Engeland zuid/ Wales

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
Big Deef
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 675
Lid geworden op: do 28 juni 2018, 11:04
Mijn mountainbike: Kingdom Void the Shorty

Beste mtb'ers,

Over een goede maand ben ik van plan om af te reizen naar Engeland en daar gaat natuurlijk ook de fiets mee naartoe.

Nu heb ik al op trailforks gekeken en een hoop trails gespot, nu is dat alleen wel veelal local reviews dus niet geheel objectief. Nu is de vraag of er mensen naar engeland zijn geweest in dezelfde regio waar ik naartoe wil en daar dus kennis hebben van de trailcentres.

Misschien ook wel handig om te weten, ik ga op mijn hardcore ti hardtail met plusbandjes en wil dus best wel wat moeilijkere trails rijden maar geen grote gapjumps of dergelijke.

Wat ik zoal heb gevonden:

Bikepark Wales
Swinley Forest
Forest of Dean
Hurtwood
Queen elizabeth country Park
Minehead
Quantock Hills
Wylie bikepark
Coed y Brenin
Cannock Chase
Just do Ti, or did i die?
RolfB
All rounder
All rounder
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 15 augustus 2012, 11:14

Quantock Hills is een mooie omgeving met in ieder geval één mooie route. Leuke dorpjes in de buurt en de route zelf gaat door een prachtig gebied met allemaal "moors", soort drassige heidegebieden, met hele mooie uitzichten. Ook prima hoogteverschillen en niet te technisch dus prima te doen op je hardtail.

Ik weet dat we de route niet helemaal hadden gereden omdat we te weinig tijd hadden maar volgens mij kun je er prima een halve dag zoet mee zijn.

De omschrijving van mbr.co.uk:
Though diminutive in stature, the sheer quantity and quality of trails harboured by these Somerset hillocks mean that they can genuinely stand on an equal footing with big guns such as the Lakes and the Peak District. The fact that it’s an Area Of Outstanding Natural Beauty just makes riding here all the better.

Whether you’re a Somerset virgin or taking a misty-eyed trip down memory lane and recounting the Quantock Quiver competition, this is a corker of route.
Hier nog wat uitgebreidere informatie inclusief route: http://mudbloodandcrud.blogspot.com/201 ... ugust.html

We wilden in eerste instantie op aanraden van een vriend in The Hood Arms (https://www.thehoodarms.co.uk/) in Kilve verblijven maar die was net dicht voor een verbouwing. Uiteindelijk in The Old Cider House (http://www.theoldciderhouse.co.uk in Stowey verbleven, was ook prima.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ha, mijn ervaring daar beperkt zich (qua mtb-en) tot één route bij Coed y Brenin, de Dragon's Back (rood) :D
Maar die vond ik wel leuk, nergens zo technisch dat het lastig werd maar je bent wel echt aan het mountainbiken. Leuke flowstukken, mooie uitzichten bij het klimmen (als je daar oog voor hebt ;-)).
Zou er zo weer heen gaan en een andere route uitproberen. Ik was overigens ook op de hardtail (de Snowdon), prima te doen.

Na het rijden van Dragon's Back nog een beetje gespeeld op de oefenparcoursjes, al met al leuke middag gehad :-q
En sowieso is het een leuk (ei)land, heb alleen maar goede ervaringen met Engelsen en de Welsh (nou mijd ik de steden, misschien scheelt dat... op het platteland zijn de mensen vaak relaxter).

Veel plezier alvast! :-q

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Oefenparcoursje:
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

Leuk! Mooie streek, ik kom er minstens twee keer per jaar en de laatste 2 jaar gaat ook de fiets mee. Je hebt Forest of Dean en Cannock Chase beide in je lijst, maar CC is het trailcenter, dat ín the Forest of Dean ligt. Wel een aanrader trouwens. Je kan een uplift boeken en de (korte ) downhill tracks doen, maar ook de blauwe en rode lus die er liggen zijn erg leuk.

Bikepark Wales is een absolute aanrader. Boek wel een uplift, het startpunt is serieus hoog en er zijn meer dan genoeg lijnen naar beneden om je een hele dag lol te bezorgen. Goed voer in het café ook.

Coed y Brenin lijkt mij ook leuk, maar meestal zitten we daar erg ver vandaan. Ook deze zomer wordt dat hem niet (We zitten op de grens van Wales, in Herefordshire). Wat er dit jaar sowieso op de planning staat is minstens 1x Bikepark Wales en Cwmcarn uitproberen.

Check vooral ook http://www.mbwales.com voor fietsen in Wales.
Gebruikersavatar
sik
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 9 november 2005, 23:23
Contacteer:

de plaatsen die je noemt liggen nogal uit elkaar, ga je rondreizen of zoek je een plek om langer te verblijven?
op alle plekken die je noemt kan je je prima vermaken, alleen Queen Elizabeth Country Park vond ik tegenvallen, op zich wel een leuk rondje, maar geen aparte stop waard.
hurtwood/surrey hills is wel de moeite waard en ligt ook mooi om vanaf de boot/tunnel snel op je fiets te springen voor je doorrijdt naar het westen.
https://www.mbr.co.uk/routes/south-east ... d-2-324674
https://my.viewranger.com/route/details/NTE1OTc=

Swinley ben ik nooit geweest, maar is volgens mij meer aangelegd zodat mensen uit London iets in de buurt hebben, dan dat het concurrentie voor wales is.

Somerset:
Minehead & Quantock Hills ruige natuur zoals in Wales, met wat minder hoogteverschillen, maar wel mooie natuurlijke trails, geen aangeharkte flowtrails en geen uitgepijlde routes (gps nodig). dit boekje is een goed begin.

Zuid Wales:
Forest of dean: Bokmaa bedoelt Cannop? Canock ligt noordelijker. FoD is meer downhill gericht, maar met gezond verstand kom je er op een hardtail ook beneden.
Bikepark wales heeft meer variatie in trails en moeilijkheidsgraden. de leukere trails worden wel moeilijker naarmate het natter is, dus dat is een beetje een gok, omdat je de uplift ruim van te voren moet boeken.
Cwmcarn & Afan lekkere flowende trails (soort utrechtse heuvelrug XXL) ook na regen goed te rijden
Brecon Beacons: als je naar Wales gaat moet je ook wat natuurlijke trails rijden. dit boekje is een goed begin. bv. The Gap

Noord Wales: Coed y Brenin & Cannock Chase enz... dat wordt een heel nieuw topic ;-)
Laatst gewijzigd door sik op ma 27 mei 2019, 18:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1249
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

Ik ben half april 6 dagen in zuid/midden Wales geweest.
Heb me er prima vermaakt. :-q

Ons dagprogramma:
1: Forest of Dean local trails loop.
2: BikePark Wales
3am: Afan Forest - White's Level trail
3pm: Cwm Rhaeadr trail
4: Brechfa Forest - Raven & Gorlech trails
5am: Dyfi Forest - ClimachX trail
5pm: Nant yr Arian - Summit trail
6: Forest of Dean local trails

foto's staan in de sys van m'n Hightower: viewtopic.php?f=14&t=136191&start=120
Je kunt ze ook allemaal op m'n strava vinden als je een indruk van de ritten wil hebben.
Het is er top. Zou er wel willen wonen. :D
Laatst gewijzigd door Jefro98 op ma 27 mei 2019, 19:02, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Hee Dave, Jeffrey (Jeffro98) kan je een hoop over Wales vertellen, volgens mij is ie een maandje terug nog een week (o.a. in FoD) geweest.

*Edit:
Hij is er al :winkie:
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

sik schreef: ma 27 mei 2019, 18:52
Forest of dean: Bokmaa bedoelt Cannop? Canock ligt noordelijker.
:oops:
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

plusje voor de posts hierboven.
Ik ben sowieso gek op de UK en probeer elk jaar wel 2-3x ff naar Cornwall en Wales te gaan om te surfen en te fietsen.
Van de zomer gaan we naar Canada omdat de Missus dat wil, ook leuk maar ik had weer naar de UK ook prima gevonden, dus Wales doen we in okt weer :)
Het is in Wales bijna overal super of je nou de parken rijdt of gewoon in de rondte, van de Bracon Bacons tot de Shire en Snowdonia, overal is het heel erg mooi fietsen in de trailparks helemaal. Ik neem dat je deze al had gevonden?

http://www.mbwales.com/
daar staan de meeste mooie routes en parken wel op. minder bekende is soms gewoon lokaal in de pub of bij de fietsenshop vragen. Daar echt verrassend mooie ritten door gehad.
Als er een "nadeel" is aan Wales, dan is dat je er op de meeste plekken niet erg opschiet in het verkeer, dus korte afstanden kunnen lange reistijd geven. Aan de andere kant, het onthaast wel lekker en het is echt "platte"land. (maar dan alles behalve plat).
Oja, nog eentje, maar alleen als je surft: op het water is localism daar wel een dingetje ongeacht hoe goed je bent. Surf je niet dan merk je daar ook niks van want bij andere sporten ben ik dit niet tegen gekomen :-? (Surf je wel: ga dan daarvoor naar Cornwall).

Mooie van alle Bikeparken in Wales en helemaal Bikeparkwales vind ik dat ze kleurvast zijn: geen gekke dingen als dikke drops op kleuren routes waar ze niet horen (wat ik vd zomer in Slovenie wel had) en toch uitdagend en redelijk natuurlijk aanvoelend in vergelijk met bijv Winterberg of de Oostenrijkse parken. oja en aardige mensen overal.

Het weer tja, dat kan schitterend zijn en nat, maar dat weet je als je daar naartoe gaat en kun je je op kleden.
Ik heb liever dat soort weer als te warm.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

Sja, je zegt dat kleurvaste, en dat het consistent is klopt opzich wel. Maar Ik heb Bikepark Wales eerder gereden dan Winterberg, en vond de gradatie in Winterberg VEEL voorzichtiger dan in Wales. Wales op blauw af en toe best ruig, in rood al dikke wortel tapijten en drops van flinke stenen af, zwart kom ik gewoon niet naar beneden met mijn gebrek aan skills en veerweg. Winterberg, alles goed te doen op de grootste sprongen na.

Ik lift overigens lekker mee op dit topic, en heb nu op m'n lijstje:
Bikepark Wales
Cwmcarn
The Gap (1 route)
Afan forest
Forest of Dean.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

De rode Dragon's Back van Coed y Brenin was goed te doen op mijn hardtail (130mm voorin), en ik ben echt geen enduro-type met overdreven veel lef. Liep zelfs een stukje parallel met de zwarte "Beast" route (zie foto met routepaaltje) maar dat zal wellicht een makkelijk gedeelte van die zwarte route geweest zijn.

En ik had geluk, het weer was top :-)
(de super symphatieke boer op wiens terrein wij een huisje huurden vertelde ons dat mei/juni vaak de beste maanden zijn qua weer in Wales).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Dr. Eskimo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3057
Lid geworden op: wo 13 maart 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Trek x-caliber 9
Contacteer:

Ik heb zelf zo'n 7 jaar in Aberystwyth West Wales gewoond en gewerkt en ken de bike centres en niet officiële routes vrij aardig daar.

Ben je specifiek gebonden aan die hoek van Engeland en Zuid Wales? Coed y Brenin is namelijk qua afstand nogal een uitbijter ten opzichte van de rest van je lijstje. Hou er rekening mee dat het een forse afstand is om te rijden want de wegen in het hartland van Wales zijn niet recht en er zijn geen snelwegen. Op zich is Coed Y Brenin zeker de moeite waard, maar als je dit gaat doen zou ik wat routes onderweg inpassen. Eventueel ten koste van sommige trails in Engeland. Ik kan echter niet oordelen over die Engelse trails omdat ik ze simpelweg niet ken. En misschien ben ik wel bevoordeeld wat betreft de trails in Wales, maar ik betwijfel het omdat ik wel het landschap van zuidwest Engeland wel ken. Wales heeft echte bergen :tong

Als je zuidwest Engeland als basis wil nemen zou je de volgende tussenstops kunnen overwegen

Bijvoorbeeld Brechfa: Specifiek aangelegde Trails met de grap dat ze regelmatig meerdere lijnkeuzes geven voor sommige secties. Er zijn ook table tops die je eventueel kunt rollen, maar ik ook snelle bochtige singletracks.

Nant Yr Arian. Redelijk oud centrum, maar wel geupdate en een mooie mix van trail centre met 'natuurlijke' trails in the middle of nowhere als je de Syfydrin gaat doen. Wel in de basis XC gericht.

Climach-x bij Machynllyth. Uitzichten en stiekem aardig hoge bergen in de Dyfi, met langste aangelegde afdaling in Wales. Was aardig technisch met name de ruwe rotsachtige secties die ze, op basis van wat ik nu op youtube zie, helaas best glad hebben gestreken. Is maar een kort rondje, maar wel een blast. Ligt redelijk dicht bij Coed y Brenin en eventueel in te passen in dezelfde dag met een trail daar,

De Atherthon's hebben van Dyfi hun thuisbasis gemaakt, sfeerimpressie hier:
https://youtu.be/DFEHVMUmwpk

Dyfi forest biedt meer dan alleen de Climachx, maar dan zou je moeten aanhaken bij een local. En dat ben ik niet meer :((

Coed y Brenin is de oorspronkelijk basis van het Trail Centre concept. In de basis zijn het oorspronkelijk trails XC met stiekem best wat hoogtemeters, maar ze hebben veel variatie in technische secties ingebouwd. Sterk gemoderniseerd en geupdate en uitermate vermakelijk

Zoals gezegd kan ik niet oordelen over de Engelse trails, maar als je Coedy wilt doen zou ik zelf iets meer van Wales meepikken. Hoe goed is trouwens je conditie :-D
Big Deef
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 675
Lid geworden op: do 28 juni 2018, 11:04
Mijn mountainbike: Kingdom Void the Shorty

RolfB schreef: ma 27 mei 2019, 13:28 Quantock Hills is een mooie omgeving met in ieder geval één mooie route. Leuke dorpjes in de buurt en de route zelf gaat door een prachtig gebied met allemaal "moors", soort drassige heidegebieden, met hele mooie uitzichten. Ook prima hoogteverschillen en niet te technisch dus prima te doen op je hardtail.

Ik weet dat we de route niet helemaal hadden gereden omdat we te weinig tijd hadden maar volgens mij kun je er prima een halve dag zoet mee zijn.

De omschrijving van mbr.co.uk:
Though diminutive in stature, the sheer quantity and quality of trails harboured by these Somerset hillocks mean that they can genuinely stand on an equal footing with big guns such as the Lakes and the Peak District. The fact that it’s an Area Of Outstanding Natural Beauty just makes riding here all the better.

Whether you’re a Somerset virgin or taking a misty-eyed trip down memory lane and recounting the Quantock Quiver competition, this is a corker of route.
Hier nog wat uitgebreidere informatie inclusief route: http://mudbloodandcrud.blogspot.com/201 ... ugust.html

We wilden in eerste instantie op aanraden van een vriend in The Hood Arms (https://www.thehoodarms.co.uk/) in Kilve verblijven maar die was net dicht voor een verbouwing. Uiteindelijk in The Old Cider House (http://www.theoldciderhouse.co.uk in Stowey verbleven, was ook prima.
Thanks voor de info, mooie uitgebreide reactie waar ik wel iets mee kan :D (beetje late reactie, geen melding gekregen van reacties in dit topic :roll: )
Just do Ti, or did i die?
Big Deef
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 675
Lid geworden op: do 28 juni 2018, 11:04
Mijn mountainbike: Kingdom Void the Shorty

kermit schreef: ma 27 mei 2019, 13:34 Ha, mijn ervaring daar beperkt zich (qua mtb-en) tot één route bij Coed y Brenin, de Dragon's Back (rood) :D
Maar die vond ik wel leuk, nergens zo technisch dat het lastig werd maar je bent wel echt aan het mountainbiken. Leuke flowstukken, mooie uitzichten bij het klimmen (als je daar oog voor hebt ;-)).
Zou er zo weer heen gaan en een andere route uitproberen. Ik was overigens ook op de hardtail (de Snowdon), prima te doen.

Na het rijden van Dragon's Back nog een beetje gespeeld op de oefenparcoursjes, al met al leuke middag gehad :-q
En sowieso is het een leuk (ei)land, heb alleen maar goede ervaringen met Engelsen en de Welsh (nou mijd ik de steden, misschien scheelt dat... op het platteland zijn de mensen vaak relaxter).

Veel plezier alvast! :-q

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Oefenparcoursje:
Afbeelding
Pfff.... Vette plaatjes, zeker van het oefenbaantje. Dat nodigt absoluut uit. Gaat op mijn lijstje :-q
Just do Ti, or did i die?
Big Deef
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 675
Lid geworden op: do 28 juni 2018, 11:04
Mijn mountainbike: Kingdom Void the Shorty

Bokmaaa schreef: ma 27 mei 2019, 13:40 Leuk! Mooie streek, ik kom er minstens twee keer per jaar en de laatste 2 jaar gaat ook de fiets mee. Je hebt Forest of Dean en Cannock Chase beide in je lijst, maar CC is het trailcenter, dat ín the Forest of Dean ligt. Wel een aanrader trouwens. Je kan een uplift boeken en de (korte ) downhill tracks doen, maar ook de blauwe en rode lus die er liggen zijn erg leuk.

Bikepark Wales is een absolute aanrader. Boek wel een uplift, het startpunt is serieus hoog en er zijn meer dan genoeg lijnen naar beneden om je een hele dag lol te bezorgen. Goed voer in het café ook.

Coed y Brenin lijkt mij ook leuk, maar meestal zitten we daar erg ver vandaan. Ook deze zomer wordt dat hem niet (We zitten op de grens van Wales, in Herefordshire). Wat er dit jaar sowieso op de planning staat is minstens 1x Bikepark Wales en Cwmcarn uitproberen.

Check vooral ook http://www.mbwales.com voor fietsen in Wales.
Ff gecheckt, misschien stomme vraag, maar als je uplift gebruikt is het dan nog steeds wel een beetje te rijden met een hardtail of moet je dan toch al snel aan downhillen denken? Cwmcarn ziet er goed uit, zeker ook omdat er een campsite bij zit op wel een hele mooie locatie, grote kans dat ik die dus mee pak. De site is in ieder geval een erg goede tip, dank daarvoor :-q
Just do Ti, or did i die?
Plaats reactie