Advies All Round Fully!

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

Rob91 schreef: di 14 mei 2019, 18:46
Bokmaaa schreef: ma 13 mei 2019, 11:25

Ja ik fiets ondertussen ruim een jaar op een Fuel EX9. Het is voor mij een compromis-fiets. Ik doe er mijn lokale rondjes mee, fiets de UHR, neem hem mee naar Winterberg en bikepark Wales voor hele dagen uplift/downhill. Het is geen volbloed racer, en ook geen downhillbak. Maar hij doet alles, en hij bevalt me reuze goed. Geen seconde spijt van mn keuze gehad.
Klinkt goed!

De One Twenty 800 is inmiddels uitverkocht, dan zou ik moeten wachten op het 2020 model die uit komt rond juli - augustus.

Ik vond die Trek zoals ik al zei wel een fijne fiets. Maar lees regelmatig in reviews dat de dropper niet zo betrouwbaar is, en bij de Fuel EX 8 de vork niet de meest beste is.
Maar zie dat mensen die hem zelf hebben er positief over zijn. En die 10mm meer reserve achter lijkt me ook fijn. Maar daar moet je weer niet teveel op vastpinnen.


Bij de One Twenty (mijn vader zweert erbij) lees ik dus weer veel positieve dingen over behalve dat hij een beetje aan de zware kant is.

Lastig kiezen haha!
Wat betreft de dropper, die doet het bij mij prima. Hij sluit niet 100% af, dus na een supernatte rit moet hij soms uit elkaar om alle meuk er uit te krijgen. Dat heb ik in anderhalf jaar 3 keer gedaan. HIj werkt nog prima, maar de zwarte coating slijt zichtbaar. Ik merk daar in functionaliteit niets van, maar ziet er niet fraai uit.

Wat betreft de vork heb ik geen idee, m'n EX9 kwam met een Fox 34 performance wat écht een hele fijne vork is.
mwouters91
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 166
Lid geworden op: di 16 augustus 2016, 21:41
Mijn mountainbike: Cube LTD race 2014

.
Laatst gewijzigd door mwouters91 op zo 26 mei 2019, 18:38, 1 keer totaal gewijzigd.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Puur op basis van deze cijfertjes zou de onderste iets "flitsender" moeten sturen en de bovenste (nog) stabieler op snelheid. Kortere chainstays, bovenbuis en reach. Maar het zou zomaar kunnen dat de verschillen behoorlijk subtiel zijn in de praktijk.

Het is maar net wat je zoekt, heel voorzichtig denk ik dat mijn eigen voorkeur naar de onderste uit zou gaan. Maar ik hou niet van een extreem lange fiets, liever wat speelser in het bochtenwerk dan met high-speed naar beneden.
Kan voor een ander dus anders liggen, ik weet niet wat jij het liefst hebt...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Dit lijkt wel een kwis :winkie: .
Maar... geometrie is ook niet alles bepalend.
Wat doe je die 25% van de tiid buiten Nl met de beoogde fiets?
En los van de geometrie: wat voor veerwegen hebben de fietsen (vork, demper), om welke maat gaat het, hoe breed zijn de sturen, hoe lang is de stuurpen, hoe groot/zwaar ben je zelf?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
mwouters91
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 166
Lid geworden op: di 16 augustus 2016, 21:41
Mijn mountainbike: Cube LTD race 2014

.
Laatst gewijzigd door mwouters91 op zo 26 mei 2019, 18:38, 1 keer totaal gewijzigd.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Geen XC, dat bevroedden we natuurlijk al :tong ...
Maar nu hebben we het dus over een maat L en XL.
Even voor het 'karakter' van de fiets: kun je de geometrie van de ene L ook eens afzetten tegen de L van de ander? Of XL tegen XL? Dan kunnen we de fietsen qua 'karakter' echt beter tegen elkaar afzetten (los van welke maat je nu uiteindelijk moet hebben).
Voorspellen dat het geen klimwondertjes zullen zijn voor 75% van de tijd dat je ermee rondrijdt in Nl kan ik zo al... maar boven kom je overal wel. Je moet alleen geen haast hebben om mee te hoeven moeten in een snelle groep. Haast bergaf in Saalbach Leogang is dan weer geen enkel probleem :-q .
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
mwouters91
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 166
Lid geworden op: di 16 augustus 2016, 21:41
Mijn mountainbike: Cube LTD race 2014

.
Laatst gewijzigd door mwouters91 op zo 26 mei 2019, 18:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Zonder maten van de berijder zegt reach natuurlijk helemaal niets. Stack staat er ook niet bij. Wielmaat. Gewicht. Dat maakt allemaal een boel uit voor hoe het fietst. Als de ene een overgedimensioneerde stalen coil shock single pivot 26" met een vorkbuis van 25 cm is en de andere een lichte carbon 29er DW link bijvoorbeeld.
Het enige dat ik zo kan zeggen is dat die met die met de langere ett fijner zal zijn voor vlak rijdend zitten voor iemand met relatief lang bovenlichaam voor zijn lengte, maar dat het ruk klimt voor iemand met mijn verhoudingen.
Give me little bits of / more than I can take
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Hoe wordt in beide gevallen de seat angle gedefinieerd? Als die in beide gevallen door de trapas gaat dan zou ik aan de hand van de getallen zonder meer de eerste kiezen.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

cheeta schreef: do 23 mei 2019, 20:27 Hoe wordt in beide gevallen de seat angle gedefinieerd? Als die in beide gevallen door de trapas gaat dan zou ik aan de hand van de getallen zonder meer de eerste kiezen.
Ik was hier laatst naar op zoek. Uit wat simple trigonometrie bleek dat bij alle fietsen die ik bekeek (stuk of 12) de effectieve hoek berekend werd door de zadelbuis op stack hoogte te nemen. Dus tan(sta) = (ett-reach) /stack.
Als je lange benen hebt en geen werkelijke zithoek wordt opgegeven weet je dus nog steeds niet waar je uitkomt.
Give me little bits of / more than I can take
mwouters91
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 166
Lid geworden op: di 16 augustus 2016, 21:41
Mijn mountainbike: Cube LTD race 2014

.
Laatst gewijzigd door mwouters91 op zo 26 mei 2019, 18:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

In zo'n geval zou ik zeker een testrit op beiden aanrader.....
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Tja, je mist de helft van de factoren... .


Die langere achtervork zorgt wel dat je beter kunt klimmen, waarbij de relatief hogere as tov de bb ook nog eens helpt. En eigenlijk helpt die langere bovenbuis ook bij beter klimmen.

Het zijn geen van beide klimgeiten, maar je komt er overal prima mee boven.

De reach is behoudend. Maar in NL levert dat een iets beter sturende fiets op zoals Kermit dat goed beschrijft. Eventueel met een iets langere stuurpen, 60 of 70 mm. Kun je de 50 mm er voor de vakantie op monteren.


En zo kunnen we nog wel een uurtje van alles opschrijven... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

mwouters91 schreef: do 23 mei 2019, 20:53 De seatangle wordt volgens mij inderdaad vanaf de stackhoogte gemeten. Maar dan nog denk ik zelf dat de capra een redelink steile hoek heeft een dergelijke bike. Vandaar mijn vragen omdat ik hier met dergelijke getallen te weinig ervaring heb.
Steile seatangle is juist fijn met steile klimmetjes. Hoef je niet zo ver naar voren op je zadel. Het kan wel zorgen dat je fiets een beetje kort aanvoelt op het vlakke, je zit wat rechter op dus als je eerst 10km tegen de wind in over het asfalt naar je parcours toe moet rijden word je er minder blij van. Ik denk dat jij wat meer gemiddeld bent dan ik (4cm langere benen maar toch 2 cm korter dan jij), dus dan valt het relatief nog mee, maar hou er rekening mee dat de werkelijke hoek waaronder je zadel komt te staan minder steil is vanwege de knik in de buis.
BTW, als je het mij vraagt op basis van de getallen vrij vergelijkbare fietsen hoor. Die paar mm hier en daar gaan echt geen wereld van verschil maken, alleen de zadelbuishoek is duidelijk verschillend. 5 mm chainstay of 10 mm reach zullen geen enorme verschillen opleveren in rijgedrag.
Give me little bits of / more than I can take
mwouters91
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 166
Lid geworden op: di 16 augustus 2016, 21:41
Mijn mountainbike: Cube LTD race 2014

.
Laatst gewijzigd door mwouters91 op zo 26 mei 2019, 18:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie