Schoenen voor moeilijke voeten

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Hallo, schoenen lijken me ook onderdelen toch?

Mijn ouwe trouwe Shimano XC50 hebben helaas een scheur in de zool, waardoor er een stuk naar binnenkomt, druk creeert onder mijn voet, en ik dus langzaam slapende tenen krijg. Jammer helaas, niets aan te doen. Ik zou zo weer een paar dezelfde nieuw kopen, maar ze zijn nergens meer te krijgen (iig niet in maat 45).
Nou heb ik al een hoop schoenen gepast bij futurumshop Utrecht, ben bijna het hele assortiment door en heb er inmiddels ook 2 paar mee naar huis genomen (niet tegelijkertijd) die ik helaas allebei heb terug moeten brengen...
De eerste (spiuk) hadden een hele stijve zool, en een laag profiel noppen, waardoor de druk niet verdeeld werd over het profiel en het platformpje van mijn pedalen (crankbrother candy) en ik heel snel dode tenen kreeg.
2e poging waren DMT DM5. Deze bleken echter toch te smal in het midden, waar de opstaande rand van de onderzool in mijn voet duwt wat dus ook irritatie oplevert na een vrij korte tijd.
Het probleem is dat ik een smalle hak heb, bredere voorvoet, en een hoge wreef. Hierdoor viel twee paar die eigenlijk lekker zaten (fizik X5 terra en Shimano XC701) maar waarbij de wat harde rand van de lip van de schoen in mijn wreef prikte. Die heb ik dus maar niet geprobeerd.

Ik zoek dus of een tip voor schoenen die misschien passen, of een winkel in de buurt van Utrecht met een goede selectie, want ik heb dus wel nieuwe schoenen nodig...
Rijwielpaleis Bilthoven?
Nieuwe mantel in de wall (mogelijk minder kennis)?

andere ideeen?
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Als ik je verhaal zo lees heb je eigenlijk 2 problemen.
1 verdeling druk over je voetbed, daarvoor kan je zolen op maat laten maken bij een Podoloog. Dat kan een enorm verschil maken.
2: afwijkende pasvorm. Wellicht dat de aangepaste zolen de pasvorm van het voetbed minder kritisch maken dus je keuzemogelijkheden vergroten.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Jurf schreef: zo 26 mei 2019, 15:32 Als ik je verhaal zo lees heb je eigenlijk 2 problemen.
1 verdeling druk over je voetbed, daarvoor kan je zolen op maat laten maken bij een Podoloog. Dat kan een enorm verschil maken.
2: afwijkende pasvorm. Wellicht dat de aangepaste zolen de pasvorm van het voetbed minder kritisch maken dus je keuzemogelijkheden vergroten.
Heb zolen van de podoloog (die weliswaar voor lopen bedoeld zijn) in mijn fietsschoenen, en dat scheelt idd een stuk. Heb ook nog een paar specifiek voor fietsen liggen (maar dan niet op maat gemaakt) daar waren de eerste indrukken heel slecht, maar dat was ook in schoenen die niet werkten. Zou die weer een keer uit de kast kunnen trekken.
Bedankt voor het meedenken!

edit: ik weet niet of ik wel problemen heb met drukverdeling. Als er iets door de zool heen prikt of het bed simpelweg te smal is wel, anders denk ik niet (maar sluit ook niets uit).
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Lake levert maar liefst 3 verschillende breedte maten, dus daar moet wel iets bij zitten. Alleen weet ik geen dealer in de buurt.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
wllm
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 7 januari 2005, 14:25

Ik heb ook een wat brede voorvoet en heb sinds kort flatpedals, en heb deze schoenen in geheel zwart dan, https://www.specialized.com/nl/nl/2fo-f ... 125-155830 niet goedkoop maar ik vind ze geweldig. Wel een maatje groter dan m'n "normale" schoenmaat. Eerst 45 geprobeerd maar dat was 'm net niet, toen toch maar geruild via de LBS.
Ze lopen ook heerlijk.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

wllm schreef: zo 26 mei 2019, 19:05 Ik heb ook een wat brede voorvoet en heb sinds kort flatpedals, en heb deze schoenen in geheel zwart dan, https://www.specialized.com/nl/nl/2fo-f ... 125-155830 niet goedkoop maar ik vind ze geweldig. Wel een maatje groter dan m'n "normale" schoenmaat. Eerst 45 geprobeerd maar dat was 'm net niet, toen toch maar geruild via de LBS.
Ze lopen ook heerlijk.
Die klikken niet zo lekker in mijn pedalen ;)
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10859
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

In Nijkerk zit een zaak die alleen maar in wielerschoenen doet: www.bikeshoe4u.nl
Ik heb er geen aandelen en geen ervaring mee.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

bert l. schreef: zo 26 mei 2019, 19:40 In Nijkerk zit een zaak die alleen maar in wielerschoenen doet: www.bikeshoe4u.nl
Ik heb er geen aandelen en geen ervaring mee.
Ziet er wel uit als goede optie om op zoek te gaan! Ga ik denk ik binnenkort maar eens langs.
edkars
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1126
Lid geworden op: di 19 augustus 2008, 23:28
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper comp 29
Contacteer:

I_do schreef: zo 26 mei 2019, 19:18
wllm schreef: zo 26 mei 2019, 19:05 Ik heb ook een wat brede voorvoet en heb sinds kort flatpedals, en heb deze schoenen in geheel zwart dan, https://www.specialized.com/nl/nl/2fo-f ... 125-155830 niet goedkoop maar ik vind ze geweldig. Wel een maatje groter dan m'n "normale" schoenmaat. Eerst 45 geprobeerd maar dat was 'm net niet, toen toch maar geruild via de LBS.
Ze lopen ook heerlijk.
Die klikken niet zo lekker in mijn pedalen ;)
Ik heb de cliplite versie. Hele fijne schoen, maar niet voor brede voeten.
http://www.strava.com/athletes/682636" onclick="window.open(this.href);return false;

Hey ho, let's go!
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

geen idee of dit dezelfde schoenen zijn (XC51 vs XC50) maar die zijn er hier nog in mt 45:

https://www.ebay.co.uk/itm/Shimano-XC51 ... sOu3_0JsRw
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Mark-V schreef: ma 27 mei 2019, 16:08 geen idee of dit dezelfde schoenen zijn (XC51 vs XC50) maar die zijn er hier nog in mt 45:

https://www.ebay.co.uk/itm/Shimano-XC51 ... sOu3_0JsRw
Kende ik niet maar Google vertelt mij dat het de opvolger is van mijn oude schoenen, en deze is wel her en der nog te verkrijgen! Ga eens zoeken naar een goede deal waar ik kan passen en terugsturen als het moet.
Bedankt voor het idee!
Gebruikersavatar
Nijkerkbiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 178
Lid geworden op: wo 4 oktober 2017, 11:56

I_do schreef: zo 26 mei 2019, 19:48
bert l. schreef: zo 26 mei 2019, 19:40 In Nijkerk zit een zaak die alleen maar in wielerschoenen doet: www.bikeshoe4u.nl
Ik heb er geen aandelen en geen ervaring mee.
Ziet er wel uit als goede optie om op zoek te gaan! Ga ik denk ik binnenkort maar eens langs.
Heb goede verhalen gehoord over deze zaak van een kennis.
Aangezien ik zelf ook moeilijke voeten heb en geen vriendjes kan worden met mijn huidige Northwaves stap ik er zelf binnenkort ook eens binnen.
SantaCruz Tallboy V2 CC '16 / Ritchey SwissCross Disc ‘19
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Ik heb nog een paar van de XC51 (de opvolger van mijn schoenen die wel lekker zaten) gevonden in een duitse webshop voor een heel zacht prijsje, wel in wit, maar de pasvorm is alles. Dus ga in eerste instantie deze eens proberen. Plan B is Nijkerk.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Zowel in Duitsland als the uk bleken ze toch niet op voorraad. Ik ga nu maar naar Nijkerk. Zal mijn ervaringen hier delen!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als je in de buurt van een Decathon komt, kan je ff binnenwippen en de
Rockrider XC100 proberen. Als je Shimano maat 45 fijn vindt, dan zit die (mt45) waarschijnlijk ook lekker. En de zool (zowel binnen- als buitenzool) is beter dan vd goedkope Shimanos.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie