ketting loopt aan tegen buurtandwiel van casette

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Jirure1984
All rounder
All rounder
Berichten: 83
Lid geworden op: zo 19 december 2010, 17:49
Mijn mountainbike: Giant Anthem 2 2019

Gisteren de achterderailleur afgesteld aangezien het schakelen naar de kleinste tandwiel niet lekker ging.
Daarbij viel mij op dat de linkerkant van de ketting tegen de rechterkant van de 1na kleinste tandwiel loopt ongeveer op de hoogte van wanneer de tand uit de schakel loopt van de kleinste tandwiel. Met als gevolg dat op dat moment de schakel zeer minimaal naar beneden wordt gedrukt.

Dit lijkt mij niet normaal en kan ik hier iets aan doen?
Gravelmarc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 279
Lid geworden op: vr 20 oktober 2017, 14:14

Wat heb je gisteren “afgesteld”?

Begin met het instellen van de juiste uitersten door aan de L en H schroef te draaien.
Zodanig dat het bovenste derialleur wieltje exact onder de grootste en kleinste tandwiel staat.
Vervolgens kun je dmv het afstellen vf kabelspanning de boel funetunen
Ride like you stole it
Jirure1984
All rounder
All rounder
Berichten: 83
Lid geworden op: zo 19 december 2010, 17:49
Mijn mountainbike: Giant Anthem 2 2019

Ik heb alleen de H schroef een paar slagen gegeven omdat de ketting niet op de kleinste tandwiel terrecht kwam. En toen viel mij het bovenstaande op. En mijn vermoeden is dat dit niet dmv de schroeven op de achterderailleurs is op te lossen. Ik zal zsm een filmpje maken maakt het een stuk duidelijker.
Het probleem zit aan de voor/bovenkant van de kleinste 2 tandwielen.
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Ik weet niet zeker of ik je helemaal begrijp maar het klinkt alsof je derailleur nog teveel naar binnen staat. Als dat niet opgelost is met de h schroef dan heb je teveel kabelspanning vermoed ik. Als je de kabel helemaal los draait, is het dan nog steeds zo?
Give me little bits of / more than I can take
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Als het schroefje nauwelijks zin heeft wordt het tijd voor een nieuw kabeltje. Als je de derailleur met de hand naar buiten duwt, schakelt ie dan wel?
Jirure1984
All rounder
All rounder
Berichten: 83
Lid geworden op: zo 19 december 2010, 17:49
Mijn mountainbike: Giant Anthem 2 2019

https://youtu.be/_ajkO3sEfuA

Aan de onderkant zit ruimte tussen de linkerkant van de ketting en de tweede tandwiel. Deze ruimte is weg als de ketting weer los komt van het tandwiel. De ketting loopt dus zelf zeer minimaal tegen het tweede tandwiel.
Tijdens het filmen dacht ik, kan dit komen omdat de derailleur te ver naar buiten staat afgesteld?
uni
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 260
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 10:04
Contacteer:

Lijkt op een te scheve kettinglijn, hoe is je setup voor?
Gravelmarc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 279
Lid geworden op: vr 20 oktober 2017, 14:14

Jirure1984 schreef: do 23 mei 2019, 21:57
Tijdens het filmen dacht ik, kan dit komen omdat de derailleur te ver naar buiten staat afgesteld?
Dan moet je eens van achteren kijken of t derailleurwieltje in 1 lijn staat met je kleinste krans.
Waarschijnlijk niet, want je hebt aan de H schroef gedraaid
Ride like you stole it
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

De derailleur bepaald toch helemaal niet hoe hij er aan de bovenkant af rolt? Ik betwijfel dat er hier uberhaubt een probleem is.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

De ketting lijkt aan de onderkant netjes te lopen, dat zou betekenen dat de derailleur -NIET- de ketting de cassette omhoog duwt (door een verkeerde H of teveel kabelspanning).
Aan de bovenkant wordt de ketting een tandwiel omhoog getrokken, dit lijkt te komen door de positie van de ketting vooraan.

