Schakelgroepen

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
Tumbleweed
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 3 mei 2019, 18:51

Sinds een weekje aan het mountainbiken en ik ben nogal onhandig met schakelen. Heb een gebruikte mtb met een 3x9 groep. Ik zit vaak in de verkeerde versnelling. Schakel bijv. per ongeluk 'zwaarder' op een helling waarna ik stilval/omval :oops:
Ik gebruik het kleinste voorblad nauwelijks.

Ik las ergens dat je nu ook 1x12 hebt. Lijkt mij ideaal voor zo'n simpele ziel als ik. Natuurlijk heb je dan minder keuze, maar maakt dat echt heel veel uit?

Blijf uiteraard eerst nog even met deze set up doorrijden, maar het lijkt mij straks een mooi upgrade/downgrade (het is maar hoe je het bekijkt).
maaf2
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1066
Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

Gewoon 1x9 doen. Bladen aan de voorkant eraf halen en single blad erop zetten. Ben je voor paar tientjes klaar. Bevalt mij prima in Nederland.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7386
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Er zijn pagina's volgeschreven over 3 x 9, 2 x 10, etc.. versus 1x.. (of dat 1x5, 1x9, ..., 1x12 is) setups waar echt weinig aan toe te voegen valt.

Samengevat:
1) 3x9 geeft geen 27 versnellingen (en 3x10 geen 30, etc...) effectief, wanneer je overlap er vanaf trekt dan houd je effectief ~15 opeenvolgende overbrengingsverhoudingen over.
2) Je kunt die overbrenginsverhoudingen voor 3x9, 2x10, 1x12, ... simpel uitrekenen en vergelijken.
3) Je levert typisch aan bereik in ofwel aan de onderkant ofwel aan de bovenkant.
4) Afhankelijk van wat en waar je rijdt, kun je gebaat zijn kettingwiel voor te veranderen omwille van 3).
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Jan F.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 253
Lid geworden op: ma 25 juni 2018, 17:47
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy

Tumbleweed schreef: vr 3 mei 2019, 19:16 Sinds een weekje aan het mountainbiken en ik ben nogal onhandig met schakelen. Heb een gebruikte mtb met een 3x9 groep. Ik zit vaak in de verkeerde versnelling. Schakel bijv. per ongeluk 'zwaarder' op een helling waarna ik stilval/omval :oops:
Ik gebruik het kleinste voorblad nauwelijks.

Ik las ergens dat je nu ook 1x12 hebt. Lijkt mij ideaal voor zo'n simpele ziel als ik. Natuurlijk heb je dan minder keuze, maar maakt dat echt heel veel uit?

Blijf uiteraard eerst nog even met deze set up doorrijden, maar het lijkt mij straks een mooi upgrade/downgrade (het is maar hoe je het bekijkt).
Doe anders eens een beginnerscursus van bv start2bike.
Leer je ook hoe je je versnellingen nuttig gebruikt.

Groet, Jan
Luhmann
All rounder
All rounder
Berichten: 114
Lid geworden op: ma 31 december 2018, 14:11

No offence maar tis een beetje als beginnen auto rijden he. In het begin val je stil, probeer je te vertrekken in 4de etc ... dat los je ook niet op door te veranderen van wagen. Niet opgeven, blijven gaan en je zal merken dat het schakelen zodanig automatisch gaat dat je er niet bij na denkt. Één tandwiel vooraan is inderdaad eenvoudiger, een hendeltje minder om over na te denken maar 3 vooraan is niet onoverkomelijk. Ik zou die handel gewoon op fietsen en upgraden op moment dat er vervanging nodig is.
Gebruikersavatar
vibemaker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2038
Lid geworden op: zo 18 augustus 2013, 10:32
Contacteer:

Luhmann schreef: za 4 mei 2019, 21:40 No offence maar tis een beetje als beginnen auto rijden he. In het begin val je stil, probeer je te vertrekken in 4de etc ... dat los je ook niet op door te veranderen van wagen. Niet opgeven, blijven gaan en je zal merken dat het schakelen zodanig automatisch gaat dat je er niet bij na denkt. Één tandwiel vooraan is inderdaad eenvoudiger, een hendeltje minder om over na te denken maar 3 vooraan is niet onoverkomelijk. Ik zou die handel gewoon op fietsen en upgraden op moment dat er vervanging nodig is.
Dit.
En de versnelling voor op het middelste blad zetten en daarna de schakelaar aan de linkerkant van je stuur vergeten.
Goedkoopste en makkelijkste 1x9 die er is :-q
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Of je gaat gewoon lekker zonder versnellingen rijden:

viewtopic.php?t=34587
Everybody bought a new bike!
Gebruikersavatar
Rob91
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: do 5 april 2018, 13:22
Mijn mountainbike: (MTB)Trek Fuel EX 8 (GRAVEL) Cannondale Topstone 0 (ROAD) Cube Agree C:62

Ik heb laatst aan een bike testdag meegedaan in Dorst en het ging echt op en af, maar geen lange beklimmingen ofzo. Ik fietse voor het eerst op een mtb met 1x12 en het was echt heerlijk om te schakelen “zonder er over na te hoeven denken”.
Ik vond de sprongen niet echt te groot ofzo, ik vond het echt heerlijk. Maar heb er niet heel lang ervaring mee.
Gebruikersavatar
Rob91
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: do 5 april 2018, 13:22
Mijn mountainbike: (MTB)Trek Fuel EX 8 (GRAVEL) Cannondale Topstone 0 (ROAD) Cube Agree C:62

Lukt het inmiddels met schakelen?
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Maak je geen zorgen, er worden zelfs speciale evenementen georganiseerd voor mensen die moeite hebben met schakelen :-q
Everybody bought a new bike!
Plaats reactie