een wereld van verschil. Dus zelfs al kun je niet meer kwijt, ook een 100mm dropper is imo zeker een zinvolle aanschaf.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4654
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

:-q
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4654
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Dus een Reverb Stealth van 34 cm is denk een hele goede oplossing? Met 125 mm drop?

Kan er eentje rond de €200 krijgen.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Als dat ding niet lek is. Reviseren van die dingen is een dure hobby. En dan nog de vraag of het goed gaat. (de rede dat ik nu een Thomson heb) Mijn ervaring: Nieuw prima dingetje, zodra revisie nodig is weg keilen nieuwe halen.
◼︎ Go round the outside.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4654
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Een nieuwe ..
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Plaats reactie