Iemand anders vroeg ook al wat is je setup voor? Heb je een dubbel of zelfs trippel en probeer je de kleinste krans af te stellen op je kleinste blad? Niet doen, probeer eens de kleine krans af te stellen als je voor op je grootste zit.
Als je een 1x setup hebt, zit je ketting lijn eerder teveel naar buiten dan naar binnen, tenzij je een gekke ghetto 1x hebt draaien.

(Ik zeg bewust een paar keer "lijkt" het is namelijk vrij lastig op basis van een filmpje uit deze hoek)

Het kunnen nog een hoop andere dingen zijn, teveel speling op je derailleur, scheve pad, scheve kooi, montage schroef niet vast, pad niet vast.

Maar meest aannemelijk is op basis van dit filmpje een kettinglijn die niet lekker is voor je kleinste kransje

/edit NIET toegevoegd
Laatst gewijzigd door Prulleman op vr 24 mei 2019, 09:47, 1 keer totaal gewijzigd.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16705
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Twee vragen:
- Er is naast dat je aan de "h" schroef gedraaid hebt niets veranderd?
- Daarvoor was dit probleem er niet?

Bij het moeilijk naar het kleinste kransje schakelen is heel vaak de kabel de oorzaak. Vervuiling en\of slijtage zorgen ervoor dat de kabel iets stroever gaat lopen en de veerspanning die je derailleur naar de kleinere kransjes trekt is dan niet sterk genoeg voor die laatste stap.

Dus dat is check 1, is je kabel niet in topstaat dan eerst die vervangen. Kies een buitenkabel met teflon coating, Shimano is prima.
Vervolgens afstellen volgens de handleiding van de fabrikant, niet gaan prullen of aannames doen als je daar niet de ervaring voor hebt. Is vaak een reden dat het niet lukt ;-)
(ik denk dat 80% van de topics over afstelproblemen niet nodig waren als mensen dat nauwgezet zouden doen. Een derailleur afstellen is nu eenmaal geen rocket science).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Makkelijk schreef: vr 24 mei 2019, 07:17 De derailleur bepaald toch helemaal niet hoe hij er aan de bovenkant af rolt? Ik betwijfel dat er hier uberhaubt een probleem is.
Dat dus, de derailleur bepaalt of ie op de cassette ligt of niet.
Aan de bovenkant van de cassette wordt de stand van de ketting bepaald door het voorste tandwiel.
Wat je op het filmpje ziet heb je altijd, behalve als je kettinglijn perfect recht is, dus op één van de tandwielen meer in het midden van de cassette.
Dit is geen enkel probleem. (behalve als je familie bent van NovaX :wink: )
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16705
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Blijft toch de vraag staan of dit probleem er eerst niet was.
Want als dat zo is moet er iets veranderd zijn om het nu wel te veroorzaken...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Makkelijk schreef: vr 24 mei 2019, 07:17 De derailleur bepaald toch helemaal niet hoe hij er aan de bovenkant af rolt? Ik betwijfel dat er hier uberhaubt een probleem is.
Dit dus.
Ik zie net het filmpje pas en dit is precies wat ik dacht.

Hoe is het aan de voorkant?
Is dit een 2x11 en ligt de ketting nu(filmpje) voor op het kleine blad ?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Jirure1984
All rounder
All rounder
Berichten: 83
Lid geworden op: zo 19 december 2010, 17:49
Mijn mountainbike: Giant Anthem 2 2019

Ik rij met een 2x11 setup. In het filmpje ligt de ketting voor op het grootste blad.
Vorige week opnieuw aan de H schroef gezeten. Ben alsvolgt te werk gegaan.
De ketting op de kleinste tandwiel. En gaan draaien aan de H schroef tot het moment dat de 2de tandwiel begon de grijpen. Daarna bijna 1 volledige slag de H schroef erin gedraaid. De lijn met de deraileur wiel ziet er goed uit. Het probleem lijkt minder. Wellicht werd het veroorzaakt omdat de derailleur te ver naar buiten stond.

Helaas is de ketting een uur geleden na 100km gebroken. Mijn intersse in squirt was al gewekt. Nu een goed excuus om een nieuwe ketting te halen (ultegra) icm squirt.
Plaats reactie