Een nieuwe opvolger Lux... de Canyon Lux CF SL 8.0 Race Team

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Gebruikersavatar
RRon
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1482
Lid geworden op: za 14 juli 2012, 15:16
Mijn mountainbike: Specialized Epic Evo Expert 2021!

Een S staat bovenaan. :wink:

Mooie fiets hoor, ben blij met de Epic mar volgende zou zo weer een Lux kunnen worden.
Veel plezier er mee. Dropper zie ik trouwens niet in de lijst boven. :-q

Als ik iets negatiefs zou mogen zeggen zouden mij all die kabeltjes aan het stuur ergeren. Dat geeft nogal een spinnenweb voor je balhoofd.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

@Lars, de XTR cranks zijn nog steeds niet leverbaar. Canyon belde een paar maanden geleden al of ik het erg vond als ze de fiets zouden afmonteren met deze mooie Race Face Next cranks. Vond ik niet erg, ze zijn zelfs wat lichter en verder ook prima.
Gewicht zal ongeveer 11kg zijn schat ik, wat lichter dan de vorige in ieder geval.
Stuur en zadel heb ik altijd even hoog staan... heb ik de beste balans op de fiets onder alle omstandigheden. Is voor mij een heel neutrale natuurlijke zit. Denk dat dat mede ook wel maakt dat ik als kleine lichtgewicht zo'n race/marathonfully kan gebruiken als trailbike.

@Biker67, de Ikons verrasten me positief in de nattigheid, ik denk dat ik ze inderdaad nog even laat liggen. Als je ziet wat MvdP gisteren op Ikons uithaalde op dat gladde parcours in Albstadt... grip is maar heel relatief :wink: . Tot de zomervakantie in de bergen eraan komt, en die transalp in september, mogen ze erop blijven. Ik hoop dat ze ook de vuursteen hier overleven...

@Jurf, het is een maatje S, geschikt volgens Canyon vanaf ongeveer 1,65 m tot 1,75 m. Ben 1,67m, past dus mooi. De vorige Lux was en voelde kleiner/korter. Van het nieuwe model zijn bovenbuis, reach met name en stuurpen wat langer geworden, deze past me iets beter. Verder is de chainstay korter geworden, de stuurhoek een tik flauwer. 'Moderne' geometrie gekregen dus, qua stuurhoek nog behoudend zelfs.

@RRon, de kabels, tsja... minder is niet mogelijk, wil ik tenminste kunnen schakelen, remmen, droppen en locken :winkie: . Alles loopt verder wel mooi intern weggewerkt en er klappert niks.
Een Epic is ook heel mooi, maar meer hardcore race. Meer bergop gericht dan gericht op afdalen. De Lux, maar ook bv de Spark RC en de Scalpel zijn wat 'trailwaardiger', bergaf wat potenter. Qua prijs is zo'n internetter natuurlijk ook erg aantrekkelijk... een soortgelijk afgemonteerde bike van bv de net genoemde merken kost je zo 25% meer.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Brambo67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 307
Lid geworden op: ma 9 februari 2015, 22:15

Prachtige fiets en lijkt me ook een geweldige 'value for money'. Ik vind Canyon erg sterk in hoe ze een fiets samenstellen. Heel veel plezier ermee.
Orbea Oiz Pro 2023, Trek Fuel EX 8 2020, BMC Roadmachine 02, Two, 2020 Ex: Trek Top Fuel 9.8 AXS 2020 , Scott Spark RC Pro 2018, Cannondale Synapse Carbon 3 Ultegra 2014, Trek Procaliber 8 2018, Cube LTD Race 2016, Giant Anthem Advanced 0/1 2013.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

aurelius schreef: ma 20 mei 2019, 12:48 Die ontwikkeling was al langer gaande, zie wat ze rijden in de moderne wereldbeker XC wedstrijden. Daarom heb je ook helemaal geen trailbikes nodig :winkie: ... ('je' is 'ik', he?). Deze kan alles wat 'ie moet kunnen in binnen- en buitenland, en nog beter dan de vorige. XC-rijden, wat lichtere (flow-)trails rijden in de bergen (en zwaarder is ook niet erg, dan pas ik de snelheid desnoods een beetje aan).

Komend weekend staat de UHR al op de planning, de grand TUHR verdeeld over 2 dagen. In september gaan we met een man of 25 met Vasa de Garda Ronda rijden, komend weekend is het weer kennismaken met de groep en de voorpret vergroten. Onder de bezielende leiding van wat gidsende forumleden wordt het vast weer heerlijk flowen op de UHR, zin in!

Vorkstikkertip: da's wel een goeie, eens kijken of die makkelijk te verwijderen zijn. Iets minder druk mag best, helemaal stealth had ik prima gevonden (dat was de vorige ook).
@Jan Willem en @Baron... ben met de fohn in de weer geweest en de onderste vorkpootsticker is verwijderd. Stuk rustiger beeld. Spatbordje zit er nu ook op.

Afbeelding
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Mooi, precies goed zo :-q
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Is dit nu de eerste 29er in maatje S die ik zie, waarvan de verhoudingen wel kloppen :-q

Zo te lezen bevalt ie nu al, houden zo 8)
MTBarc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 478
Lid geworden op: zo 20 januari 2008, 21:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 999rslGrand, focus raven 29'er
Contacteer:

Mooi man. Ik ga hem dit weekend zien!
MTB Utrechtse heuvelrug
Kaart MTBUH
Algemene Facebookpagina
Homepage MTB Utrechtse Heuvelrug
Alle routes op Google maps:
http://goo.gl/hfe2PT
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Jurriaan schreef: do 23 mei 2019, 20:19 Is dit nu de eerste 29er in maatje S die ik zie, waarvan de verhoudingen wel kloppen :-q
Nee.
:D

Strakke fiets Aurelius, alles klopt :-q
(alleen zou rood toch nog iets mooier zijn... :oops: )
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

kermit schreef: vr 24 mei 2019, 08:07 (alleen zou rood toch nog iets mooier zijn... :oops: )
Beginnen met rode handvatten!


Klein beetje kleur kan geen kwaad.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Mooi in balans, zou misschien nog ietsje beter kunnen met een Syntace Flatforce pen en wat minder velg stickers .... maar verder echt heel netjes :-q
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, de velgen zou ik ook ontstickeren voor meer rust.
(zelf al m'n velgen ontstickerd, ben blijkbaar geen liefhebber van bonte velgen)
Maar zijn het wel stickers, of is het opdruk ?
Nou ja, ook niet teveel klooien, maar fietsen !
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mtb1988
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 327
Lid geworden op: ma 16 april 2018, 22:10
Mijn mountainbike: Assen
Contacteer:

Hele mooie fiets! Veel plezier ermee!
https://kvscycling.com/ - mijn fiets blog!
https://www.instagram.com/kvs.cycling/ - Instagram van KVS Cycling
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Zeker een mooie fiets :-q
En ja, velgen ontstickeren zou idd meer rust in het totaalplaatje brengen.
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Jurriaan schreef: do 23 mei 2019, 20:19 Is dit nu de eerste 29er in maatje S die ik zie, waarvan de verhoudingen wel kloppen
Ik vind zo'n doorgaande lijn van de bovenbuis naar de seatsays altijd mooi. Kom daar maar eens om in XL. Zeker bij een fully.
Give me little bits of / more than I can take
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ondertussen de nieuwe Lux flink de sporen gegeven tijdens een fantastisch weekend UHR, met Bouwpakket en MTBarc als gids. De fiets vloog, echt heerlijk gereden. Dag 1 100km 1100hm, dag 2 85km 350hm... Genoten van alle flow! Erg gezellig!

Mijn dropper begon spontaan te droppen op Amerongen, we waren net onderweg. Gefixt met wat tiewraps, dus 2 dagen niet droppend lekker verder kunnen rijden. Dropper was ook niet echt nodig. De KS LEV stuur ik morgen op naar Canyon, al contact met ze gehad. Fiets ik zolang wel met een lichte Thomson Masterpiece.

1x verloor ik grip voor met mijn Ikon, met binnenband nog, op Kwintelooijen. Landde in een heerlijk zacht bedje... brandnetels. Vandaag de Ikons tubeless gemaakt, dat zal wel schelen qua grip.
De Ikons rollen zeer goed, achter grip zat, maar voor geven de mij vertrouwde NoNi’s vele malen meer bochtengrip, natuurlijk. Maar ik laat de Ikons er nog even op liggen. En wie weet probeer ik nog wel eens een Ardent Race aan de voorkant, voor net dat beetje extra grip en vertrouwen.
Ook nog een snee van 1,5 cm opgelopen in de achterband. Op een verbindingsstuk was een scherf in het zand de boosdoener. Binnenbandje was dus wel prima, anders was het een groor latex sproeifestijn geworden.

Verschil met de oude Lux was ook op de vriendelijke flowtrails van de UHR best groot. De nieuwe ligt zatter, de 34mm 110mm Fox icm lichte stijve wielset stuurt scherper, hij is ook veel comfortabeler geveerd dan de oude, maar toch efficient bij (staand) aanzetten.

Fiets weegt nu, tubeless en met vaste zadelpen, ongeveer 10,5 kg.

Morgen weer rustig toeren in de Limburgse heuvels, de benen nog even wat rust gunnen...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Plaats reactie